تشریح وضعیت منابع آب کشور در پایان سال آبی ۹۴ – ۹۵

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: افزایش بارش‌ها در سال جاری به معنای بازگشت کشور به وضعیت و روال عادی و دوران پرآبی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، مهندس «رحیم میدانی» امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان سال آبی ۹۵ – ۹۴ وضعیت نسبتا مناسب بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: میزان بارش در کل کشور در سال جاری آبی ۲۳۱ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

کاهش ۲ درصدی بارندگی در کشور در مقایسه با میانگین بلند مدت

وی افزود: گرچه میزان بارش در سال آبی ۹۵-۹۴ با رشد مواجه بوده، اما متاسفانه این آمار در مقایسه با بلندمدت منفی ۲ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد. متاسفانه در سال آبی ۹۵-۹۴ در استان پربارشی همچون چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۲۲ درصد بارش روبرو بودیم.

امسال در اصفهان کشت پاییزه انجام نمیشود

در استان کم‌بارشی مانند اصفهان نیز میزان بارش در مقایسه با بلندمدت با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده و به همین دلیل به سختی توانستیم آب را مدیریت کرده و آب شرب مردم را تأمین کنیم. متاسفانه امسال کشت پاییزه در اصفهان به علت کم آبی نخواهیم داشت.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در سال جاری ۴۵ میلیارد مترمکعب ورودی آب به سدها را داشتیم و این رقم بیانگر رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته است. این رقم نشان می‌دهد در سال جاری حدود ۱۶٫۵ میلیارد مترمکعب آب بیشتری وارد مخازن سدها شده و جالب آن که حدود ۹ میلیارد مترمکعب از این میزان مربوط به رودخانه کارون و مارون بوده است.

افزایش دو درجه ای دما به معنی تبخیر بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب آب‌های کشور است

وی تأکید کرد: گرچه آمار بارش‌ها نسبت به سال گذشته در بیشتر مناطق کشور مثبت بوده است، اما این مسئله به معنای بازگشت کشور به روال عادی نیست؛ بلکه بر اساس پیش بینی‌ها ما در سال‌های آتی ۲ درجه افزایش دما را در کشور تجربه خواهیم کرد. این میزان افزایش دما به معنای تبخیر بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب آب‌های کشور است.

دمای کشور ۱٫۱ درجه افزایش پیدا کرده است

میدانی خاطرنشان کرد: فعلاً براساس ارزیابی‌ها دمای کشور حدود ۱٫۱ درجه افزایش پیدا کرده است.

روند کنونی بحران آب نشان می‌دهد که بایستی در سال‌های پیش رو برای مدیریت بحران آب همه دست به دست همدیگر داده و در اصلاح و بهینه سازی مصرف آب بکوشند.وی ضمن هشدار به کسانی که عمدتاً به‌دنبال شبهه افکنی در آمار و ارقام هستند، گفت: شبهه افکنی در آمار و ارقام تنها نتیجه‌ای که در برخواهد داشت، عدم کنشگری و انتظار کشیدن برای افزایش خسارت‌های ناشی از بحران آب در کشور است و نفعی از این مسأله عاید کشور نخواهد شد.

در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور به ۱۰۶ میلیون نفر خواهد رسید

معاون آب و آبفا وزیر نیرو تأکید کرد: بر اساس پیش بینی‌های دموگرافیگ، در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور به ۱۰۶ میلیون نفر خواهد رسید که حدود ۵۰ میلیون از این افراد ساکن فلات مرکزی خواهند بود و چنانچه تدابیری برای تأمین آب این مناطق اندیشیده نشود، کشور در بحران فرو خواهد رفت.

وزارت نیرو خود را متعهد به رعایت پیوست‌های زیست محیطی خواهد دانست

وی افزود: بر این اساس انتقال آب برای تأمین آب شرب این مناطق از اولویت‌های کنونی وزارت نیرو است؛ البته وزارت نیرو در صورت اقدام در این زمینه خود را متعهد به رعایت پیوست‌های زیست محیطی خواهد دانست.

میدانی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در مورد کاهش آلودگی رودخانه کارون، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده میزان شوری رودخانه کارون از ۴۶۰۰ میکرومهوس به ۲۰۰۰ میکرومهوس برسد.

+1
-36
  

5 دیدگاه

  1. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    سلام درسته که بارش کم بوده واب نصبت به سال قبل کم شده است ولی این نیست که دلیل بی ابی بیاوریدو بگید اب کم است و ….. شما اگر صادرات را قطع کنید هیچ وقت با بی ابی مواجح نخواهیم شد مردم چه گناهی دارند که از نعمت های الاهی با استرس استفاده کنند مثل گاز که صادرات میکنند و هر سال میگن مصرف زیاده باقطع گاز مواجح نشیم و از این حرفا دوم این که ی چیزی قابل توجهه اینه که ما اگر سالی هم پر از نعمت های الاهی شامل حالمون بشه باز هم این مشکلات راداریم انشااله به امید خدا همه این بهران ها به پایان برسد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  2. رضا1394 می‌گوید:

    اگر پوشش گیاهی کشور حفظ شود، آب باریده به سفره های زیرزمینی تزریق شده و منفعت آن صدها برابر بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور خواهد بود.
    دیروز یک مقاله در تابناک خواندم که: [براساس برآوردهای اقتصادی هر مترمکعب آب نزدیک به ۸ هزار تومان ارزش دارد و این رقم برای آب تصفیه شدن حدود ۱۴ هزار تومان است. در سال جاری (۱۳۹۵) در اولین موج بارشی در غرب ایران براساس آمار رسمی نزدیک به یکصد میلیارد متر مکعب اب از ایران خارج شد. اگر هر متر مکعب را ۸ هزار تومان محاسبه کنید رقم ۸۰۰تریلیارد تومان بدست خواهد آمد. به آقای نماینده محترم اصفهان بگویید بدهی متولی آب کشور به مردم ایران پاسخ به این سوال است که ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب باریده شده چرا از دست رفت؟ ایکاش تنها از دست رفته بود، بلکه این آب نه تنها از دست رفت که مردم ایلام را آنچنان متضرر ساخت که بر اساس برآورد سازمان برنامه وبوجه ایلام خسارت این آب از دست رفته بیشتر از ۸سال تهاجم بعثیون در طول دفاع مقدس بود. جالب تر اینکه موج دوم همین بارش ها را هم درهمین سال مجددا تجربه کردیم.]

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  3. علی می‌گوید:

    تا زمانی که کشاورزی ما با این روشهای سنتی آبیاری میشه تا وقتی که پوشش گیاهی مراتع و جنگلهای ما به عناوین مختلف تخریب میشه و ازبین میره تا زمانی که معظل تغییر کاربری اراضی ملی و زراعی ما رو تهدید میکنه هیچ کاری نمیشه کرد. مصارف کشاورزی حجم عمده مصرف آب رو شامل میشه باید فکر اساسی بشه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. ایرانی امارات می‌گوید:

    دیده بان محترم اگه میشه در مورد سد گتوند هم یه اطلاعاتی در مورد ضرر و زیان و خسارات وارده به محیط زیست و مردم منطقه به خوانندگان بدید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>