شکارچی متخلف حین توزیع و فروش گوشت مرال در ساری دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از مدتی قبل در جریان فعالیت های مجرمانه یک شکارچی متخلف در این استان قرار گرفته بودند.

فرمانده یگان محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: مامورین پس از حدود یک ماه تحقیق و بررسی روز چهارشنبه ۹۵/۵/۱۳ خودروی این متهم را حین توزیع و فروش گوشت شکار به عده ای از مشتریان خود در شهرستان ساری متوقف نمودند.

مسلم آهنگری اظهار داشت: در بازرسی از این خودرو مقدار هفت کیلوگرم گوشت شکار متعلق به مرال (گوزن قرمز) و یک دستگاه ترازوی دیجیتال (جهت وزن کشی و فروش گوشت ها) کشف و ضبط گردید.

متهم بازداشت شده و پس از تنظیم صورتجلسه جهت تحقیقات بیشتر و رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

این متهم از شکارچیان قدیمی و دارای اسلحه مجاز در استان مازندران به شمار می رود.

شکارچی متخلف در جریان بازجویی ها به اینکه گوشت های کشف شده متعلق به مرال است اعتراف نموده اما در ادعایی کذب مدعی شده است که گوشت ها را از فرد دیگری خریداری نموده و اقدام به شکار غیرمجاز ننموده است.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک مرال معادل ۳۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و در صورت تکرار جرم به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

+17
-91
  

24 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    شماره پلاک ماشین این مفت خور دزد رو واسه چی محو کردن؟؟ می ترسن آبروی نداشتش به خطر بیفته ؟؟؟

    داغ Thumb up 27 Thumb down 26

    • بهزاد می‌گوید:

      شایسته است بعد از محکومیت قطعی این شکارچی در دادگاه ،چهره این فرد در معرض دید عموم قرار گیرد.هم این شکارچی و هم دیگر شکارچیانی که بازداشت و محکوم می شوند.جامعه باید این افراد را بشناسد .

      داغ Thumb up 14 Thumb down 18

  2. reza می‌گوید:

    با این اوضاع چطوری گوزن هارو آزاد کردین که نسل از بین نره؟
    برای حفظ نسل هر موجودی باید انسانها را حبس کرد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  3. آرش می‌گوید:

    افسوس و صد افسوس

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  4. farhad می‌گوید:

    اینقدر تو مازندران باند بازی هست اگرنه خونه این متخلف رو بازرسی میکردند و اسلحش به نفع دولت مصادره میشد
    اونایی هم که گوشت میخریدند جریمه میشدند که واقعا بازدارنده بود واسه دفعه بعد

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  5. رشید می‌گوید:

    لعنت بر گوشت فروشان حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

  6. منا می‌گوید:

    بازرسى از منزل فراموش نشود

    داغ Thumb up 13 Thumb down 12

  7. بهزاد می‌گوید:

    عجالتا ۳۵ میلیون را بریز به حساب !
    پول ۶۰ راس گوسفند میشد !
    تا تو باشی و امثال تو که نیفتید به جون حیات وحش و طبیعت
    در ضمن اسلحه اش جواز داشته قابل توجه جماعتی که دایم مجاز مجاز میکنند و دم از قانونمداری میزنند.
    بعلاوه با توجه به کاهش شدید تعداد مارال در طبیعت جریمه سی میلیون بایستی افزایش پیدا کند.
    تشکر از محیط بانان مازندران.

    داغ Thumb up 16 Thumb down 16

  8. ahmad می‌گوید:

    ۳۵ میلیون رو که بده و یک سال حبس رو بره دیگه فکر شکار گوزن به ذهنش خطور نمی کنه.

    انصافا چنین موجودات مریضی رو نباید مورد بخشش قرار داد.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  9. کریمی افشار می‌گوید:

