عامل شکار یک شوکا در آمل به سه سال و نیم حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود یک شکارچی متخلف به عرصه های جنگلی آما، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به بررسی گزارش پرداخته و در جریان تحقیقات خود یک مظنون را شناسایی نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در این باره گفت: محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی بصورت غافلگیرانه وارد منزل مظنون شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

صادق نژاد اظهار داشت: در جریان بازرسی از این منزل مقادیری گوشت شکار متعلق به شوکا و دوازده عدد فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پروده در دادگاه کیفری آمل، دادگاه با توجه به صورتجلسه کشف گوشت شکار و مهمات غیر مجاز، اعترافات متهم در پاسگاه انتظامی، کیفرخواست صادره از دادسرا و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه متهم را به مجازات های زیر محکوم نمود:

۱) تحمل سه سال حبس از بابت جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

۲) تحمل شش ماه حبس به جرم نگهدار از مهمات غیر مجاز (دوازده عدد فشنگ چهارپاره)

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک شوکا معادل سیصد و پنجاه میلیون ریال (۳۵ میلیون تومان) تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

+41
-1
  

15 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    نزدیک فصل گاوبانگی هستیم. امیدوارم مردم عزیز مازندران همکاری کنند و حواسشون به ذخیره های طبیعی استان خودشان باشه.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    صدور چنین احکامی بهترین بازدارنده برای کسانی هست که گونه های ارزشمند و در خطری چون شوکا رو برای مفتخوری به گلوله میبندند
    واقعا گونه ای مثل شوکا به قدری زیبا و ظریف خلق شده که بسیاری از شکارچیان حاضر به کشتن اون نیستند و بعد یکی فقط برای شکم چرانی این گونه زیبا رو به کشتن میده!
    ممنون از قاضی پرونده و تشکر از محیط بانان زحمتکش

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  3. داریوش می‌گوید:

    شوکا داره تو جنگلهای شمال منقرض میشه بعد این ادم نمای بی معرفت نادون پست اونو شکار میکنه
    خریت و بی فرهنگی تا کجا !؟

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 7

  4. میش مرغ می‌گوید:

    واقعا کشتن شوکا ، جبیر و مرال خیلی باید جریمه سنگین تری داشته باشه .

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

  5. محمد می‌گوید:

    با سلام
    انشااله به روزی برسیم که دیگه هیچ کس از روی تفریح شکار نکنه . اگه شوکا و مرال و … از بین بروند….
    اگه شکارچی های شکار کش به کارشون ادامه دادند دولت با قاطعیت و بدون ترحم و عطوفت و با قساوت از ذخایر سرزمینمون دفاع کنه و فقط در حد شعار حرف نزنند .

    داغ Thumb up 10 Thumb down 12

  6. مونا می‌گوید:

    اگر امکان است هر هفته یکبار خبرهایی را انعکاس دهید که مردم چگونه به حیوانات کمک می کنند و دیدن عکسها و ویدیو ها و همچنین خواندن اینگونه مطالب باعث تشویق انان به انجام این کمک ها به حیوانات می شود.و تاثیر مثبتی خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    این حکم به اندازه کافی سنگین و بازدارنده هست و شکار شوکا به معنای واقعی کار کسانی است که به فکر تحصیل گوشت هستند چون از نظر شاخص های c.i.c نیز شوکا هیچ ارزشی به لحاظ تروفه بودن نداره و شخصا بارها از فاصله زیر ۱۰ متر این شاهکار نقاشی طبیعت رو دیدم و لذت بردم اما هیچگاه به خودم اجازه شلیک به سمتش رو نداده ام .
    جبیر و آهو هم نیز وضعیت مشابهی دارند و تروفه محسوب نمیشوند اما جناب میش مرغ عزیز مرال داستان دیگری است و آرزو دارم با تکثیر و پرورش جمعیت این گونه به حدی برسه که براش پروانه صادر بشه و اون پروانه رو شخصا به هر قیمتی خریدارم و البته وضعیت شوکا در طی ۱۰ سال گذشته واقعا نگران کننده بوده اما طی چند سال اخیر خوشبختانه با بالاتر رفتن اطلاعات عمومی قشری از مردم!!! و البته زحمات بی حساب شکاربانان رو به بهبود است …

