از دو یوزپلنگ آسیایی در بهاباد یزد تصویر برداری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از دوربین های تله ای بکار رفته در منطقه شکار ممنوع کمکی در شهرستان بهاباد یزد طی ۴۸ ساعت گذشته تصویری از دو یوزپلنگ آسیایی را در این منطقه به ثبت رسانده است.

شهریورماه سال گذشته نیز از یک یوزپلنگ آسیایی در این منطقه و در همین نقطه تصویر برداری شده بود.

….تصویر ثبت شده از دو یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع کمکی در شهرستان بهاباد یزد – مرداد ۱۳۹۵

شهرستان بهاباد مابین منطقه حفاظت شده کوه بافق، پناهگاه حیات وحش دره انجیر و پناهگاه حیات وحش نایبندان واقع شده است که هر سه منطقه نیز از زیستگاه های اصلی یوز به شمار می روند.

بنابراین احتمال این وجود دارد که یوزپلنگی که در منطقه شکار ممنوع کمکی تصویربرداری شده است از یکی از مناطق مذکور به منطقه وارد شده باشد.

حدود چهار سال است به غیر از چهار یوزپلنگ نر که سه عدد از آنها با هم برادر هستند هیچ موردی از یوزپلنگ ماده و یا توله یوزپلنگ در استان یزد و خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

امکان تعیین جنسیت این دو یوزپلنگ از روی تصاویر وجود ندارد اما رفتار این یوزها ازجمله بررسی و علامتگذاری قلمرو که در تصاویر نیز تا حدودی مشخص است، احتمال نر بودن این یوز را افزایش می دهد.

فیلم ثبت شده از دو یوزپلنگ آسیایی:
 

.

+131
0
  

34 دیدگاه

  1. دوست می‌گوید:

    خدا حفظشون کنه ولی با توجه به مستندات چیزی تا خداحافظی یوز با دشت های ایران نمونده و کمی بعد هم خداحافظی پلنگ و خرس و….

    طبیعت ایران رو نابود کردیم

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 2

  2. بردیا می‌گوید:

    نمى شه دلبر رو اونجا رها سازى کرد تا زاد و ولد انجام بشه اونجا؟
    اینطوری که زود از بین مى رن أین ها؟
    به دلبر اگه غیر خرگوش غذاهایى بدن که بتونه تو زیستگاهشون هم أزاد زندگى کنه و با أینا جفت بخوره و یه فصل زایمان داشته باشه مشکل حل مى شه!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  3. رضا۲۳۹۴ می‌گوید:

    یوزهای نواحی مرکزی شدیدا لاغر بوده که نشاندهنده شرایط سخت این مناطق می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 1

  4. دوست طبیعت می‌گوید:

    یه کار علمی و واقعا کارشناسی شده نمیشه برای تکثیرشون کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

    • بهزاد می‌گوید:

      فکر کنم اگه هیچ کاری نکنن بهتر باشه ، میزنن یه بلایی هم سر این چنتا نر باقیمونده میارن ، تو طبیعت بمیرن بهتره . چند ساله می خوان دلبرو بار دار کنن؟
      میگن توله هاش سقط شدن الان میگن صفراش هم مشکل پیدا کرده ، به فکرشون رسیده لقاح مصنوعی کنن یکسال دیگه میگن میخواهیم شبیه سازی کنیم وقتی هم که مرد میگن ما تلاشمونو کردیم عمرش به دنیا نبود که زحمات ما به بار بشینه.
      دیدید روسها چه جوری از پلنگای ما دو تا توله گرفتن واقعا جای تاسف داره!؟
      این چنتا پلنگی هم که تو طبیعت ایران باقیموندن به خاطر اینه که تو کوهستان و سنگلاخ نمیشده جاده بکشی وگرنه اونها هم به سرنوشت یوز دچار می شدن.

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  5. میش مرغ می‌گوید:

    واقعا برای حفظ این حیوان باید بیش از پیش تلاش کرد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  6. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    یوزها بر خلاف شیر یا ببر هیچ خطری برای دامها و انسانها ندارند و اگر بتوان آنها را تکثیر کرد می توان با خیال راحت در هر منطقه مناسب بیابانی که در ایران بسیار زیاد هم هست (البته پس از آموزش و آماده سازی) آنها را رها کرد.
    اگر از سال ۷۳ تا ۸۲ که ماریتا زنده بود برای تکثیر اقدامی می شد شاید تا الان چندین یوز داشتیم.
    یوزهای ماده کمی توان بزرگ کردن فرزندان خود را در طبیعت دارند که به ابر ماده یا ابر مادر موسومند و بیشتر توله ها توسط دشمنان طبیعی مانند سگهای گله و پلنگه و گرگها کشته می شوند. (داشتم مقاله پایش گونه ای که دیده نمی شود را می خواندم که پایش یوز در چند منطقه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۹۴ را گزارش کرده بود و کلا ۱۴ یوز شامل ۳ نر در نایبندان و ۴ نر در دره انجیر و ۷ یوز در میاندشت شامل یک نر ، یک ماده و سه توله ویک ماده دیگر و یک توله یوز شناسایی شده بود)
    لازم به یاداوری می باشد که یوز ماده دارای یک توله ( که مادر موفق و یک ابر مادر بود) دو ماه قبل بر اثر تصادف در جاده عباس آباد کشته شده و توله آن هم به احتمال قوی تلف شده است و همچنین تصاویر جدید نشان می دهد تنها یک توله از سه توله ماده دیگر مانده و باقی توسط دشمنان یوز مانند سگهای گله و غیره از بین رفته اند. پس در این مناطق تنها در کل یک یوز ماده باقی مانده است بعنی ریسک انقراض در بالاترین حد ممکن می باشد و کارهای تبلغاتی و آموزشی کفایت نکرده و حفاظت فیزیکی شدید را می طلبد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  7. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    یوزهای ماده تنها و یا با فرزندانشان زندگی می کنند, ولی نرها با هم و چند تایی زندگی می کنند که احتمال نر بودن این دو یوز را افزایش می دهد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  8. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    حتی اگرهمه این یوزها نر هم باشند حفاظت شدید از آنها برای جلوگیری از درون آمیزی و فرسایش ژنتیکی (که بی نابودی آنها می انجامد) برای تکثیر یوز لازم می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    با توجه به بالارفتن سن یوزها و همچنین تلفات بر اثر تصادف و همچنین خشکسالی، توسعه و فشار بر زیستگاهها و نامساعد تر شدن آنها و مشکلات دیگر، فرصت برای حفظ اینگونه کمتر می شود و نیاز به کمک و اقدامات دیگری می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  10. یاشار می‌گوید:

    ای بابا. فقط خواندن این خبر دلمان سوخت. فقط یوز نر !!!!

    چند تا یوز ماده هم که بودند هموطنان با خودرو زیر گرفتند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  11. داریوش می‌گوید:

    واقعا زیبا و با ابهتن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  12. مینالیزا می‌گوید:

    نبود یوز ماده؟
    چرا ما فکری به حال این نقصان نمیکنیم ؟
    کارشناسان زیادی معتقد بودن طی این چند سال که دلبر و کوشکی برای جفتگیری در اسارت بودن این عدم امکان طولانی شده، انتقال آنها به بافق یا دره انجیر احتمال موفقیت را بیشتر میکند.
    نصب ردیاب و حفاظت قویتر و ایجاد کریدورهایی برای انتقال شکار مورد علاقه تا خالی نشدن محیط توسط آنها و ایجاد آبشخورهای قابل دسترس تر و نصب دوربین های بیشتر و استفاده از پهبادهای سبک و سریع و اضافه کردن محیطبان و حفاظت شبانه روزی از منطقه باعث افزایش احتمال نجات یوز در این منطقه شوند
    من از حامیان خانم ابتکار هستم اما دست رو دست گذاشتن تا شاید فرجی بشه و از غیب یوز ماده برای ما نازل شود که نمیشود
    باید سر کیسه را شل کرد و احساس مسولیت بیشتری در همه ایجاد کرد ،دیگه فرصتی نمونده ،

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. شوکا می‌گوید:

    خیلی غم انگیزه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. شوکا می‌گوید:

    دیده بان یه سوال
    امیدی به نجات یوز هست ؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  15. چهاردانگه می‌گوید:

    خدا کنه تکراری نباشن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  16. نیما می‌گوید:

    باید با علم کامل دو راس یوز به این منطقه منتقل بشه تا زمینه برای ازدیاد نسل مهیا بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  17. رشید می‌گوید:

    ای کاش قدر داشته هایمان را بیشتر میدانستیم

    زنده باد یوز ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  18. مسعود شهرابی می‌گوید:

    لاغر بودن بیش از حد این دو یوز ارزشمند کاملا قابل مشاهده هست و این واقعا ناراحت کننده و تاسف‌بار! هست واقعا مسئولین حفاظت از یوز چه کار در خور و مفیدی انجام دادن؟ یوزها در جاده ها تلف شده و توله های اونها به امان خدا سپرده میشن!!! و یوزهایی که دیده شده و تصویر برداری میشن واقعابیش از حد لاغر و ضعیف هستن! یعنی مسئولین بسیار پر مدعای حفاظت از یوز علاوه بر امنیت مستقیم جانی حتی نتوانسته اند امنیت غذایی برای یوزها تامین کنند! امنیت غذایی یکی از مهمترین عوامل برای زادآوری یوز ماده هست و تاسف‌بار اینجاست که یوزها گرسنه هم هستند! کسی نمیتونه لاغری بیش از حد این دو یوز رو تکذیب کنه
    مسئولان حفاظت از یوز هم همچنان به دروغگویی خود ادامه داده و پنبه ها را بیشتر در گوش خود فرو کنند
    امیدوارم برای حفاظت از یوز حفاظت بیشتر و مستمری از چنین مناطقی به عمل بیاد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  19. بهزاد می‌گوید:

    متاسفانه یوز هم کم کم داره میره پیش ببر و شیر . ما نشستیم و تماشا کردیم !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  20. میثم می‌گوید:

    با سلام به همه دوستان. باید بگم که دیدن این یوزهای لاغر فقط و فقط باعث رنجش خاطر بیشتر علاقمندان می شود. من چندین ساله که میگم این رویه باعث انقراض یوز میشه ولی کو گوش شنوا! باید کار علمی و اصولی انجام داد. یه نگاه به تجربه کشورهای مختلف جهان مثل نیوزلند در جلوگیری از انقراض حیواناتی مانند طوطی سانان یا همین هند در جلوگیری از انقراض ببر به ما نشون می ده که چقدر اقدامات ایران ناکافی بوده. اگر این کار رو بدست سازمان های بین المللی داده بودن الان شاید امیدی بود. مراحل مختلف جلوگیری از انقراض در همه جا یک جور هست فقط بودجه و کارشناس دلسوز می خواد.
    ایجاد زون امن بدون هیچ گونه دشمن طبیعی و انسانی در زیستگاه ها . ایجاد امنیت غذایی و آبی حتی به صورت مصنوعی و مدیریت تعداد جمعیت نر و ماده در هر زیستگاه. حالا ببینید در چندین سال گذشته پروژه حفاظت از یوزپلنگ کدامیک از این کار ها رو انجام داده؟؟؟ با این همه بودجه داخلی و خارجی هیچ کار اصولی و علمی انجام ندادن!!!!!! فرهنگ سازی خوبه ولی در مرحله کنونی مثل حرف زدن در مورد مضرات کشیدن سیگار به بیماری که در حال مرگه. همین الان هم باید یک زون امن در یکی از پارک‌های ملی ایجاد بشه و یوزهای باقی مانده به اونجا منتقل بشوند. با حفاظت و انتقال طعمه شاید بشه جلوی انقراض یوز گرفته بشه. شاید!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  21. شاهین می‌گوید:

    با توجه به شرایط فعلی به نظر میرسه تعداد یوزهای کشور از آنچه که بود هم کمتر شده است!
    عدم تصویربرداری و ثبت یوز ماده طی چهار سال گذشته در این مناطق و زیستگاههای جنوبی وضعیت بحرانی و بسیار نگران کننده ای هست. من واقعاً نمیدونم راحکار چی هست اما به نظر میرسه هر چه سریعتر باید یک تیم تحقیقاتی از بهترین کارشناسان داخلی و خارجی تشکیل بشه با پول و امکانات کافی که به سرعت نسبت به تعیین وضعیت جمعیت و ترکیب جنسی یوزها در مناطق مختلفی که این گونه حضور دارد اطلاعات دقیق بدست آورد و بعد دنبال راه حل بود. به هر حال در حال حاضر با توجه به تعداد کم یوز در کشور و پراکنش بسیار زیاد همین تعداد اندک بیم آن می رود که حتی با حضور یوزهای نر و ماده در یک منطقه ، قرابتهای ژنتیکی باعث ضعیف شدن نسلهای بعدی و در نهایت انقراض کامل شود. شما در نظر بگیرید برای مثال در منطقه میاندشت که حتی یوز ماده هم دارد و زادآوری صورت می گیرد فکر می کنم حدود ۱۰ قلاده یوز وجود داره و همه توله های جدید از یک یا دو ماده متولد میشن وقتی اینها به سن بلوغ می رسند به دلیل تعداد کم قطعاً برای زادآوری مجدد جفتهایی شکل می گیرند و آمیزش می کنند که یا برادر و خواهر هستند یا با والدین خود جفت می شوند که قطعا این اتفاق ژنوم یوز ایرانی رو بشدت تضعیف می کند!!!
    شاید زنده گیری و انتقال یوزها بین مناطق یک راهکار برای فرار از یکنواختی ژنتیکی باشد. برای نمونه انتقال از توران به بافق از بافق به میاندشت از میاندشت به دره انجیر از راور به توران و…
    ولی من نمییدونم چقدر این کار عملی هست با توجه به اینکه تعداد یوزها بسیار کم شده و بیم آن میره که با زنده گیری آسیب بیشتری هم وارد بشه
    به هر حال با توجه به وضعیت بحرانی یوز امیدوار مجموعه دولت و مجلس و… به خودشون بیان و پول و امکانات کافی برای بقاء بیشتر این گربه منحصر به فرد کشور در نظر گرفته شود!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  22. داریوش می‌گوید:

