شکارچیان متخلف از طریق آزمایش ژنتیک (DNA) خون بجا مانده بر روی لباس هایشان محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز بیست و هفتم دیماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان آرادان در استان سمنان حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع خنار به یک خودروی نیسان وانت مشکوک شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آرادان در این باره گفت: محیط بانان خودروی مذکور را متوقف نموده و به تفتیش آن پرداختند.

جواد شاه حسینی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این خودرو یک اسلحه گلوله زنی M1 (دارای جواز عشایری)، یک اسلحه گلوله زنی که در داخل موتور خودرو مخفی شده بود (دارای جواز حمل به نام فرد دیگری)، ۱۶ عدد فشنگ و سه دوربین چشمی کشف و ضبط گردید.

………………………………..تصویر: اسلحه گلوله زنی مخفی شده در داخل موتور خودرو

همچنین از داخل خودرو دو دست لباس استتار آغشته خون و دو کوله پشتی آغشته به خون و موی شکار که در زیر صندلی خودرو مخفی شده بود نیز کشف و ضبط گردید اما لاشه یا اجزای بدن جانور مربوطه مشاهده نگردید.

محیط بانان دریافتند که شکارچیان متخلف لاشه شکار را به نحوی از منطقه خارج نموده و یا در محلی مخفی نموده اند تا پس از اطمینان از امنیت مسیرها و احتمالا پس از تاریکی هوا نسبت به انتقال لاشه اقدام کنند.

بنابراین در این رابطه دو سرنشین خودرو بازداشت شده و به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین و وکیل مدافع آنان در جریان بازپرسی مدعی شدند که خون و موی بجا مانده بر روی لباس و کوله پشتی آنها مربوط به ذبح گوسفند اهلی است و آنها هیچگونه تخلفی در زمینه شکار غیرمجاز جانوران وحشی مرتکب نشده اند.

دو اسلحه گلوله زنی، ۱۶ عدد فشنگ مربوطه، سه دوربین چشمی و سایر ادوات کشف شده از شکارچیان متخلف

خون و موی بجا مانده بر روی لباس و کوله پشتی متهمان توسط کارشناسان محیط زیست بررسی و مربوط به قوچ وحشی تشخیص داده شد اما وکیل مدافع متهمان انجام آزمایش ژنتیک در این رابطه را از دادگاه تقاضا نمود.

بر اساس این درخواست و با دستور قاضی پرونده، مقداری از خون و موی بجا مانده بر روی کوله پشتی متهمان جهت آزمایش DNA و تعیین دقیق گونه جانوری مربوطه به آزمایشگاه تخصصی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارجاع گردید.

پس از گذشت سه ماه بر اساس نتایج آزمایش ژنتیکی انجام شده و اعلام نظر مکتوب آزمایشگاه مذکور در تاریخ ۹۵/۵/۲، مشخص گردید نمونه های ارسالی متعلق به گوسفند وحشی بوده است.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی آرادان، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای محیط زیست، دستگیری متهمین در منطقه شکار ممنوع، جواب آزمایش ژنتیک و دفاعیات بلاوجه متهمین، بزهکاری آنان را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهمین را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

۱) سه سال حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی (۳۵ ماه از مدت حبس به مدت یک سال تعلیق گردید.)

۲) منع حمل سلاح شکاری به مدت دو سال

۳) منع هرگونه ورود به مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع شهرستان آرادان تحت هر عنوان به مدت دو سال

۴) پرداخت یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز حداقل یک قوچ وحشی

۵) پرداخت هزینه آزمایش DNA

متهم ردیف دوم:

۱) شش ماه حبس به جرم حمل اسلحه متعلق به غیر (مدت حبس به پرداخت ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل گردید.)

