ابراز نگرانی نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت یوزپلنگ آسیایی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت یوزپلنگ آسیایی خواستار توجه و تلاش هرچه بیشتر دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای جلوگیری از انقراض این گونه جانوری ارزشمند بعنوان یک سرمایه ملی و طبیعی شدند.

علی محمد شاعری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به انقراض نسل یوز ایرانی، گفت: این گونه نادر جانوری از جمله ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می ‌شود که اگر به صورت جدی مورد حفاظت قرار نگیرد نسل آن همانند شیر و ببرمازندان منقرض و بر اکوسیستم و تنوع زیستی کشور ضربه بزرگی وارد خواهد شد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید طرح حفاظت از یوز ایرانی را در تمامی زیستگاه های کشور عملیاتی و اجرایی کند، یادآور شد: زیستگاه این گونه باید به طور کامل قرق و تحت کنترل و حفاظت شدید قرار گرفته و به هیچ عنوان نباید اجازه داد حفاظت از آن به گونه ای پیش رود که در معرض تهاجم، تهدید و تعدی شکارچیان و افراد سودجو قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعداد یوزپلنگ های موجود در کشور را کمتر از ۱۰۰ قلاده دانست و بر لزوم ایمن کردن عبور و مرور این گونه در معرض انقراض تاکیدکرد و گفت: محل عبور و مرور این گونه باید تحت پایش و نظارت شدید قرار گرفته و از ورود آن به جاده های پرترافیک جلوگیری شود زیرا تردد وسایل نقلیه در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های این گونه باعث شده هر ساله شاهد تلفات این گونه در معرض انقراض در کشور باشیم.

شاعری با تاکید بر اینکه مجلس  آمادگی لازم برای تخصیص اعتبار در راستای حفاظت از یوز ایرانی را دارد، تصریح کرد: باید از تجارب دیگر کشورها و سازمان های بین المللی برای حفاظت از این گونه استفاده کرد تا نام آن از لیست گونه های در معرض تهدید خارج شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس دهم، در مورد اعلام خبری مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده در کشور، گفت: مرجع این گونه آمارها سازمان حفاظت محیط زیست است از این رو این دستگاه  به هیچ وجه  آن را تایید نمی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سرشماری یوز ایرانی باید هر ساله مورد توجه قرار گرفته و  با دقت کامل انجام شود.

عبدالکریم حسین زاده ضمن هشدار نسبت به خطر انقراض یوز ایرانی، گفت: از جمله حوزه هایی که حساسیت زایی می تواند مناسب، کارآمد و موثر باشد حوزه های زیست محیطی به ویژه در رابطه با گونه‌های در معرض انقراض است زیرا این حساسیت زایی می تواند تلاش موثری را از سوی شهروندان و دستگاه های ذی ربط برای حفظ و بقای نسل گونه های در معرض انقراض در پی داشته باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حساسیت زایی در حوزه محیط زیست به پایداری اکوسیستم زیست محیطی  کمک می‌کند، یادآور شد: جلوگیری از خطر انقراض یوز ایرانی نیازمند عزم ملی است زیرا در حال حاضر اهمیت گونه های نادر جدی گرفته نشده، به راحتی از کنار آن گذشته و آن را موضوعی عادی تلقی می کنیم.

وی بر لزوم توجه به ارزش حیات وحش به ویژه گونه‌های در حال انقراض تاکید کرد و افزود: باید اختصاص منابع و حوزه تقنینی در رابطه با حفاظت از گونه های نادری جانوری جدی گرفته شود زیرا هزینه کردن در این زمینه هدررفت منابع نیست بلکه سرمایه گذاری است که از این طریق می توان محیط زیست کشور را به صورت پایدار حفظ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم طراحی برنامه استراتژیک برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، گفت: در واقع این برنامه می تواند راهبردی و سیاست گذاری باشد یعنی بحث منابع مالی برای حفاظت از یوز ایرانی شرط قضیه است ولی موضوعاتی مانند فرهنگ سازی، سیاست گذاری و تدوین برنامه های راهبردی هم در حفاظت از یوز ایرانی موثر است از این رو  حفاظت از یوزایرانی باید برنامه محور باشد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار درمجلس دهم، بر لزوم برنامه ریزی مدون و قوی از سوی دولت برای حفاظت از یوز ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: دولت باید آیین نامه اجرایی حفاظت از یوز ایرانی را تدوین و طراحی نماید تا مجلس مساله منابع و بودجه آن را پیگیری کند.

