مرگ دو بزغاله وحشی بر اثر تشنگی در ارتفاعات بندر خمیر / ده ها کل و بز دیگر در آستانه مرگ قرار دارند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اثر گرمای شدید هوا و خشکسالی در ارتفاعات جنوبی کهورستان در شهرستان بندر خمیر هرمزگان یک چشمه طبیعی آبدهی خود را از دست داده و بر اثر رطوبت و اندک آب باقیمانده، محیط اطراف چشمه به باتلاق تبدیل شده است.

متاسفانه کل و بزها و سایر جانوران وحشی این منطقه هر روز طبق عادت برای نوشیدن آب به سراغ این چشمه می آیند اما به دلیل خشک شدن چشمه موفق به خوردن آب نمی شوند.

……………………………….چشمه ای که بر اثر قطع آب دهی به باتلاق تبدیل شده است

در این بین جانوران ضعیف تر مخصوصا بزغاله ها به دلیل تشنگی بیش از حد و کمبود آب در گل و لای اطراف چشمه گرفتار شده و جان خود را از دست می دهند.

تاکنون لاشه یک بزغاله وحشی و یک بزغاله نیز بصورت نیمه جان توسط همیاران محیط زیست در کنار چشمه مشاهده شده است.

……………….لاشه بزغاله وحشی تلف شده بر اثر تشنگی در میان گل و لای باقیمانده از چشمه

همیاران محیط زیست پس از دادن آب به بزغاله نیمه جان، آن را به اداره محیط زیست بندر خمیر تحویل دادند اما تلاش محیط بانان برای زنده نگه داشتن بزغاله بی نتیجه بوده و این بزغاله ساعاتی بعد جان خود را از دست داد.

همیار محیط زیست در حال دادن آب به یک بزغاله وحشی نیمه جان که بر اثر تشنگی توان خود را از دست داده است

همچنین بر اساس مشاهدات همیارن محیط زیست، تعداد زیادی انواع پرندگان وحشی بخصوص تیهو در گل و لای کنار چشمه ازبین رفته اند.

………………………………بزغاله وحشی نیمه جان پس از انتقال به اداره محیط زیست

طی روزهای گذشته کارشناسان و محیطبانان بندر خمیر از این چشمه خشک شده بازدید نموده اند.

با توجه به اینکه نزدیک ترین چشمه طبیعی چندین کیلومتر با این چشمه فاصله دارد، نجات حیات وحش منطقه نیازمند حدود ۴ کیلومتر لوله کشی از نزدیک ترین چشمه ی طبیعی به این چشمه است.

همچنین به دلیل صعب العبور بودن منطقه امکان انتقال آب بوسیله تانکر و خودرو به ارتفاعات وجود ندارد.

حیات وحش این منطقه به شدت تشنه بوده و نیازمند آب هستند و در صورت عدم رسیدگی به موقع ، باقیمانده کل و بزها و سایر جانوران وحشی بر اثر تشنگی ازبین خواهد رفت.

+1
-263
  

30 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    تا اجرای لوله گذاری که چگونگی و زمان آن مشخص نیست به اجبار باید امکانات دیگر مثل انتقال آب با بالگرد و حیوانات بارکش و حتی توسط نیروی انسانی با استفاده از کمک همیاران و اهالی محل را مورد نظر قرار داد.

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 0

    • سلام دوستان و خسته مباشید
      نظر دوست گرامی کوشان درست است و راهگشا؛ ولی نکاتی را می توان به آن افزود.

      مقدمه: چند روز پیش پای مطلب «ثبت تصاویری زیبا از تنوع زیستی شگفت انگیز در منطقه حفاظت شده کوه بافق»، مَنگُفتی به فکرم رسید، ولی ننوشتم. حالا با خواندن این خبر افسوس کشیدم چرا ننوشتم و ارسال نکردم. ارسال نکردم زیرا فکر کردم به ذهن همه می رسد. محتوای نظر این بود: چرا آبگاه های غیر طبیعی خالی است؟ همه خالی بود؛ و فقط در ته آبگاه اندگی مانده بود که حتی رسیدن حیوان به آن آب را دشوار می ساخت؛ و به همین دلیل بعضی از دوستان اعتراض کرده بودند که چرا مخزن شکل مناسبی ندارد.

