یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودرو در پناهگاه حیات وحش موته از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه دو شب قبل یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته اصفهان از بین رفت.

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این حادثه در طول شب رخ داده و خودروی مربوطه به دلیل عدم توقف پس از برخورد با کفتار شناسایی نشده است.

کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۱۴

عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه حیات وحش موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع و کنترل منطقه را نیز برای محیط بانان مشکل نموده است.

از ابتدای سال گذشته (۱۳۹۴) تاکنون حداقل ۳ کفتار راه راه ، یک گرگ و نعداد زیادی آهو بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این محور تلف شده اند.

کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۱۴

بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد حیات وحش موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروهای عبوری پس از تصادف برداشته شده است.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر پیرامون مخاطرات جاده ای که از قلب پناهگاه حیات وحش موته می گذرد کلیک کنید.

+10
-234
  

22 دیدگاه

  1. Bardia می‌گوید:

    با این روندى که بر اثر تصادفات جاده اى حیاط وحش ایران دارن تلف مى شن ، حتى اگه شکارچى ها هم شکار رو کنار بزارند ، بازم چیزى از این زبون بسته ها باقى نمى مونه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

  2. اهورا می‌گوید:

    مسوولان با تکه تکه کردن زیستگاه ها با جاده سازی حیات وحش ایران را به لبه نابودی کشاندند و کسی هم نیست دل بسوزاند!!!!

    من موندم این تابلوهای مناطق ۴ گانه که نصب می کنند برای چیست هنگامی که تا این اندازه بی تفاوت هستند……؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    واقعا صد حیف از این گونه های ارزشمند و این منطقه کم نظیر که اینطور به وسیله این جاده مرگ دو تکه شده

    وجود این جاده بخش بزرگی از زحمات محیط بانان رو به هدر میده
    مرگ هر کفتار یه ضربه بزرگ برای طبیعت کشور هست که به آسانی قابل جبران نیست

    وقت اون رسیده که سازمان با مساعدت ویژه دولت برای چنین زیستگاه هایی فکری کنند، البته سازمان باید برای امنیت زیستمندان چنین مناطقی وزارت راه و شهرسازی رو وادار به فنس کشی و ایجاد رو گذر و زیر گذر کنه

    اگه واقعا هیات دولت به مسایل زیست محیطی کشور نگاه ویژه‌ای داره باید وزارت راه رو مکلف به اینکار کنه

    این مورد تنها با پیگیری ریاست سازمان میسر میشه امیدواریم خانم ابتکار این مشکل رو پیگیری کنند
    واقعا حیفه ذخیره های ارزشمند ژنتیکی کشور اینطور نابود بشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. اهورا می‌گوید:

    من چون به جاهای گوناگون ایران سفر می کنم از این جاده و جاده های مرگبار گلستان و توران گذشته ام و بارها بی تفاوتی مردم را چه در روز و چه در شب دیدم
    البته ۲ تا دشواری این جا هست یکی اینکه هنوز بسیاری از مردم ما با مناطق ۴ گانه آشنا نیستند و اصلا نمیدانند مناطق ۴گانه برای چیست و جالب اینجاست که هنوز نمی دانند ما همچین حیات وحش و زیستگاه هایی در ایران داریم
    دوم اینکه این تابلوهایی که زدند و نشان دهنده آن زیستگاه باشد خیلی ها از کنار این تابلوها با بی تفاوتی می گذرند آن هم با سرعتی که دارند حالا شب جای خود را دارد که این تابلوها در شب کاربردی ندارند
    سوم این که زمانی که در زیستگاهی بزرگ راه ساخته می شود جلوی چند ماشین را می شود گرفت تند نروید ؟؟!!! یا به همه هشدار داد که اینجا زیستگاه جانوری است خواهشمندیم آهسته برانید !!!!!؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      وقتی در سطح کلان که باید فرهیختگان و نخبگان و دلسوزان جامعه باشند انقدر بی تفاوتی هست که همچین جاده هایی ساخته میشه چطور میشه از افراد عادی انتظار دلسوزی و اهمیت قائل شدن برای همچین مسائلی رو داشت؟

      افرادی که با سرعت بالا هر لحظه ممکنه خودشون رو به کشتن بدن و باز هم این کارو میکنن بنظرتون حاضرن برای اینکه به حیوونی برخورد نکنن کل جاده رو با سرعت ۸۰ تا برن؟؟؟

      بخصوص که بسیاری از چنین جاده هایی مثل همین موته و گلستان صرفه جویی ای که در مسیر ایجاد میکنند بسیار کم هستش و میشد براحتی مسیرهای جایگزینی برای اونها ارائه داد که اینقدر مشکل زا هم نباشه

