عدم انجام تعهدات اداره کل راه و شهرسازی اصفهان عامل اصلی تلفات جاده ای حیات وحش موته

اخطار: این گزارش حاوی تصاویر ناراحت کنننده ای است.

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه بامداد پنجشنبه ۹۵/۶/۲۵ یک بره آهوی ماده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده ای که از میان پناهگاه حیات وحش موته می گذرد از بین رفت.

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این سانحه در طول شب رخ داده و راننده خودرو پس از برخورد با آهو توقف نکرده و در نتیجه شناسایی نشده است.

عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه حیات وحش موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع نموده است.

………………………………بره آهوی تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۲۵

برخورد با خودروهای عبوری در این محور، همواره موجب مرگ و میر حیات وحش موته به خصوص آهوان پر شمار این منطقه می شود.

ضمن اینکه وجود این جاده، دسترسی متخلفین به قلب منطقه به ویژه زیستگاه های آهو را آسان و کنترل و حفاظت را برای محیط بانان با مشکلات زیادی مواجه نموده است.

این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده ترانزیتی و آسفالته تبدیل گردید.

مسیر قرمز رنگ: جاده ای که پس از خروج از محور اصفهان – تهران از میان پناهگاه حیات وحش موته عبور کرده و به گلپایگان می رسد

مسیر سبز رنگ: جاده ای که از سمت تهران پس از عبور از دلیجان – محلات و خمین به گلپایگان می رسد

مسیر آبی رنگ: جاده ای که از سمت اصفهان از شاهین شهر جدا شده و پس از عبور از علویجه و دهق به گلپایگان می رسد

——————————————————————————————————————————————————————————

همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در امتداد هیچ مسیر ترانزیتی مهمی قرار ندارد. این جاده از میانه محور اصفهان – تهران جدا شده و به شهر گلپایگان متصل می شود و در مسیر عبور خود از قلب پناهگاه، به غیر از روستای کوچک موته، دسترسی به هیچ مکانی را فراهم نمی کند.

این در حالی است که دسترسی به گلپایگان نیز چه از سمت تهران و چه از سمت اصفهان دارای مسیرهای جایگزین و به مراتب مناسبتری است.

طی یک سال و نیم اخیر (از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون) حداقل ۱۲ آهو ، پنج کفتار راه راه و یک گرگ خاکستری بر اثر برخورد با خودرو در این محور از بین رفته اند.

بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد حیات وحش موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروهای عبوری پس از تصادف برداشته شده است.

تصاویر زیر بخش کوچکی از تلفات حیات وحش بر اثر برخورد با خودرو در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته طی یک سال و نیم اخیر (از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون) است.

عدم اجرای تعهدات اداره کل راه و شهرسازی اصفهان دلیل اصلی افزایش تلفات حیات وحش

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: بهترین و کم هزینه ترین گزینه برای کاهش تلفات جاده ای حیات وحش در محور گلپایگان – کاشان در حال حاضر اعمال محدودیت سرعت برای خودروهای عبوری بخصوص در طول شب و با استفاده از دوربین های هوشمند ثبت تخلفات است.

طی تفاهمنامه ای که مابین اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و اداره کل راه و شهرسازی این استان برای بهسازی و تعریض این جاده انجام شده است، نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و اعمال محدودیت سرعت از این طریق از تعهدات اداره کل راه شهرسازی بوده است.

متاسفانه این اداره کل تاکنون به تعهد خود در زمینه نصب دوربین های مذکور اقدام نکرده و سرعت بالای خودروها در این محور بخصوص در طول شب همواره منجر به مرگ و میر حیات وحش در زیستگاه ارزشمند می شود.