حسین زاده در رابطه با عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از یوز ایرانی، تصریح کرد: عملکرد هر سازمانی بسته به محدودیت ها و اختیارات آن سازمان است هر چند تمامی عملکردها را می توان نسبی سنجید اما معتقد هستم این دستگاه در جهت حفاظت از گونه های نادر می توانست بهتر و پویاتر عمل کند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید از فضای راهبری و غیراجرایی بودن خارج و به سمت فضای کاملا اجرایی تغییر جهت دهد، یادآور شد: در حوزه محیط زیست چیزی که حائز اهمیت است و حرف اول را چه در حوزه تخریب و چه در بازسازی می زند موضوع مداخلات است زیرا زمانی که در مقابل موضوعاتی از این دست قرار می گیریم بدون تردید باید عکس العمل نشان داده و نسبت به بهبود وضعیت موجود وارد عمل شویم.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: از این رو معتقد هستم موضوعاتی مانند مداخله گر بودن، حساس بودن، عمل گرا بودن و بلافاصله عکس العمل نشان دادن باید برای حفاظت از گونه های نادر جانوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

سید کاظم دلخوش اباتری درباره نگرانی‌ها از کاهش آمار یوزهای ایرانی و خطر انقراض این گونه نادر، گفت: برای اعلام آمار دقیق یوزهای موجود در کشور باید مطالعات جامعی در سراسر کشور صورت گیرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض جدی قرار دارند، یادآور شد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و مردم می‌توان مشابه نسل گونه‌های در حال انقراض را از  کشورهایی که آب و هوای مشابه ایران دارند به کشور وارد کرده و در راستای جلوگیری از تهدید نسل گونه های در حال انقراض بکوشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  ادامه داد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی تمامی کشورهای دنیا در جهت حمایت از گونه های در حال انقراض اما عوامل مختلفی، نسل برخی از حیات وحش دنیا را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

دلخوش اباتری افزود: البته در این راستا حمایت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط کشور نسبت به گذشته از حیات وحش مخصوصا گونه‌های در حال انقراض بیشتر شده به گونه ای که در مقابل افرادی که به محیط زیست کشور تعدی و تجاوز می‌کنند با قاطعیت ایستادگی می‌کنند بنابراین این هماهنگی نشانه این است که هم دستگاه‌های ذی‌ربط و هم مردم به خوبی ارزش محیط زیست و حیات وحش کشور را درک کرده‌اند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم، عواملی مانند تغییر نوع آب و هوا، نوع تغذیه، آسیب زدن برخی افراد ناآگاه به گونه های در حال انقراض، عدم توجه دستگاه های ذی ربط در زمان مناسب برای حمایت از این گونه‌های ارزشمند را در تهدید نسل گونه های نادر و در معرض انقراض کشور دخیل دانست.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ایجاد زیستگاه‌های حفاظت شده برای حفاظت از گونه های در حال انقراض تاکید کرد وگفت: برای جلوگیری از انقراض گونه های نادر جانوری باید این گونه‌ها در زیستگاه های حفاظت شده مورد حفاظت شدید قرار گیرند.

عباس پاپی زاده با انتقاد از اینکه وضعیت گونه های نادر جانوری کشور از جمله یوز بحرانی بوده و  شرایط مناسبی ندارند، تصریح کرد: به طور قطع دولت باید اهتمام ویژه ای در حفاظت از این گونه ها داشته و مورد حمایت قرار دهد زیرا نسل این گونه ها در معرض تهدید قرار دارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زمانی می توان اظهار کرد این گونه در معرض انقراض نیست که اگر بر اثر تصادفات جاده ای و یا از سوی شکارچیان مورد تهدید قرار گرفت برای ما هیچ گونه نگرانی وجود نداشته باشد اما  در شرایط فعلی که وضعیت آن عادی نیست  نگرانی زیادی در مورد  انقراض نسل آن وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با ارزیابی مثبت پوشش بیمه یوز ایرانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: هر چند این دستگاه با بیمه یوز ایرانی گام مثبتی در حفاظت از این گونه ارزشمند در معرض انقراض برداشته است اما مشکلاتی در رابطه با پرداخت خسارات از سوی بیمه وجود دارد به این شکل که دامداران باید مسیر و پروسه طولانی را برای گرفتن خسارات طی کنند و  این خسارات به اندازه ای دیر پرداخت می شود که دامداران کشتار این گونه را به گرفتن خسارات ترجیح می دهند.