    با سلام دست برادران محیط زیست درد نکندکه این شکارچی پیر را حین جرم دستگیر کردند

    داغ Thumb up 12 Thumb down 15

  10. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    عجیب و بعید نیست که شکارچی دست به همچین کاری بزنه اینهم یکی از اونهایی است که شرایط بد اقتصادی اونو وادار به این کار کرده و البته ندادن پروانه هم بی تاثیر نیست .البته این رو نگفتم جهت توجیه اما بدونید که از این دست افراد زیادند که مشغول به همچین کارایی هستند . تا شرایط کاری و اقتصادی روستاییان درست نشه نمیشه متوقع بود که همچین افعالی ازشو.ن سر نزنه در صورتی که تکیر پرورش و نگهداری از مارال و فروش پروانه ویژه جهت تروفه های نر میتونه کار ساز باشه .یکبار دیگه یک مارال با ارزش از دست رفت این بدبخت هم باید هزار فن بزنه تا از زندان نجات پیدا کنه و اینکه حالا ۳۵ م از کجا باید بیاره بماند…. واین ماجرا تا اخرین مارال جنگلهای شمال ادامه پیدا میکنه گرفتن و جریمه کردن راه حل نیست . قابل توجه دوستانی که میگفتند بعد از افزایش جریمه ها شکار چی ها ترسیدند و شکار نمیرن پس اینهمه خرس و فاخته و قوچ و میش و …. رو در یکی دو هفته اخیر شما ها زدید!!!!؟؟؟؟ تازه اینها فقط تعدادی هستند که گیر افتادن و یا خبرشون درج شده و منو شما خوندیم…

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 9

    • kooshan می‌گوید:

      اگر شرایط اقتصادی بد باشد و حیوان وحشی هم به تعداد کافی موجود نباشد تا به افرادی که  قصد گوشت فروشی و کسب درآمد ضروری یا اضافی داشته باشند پروانه شکار داده شود چکار باید کرد؟  «……. تکثیر پرورش و نگهداری از مارال و فروش پروانه ویژه جهت تروفه های نر……..» چه دردی از این افراد بزعم شما بدبخت که بظاهر تعداد آنها هم زیاد است، دوا می کند؟ مگر اینکه تعداد زیادی تأسیسات شکار پروری ایجاد شود تا شکار مجانی یا بسیار ارزان قیمت پرورش دهند که نه ممکن و نه منطقی و درست است ضمن اینکه متقاضیان شکار تروفه بیشتر از میان اقشار مرفه جامعه هستند و اصلأ مشکل درآمد ندارند و بحث آنها از شکارچیان غیرقانونی گوشت فروش متفاوت است و بعلاوه وضعیت همه کشتارکنندگان غیرمجاز هم بد نیست بلکه چون درآمدی بادآورده  است باینکار می پردازند و کمتر دست فروش نیازمندی در شهر یافت می شود که صاحب چنین خودرویی باشد.
      اینکه وضعیت بد اقتصادی یا طمعکاری و یا علاقه شخصی هر یک در میزان شکار غیرقانونی مؤثرند درست است اما تأثیرات آنها یکسان نبوده و متفاوت و کم و زیاد است و آنها را باید بطور جدا گانه بررسی کرد و بر اساس اولویت و اهمیت مورد توجه قرار داد و در هر صورت بنظر میرسد در حال حاضر از میان علل موجود ، انگیزه های سودجویانه و تفریحی و سنت گرایانه در شکارغیرقانونی علفخواران وحشی کشور دست بالا را دارد ضمن اینکه تعداد محدودی از جوامع محلی نیز بر اساس نیازمندی دست به تخلف می زنند و راه حل اصلی در این مورد همان پیشرفت و توسعه کشور و افزایش سطح رفاه و درآمد ملی و نتیجتأ کاهش متقاضیان شکار و نیز اجرای طرحها و برنامه های درآمدزا نظیر گردشگری جهت افزایش سطح درآمد خانوارهای نیازمند در جوامع محلی است و در صورت ضرورت و بصورت مقطعی می توان صدور محدود پروانه «شکار معیشتی» جهت برخی افراد نیازمند محلی را مدنظر قرار داد.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 7

  11. amir می‌گوید:

    مگه محیط زیست مال باباته که میره مارال شکار میکنی و باهاش کسب مال میکنی؟
    آخه جواب نسل آینده رو چی میخواهیم بدیم؟

    داغ Thumb up 11 Thumb down 19

  12. Ahoo می‌گوید:

    ۳۵۰ میلیون ریال

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  13. kooshan می‌گوید:

