تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۵۶ سانتی متر بالاتر است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): همانطور که پیش بینی میشد همزمان باغ گرم شدن هوا، کاهش میزان بارندگی ها و افزایش تبخیر، تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای خردادماه سال جاری رو کاهش نهاد.

پس از آنکه تراز سطح آب دریاجه در روز دوم خرداد به بالاترین سطح در سه سال اخیر یعنی به ۱۲۷۱٫۱۵ متر از سطح دریا رسید، تراز سطح آب دریاچه رو به کاهش نهاده و در روز چهارم خرداد به ۱۲۷۱/۱۳ ، در روز هفتم خردادماه به ۱۲۷۱/۱۱ و نهایتا در روز ۳۰ تیرماه به ۱۲۷۰/۸۵ متر از سطح دریا رسید.

تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به روز مشابه در دو سال قبل (سی ام تیرماه ۹۳ و ۹۴) به ترتیب ۵۲ و ۵۶ سانتی متر افزایش نشان می دهد.

البته تراز سطح آب دریاچه ارومیه در سال های اخیر همواره از اواخر خردادماه به دلیل افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی ها رو به کاهش نهاده و مجددا از اواخر آبان ماه سیر صعودی نشان می دهد.

اما مقایسه سطح آب دریاچه نسبت به سال های قبل نشان می هد که وضعیت درپاچه نسبت به دوره های مشابه در سال های گذشته بهتر است.

در تصویر فوق تفاوت عمق و پهنه آبی در یاچه ارومیه در روزهای ۱۹ تیر ۱۳۹۵ و ۱۶ تیر ۱۳۹۴ به وضوح مشخص است.

مقایسه دو عکس هوایی از دریاچه ارومیه در تصویر فوق نشان می دهد که در روز ۱۶ تیر سال ۹۴ بخش جنوبی دریاچه ارومیه تقریبا خشک و بخش شمالی آن کم آب بوده است اما در روز ۱۹ تیرماه سال جاری علاوه بر پر آب شدن بخش شمالی دریاچه، بخش جنوبی نیز کاملا آبگیری شده است.

+31
0
  

4 دیدگاه

  1. نیما می‌گوید:

    به امید خدا دوباره مثل روز اول میشی

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    گره محکم و سختی که میتوانست زده نشود،با دندان اندکی شل شده است.
    شهر ارومیه(رضائیه)و سلماس(شاهپور)وآذر شهر و تبریز بدون وجود این پهنه آبی قابل زیست نیست.!
    تردیدی نیست.!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. گرگعلی می‌گوید:

    با عرض سلام به خدمت طبیعت دوستان گرامی
    هفته پیش (۲۷ تیر) به دریاچه ارومیه سفر و در آب آن شنا کردم متاسفانه کیفیت آب بسیار بد است (اشباع از نمک) هر حشره ای که در آب می افتاد بلافاصله کشته میشد و تعداد زیادی آرتمیای مرده در ساحل دریاچه روی آب شناور بود پرندگان هم در حال فرار از این آب بی کفیت
    امیدوارم هرچه زودتر علاوه بر نجات کیفیت آب دریاچه مثل سال های نه چندان دور گذشته شود
    قابل توجه دوستان غلظت نمک در آب بالای ۳۰ درصد است و کاملا قرمز

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. بهزاد می‌گوید:

    ای کاش مسئولین فکری برای زاینده رود می کردند الان نزدیکه دو ماهه برهوته

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>