پاپی زاده ادامه داد: دامداران شاید یک یا دو بار بتوانند از کشتن یوزی که به دام های آنها خسارت زده خودداری کنند ولی در خسارات های بعدی کوتاهترین مسیر یعنی همانا کشتار این گونه را انتخاب می کنند از این رو دولت برای حفاظت از این گونه در حال انقراض باید جبران خسارت واقعی کند نه اینکه پرداخت خسارت در طی پروسه ای طولانی انجام شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست جوابگوی حفاظت از یوز ایرانی نیست، تصریح کرد: در حالی این دستگاه برای حفاظت از گونه های نادر به امکانات لازم و نیروی انسانی متخصص نیاز دارد اما متاسفانه در این باره با کمبود منابع و نیروی انسانی مواجه است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی، اعتبارات، اختیارات و امکانات را مشکل عمده سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از یوز ایرانی دانست و گفت: روش های نگهداری، تکثیر، نظارت، پایش و مطالعه در رابطه با گونه های در معرض انقراض از جمله یوز ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع محقق نمی شود جز اینکه دولت به رفع مشکلات اقتصادی  سازمان حفاظت محیط زیست نگاه ویژه داشته و آنها را مرتفع نماید تا وضعیت گونه های نادر جانوری بهبود یابدعلاوه بر این روش ها  می توان با تجدید و احیای نسل آنها در راستای افزایش تعداد آنها گام برداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از یوز ایرانی، تصریح کرد: به طور قطع تلاش های انجام شده از سوی این دستگاه در حفاظت از این گونه نادر مثبت بوده ولی باید بیشتر شود و نهایت اهتمام را به کار برد تا نسل آن در معرض تهدید قرار نگیرد.

+9
-47
  

22 دیدگاه

  1. شوکا می‌گوید:

    الان نباید ابراز نگرانی میکردید اونموقع که سه تا سه تا تو جاده تلف میشدن باید ابراز نگرانی میکردین

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  2. یاشار می‌گوید:

    اگر قرار است تلاشی برای بقا یوزپلنگ انجام بشه ، باید سازمان محیط زیست از این فرصت استفاده کند تا برنامه جامعی هم برای سایر گونه های حیات وحش در نظر گرفته شود .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  3. گرگعلی می‌گوید:

    خوبه ام همش تکرار مکررات و دیگر هیچ

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  4. علی کسروی می‌گوید:

    درود، همین که نمایندگان مجلس صحبت از حیات وحش میکنند جای امیدواری بسیاری هست

    داغ Thumb up 7 Thumb down 13

  5. کیوان می‌گوید:

    کل جاده هایی که این جانور تو اون محدوده زندگی میکنه چراغ کشی شود تا شبها دید رانندگان بهتر باشد
    به هرحال هیچ کس نمیخواد در جاده با جانداری تصادف کند
    بعدشم مگه صد قلاده نیست همشونو به قلاده مجهز کنن از وضعیت همشون آگاهی در دست باشد
    خیلی راه هست ولی فقط حرف میزنن تا بودجه بدن بعدش بودجه رو بخورن گوره بابای یوز

    داغ Thumb up 7 Thumb down 10

  6. رضا1394 می‌گوید:

    با سلام و تشکر با توجه به وضع بحرانی این جاندار ضروریست در کنار حمایتهای فوق،برنامه اجرایی برای حفاظت از یوز ارائه و اجرا شود. اقداماتی مانند:
    ۱-خروج کامل دام از مناطقی که یوز ماده دارد مثل میاندشت و توران و تعلیف دستی دامهای مربوطه (اگر به صورت دائم امکان پذیر نبود حداقل تا زمان رسیدن جمعیت به حد مناسب)
    ۲-فنس کشی و مناسب سازی زیر گذرها در عباس آباد
    ۳- تحت نظر گرفتن و حمایت غیر محسوس و دور کردن دشمنان طبیعی نظیر گرگ از یک یا دو یوز ماده باقی مانده در میاندشت
    ۳- پیدا کردن شناسایی یوزهای ماده در دیگر نقاط و و خروج دام و بهسازی راهها و آبشخورها و افزایش شکار در محیط زیست آنها
    ۴-تسریع در ساخت ذخیره گاه یوز

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

    • همیار می‌گوید:

      کنترل و کاهش جمعیت گرگ ها بسیار حیاتی میباشد

      داغ Thumb up 9 Thumb down 10

      • Ahoo می‌گوید:

        بله به این میگن یه کار باحال و آسون و دیمی!!!!
        حذف گرگ ها!!!!
        دوست عزیز پلنگها چی نمیخوای پلنگای توران و کویر و بافق رو هم حذف کنیم!!!؟
        به خدا گرگ منبع لایزال نداره و قابلیت انقراض داره باورتون نمیشه یه مطالعه در حیات وحش آمریکا و اروپای شرقی کنید تا روی هوا نظر کارشناسی ندهیم

