یک خرس مجروح با دست قطع شده در دودانگه مازندران از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (سه شنبه ۹۵/۶/۲۳) اهالی یکی از روستاهای منطقه دودانگه مازندران در تماس با نیروهای محیط زیست منطقه اعلام نمودند یک خرس در نزدیکی روستا به روی زمین افتاده است.

مسئول پاسگاه محیط بانی سنگده در این باره گفت: پس از دریافت این گزارش بلافاصله عازم محل مورد نظر شده و با یک خرس قهوه ای بالغ که بسیار ضعیف و لاغر شده بود مواجه شدیم.

اصغری اظهار داشت: خرس زنده بود اما به دلیل ضعف قوای جسمانی توان حرکت کردن نداشت.

این خرس به دلیل تحلیل قوای جسمانی قادر به حرکت نبود به همین دلیل بدون نیاز به بیهوشی حیوان را به خودروی محیط زیست منتقل نموده و به سمت ساری حرکت نمودیم.

در حین انتقال خرس به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری با دکتر اکرامی دامپزشک معتمد محیط زیست مازندران هماهنگی لازم جهت حضور در سمسکنده بعمل آمد.

متاسفانه خرس در طول مسیر و پیش از رسیدن به مقصد جان خود را از دست داد.

………………………………………دست قطع شده خرس در تصویر فوق مشخص است

دامپزشک معتمد محیط زیست مازندران در این باره گفت: جانور تلف شده یک خرس قوه ای بالغ و نسبتا مسن با جنسیت نر بود که یکی از دستهایش از ناحیه آرنج قطع شده و به شدت لاغر بود.

دکتر اکرامی اظهار داشت: بر اساس معاینات و بررسی های صورت گرفته به احتمال فراوان این خرس چندین ماه قبل مورد اصابت گلوله چهارپاره قرار گرفته بود.

برخود گلوله با دست خرس باعث شکستگی استخوان، ایجاد عفونت، نکروزه شدن عضو و در نهایت منجر به قطع شدن دست حیوان شده است.

ضعف جسمانی ناشی از عفونت، قطع شدن دست و احتمالا عفونت های داخلی بر اثر برخورد ساچمه های دیگر با سایر اندام های خرس منجر به مرگ حیوان شده است.

البته جراحت های اولیه بر طرف شده بوده اما خرس با تحمل درد و رنج فراوان در طول این مدت به تدریج ضعیف و نهایت تلف شده است.

+4
-489
  

43 دیدگاه

  1. ایرانى امارات می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه اى انگل هاى محیط زیست

    اى ترسوهاى بزدل که با اسلحه در مقابل حیوان بیدفاع و بیگناه احساس غرور و شعف میکنى. ننگ به شرفتان

    پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 9

    • حسین می‌گوید:

      برای از بین رفتن این گونه ارزشمند بسیار متاسفم.
      اما اینکه گفته بشود “به احتمال فراوان این خرس چندین ماه قبل مورد اصابت گلوله چهارپاره قرار گرفته بود.” زیاد درست نیست، این ادعا باید با دلیل و مدرک ثابت بشود، مگر تنها دلیل زخمی شدن حیوانات در طبیعت گلوله است؟ در صورتی که فقط بر اساس احتمالات اینگونه بیان شود در راستای نشر اکاذیب در جهت اهداف خاص میباشد.!

      داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  2. خورشید می‌گوید:

    در مقابل این مخلوقات مظلوم و بی گناه خداوند شرمنده ایم بخاطر ناتوانی خودمون…

    چقدر تیره روز و بداقبال بودید که در این سرزمین متولد شدید….

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 0

  3. مسعود می‌گوید:

    شورشو درآوردند تا خرس هم منقرض نشه دست بردار نیستند

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 2

  4. ایمان می‌گوید:

    لعنت بر افرادی که این آفریده زیبای خدا را نابود کرده اند.
    بدبختانه برخی از کندودارها و یا باغدارها حاضر نیستند پیرامون کندوهای خود را فنس کشی نمایند و یا با روش هایی از ورود خرس به درون زمین های خود جلوگیری نمایند.
    آیا در شهر یا روستایی؛ مغازه داری هست که برای فروشگاه خود درب نگذارد و یا دوربین نصب نکرده باشد؟ حال چرا برخی از باغدارها و کندودارها اینگونه اند را خدا می داند.
    از سازمان حفاظت محیط زیست و یا جهاد کشاورزی خواهشمندم اگر افرادی هستند که به سبب کمبود پول؛ توانایی فنس کشی و یا اقداماتی اینگونه را ندارند با دادن وام های کم بهره و یا روش هایی دیگر؛ این افراد را در این کار یاری نمایند. با سپاس فراوان

