محموله بزرگ قاچاق پرندگان شکاری شامل ۱۶ شاهین و بحری در هرمزگان کشف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان میناب هرمزگان با همکاری مامورین نیروی انتظامی (پاسگاه شهید چغادری) یک محموله بزرگ قاچاق پرندگان شکاری را کشف و ضبط نمودند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: این محموله شامل شانزده عدد شاهین و بحری بوده است.

داداخد پالیک اظهار داشت: در این زمینه یک قاچاقچی پرندگان شکاری بازداشت و جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شده است.

محموله مذکور در حال ارسال به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده که پیش از خروج از کشور توسط مامورین کشف و توقیف شده است.

پرندگان کشف شده هم اکنون به اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان منتقل شده و تحت تیمار و مراقبت قرار دارند.

پرندگان شکاری (به خصوص خانواده شاهین ها) به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند.

پرندگان شکاری در راس زنجیره غذایی قرار داشته و نقش بسیار مهمی را تعادل اکوسیستم ایفا می کنند.

شیوخ عرب با آموزش پرندگان شکاری از آنها برای شکار، به ویژه شکار هوبره استفاده می کنند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

طبق آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (۳ سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+58
-5
  

20 دیدگاه

  1. منا می‌گوید:

    تبریک به مسئولان محترم و پاک و بى ادعاى محیط زیست هرمزگان کشف بزرگ و غرور انگیزى بود و خروج این محموله آسیب جدى به حیات وحش ایران میزد ،فقط میتونم بگم دمتون گرم

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 7

  2. حبیب سینائی می‌گوید:

    انجام چنین عملی از طرف هر کس وگروهی که باشد مصداق بارز وطن فروشی است که هیچ توجیه و دلیلی ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  3. reza می‌گوید:

    شروع شد تابستان شکار شاهین ، پاییز شکار مرغابی ، زمستان صید غیرقانونی ماهی سفید و خاویاری و …………….
    کی میخواد تمام بشه.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 11

  4. سورنا می‌گوید:

    ایکاش اینهارو هم اعدام میکردن، قاچاقچی قاچاقچیه فرقی نداره.

    ننگ بر خودشون و همه کس وکارشون، الهی بدترین بلاها سرشون بیاد

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

  5. شفایی می‌گوید:

    جالبه که اکثرا نابالغند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  6. DORNA می‌گوید:

    این پرنده ها را ایست و بازرسی نیروی انتظامی گرفته است .اا حالا کدام یک از این محموله های بزرگ منجر به جریمه شده است

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  7. محب می‌گوید:

    با عرض سلام خدمت همه
    این موضوع دیگه داره حاد میشه هر دفعه با وجود جریمه های سنگین باز تکرار میشه تازه اینها محموله های کشف شده است
    آخه مگه چند نفر این قدرت و امکانات فروش رو دارن؟؟
    با این وضع آینده این پرندگان شدیدا در معرض خطر است
    به نظرم سازمان خودش چندتا از این پرنده ها رو که قابلیت رها سازی ندارن در شرایط مناسب تکثیر کنه (جوجه کشی از پرنده ها تقریبا راحته) به صورت قانونی صادر کنه تا بازار سیاه اون وجود نداشته باشه خود اون بی شعورهایی که اینارو می خرن معلوم نیست چیکار میکنن هی باز می خوان
    آخه مگه کلن این شیخ نشینا چند نفرن
    این همه شاهین دارن بسشون نیست !
    آدم تو کار این خلایق می مونه با آرزوی سلامتی برای همه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  8. kooshan می‌گوید:

    اتباع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس متمکن بوده و فرهنگ زیست محیطی آنها هم چندان قابل توجه نیست و به حیات وحش بیشتر از زاویه تفریح و سرگرمی و خوشگذرانی نگاه می کنند و اصلاح این رویه ممکن است تا دهه ها و حتی بیشتر هم ادامه پیدا کند و از طرفی برخی سودجویان هم با توجه به شرایط اقتصادی در کشور ما به دلال و کارگزار و عامل آنها مبدل شده اند و به پرندگان شکاری چشم طمع دارند شاید اگر ترتیبی اتخاذ شود بتوان ضمن حفظ منافع ملی و با پرورش برخی پرندگان شکاری و فروش قانونی آنها به این عربهای پولدار و توافقات چند جانبه با این کشورها برای جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری که الزام بین المللی هم دارد دست قاچاقچیان، دلالها و پادوهای آنها را کوتاه کرده و علاوه بر کسب درآمد برای کشوراز اینگونه اقدامات پنهانی، تخریبگرانه و خسارت بار که هرساله به از بین رفتن تعداد قابل توجهی از پرندگان شکاری منجر می شود ممانعت گردد بویژه اینکه احتمال این هست که اخذ چنین جریمه هایی از متخلفین و قاچاقچیان بخصوص عوامل رده پائین آنها با مشکل مواجه بوده و تحقق پیدا نکند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

    • خورشید می‌گوید:

