عامل شکار غیرمجاز یک قوچ و ۱۱ کبک پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جمعه ١٣٩۵/۵/٢٢ نیروهاى یگان محیط زیست خنج در استان فارس حین گشت و کنترل در عرصه هاى طبیعى این شهرستان به یک خودروى سوارى مشکوک شده و آنرا متوقف نمودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خنج در این باره گفت: در بازرسى از این خودرو حدود هفت کیلوگرم گوشت شکار متعلق به قوچ وحشى، لاشه یازده عدد تیهو به همراه یک اسلحه شکارى مجاز، تعدادى فشنگ و یک دوربین چشمى کشف و ضبط گردید.

پژمان نامجو اظهار داشت: در این رابطه یک متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگى به جرم به مراجع قضایى معرفى گردید.

متهم ضمن اعتراف به شکار غیرمجاز، روز ۱۳۹۵/۵/۲۳ مبلغ ۱۲۲ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی و ۱۱ تیهو (یکصد میلیون ریال بابت قوچ وحشی و دو میلیون ریال بابت هر تیهو) را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+5
-24
  

10 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    مبلغ جرائم دریافتی نسبت به سالهای قبل خوشبختانه افزایش چشمگیری داشته و چه بسا اگر سازمان محل و چگونگی مصرف این مبالغ را إعلام کند موجب اطمینان بیشتر مردم به این سازمان میشود .

    اینکه آیا حق الکشف محیط بان به موقع پرداخت میشود ؟
    چه قدر از این مبالغ صرف بهسازی منطقه و تجهیز محیطبان میشود ؟
    در اینکه سازمان کسری بودجه دارد شکی نیست ولی ای کاش این مبالغ صرف تجهیز و بهسازی همان منطقه شود تا محیط بانان هم بیشتر تشویق شوند و حتی میتوان برای حیات وحش منطقه کاری انجام داد نظیر احداث آبشخور ، کنترل بیماریهای مشترک با دامها و ….

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 18

  2. بهزاد می‌گوید:

    س ح م ز تلاش کند قوانینی به تصویب برسد که به موجب آن کلیه وسایل بکار رفته در شکار از جمله خودرو شکارچیان به نفع دولت و سازمان مصادره شود .

    با توجه به تعداد اندک وحوش و پرندگان در اکثر مناطق حفاظت شده جریمه شکار بایستی بصورت سالانه یا حداقل دوره ای افزایش داشته باشد.

    همچنین درصدی از اموال کشف شده و جریمه مالی به عنوان حق کشف بین محیط بانان منطقه توزیع گردد.

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 52

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      تامین مالی و افزایش حقوق محیطبانان به جای خود و کاملا در این مورد استحقاق دارند. اما با پرداخت حق الکشف از محل جرایم مخالفم. محیطبان باید تشویق به پیشگیری از وقوع جرم شود نه انجام جرم توسط مجرم و سپس گرفتن پاداش.لطفا همه جوانب را طوری ارزیابی کنید که به نفع حیات وحش باشد. کلا در همه حوزه ها باید جرایم نقش بازدارنده داشته باشد نه تامین مالی. متاسفانه این جرایم مالی دارد به سمتی میرود که خود سازمان محیط زیست نیز انگار بدش نمیاد.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 12

    • آرش می‌گوید:

      حرفت منطقی نیست مثلا طرف آهو زده جریمش آینه خودروش و زندگیش رو بده

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  3. saber می‌گوید:

    آقا بهزاد مگه غنیمت جنگیه که اموال کشف شده بین محیط بانا تقسیم بشه.
    لطفا صحبتاتونو سنجیده تر بگین

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 6

    • بهزاد می‌گوید:

      حق کشف مد نظر س ح م ز هم هست ولی کامل اجرا نشده ، محیط بانی که جونش کف دستشه حق شلیک هم نداره با حقوق ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون و پانصد ،اگر درصدی از جربمه مالی شکارچیان به او تعلق بگیره کار ناشایستی انجام شده؟حتما نبایست شکار انجام بشه جربمه بایستی برای افرادی که شروع به شکار می کنند هم در نظر گرفته بشه.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 22

  4. خورشید می‌گوید:

    همچنان به طور جدی توصیه می کنم که یک دوره مشاوره ی روانی تخصصی در ردیف مجازات های این موجودات بدبخت گنجونده بشه!!

    برای هر کاری باید ابتدا به ریشه ها توجه کرد! باید دید چه عواملی در گذشته ی افراد اون ها رو نسبت به قتل و خونریزی تا این اندازه مشتاق می کنه که بخاطرش به هر خفت و خاری و مذلتی تن در میدن!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 30

  5. آرش می‌گوید:

    یعنی اینا جلوی شکم خودشون رو نمیتونن بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  6. kooshan می‌گوید:

    روال قانونی رسیدگی به این تخلف هم تا انتها طی خواهد شد و در این رابطه چند نکته قابل اشاره است :
    * با توجه به شرایط موجود و شمار بالای تخلفات شکار و صید و نیز غیرقابل پیشگیری بودن بخش قابل توجهی از تخلفات، در حال حاضر بخشی مهم از بازدارنده گی از طریق حبس یا جریمه مناسب بدست می آید و بعلل متعدد که یکی از آنها عدم مطلوبیت در دنیای امروز است حتی المقدور و بتناسب تخلفات باید بیشتر به جریمه ها تکیه کرد، اگر راه بهتری با توجه به واقعیات فعلی وجود دارد لازم است بطور مشخص ارائه شود و گرنه همواره و در همه جا شرایط ایده آل نیست و بالاخره می توان نقائص و مشکلاتی اینجا و آنجا پیدا کرد.
    * در شرایط حاضر درگیر شدن محیط بانان و ادارات محیط زیست در پیگیری تخلفات و طرح شکایت علیه متخلفین هزینه و بار مالی دارد و بعید است که دولت و «س. ح. م. ز» بتوانند بودجه ای جداگانه جهت تعقیب و پیگیری متخلفان در بودجه سالیانه گنجانیده و دریافت کنند و قاعدتأ این هزینه ها باید از طریق وصول جریمه ها از متخلفین تأمین شود.
    * با توجه به مخاطرات جانی و شغلی و همچنین وضعیت معیشتی محیط بانان و نیز با ملاحظه نقش مهم این مأمورین در حفاظت از حیات وحش موجود، ایراد گرفتن از حق الکشف قانونی تعلق گرفته به آنها موجه بنظر نمیرسد.
    * آمار بالای محیط بانان جانباخته و ذهنیت و منش و رفتار قریب باتفاق محیط بانان که از مرور «اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور» در منابع مختلف قابل سنجش و ارزیابی است، نگاه و عملکرد «پاداش محور» از سوی محیط بانان را تأئید نمی کند.
    * بتدریج و با افزایش تعداد پاسگاهها و محیط بانان و تجهیز آنها می توان اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده قبل از تخلف را تقویت کرد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 13

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    بدون تردید حیات وحش استان فارس یکی از غنی ترین از حیث تنوع در فلات ایران محسوب میشد ولی متاسفانه در دلایل بی مهری تعدادی از مردمان این خطه و بالمآل غارت و تهی شدن این ایالت از این گنجینه کم نظیر،بسیار شگفت زده ام:
    شیر آسیائی،
    یوز پلنگ،
    گور اسب،
    …!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>