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

    • میش مرغ می‌گوید:

      جناب شکارچی سینه سوخته ؛
      در مورد جبیر که در بعضی از مناطق کشور ‘ بز آهو ‘ هم گفته میشه از این جهت عرض کردم که طعمه یوزپلنگ و کاراکال هست که هر دو در وضعیت قرمز قرار دارند

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

    • مسعود می‌گوید:

      توضیح بسیار خوبی دادید. تا حالا فکر میکردم هر گونه ای میتونه تروفه باشه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  8. kooshan می‌گوید:

    طبعأ روال قانونی رسیدگی به این تخلف هم پیگیری خواهد شد اما :
    مروری به برخی اخبار گذشته داشتم، بگویم چندتا نمی دانم چون همه خبرهای گذشته را ندیده ام ، ولی در اخبار مختلف قبلی و قدیمی چندین دیدگاه  «در انتظار بررسی» از  بنام خود می بینم،  آیاعلت از سخت افزار و نرم افزار ارتباطی مورد استفاده من است؟ یا ایراد از سایت است و در مورد بازدیدکنندگان دیگر هم چنین موردی وجود دارد که دیدگاههایی از آنان بطور دائم یا بمدتی طولانی معلق بوده و نه منتشر و نه حذف می شوند ؟ و یا فقط در یک یا چند مورد خاص چنین است ؟ بهرحال توضیح مختصری لازم است.

    داغ Thumb up 2 Thumb down 5

  9. آرش می‌گوید:

    انگار یک جواهر رو از دست دادیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  10. احمد رضا می‌گوید:

    بارها کامنت گذاشتم و در سایت گذاشته نشد.تو اینستاگرام کامنت گذاشتم و جوابی نگرفتم.هر وقت خواستم در مورد نظرات اشتباهی که دوستان میذارن توجیهشون کنم کامنت هام در حالت بررسی بود و بعدش حذف شد.فکر کردم به خاطر خصومتی که دیده بان با من داره کامنت هامو نمیذاره.ولی ظاهرا دوستان دیگه هم این مشکل رو دارن.به هر حال امیدوارم در مورد دسته های میلیونی کوکر شکم سفید تو استان گلستان تحقیق کرده باشید.من هنوز منتظر اونایی هستم که میگفتن کوکر دسته ای تو افسانه هاست و فکر میکردن من کوکر رو با سار اشتباه گرفتم.بارها براشون کامنت گذاشتم تا حالیشون کنم ولی کامنت هام تو سایت گذاشته نشد

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

    • مسعود شهرابی می‌گوید:

      کوکر میلیونی!!!! یعنی شما دسته هایی نه حتی چند صد هزار تایی که دسته هایی میلیونی از کوکرها سراغ دارید با این اوصاف به غیر از آفت ملخ آسیایی در منطقه سیستان ما با آفتی میلیونی از کوکر در استان گلستان روبرو هستیم !!!!
      یاللعجب
      وامصیبتا
      سبحان الله
      این نوع آمار بزرگترین دشمن گونه های طبیعی کشور هست خانم ابتکار هم فرمودند هزاررررر تا پلنگ داریم!!!!

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  11. هولوفات می‌گوید:

    به نظر میاد توی جنگل های غرب کشور هم شوکا وجود داشته باشه متاسفانه برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست بدلیل کمبود امکانات ونیرو صرفا روی مناطق حفاظت شده متمرکز شده به نظر می رسه یه ممیزی جدید از پراکنش و جمعیت گونه ها می تونه پایه خیلی از تصمیم گیری ها باشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  12. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    درست میفرمایید شما جناب میش مرغ

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>