اولین سری از خسارات تحت پوشش بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی پرداخت شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» در ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۴ برای اولین بار و بر اساس تفاهم نامه ای مابین سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت بیمه ما و صندوق ملی محیط زیست به منظور اجرایی شدن مدل بیمه پلنگ ایرانی که یکی از اقدامات طراحی شده طی برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران است، صادر شد.

طی ماه های گذشته، ساز و کار اجرای این برنامه که ساختار وسیعی دارد، ایجاد شده است و پرونده های خسارات بر اساس شیوه نامه مربوطه تکمیل و به صورت دوره ای جمع آوری و به شرکت بیمه ما اعلام شده است.

بر این اساس، اولین سری خسارات تحت پوشش «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» برای پرونده های تکمیل و تایید شده، طی مراسمی در استان بوشهر، در تاریخ چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵ پرداخت شد.

پرونده های پرداخت شده خسارات به شرح زیر می باشد:

۱- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن یک نفر شتر متعلق به آقای محمد امین شهداد زهی در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ در استان سیستان و بلوچستان

۲- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای نادر نظام زاده در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۵ در استان بوشهر

۳- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای حبیب الله برزکار در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۲ در استان بوشهر

۴- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای محمد قلی زنگنه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۹ در استان بوشهر

۵- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن گوسفند اهلی متعلق به آقای حسنعلی قبادی در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۵ در استان بوشهر

۶- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای حمید ایزدپناه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۳ در استان بوشهر

۷- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای شهباز وطنخواه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۱ در استان بوشهر

۸- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای کرامت الله کشتگر در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۷ در استان بوشهر

۹- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن گوسفند اهلی متعلق به آقای عبدالحسین رضایی جعفرلو در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۸ در استان بوشهر

۱۰- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای شهباز مصدق در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۷ در استان بوشهر

به طور کلی موارد خسارات پرداخت شده مربوط به دام طی سری اول پرداخت خسارات پرونده های تکمیل شده تحت پوشش «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» معادل مبلغ تقریبی ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان بوده است.

در این برنامه همچنین، خسارات وارده شده به محیط زیست به دلیل اتلاف دو پلنگ یک مورد در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه خرم ناز مورخ ۱۳۹۵/۱/۳۰ و یک مورد در استان گلستان در منطقه مشکین جای مورخ ۱۳۹۵/۴/۱۵ بر اساس میزان توافقی معادل ۶۰ میلیون تومان برای هر یک از موارد یاد شده (مجموعا ۱۲۰ میلیون تومان) در وجه صندوق ملی محیط زیست پرداخت شد که مطابق تفاهم نامه فیمابین این مبلغ تحت نظارت اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به منظور رفع عوامل تهدید و بهبود وضعیت حفاظتی پلنگ ایرانی در زیستگاه آن هزینه می گردد.

مدارک مربوط به یک پلنگ تلف شده در پادنا که در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۳ کشف شده بود نیز توسط اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید بررسی و به دلیل قدیمی بودن لاشه که نشانگر وقوع حادثه قبل از تاریخ صدور بیمه نامه می باشد، جهت اعلام خسارت مورد تایید قرار نگرفت و پرونده آن مختومه شد.

گفتنی است خسارات متعددی از سایر استان ها نیز به صورت اولیه اعلام شده و تعدادی از پرونده های مربوط به پرداخت خسارات نیز تکمیل شده است که مراحل پرداخت آنان بر اساس ساز و کار ایجاد شده انجام و مستقیما به فرد خسارت دیده پرداخت می گردد.

همچنین در این مراسم ضمن پرداخت خسارات افراد محلی در مراسمی با حضور علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر، سعید زرین فر معاون توسعه انسانی استانداری بوشهر و مجید صفدری مدیر عامل شرکت بیمه ما و برخی دیگر از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان بوشهر از سه نفر از افراد محلی تاثیر گذار در خصوص حفاظت از حیات وحش و بالاخص پلنگ ایرانی نیز تقدیر شد.

پس از اتمام این مراسم، علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و حسین دلشب، مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر و صادق پورسالم رییس شهرستان دشتستان استان بوشهر ضمن حضور در یکی از روستاهای شهرستان دشتستان و بازدید از شرایط محلی و آغل دام های افراد خسارت دیده و گفتگو با آنان و شنیدن مسایل و مشکلاتشان، خسارات سه خانوار دیگر که در مراسم حضور نیافته بودند را به ایشان پرداخت نمودند.