    احتمالأ فروش گوشت حیوانات وحشی در اکثر مناطق کشور وجود داشته باشد و این موضوع بیشتر بستگی به گونه های حیات وحش موجود در مناطق مختلف و نیز اقوال شفاهی رایج در ارتباط با خواص گوشت جانداران وحشی بومی دارد، بنابر نقل مطلعینی که با گونه های گیاهی و جانوری نقاط مختلف استانهای غربی کشور آشنا بوده و بعضأ خود از مصرف کنندگان گوشت حیوانات و جانوران وحشی هستند بطور مثال خارپشت های عمدتأ بزرگ جثه که بزبان محلی «سیخور» و بعضی اسامی دیگر نامیده می شوند بعلت کم بودن استخوان حیوان ، گوشت زیاد ، چربی و مزه مطلوب، گرم بودن گوشت و خواص ادعایی و احتمالی دیگر شکار شده و گوشت حیوان فروخته می شود که قیمت هر کیلو حدود شصت هزار تومان است و حتی گفته می شود که برخی مارها نیز بعلت خواص ادعایی گوشت آنها شکار شده و گوشت شان خرید و فروش می شوند که طبعأ این کشتارها بصورت مخفیانه و غیرقانونی است.
    البته می توان مواردی چون تعداد اندک این جانداران و ممنوع بودن شکار آنها یا توجه به جنسیت یا توله و نوزاد شیرخوار داشتن و اغراق در بیان خواص گوشت این جانداران و نیز امکان انقراض نسل بعلت شکار بیرویه آنها را در صحبتهای پیش آمده با اینگونه اشخاص مطرح کرد چون ممکن است حتی برخی از این مصرف کنندگان گوشتها نیز ملاحظاتی را در آینده در نظر گرفته و احتمال دارد این موضوع در کاهش شکار غیرمجاز و بیرویه و همچنین در نحوه و زمان کشتار اینگونه حیوانات و جانوران وحشی و در جهت مثبت تأثیر داشته باشد.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

    • خورشید می‌گوید:

      جناب کوشان عزیز و بزرگوار
      خیلی خیلی بیش از اندازه خوش بین هستید به فهم و شعور یک مشت دزد خرافاتی که نه حلال و حروم حالیشون میشه، نه مجاز و غیرمجاز! نه درکی از اهمیت مجموعه ی مفاهیم زیست محیطی دارند و نه اصلا سر سوزنی رحم و عاطفه و انسانیت تو وجودشون هست …

      داغ Thumb up 4 Thumb down 13

  14. بولوت می‌گوید:

    هیچ فرقی نمیکنه طبق قانون شکار و صید خرید و فروش گوشت و اجزای حیوان هم جرمه

    داغ Thumb up 10 Thumb down 13

  15. پرنده مهاجر می‌گوید:

    هر کاری بکنی اما گوشت فروشی نکنی… اونم مرال کمیاب…. خیلی کار کثیفیه خیر وبرکت رو از طبیعت میبره

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  16. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    خدایا خودت کاری کن مثل شکارچی پلنگ سواد کوه به عذاب الاهی گرفتار بشن

    داغ Thumb up 9 Thumb down 13

  17. palang می‌گوید:

    فروشندگان گوشت شکار بسیار زیادند.
    شما عزیزان فقط درصد کمی از جرائم کشف شده که رسانه ای می شه اطلاع دارید.
    متاسفانه رقم سیاه این جرائم بسیار بالاست، ضمنا دیروز کلیپی دیدم که خرس مادر رو کشتند و شکم ۲توله اش را زنده زنده پاره کردند.
    بسیار دردناک بود.
    از دیده بان عزیز خواهش می کنم اون کلیپ را بزارین تو سایت تا اینقدر دست به دست بشه که اون افراد شناسایی و دستگیر بشن

    داغ Thumb up 5 Thumb down 9

    • بهزاد می‌گوید:

      کلیپ خرس سمیرم و دو توله اش مال چند سال پیشه !!!!!دادگاه هم رفت ولی مثل ابنکه تبرئه شد چند ماه بعد از دادگاه تو منطقه دنا حین اقدام به شکار توسط محیط بانان دستگیر شد حدس بزن چه سلاحی داشت؟ کلاشنیکف!!!!!

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • مسعود می‌گوید:

      این فاجعه در سال ۹۱ و در سمیرم اتفاق افتاد و پاره کردن شکم توله خرس ها هم برای بیرون آوردن جگر اونها بوده. فردی که در تصویر قطار فشنگ بسته یک معلم پرورشی هست که حیوان مادر رو کشته و از رفتار وحشیانه خودش فیلم گرفته. او همون موقع دستگیر و بلافاصله آزاد شد!
      جالب اینجاست که این شخص سال گذشته مجددا به جرم شکار غیر مجاز بازداشت شد و و در حال حاضر آزاده. خدا میدونه الان کجاست و چه غلطی میکنه.
      دیدن این کلیپ یکی از خاطرات بد زندگی بنده بود.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  18. بهرام می‌گوید:

    حتما ایشان سابقه طولانی در این کار دارد چون حساب ترازو و مشتری و توزیع آن یکباره اتفاق نمی افتد ولی فقط به یک بار شکار محکوم می شود.

    اگر تحقیق بیشتری صورت بگیرد چه بسا دهها بار دست به این کار زده باشد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 7

  19. پیمان می‌گوید:

    اینگونه آدمهای حقیر، واقعا که دچار چه فلاکت فکری هستن و چه دنیایی تاریک و پستی دارن که از اون همه زیبایی و شکوه مرال، فقط به چند کیلو گوشت نگاه کردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>