      و اما در بابِ چشمه ی کور – چشمه ای که بینا بود و حالا بخاطر اندکی آب کور شده است – باید عرض کنم که آن چشمه وقتی توان باتلاق سازی را دارد، یعنی هنوز آب دارد؛ پس فورن باید از خارج چشمه تا دهانه ی آن کانال زد و لوله ای نسبتن گشاد را باید در آن کانال خواباند و به دهانه ی چشمه وصل کرد.* پای آن لوله، برای اینکه آب هدر نرود، می توان یک تشت بزرگ گذاشت، و همزمان می توان پای آن لوله یک آبگاه مصنوعی ساخت تا آب بعد از پر کردن آن سرریز شود.
      همیشه پای چشمه هایی که ممکن است دچار خشکی شوند، باید چندین آبگاه ساخت، تا آب پله پله از یک مخزن به مخزن دیگر هدایت گردد. این مخازن باید با فاصله کافی از هم باشند.

      «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»

      کوتاه سخن: ۱ – فورن باید به آن آب اندک راه داد برای جاری شدن. اگر این کار صورت نگیرد، امکان اینکه بعد از پر آب شدن، چشمه همچنان کور و یا نیمه کور بمانَد بسیار زیاد است.
      ۲ – در چنین مواردی باید از ارتش کمک خواست تا با بالگرد آبرسانی کنند. و این آب رسانی نباید یکباره باشد؛ باید تا زمانی که خطر وجود دارد، ادامه یابد. یکی از وظایف نیروهای مسلح در زمان صلح انجام همین کار های نیک است.

      * وقتی که لوله به دهانه چشمه رسانده شد، آنجا باید کمی عمیقتر کار شود تا آب آزاد شده و زلال به وضوح به چشم آید؛ آنگاه می توان وضعیت لوله را طوری تثبیت کرد که همه ی آب جاری وارد لوله شود.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        پیشنهادات مختلفی از سوی علاقمندان مطرح شده که لازم است بررسی شوند و راه حل پیشنهادی شما هم یک گزینه خوب وکم هزینه و سریع است، فعلأ و تا تهیه لوله می توان گل و لای را کنار زد و کانال و مخزنهای پله ای را اجرا کرد و در انتها مخزن دهانه چشمه را ساخت و بعد از رسیدن لوله به محل کار را تکمیل کرد ضمن اینکه «س. ح. م. ز.» جهت استفاده و نگهداری بهتر از منابع آب طبیعی زیستگاههای وحوش می تواند از کارشناسان و متخصصین علوم آب که در «سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری» اشتغال دارند، کمک بگیرد.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  2. رضا1394 می‌گوید:

    یکی در بیابان سگی تشنه یافت … برون از رمق در حیاتش نیافت
    کله دلو کرد آن پسندیده کیش … چو حبل اندر آن بست دستار خویش
    به خدمت میان بست و بازو گشاد … سگ ناتوان را دمی آب داد
    خبر داد پیغمبر از حال مرد … که داور گناهان از او عفو کرد

    چند وقت پیش عده ای از علاقه مندان محیط زیست هرمزگان با نصف کردن لاستیکهای کهنه ماشینهای سنگین و دفن آن در خاک و پر کردن مرتب آنها تعدادی آبشخور برای وحوش درست کرده بودند که علاوه بر ثواب از انقراض وحوش جلوگیری می کند..
    گر لازم است از مردم کمک بخواهید، مطمئنا افراد زیادی کمک می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 0

  3. نیروانا می‌گوید:

    حفر چاه عمیق در منطقه هم میتواند کار مفیدی باشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

    • بهزاد می‌گوید:

      یه چاه کنار چشمه بزنید برق موتور چاه رو هم با باتری خورشیدی تامین کنید بریزید توی یک حوضچه کوچک. پول موتور و باتری خورشیدی و کندن چاه و یه حوضچه چهار در یک به عمق شصت هفتاد سانت حدود بیست میلیون میشه معادل جریمه شکار دو بز! نا سلامتی بزرگتربن بندر تجاری ایران (بندر شهید رجایی) توی این استانه کیش قشم ، درامد توریست در این استان کم نیست،یه مقدار کمی را هم خرج محیط زیست کنید .