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. علی کشمیری می‌گوید:

    ایران شده قربانگاه حیوانات

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  6. بهزاد می‌گوید:

    ضمن تشکر از تلاشهای شبانه روزی پرسنل موته ، این که گفته میشه خودرو بدلیل تاربکی شناسایی نشده یعنی چه ؟ چرا دوستان نعل وارونه میزنن ؟ شما اگه سرعت مجاز داشته باشین و حیوان بپره جلو ماشین باید حیوان را زیر بگیری وگرنه هر حرکت ناگهانی باعث واژگونی خودرو میشه مگر اینکه زمان برای فرار داشته باشی . خواهشا مسئولان عالیرتبه سازمان اگه دلشون میخواد و براشون مهمه که بعید میدونم یه فکری برای ایمن سازی جاده موته و توران که قاتل یوزها شده بکنند. همون اندازه که یوز مهمه کفتار هم مهمه. چرا تقصیرها رو می اندازید گردن راننده؟ از کجا میدونید سرعتش بالا بوده ؟ شما اگه با سرعت هشتاد کیلومتر هم حرکت کنید و به ناگاه کفتار بیاد وسط جاده ، دنده هوایی که ندارید، احتمال برخورد با کفتار بسیار بالاست. در ثانی فرض کنیم سرعتش بالا بوده و مقصر ، تکلیف ایمن سازی جاده چی میشه؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  7. خورشید می‌گوید:

    باز هم موته …. باز هم حادثه …. باز هم تاسف و تاثر بی پایان و بی فایده …. باز هم کلمات و جملات تکراری و خسته کننده ….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  8. کیوان می‌گوید:

    یه راه بسیار مناسب برای پیشگیری از این تصادفات اینه که این جاده های حساس رو چراغ کشی کنن و در فاصله های کم تیر چراغ برق بزارن
    من مطمینم این جاده هم مثل خیلی از جاده های ما اونقدر تاریکه که بیشتر از چند متر جلوی خودشو راننده نمیبینه
    اگه روشنایی رو بیشتر کنن صدرصد تا حدود زیادی جلوی این حوادث گرفته میشه واین وظیفه اداره محیط زیسته که با پیگیری شدید و مداوم وبا سماجت زیاد این طرح و عملی کنه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • حسن می‌گوید:

      جاده ها همه به یک اندازه تاریک هستند چون جاده است آزاد راه نیست که چراغ داشته باشه

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

    • علی رضا می‌گوید:

      باسلام من هم با این دوست عزیز موافقم از این جاده چندین بار تردد کردم بهتر است روشنایی جاده تامین شود وجاده هم کمی عریض شود جاده بی نوری است عرض کمی برای مانور و فرار از حادثه دارد

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. ایرانى امارات می‌گوید:

    چوب بی فکرى مسئولان اداره راه رو باید این حیوانهاى زبان بسته و بیگناه بخورند
    بخدا قسم که باید اون دنیا و همین دنیا مکافات عمل نابخردانه خود را بکشید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  10. ایرانی می‌گوید:

    واقعا جای تاسفه که هرچندوقت یکبار باید شاهد نابودی سرمایه های ارزشمند ملی حیات وحشمان باشیم که بخاطر بی تدبیری و عدم آینده نگری و مدیریت صحیح در ساخت و اجرای پروژه های جاده کشی در کشورمان بوجود آمده اند.

    جای بسی تاسفه که این همه گفته میشه، خواهش میشه و فریاد زده میشه اما باز گوش شنوایی وجود نداره که در نقاط خطر خیز جاده هایی که در مسیرهای نادرست کشیده شدند زیرگذرهای امن برای حیات وحش کشور ساخته بشه

    از تمام بودجه ای که از سازمانهای بین المللی گرفته شده بجز نقاشی صورت بچه ها و برگزاری سمینار و همایش و شام و ناهار و… آیا دیناری خرج حیات وحش هم شده؟

    اگر شده لطفا برای همه بگید کجا و چطوری خرج شده و نتیجه آن دقیقا چی بوده؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      البته همانطور که گفته اید جاده کشی های غیراصولی و ایمن نبودن مسیر تردد حیات وحش یک واقعیت است ولی در ارتباط با «…… بودجه ای که از سازمانهای بین المللی گرفته شده…….» طبق اطلاعات موجود تقریبأ دو میلیون دلار طی حدود ۱۴ سال سهم کمکهای بین المللی آن هم در ارتباط با «پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» بوده است و طرح مشترک و همچنین کمک بین المللی دیگری غیر از این تابحال اعلام نشده است.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • ایرانی می‌گوید:

