نمایندگان مجلس از تعلل دولت در ارائه لایحه حمایت از محیط بانان انتقاد کردند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سه نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعلل دولت در ارائه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس، خواستار توجه بیشتر دولت و سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت محیط بانان و جنگلبانان شدند.

تاخیر لایحه حمایت از محیط بانان قابل قبول نبوده و این ایراد به سازمان محیط زیست وارد است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از تاخیر در ارایه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس، گفت: طبق تاکید رئیس مجلس قرار بود لایحه به فوریت آماده و تقدیم مجلس شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از تاخیر در ارایه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس، گفت: طبق تاکید رئیس مجلس قرار بود لایحه به فوریت آماده و تقدیم مجلس شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

احمدعلی کیخا در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص ضرورت آماده سازی سریعتر لایحه حمایت از محیط بانان، گفت: پس از شهادت چند نفر از محیط بانان طی ماه‌های اخیر، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور در صحن علنی مجلس مواردی را پیرامون چالش های محیط زیست کشور مطرح کردند، البته درپایان این جلسه رییس مجلس دستور دادند که کمیسیون کشاورزی با همکاری سازمان محیط زیست هرچه سریعتر پیشنهادی را به صورت لایحه برای حمایت، پشتیبانی و ساماندهی امور مربوط به محیط بانان به مجلس ارایه کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند درمجلس شورای اسلامی، افزود: انتظار می‌رفت پس از تاکید ویژه رئیس مجلس، کمیسیون کشاورزی با همکاری سازمان محیط زیست این لایحه را سریع تر آماده و به نتیجه می رساندند اما متاسفا

وی با تاکید براینکه نمی توان با حدود ۳ هزارپرسنل سازمان محیط زیست ۱۷ میلیون هکتار از عرصه های محیط طبیعی کشور را مدیریت کرد، تصریح کرد: براساس تعهدات بین المللی و عضویت ایران در کنوانسیون های مربوط به محیط زیست، جمهوری اسلامی ایران مکلف است که تا سال ۲۰۲۰ سطح پوشش مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را به حدود نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار افزایش دهد، بنابراین برای دستیابی به موارد گفته شده به نیروی کار و ادوات بیشتری نیاز است.

کیخا با بیان اینکه در حمایت از محیط‌بانان و برخورد با متخلفان برخی خلاءهای قانونی نیز وجود دارد، تصریح کرد: همچنین برای قوه قضاییه در جهت رسیدگی به مسائل حوزه محیط بانان در درگیری‌ها باید الزاماتی را درنظرگرفت، بنابراین آماده سازی با تاخیر لایحه حمایت از محیط بانان قابل قبول نبوده و این ایراد به سازمان محیط زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس وارد است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس مجلس ماموریت آماده سازی لایحه را به رییس کمیسیون کشاورزی محول کرده است، گفت: لایحه حمایت از محیط بانان باید طی ۲ هفته و با ۱۰ ماده الزامات مربوط به حمایت از محیط بانان آماده می شد، اما تا کنون این امر میسر نشده است.

دولت باید لایحه مربوط به حمایت از این افراد را هرچه سریعتر به مجلس ارایه کند

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر ارایه سریع‌تر لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس، گفت: قوانین موجود در حمایت از محیط بانان کارساز و اثرگذار نیست.

جبار کوچکی نژاد در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص ضرورت حمایت از محیط‌بانان، گفت: در بحث حمایت از محیط بانان، جنگل‌بانان و افرادی که با متخلفان حوزه محیط زیستی در ارتباط هستند باید لایحه جامع و کاملی درنظر گرفت.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه قوانین موجود در حمایت از محیط بانان کارساز و تاثیرگذار نیست، افزود: متاسفانه حمایت‌ها از محیط بانان درحال حاضر قابل قبول نبوده و دولت باید لایحه مربوط به حمایت از این افراد را هرچه سریعتر به مجلس ارایه کند، زیرا شرایط فعلی محیط بانان درخصوص مسائلی چون چگونگی استفاده از سلاح و ادوات محافظتی در سطح مناسبی نیست، ضمن اینکه حفاظت و حمایت از محیط بانان باید مانند حفاظت از نیروهای نظامی در مقابله با اشرار باشد.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون هیچ اقدامی در جهت حمایت از محیط بانان انجام نداده است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از محیط‌بانان در برخورد با متخلفان دچار مشکلات و آسیب های بسیاری می شوند چون هیچ قانون مناسبی درحمایت از محیط بانان در قوانین کشور وجود ندارد، بنابراین دولت باید در لایحه حمایت از محیط بانان که متاسفانه تاکنون آماده نشده به همه این موارد به طور ویژه توجه کند.

