عامل شکار غیرمجاز کل وحشی به همراه اسلحه قاچاق در دامغان دستگیر و پس از واریز ضرر و زیان محیط زیست به دادگاه معرفی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز سه شنبه ٩۵/۴/٢٩ نیروهاى یگان محیط زیست دامغان حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع کوه سفید آرسک متوجه حضور یک شکارچى متخلف در ارتفاعات شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان در این باره گفت: محیط بانان موضوع را به اداره منتقل نموده و با اعزام دو اکیپ نیروى کمکى از مرکز شهرستان عملیات جهت دستگیرى شکارچى متخلف آغاز شد.

فرامرز اسفندیاری اظهار داشت: محیطبانان پس از ساعت ها پیاده روى و رد زنى در کوه موقعیت شکارچى متخلف را شناسایى نمودند.

مامورین جهت برخورد قانونى با متخلف وارد عمل شده و وى را بدون هرگونه درگیرى و یا تعقیب و گریز بازداشت نمودند.

در جریان بازرسى از شکارچى متخلف لاشه یک کل وحشى به همراه یک اسلحه گلوله زنى غیرمجاز، مهمات و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متهم پس از تنظیم صورتجلسه تخلف جهت رسیدگى به جرم به شکار غیرمجاز جانوران وحشى و حمل سلاح غیرمجاز به مراجع قضایى معرفى گردید.

شکارچى متخلف ضمن اعتراف به جرم روز چهارشنبه ٩۵/۴/۳۰ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

+46
-70
  

17 دیدگاه

  1. کوروش می‌گوید:

    دوستان کمی هم به فکر حفظ زیستگاههای حیات وحش باشیم .خدا را شکر به مقوله شکار زیاد پرداخته میشود ولی معدودند کسانی که واقعا به فکر ریشه کار باشند.برای مثال منطقه موته با این رویه فعلی به منطقه باغداری پسته زمینخواران تبدیل شده وجالب هست که محیط بان وهمه مردم شکارچی را میبینند ولی مزرعه کشاورزی وباغ پسته که تا کنار دیوار پاسگاه محیط زیست امده را نمیبینند. ما را چه میشود گاهی فکر میکنم گرفتن این چند نفر شکارچی هم فیلمه.دیده بان عزیز لطفا این درددل را بگذار!!

    پر طرفدار Thumb up 83 Thumb down 8

    • حجت می‌گوید:

      جناب کوروش

      به اصطلاح مخالفان ناآگاه شکار را چه به فکر کردن!!!!!!!!!

      باغ پسته و گسترش آن در مناطق حفاظت شده که اخ و پیف نیست!!!!
      شکار اخ و پیف است!!!

      مغز های تک محصولی حضرات که همزمان توانایی فکر کردن به چند مطلب را که ندارد.

      فعلا” فکرشان مشغول شکار است!

      الحمدولله عده ای احمق هم پیدا میشوند که در این گیر و دار تخلف کنند و شکار غیر مجاز انجام
      دهند و بهانه دست اینان بدهند!

      پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 19

      • بهزاد می‌گوید:

        عباراتی که بکار می برید چون نا اگاه و فکر تک محصولی و ….. نشان دهنده شخصیت شماست . باید عباراتی بکار ببرید که نشاندهد شکارچی و طرفدار کشتار حیات وحش هستید بیش از این از شخص شخیص شکارچی که قاتل حیات وحش است انتظار نمی رود .مقدارکمی مطالعه برای شما مفید است که گوشه و کنایه زدن را هم یاد بگیرید.

        داغ Thumb up 46 Thumb down 54

        • حجت می‌گوید:

          پیش از این شخصیت شماها و امثالتان در کامنتهای قبلی
          مشخص شده.
          لازم نیست شماها از شخصیت چیزی بگویید!

          در کامنتهای شماها و همفکرانتان مگر چیزی جز ناله و نفرین و توهین به دیگران
          وجود دارد؟

          مدام بعد از کامنتهای شماها تذکر داده میشود که با توهین و لعن و نفرین
          کار درست نمیشود و اگر میتوانید راهکاری یا روش سازنده ای و ………..بگویید.

          مگر در مغزتان میرود؟؟!!!

          طوری شده که دیگران را هم مجبور کرده اید مانند خودتان نظراتشان را بنویسند.
          تحجر و خودخواهیتان باعث شده که وقت همه را تلف کنید.

          پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 8

          • بهزاد می‌گوید:

            متحجر تر از مغز شکارچی وجود ندارد
            شکارچی را خدا زده که کارش شده کشتار حیات وحش بی دفاع نیازی به نفربن ندارد
            قطع به یقین چنین موجودی مورد نفرت اکثریت جامعه است حس تنفر و بیان صفاتی که در شان این جماعت است بیان صرف واقعیات است
            محاسبه نفرت یا محبوبیت قشر شکارچی در جامعه با برگزاری نظر سنجی در چند پایگاه اطلاع رسانی شناخته شده به سادگی قابل اندازه گیری است.

            داغ Thumb up 2 Thumb down 14

    • محمد کریمی می‌گوید:

      بله درست می فرمایید.
      در اردستان هم هکتار هکتار جنگل تاغ را ریشه کن کردند و زمینش شده مزرعه زراعی چاه عمیق هم تا توانستند، زدند نمی دانم چطور مجوز گرفتند،خوب از ما بهترانند دیگر!

      پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 10

      • جواد می‌گوید:

        تمام گزینه ها باید روی میز باشد
        هم تصرف و تخریب زیستگاه و هم شکارچی ها با هر پسوندی و هم خشکسالی و… همه در نابودی سهیم هستند و دلیل نمیشه یکی از آنها فراموش بشه

        شما شکارچیان نظر دهنده دنبال توجیه عمل منفور و خوشگذرانی شکار خود نباشید

        پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 35

    • بهزاد می‌گوید:

      ایا باغات پسته درون منطقه حفاظت شده مو ته است؟متاسفانه مشکلات زیست محیطی بسیار است ومحیط زیست الویت اخر مسئولان .زمین خواری های فراوان نابودی سالانه جنگلها ،طرحهای انتقال اب و احداث سدهایی که باعث خشک شدن تالابها شده اند در کنار اینها مسئله شکار هم نابودی محیط زیست را تسریع کرده .همانطور که گفتید جا دارد دیده بان عزیز در کنار انعکاس اخبار شکار دیگر مشکلات محیط زیست را نیز به شکل گسترده تری بازگو نماید.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 24

      • خورشید می‌گوید:

        تحجر و خودخواهی ویژگی مخالفان شکاره؟؟؟؟؟!!!!! :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
        این اوج تمدن و انسانیت و تفکر معقول و فاخر و مفید شدیدا منو به فکر فرو برد!!!!!!!!!!!!!!!!
        من دیگه حرفی ندارم!!!

        داغ Thumb up 5 Thumb down 15

  2. رشید می‌گوید:

    ای کاش تمام سلاحهایی که از متخلفین ضبط میشود سوزانده و ذوب شوند تا حداقل از آمار سلاحهای قاچاق در کشور کاسته شود!!

    داغ Thumb up 21 Thumb down 28

  3. ایرانى إمارات می‌گوید:

    بعد هم میشه مسئله اون خرس ماده دو ساله تو سى سخت که برا رفتن تو باغ باید گلوله نصیبش بشه

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  4. شکاربان می‌گوید:

    درود بر شما
    بالاخره یکی حرف حق رو زد
    مسولین ما دارن از هر طریقی محیط زیست رو نابود میکنن
    این وسط همه فقط شکارچی رو میبینن

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 12

  5. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    نه دیگه نشد اقایون بحث رو عوض نکنید ما اینجا فقط راجع به شکارچی متخلف و قانونمند صحبت میکنیم و بهشون اینقدر فحش میدیم !! تا مشکلات حیات وحش کشور حل بشه از کجا معلوم این زمین خواری ها و تخریب زیستگاه ها هم کار خود شکارچی ها نباشه تا کمی حواس ملت رو از مقوله شکار پرت کنند!!!! دوستان حجت کوروش و جنا ب کریمی سپاس از بیان دیدگاهتون

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 11

  6. kooshan می‌گوید:

    روال قانونی رسیدگی به این تخلف بخوبی و با آرامش طی شده و متخلف هم بطور منطقی رفتار کرده است اما اینکه علاوه بر مقابله قانونی و ممانعت از تخلفات شکار و صید و همانطور که برخی علاقمندان دلسوز مکرر گفته و می گویند باید : «…. کمی هم به فکر حفظ زیستگاههای حیات وحش باشیم ……» مطلبی درست و منطقی است که بایستی بجا و در موقع خود توسط سازمانهای مردم نهاد، رسانه ها، فعالین و علاقمندان به آن پرداخته شود که چنین مواردی در میان اخبار منتشر شده کم نبوده و به چنین مسائلی هم پرداخته شده است ولی باید به نکاتی هم دقت کرد :
    * ابتدا باید توجه داشت گرچه تلاشهای فعالین و سازمانهای مردم نهاد و نیز اطلاع رسانی رسانه ها و پایگاههای خبری نظیر «دیده بان» بی شک مثمر ثمر بوده و اظهار نظرات علاقمندان هم خالی از فایده نیست اما در مورد نیرو و توان موجود و میزان و گستره این تأثیرات باید واقع بین بود و احتیاط کرد در مورد عملکرد پایگاههای خبری و رسانه ها تقریبأ آنچه که انجام می شود در معرض دید و قضاوت و بررسی است که در وقت مناسب می توان به آن پرداخت سازمانهای مردم نهاد هم در شرایط حاضر چندان امکان تأثیر گذاری تعیین کننده ندارند و نهایت تلاش علاقمندان هم می تواند صرفأ پیگیری بحث و گفتگوی مستدل و منطقی پیرامون مشکلات و کاستیها براساس واقعیات و مستندات و ارائه راه حلهای عملی و معقول و منطقی و پرهیز از اظهارنظرات سلیقه ای و غیر معتبر و اثبات نشده و اجتناب از مجادلات لفظی و شخصی بی ثمر باشد که این توقع هم فعلأ و در برخی اوقات بخوبی برآورده نمی شود.
    * همچنین در آنچه که بعهده و مسئولیت دولت و «س. ح. م. ز.» قرار دارد دیدگاههای منصفانه و واقع گرا کمتر بچشم می آید، برخی علاقمندانی که عمدتأ در شهرهای بزرگی مثل تهران سکونت دارند با عوارض و تبعات توسعه نیافتگی در برخی نقاط محروم کشور و حضور عینی برخی عناصر منفی فرهنگی ناشی از این توسعه نیافتگی ها و نیز علقه های طایفه ای و قومی متناسب با آن آشنایی نداشته و حتی ممکن است در طول زندگی خود بعینه با این عوامل منفی مواجهه نشوند و طبعأ در مورد پیامدهای چنین شرایطی نامطلوبی در تشدید تخریبهای منابع طبیعی کشور مثل آمار بالای شکار غیرمجاز شناخت کافی ندارند و از بازدارندگی چنین عواملی بر سر راه دولت و «س. ح. م. ز.» در انجام وظایف و مسئولیتهای خود مطلع نیستند. برخی شکارچیان و حامیان شکار هم که خود را علاقمند محیط زیست و حیات وحش می دانند با اینکه بنابر فعالیت دلخواه خود با بسیاری از این مشکلات و موانع آشنا هستند اما بلحاظ قوی بودن و اولویت داشتن علقه ها و سلایق شخصی در اذهان ایشان همه اینها را نادیده گرفته و با توجیهات غیرمنطقی همواره سعی دارند «س. ح. م. ز» را مقصر اصلی جلوه داده و محدودیتها و ممنوعیتهای «شکار تفریحی و تروفه» را عامل اصلی همه مشکلات محیط زیست کشور قلمداد کنند و بزعم آنها احداث «شکارگاه خصوصی» و « صدور مجوز نامحدود شکار تفریحی و تروفه » چاره اصلی ممانعت از تخریب در طبیعت کشور و تنها راه « حفاظت از محیط زیست و حیات وحش» کشور است و طبیعتأ چنین تفکراتی لازم است با توجه بیشتر به واقعیات و شرایط موجود و با رعایت منطق و انصاف و مراعات منافع و مصالح ملی و عمومی اصلاح شود.
    * ممکن است پیرامون مقوله «شکار» و درستی یا نادرستی و مفید یا مضر بودن آن تفاوتهای جدی وجود داشته باشد اما بنابر تجارب علمی و معتبر و مستند اثبات شده و بر اساس دیدگاههای کارشناسی صاحب نظران داخلی و خارجی تنها با دستیابی به درجات ضروری و لازم از پیشرفت و توسعه می توان به حفظ «محیط زیست انسانی» که برای تامین سلامتی و آسایش و آرامش بسیار حائز اهمیت است دست یافت در حالیکه بر سر همین موضوع مهم هنوز تفاهم و توافق فراگیر و ملی در سطح رسمی و مردمی شکل مناسبی بخود نگرفته است که این خود نیز از عوارض اتخاذ الگوهای نامناسب توسعه طی چند دهه گذشته است که گذشته از برنامه ها و طرحهای موقت و مقطعی و اقدامات کوتاه مدت، ملاحظات زیست محیطی اساسی در آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته و بمرحله عمل نیز درنیامده است و اهمیت این موضوعات هنوز هم در حد لازم جدی گرفته نمی شود.
    * بنابراین و در مجموع با تفاهم و توافق پیرامون روند پیشرفت و توسعه متوازن و حرکت در این راستاست که بتدریج مقدمات و بستر لازم جهت حل بنیادی و بلندمدت مشکلات محیط زیست کشور فراهم می شود و مشکلات حیات وحش کشور و بحث و گفتگوهای مرتبط با آن باید در دل همین حرکت رو بجلو و نگاه مداوم به آن صورت گیرد و تفکیک آنها نه مقدور و نه مفید است و بطور مثال بدون وجود شرایط لازم و بدون مطالعات و بررسیهای ضروری و بدون توجه به مطالب ذکر شده و نتیجتأ نادیده گرفتن جمعیت قابل توجه بهره برداران اقتصادی کشور اعم از کشاورز، دامدار، زنبوردار، صیاد و… و نوع معیشت و زندگی و عوامل مثبت و منفی ذهنی و فرهنگی و مدنی موجود در آن مناطق و تنها با تقلید و کپی برداری از برخی کشورها نمی توان «شکارگاه خصوصی» راه اندازی کرد و دلخوش به حل همه مشکلات بود و یا تصور کرد با گماردن مدیرانی که مشابه فعالان محیط زیست و مدافعان حیات وحش باشند و حرفهای مطابق میل و سلیقه آنها بزنند و هر از چندگاه پرخاشگرانه یقه این وزیر و وزارتخانه و مسئول یا آن یکی را گرفته و سخنان تند و زیبا اما غیرقابل اجرا و عمل بزنند طی مدتی کوتاه، همه موانع و کاستیهای «محیط زیست و حیات وحش» و غیرآن بطور ضربتی حل شده و بفرض مثال همه عرصه های تصرف شده داوطلبانه تحویل داده می شوند، بهره برداریهای اضافی و غیرضروری باختیار بهره برداران تعطیل شده و باقی آنها فورأ جهت حفظ حیات وحش محصور و ایمن می شوند و دیگر نه به محیط بانی حمله می شود، نه حیوانی وحشی شکار یا کشته می شود، نه حیوانی در اثر حوادث جاده ای از بین می رود و نه با جانوری وحشی بدرفتاری خواهد شد و همه شکارچیان مجاز و غیرمجاز هم بیکباره ناپدید خواهند شد و….. و بسیاری دیگر از این قبیل اقدامات که مطلوب و ایده آل هم هستند ولی در واقعیت تحقق پیدا نخواهند کرد.
    بهرحال با تفکر منطقی و معقولانه به همراه صبر و حوصله و پشتکار و درک و دریافت صحیح و واقعی آنچه موجود است می توان به شناخت نسبتأ درست مسائل و مشکلات حوزه «محیط زیست و حیات وحش کشور» و نیز راه حلهای ممکن دست یافت و بر این مبنا به بررسی عملکرد دستگاهها و نهادهای ذیربط و مؤثر و همچنین ارائه انتقادات و پیشنهادات سودمند پرداخت.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 12