      جناب کوشان
      یعنی می فرمایید برای نجات جان تعدادی از وحوش آزاد باید تعدادی دیگر رو تولید کنیم، بفروشیم و به یک عمر زندگی در شرایط بردگی و اسارت محکومشون کنیم؟! با این حساب برای ارضائ تمایلات نابهنجار و بیمارگونه ی عده ای موجود (…) باید چهارپایان وحشی رو پرورش بدیم و برای سلاخی بسپاریم دستشون؟! یا مثلا پلنگ پرورش بدیم تا طرفداران پوشیدن پالتوی پوست پلنگ دست از سر اون ها در طبیعت بردارن و مثلا ارز هم وارد کشور بشه؟!!
      ما با نفس عمل کشتار و همینطور زنده گیری موجودات زنده مخالفیم و براش دلایل متعدد عقلی و اخلاقی داریم. وقتی یک عمل از اساس اشتباه و با خوی و فطرت و اخلاق و وجدان بشری مغایره دیگه چه فرقی داره که با چه توجیه و به چه روشی انجامش بدیم؟!
      مطمئنا جنابعالی از ماجرای کشتار ده ها هزاردلفین در ژاپن و بعضی کشورهای اروپای شمالی و یا قتل عام فک ها در کانادا که هر سال به طرز بسیار فجیع و و حشیانه ای انجام میشه مطلعید! حالا به نظرتون انجام این کار و رقم زدن چنین سرنوشتی برای دلفین هایی که فرضا به طور مصنوعی پرورش داده میشن راه حل درست و قابل توجیهیه و مشکل رو حل می کنه…؟!

      داغ Thumb up 8 Thumb down 14

      • محب می‌گوید:

        با سلام خدمت شما دوست عزیز شکی در این نیست که شما انسان خیر خواهی هستید قلب ودل شما برای طبیعت می تپد در مواقعی موقعیت ایجاب می کند بنا به دلایلی تصمیماتی گرفته شود که ممکن است ظاهر خوبی نداشته باشد ولی فواید زیادی دارد حتما مطلع هستید که در کشور هایی مثل المان سگها رو برای یافتن مواد تربیت میکنن و با مربی به کشورهای دیگه میفروشند که بیشتر کشفیات مواد مخدر کشور ها بدست این سگها صورت میگیرد دوست عزیز با این وضعیت شکار پرنده های شکاری اگه راه حل درستی اتخاذ نشه تا چند وقت دیگر چیزی باقی نمیمونه از اون ها و باعث دگرگونی در اکوسیستم منطقه می شود در ضمن اسارت برای پرنده های که به صورت طبیعی رشد کردند دردناکه ولی برای پرنده هایی که به منظور فروش به وجود امدن دردناک نیست راحتر هم هستن اینکار باعث ازبین رفتن قاچاق اون میشه وعرض اوری و اشتغال ایجاد میکنه ولی در کل فرمایش شما صحیح است باید راهکار های دیگری در نظر گرفته شود مثل فرهنگ سازی ولی زمان میبرد با ارزوی سلامتی برای شما

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. Parsyan می‌گوید:

    این پرنده ها رو نیروی انتظامی گرفت وتحویل محیط زیست داد چرا محیط زیست به اسم خودش تموم میکنه و خبر دروغ میگه
    حالا لطفا دیده بان پیگیری کنه اگه جریمه شدن درسته!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      این خبر علاوه بر «دیده بان» توسط پورتال «س. ح. م. ز.» و «ایرنا» هم اطلاع رسانی شده و نشانه ای از اینکه بقول شما «…… محیط زیست به اسم خودش تموم میکنه و خبر دروغ میگه…….» دیده نمی شود گرچه ظاهرأ مطلوب برخی نه دستگیری قاچاقچیان و خلاصی پرندگان یا جریمه متخلفین بلکه یقه گیری از «س. ح. م. ز.» است.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. فرق این قاچاقچی ها با اونهایی که زمان جنگ گرو مناطق داخلی را به صدام میدادن چیه؟!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 6

  11. جمشید از خوی می‌گوید:

    تا حدود ۱۰ الی ۱۵ سال قبل دستجات پراکنده ولی با جمعیت قابل توجهی از این پرندگان شکاری با شکوه در مناطق حومه شهر های این استان قابل مشاهده بود بخصوص در فصول معتدل یا سرد سال ولی از سال ۱۳۸۵ به این سو دیگر این جمعیت ها مشاهده نمیشود که معمائی شده است.!
    بدام انداختن و قاچاق این پرندگان تاریخ و سابقه درازی در این طرف آبها داشته و محدود به این جغرافیا نیست،و دلایلی نظیر نبود کسب و کار جهت تامین خرج وبرج زندگی امروزه ،تصرف دارائی و اندوخته مالی با حداقل دردسر و تقلاء ،در حداقل زمان،خلا برنامه های ترویجی و آموزشی حفاظت از حیات وحش و محیط زیست،سستی یا نبود آموزه های اخلاقی ،قانون گریزی عده ای از آحاد جامعه و…..را میتوان بر شمرد.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. آ.ک می‌گوید:

    در هندیجان اینکار بیداد میکند……………………………………………………………….

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  13. آ.ک می‌گوید:

    این سومین بار است که تاکید میکنم……………………………..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. شاهین می‌گوید:

    واقعاً اینکار خیانت به کشور هست
    امیدوارم مجازات نقدی تا ریال آخر از این وطن فروشان گرفته شود

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  15. کبک دری سبزکوه می‌گوید:

    آ. ک جان خواهشا اینها رو به نیروی انتظامی خبر بده
    این کار صواب داره خدایی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  16. کبک دری سبزکوه می‌گوید:

    حالا میخوان اینها را کجا رها کنن؟ چکارشون کنن؟
    واقعاً یه تصمیم مهمیه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  17. رضا حق گو می‌گوید:

    متاسفانه عدم اگاهی توی همه زمینه ها داره بیداد میکنه چه اشکالی داره سرزمین به این بزرگی صنعت قوش بازی هم داشته باشه پرورش ،تکثیر ومراقبت اصولی

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>