کوچکی نژاد با یادآوری اینکه محیط بانان و جنگل بانان دارای مشکلات بسیاری هستند، گفت: مهم ترین مشکلی که درحال حاضر وجود داشته و دولت باید در تنظیم لایحه به آن توجه کند، بحث میزان مجازات دربرخورد با متخلفان است، با توجه به اینکه قوانین موجود مربوط به سالیان بسیار گذشته است باید با شرایط موجود کشور مجازات ها را به روز رسانی کرد؛ یعنی مجازات ها باید تشدید و محکم تر شود.

وی با تاکید بر ارایه هر چه سریعتر لایحه حمایت از محیط بانان، افزود: به طورحتم دولت باید در این لایحه به مواردی همچون میزان مجازات متخلفان، استفاده از سلاح برای محیط بانان و تعداد نیروی مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست توسط محیط بانان توجه کند، بنابراین با بی توجهی به این مسائل نمی توان مشکلات محیط بانان را کاهش داد و از کشته و زخمی شدن این افراد جلوگیری کرد.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، گفت: البته برای حفاظت و حمایت از محیط بانان باید از تولید سلاح شکاری در کشور نیز جلوگیری کرد یا اینکه حداقل این سلاح ها را دراختیار افراد بدون سابقه سوء قرار داد و در این باره گزینش  ازافراد باید به درستی صورت گیرد.

حفظ جان و مال محیط بانان و افزایش سطح حقوق این افراد از مواردی است که باید در این لایحه دیده شود

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان اینکه مجلس در انتظار ارایه لایحه حمایت از محیط بانان از سوی دولت است، گفت: حفظ جان و مال محیط بانان و افزایش سطح حقوق این افراد از مواردی است که باید در این لایحه دیده شود.

کاظم دلخوش با تاکید بر ضرورت ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان، افزود: حمایت از محیط‌بانان دغدغه‌ای بود که از مجلس هشتم در دست پیگیری بود. واقعیت آن است که با توجه به سختی کار این قشر معضلات محیط‌بانان باید بیش از گذشته مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه محیط‌بانان و جنگل‌بانان باید مورد حمایت جدی قرار گیرند، ادامه داد: ضرورت دارد در لایحه حمایت از محیط بانان زمینه رفع مشکلات آنها اعم از مسایل مالی و سختی کاری که اکنون متوجه آنها است دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت نباید در ارایه لایحه حمایت از محیط بانان تعلل کند، تاکید کرد: دیرکرد در ارایه این لایحه به هیچ عنوان به نفع محیط بانان نیست و لازم است تا دولت در ارایه آن سرعت عمل به خرج دهد.

وی با بیان اینکه حفظ جان و مال محیط بانان و افزایش سطح حقوق این افراد از مواردی است که باید در این لایحه دیده شود، یادآور شد: اکنون مجلس به ویژه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس این آمادگی را دارد تا لایحه حمایت از محیط بانان را به دقت مورد بررسی قرار دهد، در این زمینه در تلاشیم تا با برگزاری نشست های مختلفی با دولت، از مسئولان مرتبط دعوت کنیم تا بهترین لایحه با پشتوانه قوی در جهت حمایت از محیط بانان به تصویب برسد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت بازنگری در مجازات متخلفان در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: اگرچه مجازات برای افرادی که با محیط بانان درگیر می‌شوند وجود دارد اما این قوانین بازندارنده نیست و باید شدید شود تا بازدارندگی های لازم را داشته باشد.

 

+8
-87
  

9 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    چون در انتهای دوره مسئولیت دولت فعلی هستیم بهتر است ضمن توجه و دقت لازم در مواد و مفاد لایحه مذکور در تدوین و تصویب آن تسریع شود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  2. فرزند طبیعت می‌گوید:

    خانه از پای بست ویران است خواجه در نقش بند ایوان است
    هیچ کس به دنبال آن نیست که از وقوع جرم جلوگیری کند و به قول قدیمی ها پیشگیری بهتر از درمان است
    تمام تخلفات صورت گرفته در محیط زیست به دو علت عمده تقسیم میشود:
    ۱- سوء مدیریت حاکم بر سازمان
    ۲- تخطی از قوانین حاکم و بی فرهنگی متخلفین
    بییایند برای از بین بردن این ریشه ها فکر کنند و لایحه بدهند نه پس از وقوع جرم به دنبال قصاص متهم بدوند.
    هنوز متهمین فاجعه شیوع طاعون نشخوار کنندگان که باعث نابودی نسل حیات وحش ایران گردید مشخص نشده و چه زود این بی تدبیری مسوولین به فراموشی سپرده شد و حتی مجلس هم در برابر ان در ان زمان سکوت اختیار کردوپیگیر نشد .چرا؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