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 1

    • خورشید می‌گوید:

      پول دارن دوست من!! خیلی خوب هم دارن!! اینها کمترین هزینه رو دارن به نسبت خیلی از کشاورزان و باغ داران دیگه! اکثرشون نه برای زمین اجاره ای پرداخت می کنن، نه برای آب و نه برای منابع غذایی زنبورها که همون گل ها و گیاهان وحشی و خودرو هستن!
      ماجرا حرام خواری و مفت خوری و ذات پلیده کسیه که خرس رو کشته!!!
      که باعث میشه یک موجود شیطان صفت و بی رحم و بی وجدان چشمش رو روی درد و رنج عظیمی که به یک موجود بی گناه تحمیل می کنه ببنده و فقط و فقط به فکر سود بیشتر و کم هزینه تر و شخصی خودش باشه! اونم در ازای اینهمه نعمتی که خداوند و طبیعت به رایگان در اختیارش گذاشتن …
      امیدوارم این رذل طعم تک تک ساچمه هایی که در تن این حیوون بی گناه نشونده رو به زودی بچشه و برکت از کسب و کارش بره ……

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      همانطور که بدرستی گفته اید بهره برداریهای اقتصادی غیر ایمن و حفاظت نشده یکی از عوامل اصلی کشتار خرسهاست، در تصویر یا نقشه ماهواره ای که یکی از «محیط بانان فعال و علاقمند» در فضای مجازی قرار داده گسترش بیرویه باغات سیب در ارتفاعات « پارک ملی دنا» که یکی از زیستگاههای مهم خرس قهوه ای است بخوبی نشان داده شده است که در صورت تداوم این امر در آینده دیگر جایی جهت زیست خرسها در این منطقه حفاظت شده باقی نمی ماند.
      بهرحال پیشنهاد خوبی است و تنها از دولت و «س. ح. م. ز.» هم برنمی آید و نیازمند مساعی و اقدامات مشترک و چندجانبه مدیریتهای مسئول و ذیصلاح قانونی است تا ضمن جلب مشارکت بهره برداران و نیز تقویت اقدامات حفاظتی و بازدارنده ، منابع مالی و اعتبارات لازم آن برآورد و تصویب و در زمانی مناسب پرداخت شود

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. نیما می‌گوید:

    خدا لعنت کنه ، باعث و بانی

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

  6. Bardia می‌گوید:

    خدا لعنت کنه اونایى رو که باعث از بین رفتن این زبون بسته ها مى شوند
    من فدات بشم که چند ماه درد داشتى و تحمل کردى و غم داشتى، کدوم از خدا بى خبرهایى مى تونند این کارها رو با جانداراى دیگه بکنند؟
    مگر نه اینکه حیوانها هم جزو مخلوقات خداند؟
    آخه تا کى ما تو ایران جا خبر خوب از حیات وحش ، باید خبر مرگ و میر بخونیم

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  7. reza می‌گوید:

    بنظرم مافیایی در ایران راه افتاده تا نسل کشی حیات وحش در ایران را رقم بزنه.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  8. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    ببین چه بلای سر حیات وحش کشور اومده که خرس ایرانی انقدر لاغر و نحیفه که از ضعف میمیره

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  9. امیررضا می‌گوید:

    خرس ها که همش دارن می میرن یک کاری کنید .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  10. رضا می‌گوید:

    صد حیف و هزاران افسوس

    واقعا یه عده ای دارند با محیط زیست خودشون چکار می کنند؟؟!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  11. یاشار می‌گوید:

    باز هم انگشت اتهام به سوی زنبورداران !! این عده در اصل زمین ها و جنگل های این ملت را غصب کرده اند و عده ای از آنها بی رحمانه و ناجوانمردانه معدود حیات وحشی که آن هم متعلق به همه ملت است را نابود می کنند . تازه ، خداوکیلی چند در صد تولیدات اینها عسل واقعی است ؟ خوب. خوبش آب شکر است .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  12. ساکن بخش کندوان میانه می‌گوید:

    دیده بان محترم متاسفانه سال ۹۵سال کشتار خرسها در کشور است و ظاهرا مسئولین حفاظت از این گونه ارزشمند را فراموش کرده اند.