۲) لغو جواز حمل و مصادره اسلحه کشف شده به نفع دولت


+519
-220
  

16 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    آفرین به قاضی پرونده که فریب این دغل کار رو نخورد

    در بسیاری از کشورها قسم دروغ مجازات سنگین دارد و این دروغگوئی باید جریمه جداگانه میداشت

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 28

    • مجید NGO می‌گوید:

      مجازات باید تنها برای عمل انجام شده صورت بگیره.
      کسی که در بند است، دروغ گفتن یه امر طبیعی و حتی لازم برای نجات او محسوب می شود و تا حدی غریزی است. بنابراین نباید مجازات شود.
      در کشور آلمان حتی برای فرار از زندان مجازات تعیین نمی کنند چون معتقدند یه امر طبیعی است.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اونچه که جالبه اینه که متخلفین تصور اینکه محکوم میشن رو اصلا نکرده بودند و همچنان مصرانه بر عدم تخلف تاکید داشته و نهایتا با آزمایش ژنتیک دروغگویی اونها و انجام تخلف اثبات میشه

    این دو شکارچی قصد فریب قاضی رو داشته و به هیچ عنوان حاضر به اعتراف نبوده اند! باید حکمی بسیار قاطع تر برای این دو صادر میشد

    البته باید با بازجویی سختگیرانه مشخص میشد این دو شکارچی چند راس شکار کردن

    داغ Thumb up 29 Thumb down 30

  3. علیرضا 2 می‌گوید:

    با تشکر از زحمات محیط بانان و قاضی محترم

    خوب نقره داغ شدند

    داغ Thumb up 28 Thumb down 26

  4. آزمایش ژنتیک نباید ۳ ماه طول بکشه!!!
    خب الان که تحریم ها برداشته شده دستگاه های مجهز تر خریداری کنید!!!

    داغ Thumb up 18 Thumb down 22

  5. گرگعلی می‌گوید:

    خیلی هم خوب

    داغ Thumb up 22 Thumb down 22

  6. آرش می‌گوید:

    بنازم به این میگن زرنگی

    داغ Thumb up 26 Thumb down 26

  7. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    جواز عشایری!!!!!!! هنوز تو دوران علیمردان خان و حسینقلی خانی سیر میکنیم!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 17

  8. عسل بانو می‌گوید:

    از توله خرسا که کشتن چه خبر ؟

    داغ Thumb up 12 Thumb down 15

  9. فرزند طبیعت می‌گوید:

    قاضی به این دو مجرم لطف کرده زیرا اسلحه و تجهیزات اولی را مصادره نکرده و نیز به عوض حبس تعزیری جریمه براشون در نظر گرفته – این عمل مجرمین میبایست به مراتب سختتر پاسخ داده میشد.

    داغ Thumb up 16 Thumb down 22

  10. بهزاد می‌گوید:

    قوانین نیاز به اصلاح و بازبینی دارند
    به عنوان نمونه در مورد متهم ردیف دوم که شش ماه حبس به ۱۸ میلیون ریال تبدیل شده . مبلغ ۱۸ میلیون ریال به چند سال پیش بر میگردد و باید اصلاح شود به نظر من این عدد باید به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد و باید شامل افرادی که شروع به شکار کرده اند نیز بشود .
    از کل مبالغ فوق میبایست درصدی بین محیط بانان منطقه تقسیم گردد..تشکر از محیط بانان منطقه.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 27

  11. محمد می‌گوید:

    بابا این جور شکارچی ها انسان نیستند که شیاطینی در لباس انسان هستند …

    داغ Thumb up 11 Thumb down 20

  12. kooshan می‌گوید:

    جدا از فرجام و نتیجه رسیدگی قانونی به این تخلف و مباحثات پیرامون آن طبق خبر  «دیده بان» یکی از متخلفین از جامعه عشایری و مالک یک اسلحه گلوله زنی M1 (دارای جواز عشایری) بوده است که در گذشته موارد مشابه دیگری هم خبررسانی شده و در این رابطه نکات زیر قابل اشاره است :
    * سبک زندگی محلی و عشایری واقعیتی موجود بوده و قابل انکار یا حذف نیست ولی نحوه تعامل و برخورد در این میان مهم و تعیین کننده است.
    * باید نکات مثبت و مفید این سبک زندگی و معیشت تقویت و تشویق شود.
    * در بسیاری از کشورها مراسم و جشنها و مناسبتها و رقابت هایی در جوامع محلی برگزار می شود که می توان از تجارب سازنده آنها بهره برد و بفرض مثال در زمینه جوانب گوناگون سبک زندگی جوامع کوچ رو و عشایر مثل عادات غذایی،  پوشاک، آئینها و مناسک تفریحی و ورزشی جشنها و جشنواره هایی برگزار کرد.
    * محورهای مهم و برجسته فعالیتهای اقتصادی این جوامع نظیر پرورش دامها و ماکیان شاخص از نظر وزن و محصولات لبنی مثل شیر و پشم و تخم و خصوصیات مشخص ظاهری از نظر زیبایی و…  را می توان در مقاطع و دوره های مناسب و در سطح ملی و محلی بنمایش گذاشت
    * می توان در رشته های ورزشی متناسب با این شیوه های زندگی نظیر تیراندازی، ضخره نوردی، سوارکاری، راهپیمایی و دوهای استقامت و…  اولویتها و مشوقهایی جهت این اقشار درنظر گرفت تا استعدادهای نهفته در سطح ملی و جهانی آشکار شده و به فعل درآیند.
    * چنین رویکردی هم سبب تقویت خودباوری و تکیه بر نقاط مثبت و غیرمخرب در این جوامع و در میان این اقشار و از سوی دیگر به حاشیه راندن نقاط منفی نظیر قانون گریزی و کشتار غیرقانونی حیات وحش و همچنین فعالیتهای غیر منضبط و مخرب خواهد شد.
    * همزمان با نوشتن این سطور فیلمی  که تحت عنوان  « مستند پشت صحنه صید ابرماهیان» و نقش مهم ماهی ها در تاریخ و زندگی بشر از تلویزیون پخش میشد که تا حدودی نیز به این بحث مرتبط است و طی آن چندین مناسب دیرینه از نقاط مختلف دنیا مثل « دامگذاری و صید ماهی تن در استرالیا و کره و ایتالیا و… »،  «صید آئینی گربه ماهی در قبایل کشور مالی در آفریقا» و  «صید سنتی ماهی در شالیزارها و گردابهای چین » و  «چگونگی ورود ماهیان به زنجیره غذایی کشورهای غربی» بنمایش درآمد که جنبه های متفاوت سبکها و عادت زندگی کشورهای مختلف و البته نقاط مثبت و منفی آنها را در معرض دید قرار می داد و لازم به گفتن نیست که چنین اطلاع رسانیهای مستندی همواره در مهمترین رسانه عمومی کشور یعنی صدا و سیما پخش شده و می شود اما صحبت این است که در کشور ما تلاش در خور توجهی در ارتباط با وجوه و جنبه های مختلف سبک زندگی جوامع محلی جز خبر رسانیهای مختصری و جشنواره هایی معدود و محدود در پایتخت و برخی شهرهای توسعه یافته تر و همچنین نمایش فیلمها و سریالهایی غیر مستند، بچشم نمی خورد.
    طبعأ و بموازات حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار که عامل اصلی و تعیین کننده و بستر ساز در ارتباط با مطالب گفته شده قبلی محسوب می شود، انعکاس اینگونه فعالیتها و نیز مناسبتها و مناسک ذکر شده فوق بتدریج نکات مثبت و منفی این آیینها و بهره برداریها را نیز نمایان می سازد و امکان انتخاب و گزینش بهینه و غیر مخرب شیوه ها و عادات معیشتی و بطور کلی سبکهای محلی زندگی را در رابطه با «حفاظت از محیط زیست و حیات وحش» فراهم می کند.

    داغ Thumb up 10 Thumb down 14

  13. آرش می‌گوید:

    هزینه آزمایش را خوب اومدی…..دلم خنک شد

    داغ Thumb up 9 Thumb down 10

  14. شاهین می‌گوید:

    واقعا اقدام تحسین بر انگیز و فوق العاده و در نوع خودش در کشور بی نظیر هست

    داغ Thumb up 2 Thumb down 5

  15. محمد می‌گوید:

    اخر جواز عشایری برا اسلحه جنگی نیمه خودکار ام یک یعنی چی؟
    با کدام دشمن فرضی میخواد بجنگه؟
    غیر از شکار غیر مجاز کاربرد این تفنگ در مناطق عشایری که غالبا زیستگاه شکار هستند چیست؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>