    • حسن سید موسوی می‌گوید:

      یک لایحه ای هم برا حمایت از شکارچیان بدن مگه شکارچیان که صاحب اسلحه قانونی که دولت داده هستن و قانونمندن چه گناهی دارن که حقشون همیشه پایماله با خبر هستید که از اول برج ۴ ارتش سهمیه مهمات شکاری میده نمایندگان محترم برا محیط زیست خیلی ارزش بدن یه تحقیق کامل میکنن تا کی بابد شاهد این حق کشیها باشیم

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  3. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    ضمن تشکر بنا به اظهار مسولین بایستی ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور باید تحت حفاظت قرار بگیرد و تا کنون ۱۷ میلیون هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. به دلایل زیر ادغام سازمان جنگلها و محیط زیست بهترین روش برای ۱۳ میلیون هکتار باقی مانده می باشد.
    ۱- جنگلها غنی ترین اکوسیستمهای طبیعی کشور می باشند( یعنی انواع گیاهان و جانداران به هم وابسته و مرتبط نظیر پلنگ و خرس و انواع پرندگان و حشرات و …….)
    ۲- جنگلها نسبت به عرصه های دیگر معارض کمتری دارد.
    ۳- مساحت جنگلها تقریبا همین مقدار می باشد.
    ۴_ جنگلها همین الان هم تا حدودی حفاظت می شود و ادغام دو سازمان هزینه و پرسنل کمتری از حفاظت عرصه های حفاظت نشده دارد که می تواند مابقی صرف بهبود حفاظت گردد.
    ۵_ تاثیر حفاظت از جنگلها درحفظ و بهبود منابع آب کشور
    ۶_ با توجه به اینکه س ح م ز صرفا وظیفه حفاظتی دارد با حفظ ساختار سازمان جنگلها در ادغام کارهای اجرایی نظیر جنگکاری و انبوه کردن جنگلها هم ادامه پیدا می کند.
    ۷- زمینهای غیر جنگلی برای فعالیتهای دیگر آزاد می ماند(. اکثر جنگلها در سطوح شیبدار واقع شده اند)
    ۸_ پایین بودن سرانه جنگل در کشور و فشار و صدمات زیاد به آنها
    ۹- کاهش فرسایش خاک در کشور
    ۱۰- ناگفته نماند جنگلها از چرخه تولید خارج نشده و علاوه بر تاثیرات مثبت نظبر افزایش آب و بهبود کیفیت هوا با آموزش همزیستی با جانداران و گیاهان و صدمه نزدن به آنها، دیگر بهره برداریهای غیر مخرب مانند تولید عسل و طبیعتگردی و گردشگری توسعه می یابد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  4. داریوش می‌گوید:

    امیدوارم زودتر لایحه اماده بشه و به نظرم مهمترین مساله تعداد محیط بانان است اگر تعدادشون به حد حساب استاندار برسه دیگه کسی وارد مناطق ممنوعه نمیتونه بشه که اصلن درگیری ایجاد بشه و درگیریها بسیار زیاد پایین خواهد امد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  5. محیطبان آزاد می‌گوید:

    اگه قراره لایحه ای تصویب بشه دو مورد از همه چیز مهمتره یکی وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی محیطبانان دوم حمایت قضایی و حقوقی و تجهیزات مورد نیاز محیطبانان .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  6. بهزاد می‌گوید:

    متاسفانه محیط زیست اولویت اصلی مسئولان نیست.

    بعضی وقتها حتی دست و پا گیر هم میشه نمونه اش انتقال آب دربای کاسپین به سمنان که سازمان مخالفه و دولت مصر به اجرا.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  7. حسن می‌گوید:

    اینها همش تبلیغات نامزدهاست که با شعار حفظ محیط زیست رای بیاورند و گرنه متاسفانه محیط زیست در سیاست کشور دست پاگیر یک عامل دست و پاگیر محسوب می شود
    و به چیزی که آقایان مدام تکرار میکنن اعتقاد ندارن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  8. محیط بان می‌گوید:

    سلام به دوستان خوش بین باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>