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. بهزاد می‌گوید:

    فقط حرف و حرف وحرف…وفقط حرف…خسته شدیم به خدا… حفاظت از یوز عزم ملی میخواد از خود مردم تا مسئولین همه با هم باید دست به دست هم بدن تا شاید بتونیم نسل این گربه زیبای ایران زمینو از واژه سنگین و تلخ انقراض نجات بدیم…به امید اون روز

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  8. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    جای بسی امیدواری میباشد که تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در این موضوع اظهار نظر میکنند .
    به عنوان یک شهروند که مالیات هم پرداخت میکنم از نمایندگان محترم تقاضا میکنم حمل و نگهداری و خرید وفروش سلاح شکاری و حتی تفنگ بادی را جرم اعلام و برای آن مجازات تعیین کننند و تمامی سلاحهای شکاری جمع آوری و معدوم گردند
    تنها راه و بهترین راه حل جرم انگاری حمل و نگهداری و خرید و فروش سلاح میباشد.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 9

  9. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    یادم هست چند سال پیش نماینده استان کهکیلویه در یک مراسمی به پوستر خرس قهوه ای و انتخاب آن به عنوان نماد استان شدیدا برافروخته و معترض شده بود که خرس نماد نفهمی است نه استان کهکیلویه و این را توهین به مردم استان قلمداد کرده بود!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  10. بهزاد می‌گوید:

    فکر کنم دوستان دیر به فکر شعار دادن افتادن .چند قدم بیشتر تا انقراض یوز باقی نمونده دیگه نیازی به بخشنامه و دستور العمل که اجرا هم نمیشه نیست.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  11. علی از بافق یزد می‌گوید:

    حالا این نمایندگان بگردن ببینن دیگه یوزی هست که براش تازه بخوان بخشنامه و قانون تصویب کنن !

    یخورده دیگه شعار بدین و ژست محیط زیست و منابع طبیعی بگیرین همه چی حل میشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  12. وحید.ب می‌گوید:

    به خدا خیلی از این نماینده ها فرق پلنگ و یوز پلنگ را نمیدانند…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  13. داریوش می‌گوید:

    چقدر دیر به فکر افتادن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. ایرانى امارات می‌گوید:

    شعار دادن مجانیه کیلومتر هم نمیندازه منم میخوام از فردا فکر کنم که یه سفینه برا خودم بسازم برم کره مریخ.
    حالا ببینیم کدوممون زودتر موفق میشیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. محسن می‌گوید:

    سلام.این اقا بر اساس کدوم آمار اعلام می کنه ۱۰۰ قلاده یوز در ایران وجود داره؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. kooshan می‌گوید:

    دغدغه و نگرانی این نمایندگان محترم مایه دلگرمی است و باید توجه داشت که در حال حاضر « پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» سالهاست ضمن جذب کمک بین المللی در حال اجراست و بهتر است توجه و تمرکز بر آن باشد و بنابراین :
    * فراکسیون محیط زیست مجلس می تواند پل ارتباطی مجلس و این پروژه باشد و نمایندگان عضو فراکسیون ضمن بازدید از کارهای در دست اقدام با پروژه و نیز مراحل و چگونگی اجرای آن آشنا شده و در جریان اولویتها و  کمبودها و تجهیزات مورد نیاز هم قرار گیرند و مراتب را به مجلس منتقل کنند.
    * بر مبنای اطلاعات و داده های بدست آمده و در صورت ضرورت نسبت به تدوین و تصویب مقررات جدید اقدام شده و تخمین اعتبارات لازم نیز صورت گیرد تا به هنگام تصویب بودجه سالانه کشور و در ردیف مربوط منظور گردد.
    * بعنوان نمونه و مطابق اظهارات مسئولین پروژه کمبود دوربینهای تله ای جهت پایش و آمار برداری دقیق یکی از نیازهای فعلی است و با تأمین مالی و تهیه دوربینهای لازم دیگر نیازی به جابجایی دوربینها بین زیستگاههای یوزپلنگ نیست و اشتباهات احتمالی از این ناحیه برطرف شده و آمار دقیق هم با سرعت بیشتر بدست می آید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  17. امیر می‌گوید:

    نمایندگان محترم
    ضمن تشکر از حسن توجه شما، آیا مسئولیت نمایندگان مجلس و بخصوص فراکسیون محیط زیست فقط ابراز نگرانی یا احیانا انتقاد از مشکلات محیط زیست کشور است و هیچ اقدام مؤثر و عملی در این خصوص نباید انجام دهند؟؟؟!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>