    • کوروش می‌گوید:

      با سلام جناب کوشان سپاسگزارم بخاطر وقت و زمانی که جهت گذاشتن کمنت خودتان جهت اطلاع رسانی صرف کردید.با دیدگاه شما موافقم و درست میفرمایید.چالشهای محیط زیست ابعاد خاص خود وبه همان ترتیب راهکارهای خود را میطلبد ولی تصور میکنم با من موافق باشید که سرعت و روند تخریب زیستگاههای طبیعی انچنان سرعتی دارد که اگر باهمان سرعت از روند تخریب جلوگیری نشود به مانند فونداسیون ساختمان چندین طبقه ای است که اگر این فونداسیون هرچه سریعتر بازسازی وتقویت نشود ِِهر انچه در طبقات فوقانی ساختمان بازسازی وکارهای ترمیمی صورت دهید وهر انچه هزینه کنید با شکستن شالوده فونداسیون. به یکباره همه ان زحمات مردود شده ودیگر با هیچ ترفندی درست شدنی وقابل برگشت نیست.با تمام احترام برای نظرات شما در همین یک مورد موافق نیستم وجهت حفظ زیستگاهها باید با تمام قدرت ونیرو و استفاده از تمام راهکارهای علمی واجرایی بدون در نظر گرفتن بقیه ملاحظاتی که فرمودید اقدام شود

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  7. کلارى می‌گوید:

    اگر تخریب محیط زیست ناپسند است این دلیل نمى شود که شکار و قتل عام حیوانات پسندیده است.

    در عجبم بعضى طرفداران شکار و مجرمان محیط زیست با پاک کردن صورت مسئله سعى در توجیه فعل مجرمانه شکار مى نمایند.

    داغ Thumb up 40 Thumb down 45

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>