عامل شکار غیرمجاز یک بز وحشی در دماوند به تحمل چهار ماه حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اواسط پاییز سال گذشته به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیرمجاز در عرصه های طبیعی دماوند، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود یک مظنون را در این رابطه شناسایی و موضوع را با مقام قضایی مطرح نمودند.

عباس میرزاکریمی اظهار داشت: محیطبانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین پلیس اطلاعات و امنیت وارد منزل مظنون در یکی از روستاهای دماوند شدند.

در جریان تفتیش و بازرسی از این مکان، یک اسلحه گلوله زنی دوربین دار، یک اسلحه شکاری ساچمه زنی، مقادیر زیادی فشنگ ساچمه و گلوله، سایر ادوات شکار و مقادیری گوشت بدست آمد.

اسلحه گلوله زنی، اسلحه شکاری ساچمه زنی، مقادیر زیادی فشنگ ساچمه و گلوله و گوشت های کشف شده

شکارچی متخلف با هدف گمراه نمودن مامورین، گوشت شکار متعلق بز وحشی را با  گوشت گوسفند اهلی مخلوط نموده و در یخچال خانه نگهداری می نمود.

محیط بانان گوشت بز وحشی را از گوشت گوسفند اهلی جدا نموده و گوشت شکار در کنار سایر کشفیات صورتجلسه گردید.

در این رابطه یک متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در در جریان بازپرسی در دادسرا منکر هرگونه تخلف شکار شده و گوشت های مکشوفه را متعلق به گوسفند اهلی دانست. بنابراین با دستور بازپرس پرونده، گوشت ها جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به آزمایشگاه معتمد ارسال شد.

…………………….گوشت شکار کشف شده از منزل شکارچی متخلف متعلق به بز وحشی

پس از بررسی های کارشناسی، گوشت ها متعلق به حیوان وحشی و دقیقا بز وحشی تشخیص داده شده و مراتب از سوی آزمایشگاه به دادگاه اعلام گردید. بنابراین پرونده در دادسرا تکمیل و پس از صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به جرم به دادگاه ارسال شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری دماوند، دادگاه با توجه به نتیجه آزمایش به عمل آمده در مورد گوشت کشف شده، گزارش ضابطین قضایی، کیفرخواست صادره از دادستان، تحقیقات صورت گرفته و دفاعیات بلاوجه متهم در دادسرا، بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را با استناد به مواد ۱۱ و ۱۴ قانون شکار و صید به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

اما دادگاه با توجه به این که متهم فاقد سابقه کیفری بوده و برای اولین بار مرتکب چنین جرمی شده است، چهار ماه حبس تعزیری را به مدت دو سال تعلیق نمود.

در صورتیکه متهم در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهم برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

+12
-3
  

9 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    اینها باید تحت نظر باشند و از سوابقشان مانند پلیس آگاهی آرشیوی کامل درست شود و در زمان خلافهای مجدد استفاده شود.

    اگر دقت کنید خیلی راحت هم دروغ میگویند!

    داغ Thumb up 24 Thumb down 24

  2. هرمزان می‌گوید:

    با این تعداد فشنگ میتونست تمام حیات وحش دماوند رو نابود کنه. خدا جوابشو بهت میده

    داغ Thumb up 20 Thumb down 25

    • خورشید می‌گوید:

      می کنه برادر نگران نباشید! مال مفت و دزدی شیرینه! به این راحتیا نمی تونن بذارنش کنار!!
      تازه این که این بی مصرف برای اولین بار دستگیر شده معنیش این نیست که اولین بار بوده که چنین غلطی کرده!
      مطمئنا هر گندی که تا حالا خواسته به طبیعت زده اما گیر نیفتاده، همین…

      داغ Thumb up 7 Thumb down 19

  3. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    یک سوال داشتم از محضر دوستان .این هموطنمون دست به شکار غیر مجاز زده و دستگیر شده درست باید تاوان کار خلاف قانون خودش رو هم بده ایا فشنگهای ساچمه زنی و یا حتی گلوله زنی که خود دولت بهش سهمیه داده و پولش رو از این اقا گرفته (یعنی به صورت کاملا قانونی خرید اری شده و با اونها خلافی هم صورت نگرفته ) باید از این نگون بخت بگیرند . این چه معنی میده اگر چهار پاره در منزل داشت که مطابق قانون خلاف خب بحث دیگری بود .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  4. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    جناب هرمزان این تعداد فشنگی که میفرمایید فشنگهایی ایست که شکارچی از سازمان اسلحه و مهمات ارتش سهمیه در یافت میکنه برای سلاح ساچمه زنی در حال حاضر ۱۰۰ عدد و برای گلوله زنی ۲۰ عدد مشروط به داشتن دفترچه شکارچیان از سازمان و با ۳ برابر این میزان هم نمیشه کاری رو که شما گفتی انجام داد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  5. میر شکار می‌گوید:

    ولی واقعا گوشتش عین گوشت گوسفند اهلی هستش نه بز وحشی

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  6. محمد می‌گوید:

    زهر مار و کوفت بخوری ایشالا

    داغ Thumb up 6 Thumb down 17

  7. پرنده مهاجر می‌گوید:

    اسلحه هاشو سه سال توقیف کنن…. خیلی بهتره…

    داغ Thumb up 5 Thumb down 14

  8. لئون می‌گوید:

    سلام
    پس چرا مقام قضایی به استناد ماده ۱۴ قانون شکار و صید و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را اقدام نکرده؟!!
    تفنگ برخی افراد مظلوم رو که به خاطر شکار یک کپک مصادره می کنند!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>