    در شهرستان میانه (آذربایجان شرقی) متاسفانه امسال به فاصله ۵ ماه دو خرس قهوه ای در بخش کندوان روستاهای (حصار ونشلنده) در دامنه های بزقوش توسط شکارچیان غیرمجاز کشته شده اند و علی رغم اطلاع به پرسنل اداره محیط زیست میانه متاسفانه هیچ اقدامی جهت جلوگیری و برخورد انجام نگرفته و از انتشار اخبار کشته شدن این دو خرس حتی در رسانه های محلی جلوگیری شده.

    مدت قریب ۳ ماه است که شماره تلفن ۱۸۱۲ و ۱۵۴۰ که جهت اطلاع رسانی تخلفات زیست محیطی از طرف اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی در اختیار عموم قرار داده شده بود قطع میباشد و این در حالی است که با قطع ارتباط با استان ، تماس با اداره محیط زیست شهرستان میانه نیز فایده ای نداشته و در صورت تماس و اطلاع رسانی دوستان به بهانه های مختلف از مراجعه به محل وبرخورد با متخلفین امتناع مینمایند.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 0

    • میش مرغ می‌گوید:

      درود بر شما بابت اطلاع رسانی ،
      ننگ بر کسانی که به محیط زیست کشور خیانت میکنند ؛ در حد توان خودمان پیگیری می کنیم .

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      آفرین بر شما،
      با اینکه در منطقه ای بسیار دور از پایتخت و شهرهای بزرگ زندگی می کنید در عین حال به حفاظت از حیات وحش و مسائل مهم آن توجه جدی دارید، مسئولین «س. ح. م. ز.» که این نظرات را بنابر آنچه قبلأ گفته شده می خوانند لازم است مشکل طرح شده توسط این هموطن گرامی و وظیفه شناس را بسرعت بررسی و اقدام لازم را بعمل آورند.
      شما هموطن محترم هم مسئله را پیگیری کنید و نتیجه را مجددأ در اینجا اعلام کنید ضمنأ ارتباط خود را با این سایت حفظ کرده و اخبار مهم منطقه خود را از این طریق اطلاع رسانی کنید، محیط زیست و حیات وحش ایران به شما و سایر هموطنان آگاه و دلسوز نیازمند و محتاج است.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

      • حبیب سینائی می‌گوید:

        لطفا دوستان اگه کمکی از دستشون برمیاد دریغ نفرمایند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          بهترین کمکی که بطور کلی علاقمندان در حال حاضر می توانند بکنند این است که بطور نسبتأ جامع ‌و قابل قبول پیگیر اخبار و رویدادهای «محیط زیست و حیات وحش کشور» باشند و در حد توان و مقدورات ممکن جهت ارتقای اطلاعات و دانش زیست محیطی خود و نیز درک واقعیات موجود بکوشند و تلاش کنند ضمن کنار گذاشتن سلایق و اختلاف نظرات شخصی و کم اهمیت، بر سر اولویتها و نیز راه حلهای احتمالی و ممکن به تفاهم و توافقی معقول دست یابند و بر این اساس در قبال رخدادها اظهار نظر کرده و به ارائه پیشنهادات و همچنین انتقادات مستدل و منطقی و سازنده بپردازند، و در مورد خاص بیان شده توسط این هموطن گرامی مطالبه بررسی و رفع مشکل ذکر شده در «دیده بان» و نیز در پرتال «س. ح. م. ز.» و پیگیری آن، کمکی است که می توان انجام داد بهرحال اگر کمک و گزینه دیگری مدنظر است که ابتدا باید بیان شود.

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • حبیب سینائی می‌گوید:

      بنده نیز خبر فوق را تایید میکنم این دو خرس در میانه یکی در خرداد ماه و دیگری همین اواخر در روستای نشلنده بخش کندوان میانه یه ضرب گلوله شکارچیان متخلف کشته شده اند .
      نکته جالب ماجرا این است که پرسنل محیط زیست میانه پس از اطلاع به محل مراجعه و فیلم و عکس هم تهیه کردن ولی دریغ از اقدامی شایسته !.حتی خبرمطلب فوق در سایت محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز منعکس نشد

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  13. سعید می‌گوید:

    بی کفایتی مسئولین محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  14. حق گو می‌گوید:

    زبان بسته چه زجری کشید خدا از عاملین این جنایت ( باغدار و زنبوردار ) نگذرد

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  15. وحید.ب می‌گوید:

    ممکنست قطع شدن دست خرس بر اثر نزاع با جانوران دیگر یا گیر کردن در تله باشد و طی یک دوره عفونت قطع شده باشد…
    علی ای حال
    همه چیزمان باید به هم بیاید

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  16. مصطفی می‌گوید:

    باور کنید اون نگاه معصومانه تاوان خواهد داشت.
    گرفتن حق حیات از جانداری که حلال گوشت هم نیست تاوانش سخت خواهد بود
    من نفرین نمیکنم اما خداوند خودش هم قاضی هست و هم شاهد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  17. صدای جنگل می‌گوید:

    روز مرگ شما انسانها فرا میرسد … خودتان را بجای ما بگذارید…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  18. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    جنگل واقعی و بکر دارای انواع وحوش می باشد. در این دوره به علت افزایش جمعیت و بهره برداری بیش از حد مناطق بکر بسیار کاهش پیدا کرده و می بایستی به هیچ وجه اجازه نداد مناطق بکر و جاندران آنها از بین برود.

    پناهگاه دودانگه قابلیت تبدیل به پارک ملی را دارد. می توان با ارتقا این ثروت و زیبایی را همیشگی کرد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  19. اشکان می‌گوید:

    واقعا خبر بدی بود ، میزان رنج و دردی که این خرس کشیده تا در نهایت پس از چند ماه از بین رفته غیر قابل تصور هست ، ای کاش کسی که به این حیوون شلیک کرده لحظه ای به این همه درد و رنج فکر می کرد !!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  20. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    و باز هم توحش یک عده انسان نما!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  21. مهرداد می‌گوید:

    حالا اون روانی که این بلا رو سر حیوون بیگناه آورد بره با احساس بزرگی و شجاعت نداشته اش خوش باشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  22. عسل بانو می‌گوید:

    این چندمین خرس هست که در این ماه از بین رفته؟؟
    کسی کاری نمیکنه تا به سرووشت یوز دچار بشه؟؟
    قاتل دو تا توله خرس چرا پیدا نشد؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  23. علیرضا می‌گوید:

    خیر از زندگیتون نبینید.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  24. شفایی می‌گوید:

    باور کنید (در حفظ طبیعت) از خیلی از کشورهای دنیا بی فرهنگتریم. همین

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  25. محمد می‌گوید:

    سال،سال انقراض خرس قهوه ایست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  26. سورنا می‌گوید:

    وای وقتی این عکس و خبر رو دیدم قلبم درد گرفته و اشکم بند نمیاد، نمیتونم تصور کنم درد و زجری که این حیوان بی گناه کشیده تو این مدت. خیلی حالم خراب شد و واقعا از زندگی سیرم. ایکاش دیده بانها رو بیشتر میکردن تا شاید این حیوونای زخمی رو زودتر ببینن و به فریادشون برسن، عزیز دلم اروم بخواب دیگه دردهات تموم شدن و لعنت کن و نفرین کن اونی رو که باعث دردهات شد و از خدای خودت بخواه همین درد رو برای اون کثافت و عزیزترینش.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  27. بینالود می‌گوید:

    با این روند بزودی منقرض میشه هفته ای ۱ خرس!!!! جالب اینجاست ای چیزیه که اطلاع رسانی میشه و ما با خبریم خیلی ها میکشندو احدی متوجه نمیشه و آب از آب تکون نمیخوره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  28. kooshan می‌گوید:

    در تصویر ضعف و لاغری حیوان بخوبی معلوم است و اگر علت ناتوانی و مرگ خرس تیراندازی باشد تا مدرک یا سرنخ و یا گزارشی در دست نباشد طبعأ نمی توان مرتکب را شناسایی و تعقیب کرد و بعلاوه اینکه خرسهایی آشکار و پنهان، کشف شده و نشده و بتناوب و در اینجا و آنجا توسط کندو داران، باغداران، کشاورزان و دیگران از بین میروند وضعیت و شرایط خطیر موجود را نشان می دهد و در صورتی که دولتهای فعلی و آتی و مدیریتهای وقت «س. ح. م. ز.» همگام و همزمان با روند پیشرفت و توسعه کشور و با اختصاص بودجه لازم و فراهم نمودن امکانات و نیروی انسانی ضروری ، هرساله اقدامات چندی در جهت بهبود اوضاع انجام دهند و بطور مثال چتر بیمه حیات وحش گسترش یافته و خرسها و وحوش دیگر را هم شامل شود و تدابیر ایمنی داوطلبانه و اجباری توسط بهره برداران اقتصادی و فرضأ با کمک دولت و بانکها و «س. ح. م. ز.» نیز انجام گرفته و ضمنأ اقدامات حفاظتی تقویت شود، باز هم چند دهه طول خواهد کشید تا نتایج ملموس و قابل توجه و رضایت بخش بدست آمده و تثبیت شوند.
    از طرفی با توجه به وسعت کشور و حجم مشکلات، قاعدتأ فراهم آوردن تمهیدات مقدماتی و بسترسازی و نیز اجرای طرحها و برنامه های اصلی توسط نهادهای تصمیم گیرنده و سیاستگزاری رسمی و نیز مدیریتهای قانونی کشور قابل انجام است و در این میان چنانچه جمع قابل توجهی از کارشناسان و مطلعین و فعالین و علاقمندانی موجود بوده که برخوردار از دانش و اطلاعات لازم عمومی و زیست محیطی باشند و در جمع آنان تفاهم و توافقی نسبی هم برقرار باشد طبیعتأ تأثیر مثبت خود را در این راستا خواهند گذاشت و بعنوان عاملی تشویق کننده و ناظری منتقد و حمایتگر، در جهت تداوم چنین رویکردهای مطلوبی ایفای نقش می کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  29. معماری ایرانی می‌گوید:

    متاسفانه همچین صحنه هایی توی بعضی مناطق عادیه.
    در جاییکه من زندگی میکنم با وجود ممنوعیت های قانونی،بعضی مواقع دیده میشه که شکارچیانی به این مناطق میان و حیوانات بیچاره رو شکار میکنن.
    جالب اینجاست که این مناطق حفاظت شده هستن و تحت نظارت محییط زیست هستن.
    اما همه ما میدونیم که اینجور مواقع تنها چیزی که تصمیم میگیره پوله و قانون در برابرش ناتوانه.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  30. فرشید می‌گوید:

    چه ناراحت کننده.
    من واقعا دلم میخاد اونایی که منفی میدن رو ببینم و ازشون بپرسم دلیل منفی دادنشون چیه و آیا اصلا تو قلبشون رئوفت و انسانیت وجود داره ؟؟
    آیا واقعا ازینکه حیوانات کشته میشن اونم به این شکلهای فجیع خوشحال میشن؟
    آیا توی دنیای زندگی بین انسانها هم انقدر قلبی سنگی دارن؟
    اگر دارن پس همینها هستن که جرم و خلاف مرتکب میشن و باید از همینجور جاها پیداشون کرد جلوشون رو گرفت و دستکم درصد کمی جرم و جنایت رو پایین آورد.
    از مردم دوستدار طبیعت و حیوانات که تو این سایت و بیرون از فضای مجازی همیشه حضوری فعال و چشمگیر دارن میخام به این حرفای من پاسخ بدن و نظرشون رو بگن.
    از همگی پیشاپیش ممنونم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  31. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    پناه بر خدا که چه کشیده این حیوان ؟!!!…
    وای بر این قوم خدانشناس نا اهل
    خدایا دست این ظالمین را از شراین مظلومین کوتاه کن.
    ای اف بر شما انسان نماها، حیف از کلمه انسان

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  32. اکبر اعلمی می‌گوید:

    سایت محترم دیدبان بهتره خجالت بکشید
    چرا چیزی رو که معولم نیست گردن شکارچی میندازین واقعا ننگ بر شما شما ضعف مدیریت سازمان به اصطلاح حفاظت محیط زیست رو میخواین اینجوری رفع و رجوع کنید و به اصطلاح فرار رو به جلو میکنید ننگ بر شما

    داغ Thumb up 7 Thumb down 20

  33. ایرانى امارات می‌گوید:

    جناب فرشید عزیز ،حدسهاى شما کاملا صحیح است و این سنگدلان با شکار این حیوانات بیدفاع احساس غرور میکنند.
    و همینطور که میبینید در هر خبرى که در این سایت میاید و قلب دوستدارن حیات وحش را جریحه دار میکند رگ گردنشان بیرون میزند چون حیات وحش رو ارث پدریشون میدونن.
    یکروز عده اى از لقمان حکیم خواستند که تعدادى زورگو و دزد بیت المال را نصیحت کند که ایشان فرمودند:

    با سیه دل چه سود گفتن و وعظ نرود میخ آهنى بر سنگ

    این شعر دقیقا در مدح شکارچیان امروزى متناسب است.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>