        ممنون از توضیح شما
        سال گذشته گری لویس(نماینده مقیم سازمان ملل در ایران)در مراسم روز جهانی یوزپلنگ گفته بود که طی۱۲سال حدود۲میلیون دلار(با احتساب دلار از۱۰۰۰تا۳۵۰۰چند سال اخیر میانگین۲تا۴میلیارد تومان) به این پروژه کمک شده و اضافه کرده بود که سازمان ملل آمادگی هرنوع کمک و افزایش کمکهای مالی رو طی سالهای آینده داره.
        سئوال من دقیقا اینه که چرا مسئولین سازمان و طرح حفاظت از یوز هیچ فکر یا تمهیدی درمورد نقاط خطرخیز این جاده های غیراصولی که طی این سالها در یک بخش و محدوده کاملا مشخص بارها باعث تلفات یوزهای ماده و حتی توله هاشون شده نکردند؟
        با توجه به فرهنگ حاکم بر اکثریت رانندگان کشور قطعا همه میدونیم که نصب تابلو و آگاهی رسانی هیچ تاثیر چشمگیری بر فرهنگ رانندگی اکثر مردم تا الان نداشته و بهترین دلیل این مدعا آمار روز افزون تعداد تصادفات جاده ای و تلفات جانی ناشی از اونه.
        نمیشه از مردمی که هنگام رانندگی برای جان و سلامتی خود و عزیزانشون ارزشی قائل نیستند توقع توجه و اهمیت دادن به جان دیگران و مخصوصا حیات وحش رو داشت.پس باید آستین بالا زد و در کنار تمام این کارهای فرهنگی-تبلیغی فکر بکری کرد که متاسفانه تا الان هیچ کار قابل قبول و تاثیرگذاری حداقل در این بخش نشده.
        این رو هم متوجه نمیشم که چرا انقدر از پاسخگویی و شفافیت واهمه داریم و گریزانیم؟
        بودجه ای اومده و خرج شده، شفاف و بدون غل و غش گزارش کار بدید که کجا و چطوری خرج شده و نتایج اون چی بوده.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  11. داریوش می‌گوید:

    دیدبان عزیز یه سوال برای من پیش اومده اونم اینه که قبلا در هر روز شش تا هفت خبر روی سایت میذاشتید اما الان در دو یا سه روز یک خبر ؟
    آیا اتفاقات یا خبرهای زیست محیطی کم شده یا دلایلی دیگه وجود داره ؟
    بطور مثال در یکی از پیجهای محیط بان خبرهای جدیدی مثل مشاهده خرس در یزد اونهم برای اولین بار رو شما پوشش ندادید و مواردی دیگه در هر صورت از زحمات شما تشکر میکنم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام
      ممنون از توجه شما
      با گسترش وسایل ارتباط جمعی، رخدادهای گوناگونی در حوزه محیط زیست در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که اغلب آنها مستند و موثق نیوده و یا از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  12. حسین 61 می‌گوید:

    سلام . یه خبر بد اینکه کشتار حیوانات در جاده های کشور خیلی کم بود که حال قراره جاده بیرجند – یزد هم از وسط منطقه حفاظت شده نایبندان طبس بگذره . با حداث این جاده همون چند قلاد یوز هم از بین خواهند رفت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  13. جمشید از خوی می‌گوید:

    تصادم یا تصادف در کسری از ثانیه اتفاق میافتد که پیشگیری از آن به یک معجزه شبیه است ولاغیر.
    حال که سرعت انقراض یا تلفات ناخواسته یا بعمد گونه های حیات وحش کشور، از میزان جایگزینی سبقت گرفته، گزیده است به موضوع احداث زیر گذر های با بیشترین وضعیت تطابق با زیستبوم مناطق مهم و حساس،ابرام و تاکید ویژه شود.!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  14. reza می‌گوید:

    بازم جاده جاده جاده

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  15. یاشار می‌گوید:

    برای راه اندزی یک واحد تولیدی کوچک یکی از شرایط دریافت استعلام از محیط زیست است . پس چرا در احداث جاده در مناطق حفاظت شده ، محیط زیست بی تفاوت است ؟

    لااقل فنس کشی و ایجاد زیرگذر را می شود جزء شرایط قرار داد. ضمنا وقتی مردم میزان سرعت را رعایت نمی کنند ، باید در چنین جاده هایی سرعت گیر درست کنند .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  16. امیر می‌گوید:

    یه نگاه به خارجی ها بندازید ببینید در این رابطه چکار کردند شما هم از تجربه ی آنها استفاده کنید . یه جا دیدم حتی پل سبز بر روی جاده احداث کرده بودند برای عبور حیوانات پل طوری بود که حیوان مجبور بود از روی پل عبور کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>