بیماری «آنتروتوکسمی» عامل مرگ یازده کل و قوچ وحشی در زاهدان اعلام شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی روزهای اخیر مواردی از تلفات حیات وحش در منطقه مرزی لار در نزدیکی زاهدان مشاهده گردید. این موضوع شایعاتی را ازجمله مرگ دهها کل و بز و یا مسموم نمودن چشمه های منطقه توسط افراد در پی داشت که به هیچ عنوان صحت نداشته و موثق نبود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار دیده بان گفت: پیرو اخبار واصله مبنی بر تلفات وحوش در منطقه لار زاهدان نیروهای یگان حفاظت این اداره کل به منطقه مورد نظر اعزام و پس از بازدید از مناطق صعب العبور، مواردی از تلفات حیات وحش از قبیل گوسفند وحشی و بز وحشی مشاهده گردید.

محمدعلی فرقانی اظهار داشت: در جریان پایش منطقه مذکور مجموعا یازده لاشه شامل یک قوچ و ۱۰ عدد بز و بزغاله وحشی توسط نیروهای محیط زیست مشاهده گردید.

در نخستین اقدام از لاشه جانوران تلف شده نمونه برداری شده و نمونه های مربوطه به منظور تعیین دقیق علت مرگ به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال شد.

همچنین با توجه به این که تمامی لاشه ها در نزدیکی چشمه ها مشاهده گردید از آب کلیه چشمه های منطقه به منظور بررسی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب و احتمال سمی بودن آن نمونه گیری شده و به آزمایشگاه اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

در جریان آزمایشات صورت گرفته هرگونه آلودگی در آب چشمه ها منتفی اعلام شد.

همچینن درنتیجه بررسی ها و آزمایشات اداره دامپزشکی، علت تلفات حیات وحش بیماری «آنتروتوکسمی» تشخیص داده شد.

این عارضه به علت فعالیت نوعی باکتری از جنس کلستریدیوم و آزادسازی سم در معده حیوان ایجاد شده و منجر به تلف شدن آن می گردد. این بیماری در دام های اهلی نیز در صورت تغییر ناگهانی رژیم غذایی گاها اتفاق افتاده و اغلب گونه های نابالغ و جنس ماده به علت ضعف جسمانی پس از بارداری دچار این عارضه می گردند.

در جریان بررسی دام های اهلی روستاهای مجاور منطقه به اتفاق تیم دامپزشکی سه مورد ابتلای دام اهلی به آنتروتوکسمی تأیید گردید که دو راس از آنها تلف شده بودند.

پس از برگزاری جلسه مشترک با اداره کل دامپزشکی استان و بررسی ابعاد مختلف موضوع، اقدامات پیشگیرانه لازم از جمله ضدعفونی و گندزدایی کلیه چشمه های منطقه، دفن اصولی لاشه جانوران تلف شده و آهک پاشی در محل های آلوده، واکسیناسیون دام های اهلی موجود در روستاهای مجاور منطقه لار با همکاری دامپزشکی استان، گشت زنی  و بازدید مستمر از منطقه توسط یگان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی تداوم مرگ و میر صورت گرفته است.

در حال حاضر شرایط حیات وحش در این منطقه در حالت طبیعی قرار دارد و در جریان پایش روزهای اخیر موارد جدیدی از تلفات حیات وحش مشاهده نشده است.

+4
-12
  

5 دیدگاه

  1. گرگعلی می‌گوید:

    ای کاش این منطقه حفاظت شده بود
    واقعا جای جای این کشور پر است از منماطق آزاد این چنینی و مسولان محیط زیست کشور و کارشناسان یور فقط بر روی همان چند منطقه قبلی تاکید دارند و متاسفانه باز هم تاکید دارند اطلاعاتشان کامل است:(

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. محمود مرعشی می‌گوید:

    به گمانم سازمان دامپزشکی به دلیل اینکه ممکن متهم به کم کاری در زمینه واکسیناسیون دام اهلی علیه طاعون بشه، اسم این بیماری رو به انترتوکسمی تغییر داده!

    ضمنا انترتوکسمی یک بیماری واگیر نیست که دوستان زحمت کشیدن فهمیدن در دام اهلی هم وجود داشته! یک بیماری با عامل اصلی تغییر در رژیم غذایی هست و معمولا دامپزشکانی که عادت دارند با چشم تشخیص بیماری بدهند و اعتقادی به پاراکلینیک و آزمایشگاه ندارند هر نوع پر خونی در روده را آنتروتوکسمی تشخیص می دهند در صورتیکه این بیماری در حیات وحش نادر و عموما تلفات گسترده نمی دهد!

    اتفاق مشابه در استان تهران و پارک ملی خجیر افتاد که در آزمایشات تکمیلی که گروه بیماریهای دفتر حیات وحش انجام داد مشخص شد علت مرگ طاعون بوده!

    امیدوارم همکارای استان قبل از هر چیز با دامپزشکای سازمان هماهنگ باشند تا دیگر شاهد این تشخیص های خنده دار و از سر باز کنی نباشیم!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • علیرضا می‌گوید:

      جناب دکتر مرعشی. من تمام موارو تلفات رو با وضعیت منطقه و دامهای اهلی داخل منطقه و وضیت لاشه ها رو از نزدیک دیدم. اتفاقا نظر دامپزشکان اداره کل دامپزشکی بیشتر طاعون نشخوارکنندگان بود که امکانش کمتره. ضمنا شیوع بیماری در دامهای وحشی منطقه و عدم شیوع در دامهای اهلی نه تنها نشاندهنده بی کفایتی دامپزشکی نیست بلکه نشاندهنده تحت پوشش واکسیناسیون قرارگرفتن دامهای منطقه مورد نظر هست.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  3. اگر عامل بیماری باکتری هست ممکنه نانو سیلور بتونه جلوشو بگیره. نانو سبلور در حدود بیش از ۶۰۰ نوع باکتری را از بین میبره. توی اینترنت گشتم رابطه ای بین Enterotoxemia و Silver Nano پیدا نکردم. ولی مراکز تحقیقاتی میتونن روی این موضوع کار بکنند. راه حل بسیار ارزان و خوبی هست اگر جواب بده!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    عامل اصلی محیط زیست میباشد جالب اینه که همه جا محیط زیست خود را از همه بهتر میداند وتمام مشکلات منطقه ای را از سر باز میکند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>