    اگر دلبر رو تو این منطقه رها کنن و کوشکی رو تو میاندشت حتا اگر هم بصورت طبیعی کشته بشن هزار برابر بهتر از اینه که در اسارت بمیرن مثل ماریتا وقتی یوز ماده تو منطقه نیس باید همین کارو کرد اگر هم واقعن انقراض قطعیه بهتره چنتا یوز ماده از آفریقا بیاریم یوز دورگه ایرانی آفریقایی بهتر از اینه که چند سال دیگه اصلن یوزی نداشته باشیم !

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • امیر می‌گوید:

      شما فکر کن ۱۰۰ تا یوز ماده ایرانی از آسمون بیاد پایین، وقتی شرایط محیا نباشه اونها هم از بین میرن… وقتی طعمه زیاد نباشه و زیستگاه امن و مناسبی نداشته باشن باز هم منقرض میشن.
      الان هم وقتی بحث خریداری شیر ایرانی و رها سازی مطرح میشه خنده ام میگیره، خوب اگر رها سازی بشن و بتونن دوام بیارن چرا از بین رفتن؟…هر چی که هست شرایط مناسبی برای زیستشون وجود نداره و اول باید اون مشکلات رو حل کرد

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • افشین می‌گوید:

      بنظر من هم اگه یوز ماده ای نمونده همون بهتر یوز آفریقایی بیاریم حداقل یوز دو رگه امکان ازدیادش فراهم بشه ولی وقتی فکر میکنم شرکتهای خودروساز دارن با خودروهای بی کیفیت نسل آدمها رو منقرض میکنند و کسی جلو دارشون نیست میخواهیم کسی بفکر یوز و خرس و پلنگ باشه؟؟؟
      متاسفم به روندی که در پیش گرفتیم

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  23. فاتح می‌گوید:

    قطعا یوز ماده توی همه مناطق وجود داره..اگر وجود نداشت که این چندتا تایوز نر به وجود نمیومدن…باید دعا کنیم که یوزها تلف نشن

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • امیر می‌گوید:

      احتمالا بدلیل نبود طعمه و محیط زیست مناسب از بین رفتن و این چندتا یوز نر که مقاومتر بودن زنده موندن.
      وقتی ۴ سال هست که دوربین های تله ای هیچ عکسی نگرفتن یعنی امکان وجودشون نزدیکه صفره

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  24. جمشید از خوی می‌گوید:

    اینجا یک درگاه ترویج زبان وادبیات فارسی نیست ولی تکرار مکرر اشتباهات املائی تعدادی از کاربران نگران کننده است و نشان از عدم دقت کافی و وافی از طرف کاربران و یا عدم آموزش صحیح از طرف آموزگاران و معلمان مربوطه است که گزیده است نسبت به رفع این نقیصه آشکار و البته ناراحت کننده از طرف این کاربران اقدام بایسته و شایسته صورت پذیرد.!
    مثال:
    واقعن!(واقعا)_چنتا!(چند تا)_مثلن!(مثلا)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    در صورت بررسی راهکار های عاجل بهترین گزینه رها سازی گونه های ماده (البته در صورت موجود بودن و اسارت از طرف کار گروه پروژه حفاظت کمیته جهانی حیات وحش)در مناطق حفاظتی استان یزد بدلیل درجه حفاظتی خوب آنست.!
    در ضمن از ارائه پیشنهاد های غیر عملی یا تخیلی پرهیز شود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

    • اهورا می‌گوید:

      سپاس از شما به نکته بسیار خوبی اشاره کردید ( ترویج زبان وادبیات فارسی )
      من هم این جمله نادرست را می گویم صورت پذیرد.! ( : انجام شود )

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  25. اهورا می‌گوید:

    حیف از یوزپلنگ ایرانی!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  26. امیر می‌گوید:

    ایکاش دلبر و کوشکی هم مثل گاندوها تو سایت تکثیر میشدن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>