عامل شکار غیرمجاز دو قرقاول در ساری به همراه یک اسلحه قاچاق دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان ساری مستقر در پاسگاه محیط بانی محمد آباد حین گشت و کنترل در منطقه دودانگه (فریم) با یک شکارچی غیرمجاز مواجه شدند.

فرمانده یگان محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با شکارچی متخلف وارد عمل شده و وی را بازداشت نمودند.

مسلم آهنگری اظهار داشت: در بازرسی از این متهم لاشه دو عدد قرقاول خزری به همراه یک اسلحه شکاری غیرمجاز (قاچاق) کشف و ضبط گردید.

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قرقاول معادل ۴ میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ ۸ میلیون ریال به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

قرقاول خزری از گونه های حمایت شده و بومی شمال کشور به شمار می رود. در سال های اخیر به دلیل شکار بی رویه و تخریب زیستگاه های جنگلی جمعیت این گونه ارزشمند به شدت کاهش یافته است.

+23
-3
  

11 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    یه همچین آفتابه دزدهای ابله و بی فرهنگی گونه ی حمایت شده و در معرض خطر چه می فهمن چیه!!
    اینا از سرزمین خودشون می دزدن! از نسل آینده ی خودشون! از آبرو و حیثیت خودشون! از فرهنگ و جغرافیای خودشون….
    فقط کافیه یه چیزی یه جایی باشه و بشه دزدیدش… حالا با اسلحه نشد با چوب! با اون نشد با چنگ و دندون….
    هر جنایتی رو مرتکب میشن و هر خفت و رذالتی رو به جون می خرن فقط واسه یک لقمه گوشت مفت که انشالا به سلامت از گلوشون پایین نره ….

    داغ Thumb up 27 Thumb down 31

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    هرگاه بدانیم در جهت جلوگیری از انقراض وحفاظت و حمایت از نسل این ماکیان زیبای وحشی چه مرارت و رنجی بجان خریده شده،اگر گزینه دیگری انتخاب نشود،جای درنگ و تامل بسیار دارد.!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  3. رشید می‌گوید:

    این جریمه بابت پرندگان حمایت شده یا در معرض خطر بسیار ناچیز میباشد و بازدارنده نیست .
    علاوه بر جریمه های فوق مکانهایی برای تکثیر و پرورش گونه های در معرض خطر باید باشد و از متخلف مبلغی برای خریداری و رهاسازی دریافت شود و مثلا بجای شکار هرعدد پرنده ۲۰پرنده رها سازی شود یا از مبلغ جریمه درصدی برای اینکار در نظر گرفت تا حداقل گوشه ای از جریمه ها بابت احیاء پرنده در منطقه صورت گیرد. چون جریمه متخلفین دردی از حیات وحش از دست رفته را درمان نمیکند و باید به فکر جبران جانور از بین رفته بود.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 9

    • کیوان می‌گوید:

      چرا همش به شکارچی میتازین البته بنده با شکار غیر مجاز موافق نیستم ولی مگه اداره محیط زیست تا حالا این همه بودجه و جریمه گرفته یدونه پرنده پرورش داده رها کنه یا یکی از جنگلهای نابود شده رو احیا کنه فقط به فکر جریمه گرفتن و زندان هستن اخرش چی چند هزار نفرو باید بگیرن مگه درست بشه باید به فکر تکثیر و تولید مثل باشن ماشاله هم سخت نیست الان گوشت همه پرندگان پرورش داده میشه تو بازار هم هست فقط نمیخوان هزینه کنن اینا خودشون از شکارچی بدترن

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 6

  4. حبیب سینائی می‌گوید:

    جای تاسف و نگرانی دارد
    حیف این دو قرقاول ماده و مولد
    حیف

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  5. آرش می‌گوید:

    چه حیف شد واقعا

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  6. پرنده مهاجر می‌گوید:

    باید فکری اساسی در کنترل اسلحه های قاچاق بشه بیشتر کشتارهای بی فصل و بی حساب کتاب توسط دارندگان اسلحه قاچاق انجام میشه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  7. محمد می‌گوید:

    ای که الهی دستات بشکنه و خدا نعمت اعضای های بدنت رو ازت بگیره

    داغ Thumb up 3 Thumb down 26

  8. H.b می‌گوید:

    حیفه این پرندگان زیباست

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>