+145
-117
  

19 دیدگاه

  1. Bardia می‌گوید:

    از این اخبار دلخراش تَر نمى شه، افسوس

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  2. علی می‌گوید:

    ضمن سلام و خسته نباشید بنظرم سازمان محیط زیست اختیار تام داره برای انسداد و یا محدود کردن تردد در این جاده

    این همه اقدامات در خصوص تامین امنیت چاههای گاز و نفت و همچنین تاسیسات تو این مملکت میشه و ارگانها اختیار قرق مناطق مختلف را دارند ولی سازمان محیط زیست برای چی سازش میکنه ….نمی دانم ؟!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • خورشید می‌گوید:

      کاملا درست می فرمایید!!
      یکی از دلایلش خودخواهی باورنکردنی و عدم آگاهی و فقدان درک درست از اهمیت بالای حفظ محیط زیست و تمامی زیستمندان اعم از جانوران و گیاهان و آب و خاک در بین بخش بسیار بسیار بزرگی از ما ایرانیان حتی قشر تحصیل کرده و مدعی شعور و آگاهی هستش!!
      دلیل دیگه ضعف و کم توانی شدید و نبود اراده ای مستحکم و ایثارگرانه در سازمان های مربوط خصوصا محیط زیسته! حداقل اتفاقی که در این راسته باید بیفته تبدیل این سازمان به وزارت خونست!! شاید اینطوری بودجه و امکانات و برش این مجموعه در حدی امیدوارانه افزایش پیدا کنه….
      شک نکنید که اگر وجود این جاده با سیاست ها و اهداف یکی دیگه از سازمان های قدرتمند در تقابل بود تا حالا از بیخ و بن برچیده بودنش….

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    من حدود شش ماه پیش از این جاده عبور میکردم و در کمال تعجب دیدم که یک جاده دیگه هم در موازات و تقریبا چسبیده به همین مسیر در حال ساخته شدن هستش و میخوان دو طرف جاده رو از هم جدا کنند که قطعا منجر به سرعت بیشتر رانندگان و تلفات جاده ای بیشتر خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

    • حسین می‌گوید:

      اگر این اتفاق بیوفته، دقیقا تلفات چند برابر میشه، این موضوع رو خودم موردی دیدم، جاده ای که تبدیل به ۲ جاده جدا شده الان تلفات حیواناتش حداقل ۳-۴ برابر شده.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. کیانی می‌گوید:

    مقصر اصلی سازمان محترم محیط زیست هست که مجوز چنن جاده ای رو داده

    محدودیت سرعت ام تاثیری نداری در اتوبان ها و جاده های اصلی با اون همه پلیس و دوربین هنوز سرعت کنترل نشده اونجا که یه جاده فرعی هست

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

    • دستان علوی می‌گوید:

      با سلام و درود
      دوست گرامی شما کاملا صحیح میفرمایید. مقصر اصلی سازمان محیط زیست است.
      اما بهتر است بدانید که ما در کجای جهان و در چه کشوری زندگی میکنیم…
      کشوری که هنوز زدن سد و احداث راه و ایجاد معدن در آن به هر طریقی و به هر روشی از پیشرفت ها و امکانات رفاهی برای مردم به حساب می آید و خیلی ها میتوانند با پاره کردن ربان آنها عکس بگیرند و پز بدهند و خدمتشان به خلق الله را در بوق و کرنا کنند. حالا دیگر کاری به لابی های پیمانکاری و پول های فوق العاده عظیمی که برای ساخت کوچکترین راهی در این میان رد و بدل میشود از بالا تا پایین ادارات و سازمان ها نداریم.
      دیگر اینکه باید نظر مردم منطقه را جویا شد.تمامی مردم موته و گل چشمه و گلشهر و گوگد و گلپایگان و …
      اگر آنها راضی به عبور جاده باشند و برایشان حیات وحش مهم نباشد هیچ کس هیچ کاری نمیتواند بکند. چون وزارت راه و فرمانداری و استانداری و ده ها اداره و سازمان دیگر هم پشت آنهاست…
      محیط زیست در کشور ما غریب است و شاید در ظاهر صحبت ها و حرف هایی بشنویم اما سازمان محیط زیست در کشور ما قدرتش از یک دهیاری هم کمتر است.
      این صحبت دلیل بر تلاش نکردن و به حال خود واگذار کردن نیست. سازمان و ادارات محیط زیست باید تمام تلاششان را بکنند اما مهم مردم همان منطقه هستند که از فرمانداری و استانداری بخواهند که جاده را ببندند…
      آیا مردم چنین کاری میکنند؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
      با سپاس

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. میش مرغ می‌گوید:

    مدیریت وقت که خیانتی کرده نابخشودنی…ولی مدیریت فعلی چه راهکاری داشته و داره برای پیگیری؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  6. یاشار می‌گوید:

    برای راه اندازی یک واحد کوچک تولیدی در یک مکان عادی ، یکی از شرایط گرفتن استعلام از محیط زیست است!، واقعا جای سوال است که چرا برای کشیدن جاده آن هم در چنین مکان با اهمیتی ، محیط زیست این قدر بی تفاوت و بی خیال است.

