عاملین شکار یک جبیر در اردکان دستگیر و پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چهارشنبه گذشته به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود چند دستگاه موتورسیکلت پر قدرت به کویر ساغند در حاشیه پناهگاه حیات وحش دره انجیر، نیروهای یگان محیط زیست اردکان با همکاری مامورین یگان ویژه نیروهی انتظامی ساغند وارد منطقه مذکور شدند.

مامورین به تعقیب متخلفین پرداخته و هر سه موتورسیکلت را متوقف نمودند.

از متهمین لاشه یک جبیر یک موتورسیکلت دی تی ۲۰۰ امارتی (غیرمجاز)، یک سوزکی ۲۵۰ و یک هوندا ۱۵۰، دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متهمین صبح روز پنجشنبه ۹۵/۶/۲۵ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک جبیر را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

با توجه به اینکه موتورسیکلت ها مستقیما در شکار غیرمجاز به کار رفته و آلت جرم محسوب می شود، مقام قضایی می تواند با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی دستور مصادره موتورسیکلت ها به نفع دولت را صادر نماید.

+180
-1
  

10 دیدگاه

  1. نیما می‌گوید:

    حتما باید ادوات جرم شامل اسلحه و وسیله نقلیه باید ضبط شود…..واین تنها راه مقابله با شکار می باشد

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 25

    • حسین می‌گوید:

      با توجه به ظاهر گوشت ها و حیوان و مطالب داخل خبر، به نظر حیوان به وسیله دنبال کردن توسط موتور سیکلت شکار شده؛ شخصا این روش رو یکی از سخیفترین روش های شکارکشی میدانم.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  2. امیر می‌گوید:

    یکی از دلایل انقراض یوزپلنگ همین هست که طعمه هاش رو شکار میکنن…

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 13

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    ننگ بر توحش و بیفرهنگی.
    بی رحمها، دزدان سرمایه های ملی…

    جریمه باید برای طعمه های یوزپلنگ خیلی بیشتر از اینها باشد.
    اگر موتور سیکلتها و یا وسایلی که در شکار استفاده شده ضبط نشه در حق حیات وحش جفا کردید.
    این از جمله کمترین مجازاتهاییه که در این وضعیت بحرانی باید برای چنین افرادی در نظر گرفت و حق متخلفیست که به این راحتی متعرض مخلوقات مظلوم میشود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

  4. آرش می‌گوید:

    موتورش چیز خوبه مصادرش کنید

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

  5. محسن رزاقی می‌گوید:

    از قاضی محترم پروند، با توجه به ماده ۲۱۵ مجازات اسلامی مصادره وسایل نقلیه و نیز سایر ابزارهای مربوط به جرم را خواستارم.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 11

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    مو تو سیکلت غیرمجاز مدل دی تی ۲۰۰ چگونه تا قلب کویر یزد تاخته است.؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 7

  7. ایرانی امارات می‌گوید:

    پند گفتن با نادان خواب آلود / مانند بذر پاشیدن در زمین شوره زار است
    واقعا که لعنت بر نادانی و بیسوادی

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

  8. kooshan می‌گوید:

    با مرور اخبار هفته اول مهر جز دو خبر عمومی مربوط به «تشریح وضعیت منابع آب کشور در پایان سال آبی ۹۴ – ۹۵» و « آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر……. » که بایستی بجای خود و عمدتأ از منظر کارشناسانه مورد بررسی و توجه قرار گیرند، بقیه اخبار طبق معمول در رابطه با خسارتهای وارده به حیات وحش کشور از ناحیه شکار غیرقانونی و سوانح جاده ای است که در کنار حوادث و بیماریهای طبیعی متأسفانه منجر به از بین رفتن گونه های ارزشمندی مثل کل و بز، قوچ و میش، یوز، پلنگ، خرس، کاراکال، جبیر و…. در گذشته و حال شده است و در این رابطه باید گفت :
    * پیگیری و تعقیب اخبار و رویدادهای زیست محیطی از منابع مختلف و توجه و دقت به دیدگاههای ابراز شده صاحب نظران با تفکرات متفاوت که امروزه بمدد فناوریهای نوین بسیار آسان بوده و براحتی در دسترس علاقمندان قرار دارد نقش مهمی در ارتقای دانش و آگاهیهای زیست محیطی دوستداران طبیعت و پیشرفت روز افزون در این راستا را ایفا می کند.
    * هرنوع بهبود در وضعیت زیست حیات وحش و کاهش در آمار تخلفات و شکارغیرقانونی و تلفات جاده ای بیش از هر عامل و پارامتر دیگر بستگی مستقیم و بسیار زیاد با روند پیشرفت و توسعه کشور دارد و اگر نتایجی هرچند محدود و تدریجی هم حاصل شود در وهله نخست از این طریق خواهد بود.
    * بعلاوه دستیابی به نتایج مثبت به هر میزان در گرو پرهیز از برخوردهای پرخاشگرانه و غیرمنعطف و اجتناب از سرسختی های غیرمنطقی و واگرایانه و مبتنی بر تمایلات و سلایق شخصی غیرمفید بوده و لازم است تعاملات و تبادل نظرات منطقی و همگرایانه و سودمند مورد نظر و توجه قرار گیرد.
    امید است همراه با دستیابی به تفاهم و توافق بیش از پیش ملی و همگانی بر حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و اجرای اقدامات اساسی مرتبط با آن در جهت حل مشکلات اساسی و کلان کشور مقدمات و تمهیدات ضروری برای توجه اصولی به امر «حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور » و اجرای تدریجی اقدامات متناسب توسط دولتها و مدیران متعهد و مسئول و معتقد به این مسیر صواب و نتیجه بخش فراهم گردد و طبعأ نقش صاحب نظران و کارشناسان دلسوز و فعالین و سازمانهای مردم نهاد تلاشگر و همچنین علاقمندان و دوستداران آگاه و مجهز به دانش و اطلاعات ضروری و ملتزم به گفتگوها و مباحثات منطقی و مستدل و مدنی پیرامون مشکلات و مسائل و موانع موجود و چشم انداز آینده بسیار حائز اهمیت است.
    نقش و اهمیت رسانه ها و بویژه پایگاههای خبری زیست محیطی که – ضمن رعایت ملاحظات قانونی و مدنی و اجتناب از اعمال سلایق و علائق شخصی غیر سازنده و مبتنی بر روشها و روابط غیر مدنی منسوخ و بازدارنده – روشنگر و منعکس کننده وضعیت و مشکلات موجود و نمایانگر راهکارهای معقول و قابل اجرا هستند و همچنین بستر ساز و مهیا کننده فضای مناسب برای تعاملات و تبادل نظرات مثبت و سازنده در این راستا خواهند بود نیز قابل تأکید و توجه جدی است.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  9. نیروانا می‌گوید:

    این جمله (حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.) یعنی اینکه حبس سه ماهه تا سه ساله را با این مبلغ میتوانند بخرند و ازاد باشند این مبالغ که بسیار برای این دوران زندان کم است

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>