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

      • رضا می‌گوید:

        سلام . بله حفر یه چاه معمولی چند متری فکر بدی نیست و میشه برای اتحصال اب هم از تلمبه بادی استفاده کرد با توجه به اینکه منطقه نزدیک به دریا هست همیشه انرژی باد وجود داره که میشه ازش استفاده کرد و هم نسبت به صفحات خورشیدی و تجهیزات جانبی مقرون به صرفه تر هست.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. بولوت می‌گوید:

    هر قاطر میتونه ۸۰ لیتر آب رو در مناطق صعب العبور حمل کنه

    پیشنهاد میشه سریعا با قاطر مصالح برده بشه (از خود منطقه هم میشه ماسه رو تهیه کرد) یه حوضچه درست بشه و هر روز یکی دو سرویس آب بره کافی بنظر میرسه البته اگه سازمان توان هزینه کردن رو داشته باشه!

    از وضع مالی کارمنداش معلومه که توان انجامش رو نداره !

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 0

  5. reza می‌گوید:

    خوب گفتی توان هزینه کردن.
    برای هیچ کسی مهم نیست چی داره بر سر ایران میاد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  6. علیرضا 2 می‌گوید:

    مردم فهیم و مهربان منطقه لطفا به کمک محیط بانان محترم بشتابید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  7. reza می‌گوید:

    بهتره دور چشمه بسته بشه یا با تخته های چوبی راهی ایجاد بشه تا وحوش تو گل گیر نکنن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. رشید می‌گوید:

    بنده برای حیات وحش کشورم متاسفم .ازشمال تا جنوب و از شرق تا غرب

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  9. ساخت هزاران دریاچه مصنوعی در ایران باید در اولویت کار همه استان ها قرار بگیره!

    چندی پیش مستندی درباره سریلانکا را نشون میداد که هزاران دریاچه مصنوعی ساخته شده تا آب ها را مدیریت کنه و حیات وحش اون کشور را حفظ کنه!

    خشکسالی شوخی نیست!!!

    ذره ذره آب باران و چشمه های محلی باید به این دریاچه های مصنوعی سرازیر بشه!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  10. محب می‌گوید:

    سلام
    با آرزوی سلامتی از ارتش یا سپاه منطقه در خواست کمک کنن مطمننا دریغ نمی کنن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  11. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    من حاضرم به حد توان کمک مالی کنم
    توروخدا کاری کنید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  12. علی می‌گوید:

    اینم ی سوء مدیریت دیگه تو محیط زیست.
    مگه این چشمه امسال ایجاد شده ؟ مگه فقط امسال خشکسالی داشتیم.مگه مسئول منطقه و یا رییس اداره نمیدونستن که اون وضعیت چشمه هست. اگر تو سالهای قبل به فکر خشکسالی و مدیریت بحران بودن الان این وضعیت پیش نمیومد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  13. آرنولد می‌گوید:

    این اتفاقات به اندازه ۵۰ سال مداوم صدور پروانه شکار به منطقه در دو ماه آسیب می رساند نه تنها اینجا خیلی از مناطق هستن به خاطر کمبود آب در حال انقراض گونه های جانوری هستن ولی متاسفانه کسی به دادشون نمیرسه من واسم سوال پیش اومده زمانی که پروانه شکار صادر میشد هر جا میرفتی انواع شکار چرنده و پرنده وحشی رو میدیدی ولی الان که چند سال است پروانه شکار صادر نمیشه سال به سال داره بدتر میشه مناطقی که پر از پرنده بود الان یدونه هم نمیبینی پس این طرح شکار ممنوع استفادش چی بود اصلا نتیجه مثبتی داشت ما که ندیدیم به خدا من شکارچیارو در سالهای گذشته با چشم خودم دیدم که میگم در حال ساخت آبشخور بدون هیچ چشم داشتی از محیط زیست فقط به خاطر اینکه یدون آب حیوانات از بین نرن سال دیگه تعداشون زیاد بشه ولی الان دیگه هیچ کس کار نداره وای که شاید روزی برسد که صدای هیچ پرنده ای در بیابان شنیده نشود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  14. زبل خان می‌گوید:

    به نظر میاد بشه با کندن مسیر آب و سیمان کردن اطراف چشمه یه مقدار اون رو احیا کرد تا تصمیمات بعدی گرفته بشه . من نمونه همچین کاری رو در الموت قزوین دیدم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  15. مونا می‌گوید:

    واقعا تأسفبار است
    آیا امکان آب پاشی در همان مناطق توسط هلیکوپترها و هواپیماهای ضد آتش وجود دارد؟ چون هر روز و هر ساعت برای ادامه زندگی حیوانات آن مناطق مهم است.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  16. محیط بان می‌گوید:

    با عرض سلام و تشکر از کلیه دوستداران و علاقه مندان به محیط زیست بویژه حیات وحش
    بهتره با این موضوع احساسی برخورد نشه
    لازم به ذکر است که محل فوق الذکر چشمه نیست و بلکه آبگیر فصلی است که بدلیل بارندگی اندک و شسته شدن خاک اطراف به منطقه شبیه باتلاقی تبدیل شده است و ظرفیت آبگیری آن کاهش یافته است

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • عماد میلانلو می‌گوید:

      سلام محیط بان عزیز
      ظاهرا شما بر خلاف بنده اون منطقه و اون آبگیر رو میشناسید درسته؟ چون توی متن گزارش نوشته چشمه طبیعی هست و بعلت خشکسالی آبدهیش رو از دست داده ولی شما میگین آبگیر فصلیه. بنظرم اگه فصلی بود حیواناتی که چند ساله هستن عادت دارن به خشک شدنش و باید آبشخورهای دیگه رو بلد باشن اینکه همه هنوز هم به اینجا میان دلیلش چیه پس؟

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • سلام دوستان
      اگر آبگیر است و چشمه نیست، چرا می نویسید چشمه و وقت مردم را می گیرید؟!
      دوستان گرداننده ی سایت لطفن قبل از نوشتن مطلب، همه چیز، حتی ریز مطالب را با تدقیق اول برای خود روشن سازند و بعد بنویسند. ما وقت زیادی نداریم که اینجا می نویسیم. وقت گرانبها را می گذاریم تا نوشته ی ما شاید بکار آید.
      اگر چشمه نیست و اشتباه شده(اشتباه پیش می آید و طبیعی است)، چرا مسئولین محترم سایت توضیحی برای روشنگری نمی نویسند!؟

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • و نکته ای در بابِ «برخورد احساسی» که محیطبان گرامی ذکر کرده اند.
      ما خوانندگان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش میهن برخورد احساسی نکرده ایم؛ بلکه بر مبنای اطلاعاتی که نویسنده ی محترم مطلب ارائه داده اند، نظر داده ایم. انتقاد شما به خواننده وارد نیست.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  17. جمشید از خوی می‌گوید:

    گرمای بالای ۵۳ درجه سانتی گراد و شرجی بالای ۸۲% که از ابتدای هفته آغاز شده تهدیدی برای کیفیت حیات در این منطقه از فلات ایران شده است.

    تا دیر نشده باید به محیط زیست و طبیعت و اقلیم بهائ بیشتری بدهیم.

    کار از احداث تنبوشه سیمانی و انتقال آب گذشته است.!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  18. بیژن می‌گوید:

    همانطور که در جریان اتش سوزی از افراد محلی کمک گرفته میشه اینجا هم با کمی هزینه میشه یکی از بومی ها با چند قاطر یا الاغ اب ببره اگه حساب کنیم در روی هر قاطر ۴ گالن باشه از یک صبح تا ظهر میشه نزدیک به هزار لیتر اب برد که اگه طوری حوضچه ساخته بشه که کمترین تبخیر باشه این اب برای یک ماه بسه و بعد هم تا دو ماه دیگه بارندگی ها شروع میشه باور کنین به راحتی میشه این کارو انجام داد .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  19. محمد می‌گوید:

    باید برای وضعیت الان هر چه سریعتر یه فکری بشه چون حتی ثانیه ها هم ارزشمند هستند و برای بلند مدت هم برنامه هایی مانند کندن چاه در همان منطقه و ایجاد آبشخورهای متعدد اجرا بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  20. Ali timsar می‌گوید:

    مسئولین اگه حال داشتن و حوصله ای بود یه لفظ بیان برای کمک رسانی و بقیه کارارو خود روستاییان انجام میدن.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  21. سلمان می‌گوید:

    دوستان کسی خبری از چشمه نداره وضعیتش به کجا سرانجامید .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>