    شاید اگر حساسیت و واکنش دوست داران حیات وحش نبود ، همین چند تا حیوان هم از بین رفته بودند !!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  7. حسن می‌گوید:

    تاحالا بیش از ۱۵۰ ملیون به خاطر این جاده به محیط زیست لطمه خورده

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  8. رشید می‌گوید:

    باعرض سلام و ادب .پیشنهادی دارم البته تجربه ای است که در طی سالیان متوالی در گذر جاده هایی که محل عبور حیات وحش میباشد بدست اورده ام .درست است که چندین راهکار برای امنیت سازی جاده ها برای عبور حیات وحش میباشد ومتاسفانه هیچ کدام تا بحال عملی نشده ..بنده بیشتر اوقات ۵شنبه و جمعه های تابستان در مسیر اصفهان به فریدن و سد زاینده رود در راه برگشت در ساعات ۳تا ۶صبح به سمت اصفهان در حرکت هستم حدود دو سالی است هرگاه پروژکتورهای زرد رنگ (مه شکن)جلوی خودرو را روشن میکنم و باسرعت مطمءنه در جاده هستم .میبینم جانورانی که قصد عبور از جاده را دارند با دیدن نور زرد بدون استرس و با خیالی آسوده حداکثر با فاصله ۵۰متری از جاده عبور میکنند یا در فاصله ای چند متری از جاده نظاره گر میباشند و هیچ عجله ای برای حرکت ندارند .انشالله اگر قرار شد کاری برای جاده ها شود .کارشناسانی در این زمینه امتحان کنند واگر جواب گرفتند در کنار جاده ها از این رنگ برای روشنایی استفاده کنند .از دوستانی هم که از این سایت دیدن میکنند تقاضا دارم اگر از مسیرهایی که دارای جانورانی میباشد عبور میکنند بسته به نوع خودرویی که دارند ۲عدد پروژکتور نصب کنند .بنده جواب گرفته ام .از مدیریت سایت هم تقاضا دارم این پیشنهاد بنده را منتشر نماید .سپاسگزارم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

    • خورشید می‌گوید:

      درود بر انسانیت و شرف شما!
      همین درسته، وقتی که امیدواری به درایت و کفایت مسئولین مربوطه برای انجام وظایفشون تقریبا هیچ فایده ای نداره حداقل کاری که که میشه کرد اینه که هر فردی در راستای احساس مسئولیت و تعهد شخصی خودش در هر حدی که می تونه تلاش کنه.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  9. امیر می‌گوید:

    خودتون در متن خبر اشاره کردید که این جاده با موافقت مقامات محیط زیست احداث شده. خود کرده را تدبیر نیست !

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  10. هادی می‌گوید:

    دوربین راه چاره نیست ، هستند متخلفینی که با دوربین نمیشه جلوی سرعت شون رو گرفت، و تازه این جاده دوباند هم شده، من از این جاده بارها استفاده کردم، این مکان در صورت فنس کشی و گذاشتن پل های رو گذر برای تردد حیات وحش میتونه بهترین منطقه ایران برای نگهداری از خیلی گونه های که جاشون اونجا ست باشه، پلنگ، حتی یوز، اونجا فوق العادست

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  11. ایرانی امارات می‌گوید:

    هر چه بگندد نمکش میزنند
    وای به روزی که بگندد نمک
    خدایا از کی بنالیم،دولت و مسئولین،شکارچی،عشایر،چوپان،کندو داران ،طاعون……….از ماست که بر ماست

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  12. kooshan می‌گوید:

    خبر قابل توجه و نظرات قابل تأمل است باید خواند و استفاده کرد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. وحید.ب می‌گوید:

    دکترای کیلویی و سهمیه ای
    خویشاوند سالاری
    و صد البته دانایی گریزی و منفعل شدن مردم
    نتیجه ای بمراتب اسف بارتر دارد…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  14. محمدعباسی مطلق می‌گوید:

    باسلام
    برای پائین آوردن تلفات بهتراست دوطرف جاده فنس کشی شودودرمسیرتردد حیات وحش زیرگذراحداث شود

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>