همچنین طی این مراسم از آرزو صانعی طراح مدل بیمه پلنگ ایرانی، شبنم سعیدا تنظیم کننده بیمه نامه و حمیدرضا عسگریان، سعیدطاهری و امیرحسین داداشی همکاران تهیه بیمه نامه پلنگ تقدیر شد.

صدور «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» اقدام بسیار خوب و مفیدی که در صورت اجرای صحیح می تواند تا حد زیادی از تقابل دامداران با پلنگ و در نتیجه تلفات این گونه ارزشمند بکاهد.

«شرکت بیمه ما»  وابسته به بانک ملت برای اجرای «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» هیچ هرینه ای را به عنوان حق بیمه از سازمان حفاظت محیط دریافت نکرده و این اقدام ارزشمند مادی و معنوی را در راستای مسئولیت های اجتماعی خود انجام داده است.

افزایش میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار پلنگ از ۵۰ میلیون ریال به ۸۰۰ میلیون ریال از شهریورماه سال گذشته همچنین اجرای طرح «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» باعث شده است اقدام به شکار پلنگ و همچنین تلاش دامداران برای ازبین بردن پلنگ ها تا حد زیادی کاهش یاید.

در ۱۳۰ روز نخست سال جاری سه پلنگ (کیاسر ، کردکوی ، یاسوج) به دلایل مختلف در کشور ازبین رفته اند. این درحالی است که در دوره زمانی مشابه (۱۳۰روز نخست) در سال گذشته سیزده پلنگ از بین رفته بودند.

+313
-1
  

34 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    آفرین به همه بانیان این قضیه و تشکر از شرکت بیمه

    یکی از موارد دیگر موضوع تقابل خرس با باغداران و زنبورداران است که اگر طرح مشابهی پیاده شود تلفات خرسها کم میشود.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 0

  2. Reza می‌گوید:

    قدم رو به جلویی که باورم نمیشد هیچوقت سازمان محیط زیست بتونه انجامش بده

    دست مریزاد

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    قطعا پرداخت خسارت به دامداران زیان دیده میتونه یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از کشتار پلنگ‌ها باشه که خوشبختانه با برنامه‌ریزی دقیق اینکار به خوبی انجام شده و نتایج اون به قطع در گذر زمان مشخص خواهد شد.

    تشکر ویژه از همه کسانی که این طرح رو به ثمر رسوندن و تشکر از بیمه ما بابت این انتخاب خوب در حمایت از طبیعت زخم خورده کشور

    ممنون دیده بان از گزارش کامل و جامع

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  4. عسل بانو می‌گوید:

    خیلی اقدام عالی و موثری است

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. رشید می‌گوید:

    ای کاش هیچ وقت حادثه ای برای پلنگ و یوز و خرس بدست انسان اتفاق نیوفتد که بخواهند با پول معامله اش کنند و لازم به پرداخت خسارت نباشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  6. رضا1394 می‌گوید:

    با تشکر و قدردانی از بیمه ما

    وحوشی مثل خرس سیاه و قهوه ای هم کم بوده و همین تعداد هم در مناطق مختلف به تعداد بسیار اندک و جمعیت شکننده و آسیب پذیر و بدون ارتباط با گروه های دیگر پخش شده اند و با توجه با شکار و تعارض با اهالی نیاز به اقدامات مشابه دارند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  7. پرآو می‌گوید:

    این اقدام و افزایش جریمه ی شکار بهترین اقدامات زمان ریاست خانم ابتکار بود.

    این کار مسلما تاثیر به سزایی در کاهش مرگ و میر پلنگ خواهد داشت.

    فقط باید این طرح به طور گسترده در رسانه ها و مطبوعات و جوامع محلی خبر رسانی شود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  8. آ.ک می‌گوید:

    احسنت احسنت این شد یه چیزی …………………………..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. مونا می‌گوید:

    پیشگَیری همیشه از معالجه هزینه کمتری دارد. که آنهم نیاز به بوجه دارد که برای حفظ و ادامه نسلها این حیوانات ضروری و حیاتی است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    سپاس و تقدیر از بیمه ما

    با توجه به شکننده بودن جمعیت حیات وحش کشور تعامل سازنده با شکارچیان و افزایش آگاهی عمومی برای حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض را باید وظیفه همگان بدانیم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. بهزاد می‌گوید:

    انتقادات زیادی در زمینه های مختلف به سازمان وارد است. ولی وقتی حرکت مثبتی انجام میشود باید از ان تقدیر کرد.
    حرکت اخیر بسیار مثبت و سازنده است و تقابل دامدارن آسیب دیده و پلنگ را به حداقل می رساند.
    منتها این کار خیر بابد اطلاع رسانی گسترده شود که عشایر و روستاییان از ان مطلع شوند و بدانند در موقع وقوع خسارت با مراجعه به س ح م ز میتوانند خسارت دامهای خود را وصول کنند.
    ا

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  12. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    این مراسم شبیه یک شویی بود قدیما به نام بلیط بخت آزمایی!!!!. پلنگ باید تحت حفاظت مستقیم حکومت قرار بگیره.اگر دستگاه حاکمه مملکت برای حیات وحش و در راس آن پلنگ که ارزشمندترین است اهمیت قایل باشد و برنامه داشته باشد باید برای پلنگ خط قرمز تعریف شود. یعنی پلنگ به هر قیمت ممکن حفظ شود.اینطوری ممکن است وضعیت پلنگ تثبیت شود یا حداقل خطر انقراض آن به تاخیر بیفتد.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 19

    • نیری می‌گوید:

      حمید جان خودت متوجه شدی چی نوشتی؟ احتمالا شما همون کسی نیستی که در خبرا رای مخالف بقیه بالای صفحه میزنی؟ اگه همه خوشحالن شما ناراحتی، اگه همه ناراحتن، شما خوشحالی؟!

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 17

    • kooshan می‌گوید:

      همانطور که خودتان هم گفته اید : «…… اینطوری ممکن است وضعیت پلنگ تثبیت شود یا حداقل خطر انقراض آن به تاخیر بیفتد…» پس نمی توان موضوع را فقط شو و نمایش دانست و اجرای «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» بهرحال تأثیراتی مثبت هرچند بزعم شما محدود هم دارد، نکته دیگر اینکه چشم به افقهای دوردست و ایده های دور و دراز داشتن نشانه حسن نیت و مایه امید است حتی اگر این آرزوها بتمامی قابل تحقق هم نباشند ولی دقت باید کرد که آرمان گرایی انسانی و اخلاقی با سوءظن و بدگمانی، بهانه جویی ، نگاه شکاک و بدبینانه و مدام در پی کشف نکات منفی و نامطلوب بودن، تفاوت آشکار دارد.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 14

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        بنده عرض کردم در صورتی که پلنگ ایرانی تحت حفاظت و حراست مستقیم دستگاه حاکمه با استفاده از تمام ابزارهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی قرار بگیرد تازه میتوان به تثبیت وضعیت پلنگ و حفظ آن تا چند دهه بعد امیدوار بود.برداشت شما از اظهار نظر بنده که سعی میکنم بدون تحقیق و بررسی حرف نزنم اما هیچ ادعایی هم ندارم اشتباه بوده. تاکید میکنم و اعتقاد دارم اینگونه راهکارها (برای احترام به بانیان آن نخواستم عنوان نمایش بر آن بگذارم)برای حفاظت و تضمین وضعیت پلنگ کارآمد نیست. دلیل و گواه ما آینده است که هنوز نیامده همین آینده نزدیک…..

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

        • kooshan می‌گوید:

          بسیار خوب! اگر برداشت من اشتباه بوده به این معنی است که از نظر شما  «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» در جهت «….. تثبیت وضعیت پلنگ و حفظ آن تا چند دهه بعد…..»  اصلأ و به هیچ میزان مؤثر نیست، اما چرا هیچ تأثیری ندارد؟ یعنی ممکن است همه زیان دیده گان بگویند ما پول خسارت را نمی خواهیم و فقط می خواهیم پلنگ را بکشیم؟ کدام تحقیق و بررسی، تأئید کننده این مطلب است؟ ضمن اینکه حتی اگر بدلایل مختلف حفاظتی «…… استفاده از تمام ابزارهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی……..» مدنظر قرار گیرد باز هم بتنهایی کافی نیست و همزمان اقداماتی نظیر «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» نیز مورد نیاز است .
          بهرحال مشکلات زیادی وجود دارد و دست اندرکاران این اقدام فعلأ و در حال حاضر همین کار از دست شان برآمده است و اگر راه حل بهتری در دسترس نیست باید همین را هم غنیمت شمرد.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 8

          • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

            عذر میخوام بحث طولانی شده اما برای رعایت ادب هم که شده خود را موظف به پاسخگویی میدانم. دلایل بنده مفصل است اما خلاصه میکنم .خطراتی که پلنگ را تهدید میکند بخش بسیار بسیار اندکی از آن به تقابل دامدار و پلنگ مربوط میشود.معضل تخریب زیستگاه ها وووووو… اما آن بخشی که به رویارویی دامدار با پلنگ مربوط میشود با اطمینان اعتقاد دارم دامدار ترجیح میده برای همیشه از شر پلنگ خلاص بشه تا بیفته دنبال بیمه و مشکلات بعدی وووووو… این گونه امیدواری دادن ها و فستیوال ها به طرز خطرناکی گمراه کننده است. باید راه حل موثری پیدا کرد باید امنیت خانه پلنگ را تضمین کرد و همه مملکت هم پای آن بایستد در غیر اینصورت پلنگ محو میشه.ممنونم از توجه شما

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

        • Reza می‌گوید:

          جناب احمدی عزیز به جای پیوسته معترض بودن به همه اخبار لطفا آستین گرامی را بالا بزنید و از فضای مجازی کمی فاصله بگیرید و به میدان بیاییید و هر کاری که فکر می کنید برای حفاظت از محیط زیست لازم هست که انجام شود را انجام دهید!

          داغ Thumb up 7 Thumb down 15

          • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

            کاری جز هشدار از دست بنده برنمیاد. اختیار دست آنهایی است که نمیدانند طبیعت و حیات وحش یعنی چی؟به قول اون سرخپوست آمریکایی فکر میکنند پول خوردنیه !!!!!!!

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

          • kooshan می‌گوید:

            آقا رضای عزیز،
            اینکارها سخت است، وقتی با چند جمله قضیه فیصله پیدا می کند
            چرا خود را به زحمت و دردسر بیاندازیم!

            داغ Thumb up 2 Thumb down 7

    • امیر می‌گوید:

      واقعا رفتن به روستا برای پرداخت خسارت، آنهم وسط تابستان در دمای ۵۰ درجه خرما پزون بوشهر، می تونه شو باشه؟؟

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • محمد کریمی می‌گوید:

      جناب احمدی کاملا درست می فرمایید.
      هر کسی که یک بار با بیمه سر و کار داشته خوب میداند گرفتن خسارت از این ها چقدر سخت است،برای اتومبیل با قیمت معلوم چطور خسارت دادند که حالا برای گاو و گوسفند دامدار می خواهند خسارت دهند.حتما بعد از کلی سر و کله زدن با کارشناس بیمه که گاوت لاغر بود یا چاق،دم داشت یا نه … پول چند کیلو گوشت یخ زده وارداتی به دامدار میدهند.
      همان شوی بخت آزمایست که گفتید. فقط خیلی ها قدرت تشخیص دادن این فیلم ها را از واقعیت ندارند.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

      • بهزاد می‌گوید:

        حتی اگه به جای یه گاو فربه پول یه گاو لاغرو بدن بازم از هیچی بهتره

        شما که قدرت تشخیصتون خیلی باالاست چطور این مسایل ساده و ابتدایی را در نمی یابید

        خدا رو شکر این همه آدم قدرت تشخیص ندارند ولی شما دارید

        کلا جماعت شکارچی قدرت تشخیصش خیلی بالاست. خدا حفظتون کنه که اگر نباشید طبیعت ایران دچار خسران بزرگی میشه.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 13

      • kooshan می‌گوید:

        قبل از هرچه بد نیست اشاره کرد که روند امور در هیچ زمان و هیچ جا و هیچ مورد کامل و ایده آل و بدون نقص نیست و بسته به سطح پیشرفت و توسعه و فرهنگ مرتبط با آن و نیز میزان احساس مسئولیت اجتماعی همگانی،  سطح قانونمداری و بسیاری عوامل مؤثر دیگر سطح متناسبی از چگونگی انجام درست امور در واقعیت موجود بوده و مشکلات و کاستیهایی نیز قابل مشاهده است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست ولی عرض شود که این صحبتهای شما بیش از هر چیز حکایت « آن ایراد مشهور » را بذهن تداعی می کند بارها دیده شده نظردهندگانی که مثل شما فکر می کنند  در مواردی که پلنگ وخرس و….  توسط دامداران و باغداران و دیگر بهره برداران از بین می روند به معترضین به کشتار این گوشتخواران ( در مضمون) چنین  می فرمایند  که : «…… شما خبر ندارید….. این حاصل زحمت یکساله و چند ساله این مردم بوده…… سرمایه زندگی شان است…… نفس تان از جای گرم می آید…. چرا خسارت به اینها نمی دهند…. » و از این قبیل سخنان که در مواردی صحیح هم هستند اما حالا که قدمی مثبت برداشته شده بزعم خودتان آن را « فیلم و شو بخت آزمایی» می نامید و معلوم است که اینها همه بهانه است و بعید نیست حتی اگر زمانی خسارتها بموقع و به مقدار مطلوب هم پرداخت شود باز هم اعتراضات و مخالفتهای نامعقول و غیرمنطقی دیگری که محدودیتی هم در گفتن شان وجود ندارد مطرح شوند ضمنأ شخصأ چند بار با بیمه سروکار داشته ام و اینطور که مدعی هستید نبوده البته شاید برخی توقع داشته باشند فرضأ بجای خسارت وارد شده بر خودرو ، شرکت بیمه فورأ یک خودرو نو تحویل آنها دهد که بحث دیگری است و لازم به یادآوری مجدد است که منظور ادعای عدم وجود اشکال یا نقص احتمالی در عمل به «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» نیست که هنوز مدت زیادی از اجرای آن هم نگذشته اما مشخص است که هدف از برخی اعتراضات رفع نقائص و اشکالات احتمالی در اجرای آن و نیز اصلاح نقاط ضعف و انجام کار بنحو مطلوب نبوده و صرفأ خرده گیریهای ناموجه و بی دلیل محسوب می شوند که یا با هدف خاصی صورت می گیرد و یا ناخواسته و ناخودآگاه و از روی عادت است .

        داغ Thumb up 8 Thumb down 15

        • Reza می‌گوید:

          جناب احمدی عزیز اگر شما واقعا دغدغه ای دارید راهی هم برای حل مشکلات حداقل به سهم خودتان پیدا خواهید کرد!
          خطرناک تر از همه چیز اینست که شما بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشید، در مورد هر موضوعی نه به عنوان یک علاقمند بلکه به عنوان یک فرد آگاه و عالم اظهار نظر می کنید. حتما بانیان موضوع بیمه، بقیه مشکلات و مسایل را هم بررسی کرده اند و راهی برای سایر مشکلات هم در دست انجام دارند
          اینکه سهم شما از حفظ طبیعت و محیط زیست آن هم در شرایطی که همه چیز با سرعت زیادی در حال نابودیست فقط هشدار دادن در مورد دریافت های فرضی خودتان پای اینترنت ودلسرد کردن سایرین است، به نظر خیلی غم انگیز می آید

          داغ Thumb up 6 Thumb down 13

          • محمد کریمی می‌گوید:

            زهی خیال باطل رفیق!
            در این سالها هرچه کردند باز هم همان کار را می کنند.
            امید واهی به خودتان ندهید،زندگی کوتاه است،واقعیت را بپذیرید.

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  13. نیما می‌گوید:

    بالاخره یک خبر خوشحال کننده درباره پلنگ

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  14. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    باید این حرکت برای تمامی حیوانات در حال انقراض انجام بشه تا بتونیم نسل این مخلوقات رو حفظ کنیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  15. kooshan می‌گوید:

    حتمأ و باید از اقدامات اصولی نظیر «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» استقبال و حمایت شده و گسترش ابعاد ومحدوده اجرای اینگونه طرحهای سودمند و مؤثر مطالبه و درخواست شود بنحوی که نهایتأ و طی یک دوره زمانی معقول و مشخص، کل جمعیت « حیات وحش» کشور تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.
    همزمان لازم است بعنوان بخشی مهم از روند پیشرفت و توسعه پایدار و متوازن کشور و ضمن تشویق و جلب مشارکت جوامع محلی مقدمات مورد نیاز جهت منضبط و قانونمند و ایمن کردن و نیز تحت پوشش بیمه ای قرار دادن کلیه بهره برداریهای ضروری اقتصادی از منابع طبیعی کشور فراهم گردد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  16. آرش می‌گوید:

    خوبه خدا رو شکر آگه خسارتشون رو بدن احتمال شکار حیوانات وحشی کمتر میشه انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  17. اهورا می‌گوید:

    درووووود به همچین هم میهنانی که در پاسداری از پلنگ ایرانی گام بر می دارند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  18. Mani می‌گوید:

    این تعداد تلفات فقط در منطقه بوشهر جای کار کارشناسی و چرایی علت میطلبد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  19. جولیاپندلتون می‌گوید:

    سوال پیش میاد با دادن پول یا حق بیمه پلنگ ایرانی که کشته شده زنده میشه؟

    داغ Thumb up 1 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>