پروانه عادی شکار پرنده در سال ۱۳۹۵ در استان تهران صادر نخواهد شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): فرمانده یگان محیط زیست استان تهران گفت: در سال جاری (۱۳۹۵) پروانه عادی شکار پرنده در این استان صادر نخواهد شد.

این در حالی است که پیش از این در دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۵ که در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۲۷ توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده بود، تهران از جمله استان هایی بود که در لیست صدور پروانه قرار داشت.

نقی میرزاکریمی در این باره گفت: پیش از این قرار بود تعداد محدودی (حدود ۲۰۰ عدد) پروانه شکار عادی پرنده در سال ۹۵ در استان تهران شود اما با توجه به اینکه تعداد بسیار زیاد متقاضیان و شکارچیان دارای دفترچه شناسایی در استان تهران به هیچ عنوان با ظرفیت محدود و پتانسیل زیستگاه های آزاد استان همخوانی ندارد، تصمیم بر عدم صدور هرگونه پروانه گرفته شد.

وی افزود: حدود ۴ هزار شکارچی دارای دفترچه در تهران وجود دارد که زیستگاه های محدود و شکننده استان ظرفیت حضور حتی بخشی از این تعداد برای انجام شکار را ندارد.

همچنین با تعداد اندک نیروهای اجرایی و امکانات حفاظتی محدود در ادارات محیط زیست، در صورت صدور پروانه در این حجم، امکان کنترل و نظارت بر افرادی که پروانه دریافت کرده و راهی زیستگاه های طبیعی استان می شوند وجود ندارد.

بنابراین محیط زیست استان تهران علی رغم تصمیم قبلی مبنی بر صدور تعداد محدود پروانه، تصمیم گرفته است پروانه شکار عادی پرنده در سال جاری در این استان صادر نشود.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران گفت: صدور پروانه شکار در سازمان حفاظت محیط زیست از ساز و کار صحیحی برخوردار نمی باشد. طی سال های اخیر افراد زیادی با خرید اسلحه شکاری، دفترچه شناسایی شکارچیان را دریافت نموده اند اما کوچکترین آموزشی در زمینه محیط زیست و استفاده از سلاح ندیده اند.

بسیاری از افرادی که طی سال های اخیر با خرید اسلحه شکاری و دریافت دفترچه به جمع شکارچیان پیوسته اند حتی توانایی تشخیص و تمایز گونه های جانوری را ندارند.

صدور پروانه شکار و حضور پر تعداد این گروه از شکارچیان آموزش ندیده با سلاح گرم در طبیعت، علاوه بر بروز خسارت به اکوسیستم های طبیعی برای حفظ جان خود این افراد و بومیان ساکن در عرصه های طبیعی نیز تهدید جدی به حساب می آید.

پیشنهاد می شود سازمان حفاظت محیط زیست دوره های آموزشی متخلفی ازجمله جانور شناسی، آشنایی با قوانین شکار و صید، آموزش های بکارگیری سلاح را برای شکارچیان برگزار نموده و پروانه شکار تنها به متقاضیانی تخصیص یابد که موفق به دریافت گواهینامه مربوط به دوره های مذکور شده باشند.

+4040
-2103
  

26 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    تصمیم درستی گرفته شده است زیرا صدور پروانه شکار پرنده باعث شکار حیوانات دیگر نیز میشود و هجوم جمعیت بسیار زیاد شکارچیان موجب نا امنی در منطقه و گریز انواع حیوانات به مناطق نا امن و دور شدن از زیستگاه آنها میشود.

    داغ Thumb up 103 Thumb down 139

    • خورشید می‌گوید:

      تصویر کامنت های این پست چقدر امیدوار کننده و البته برای عده ای هم چقدر رقت انگیزه…. تسلیت میگم بهشون!!
      اما در نهایت اون چه که مهمه اینه که لااقل امسال از پروانه برای جشن سیخ و خون و لاشه ی پرنده ها خبری نیست همین!!!

      داغ Thumb up 11 Thumb down 31

      • Ali می‌گوید:

        ظاهرا منطق مخالفان شکار ،دهن کجى است.هیچ زمان نمیتوان شکار را منع کامل نمود.محدودیت ومدیریت بلى اما منع شکار درهیچ کجاى دنیا نتیجه بخش نبوده ونخواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

        • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

          على جان چرا اینقدر با واژه ها ور میرى؟
          کف دست مو نداره چى رو میخواى بکنید؟

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

          • ali می‌گوید:

            من هم قبول دارم وضع حیات وحش خوب نیست.راهش ممنوعیت وتوهین به شکارچی ورزشی هست؟ببین دوست محترم ممنوعیت راه حل نبوده ونیست. اگر فکر شما همین است پس ببینید ایا حیات وحش با این رویه نجات پیدا میکند؟شما وهمفکرانتان دیواری از شکار کوتاه تر پیدا نکردید.راه حل همان تکثیر وپرورش حیات وحش وفروش پروانه است .شما چرا میخواهید با برخورد قهری جلوی شکار بایستید ؟چرا فکر میکنید میشود یکطرف این ماجرا را ندیده گرفت؟بازی با کلمات نیست .راه نخجیرداری در دنیا ببینید چی بوده همون راه رو طی کنید.

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    این بهترین تصمیم بود
    از شما بسیار متشکرم
    کاش در همه استانها اتفاق می افتاد…

    داغ Thumb up 97 Thumb down 143

    • امیر امینی می‌گوید:

      بله درست است ،معلوم است که عقل حاکم شده است . این فرمانده یگان محترم حتما فردی خردمند و آگاه است . ایشان متوجه شده است که تبعیض حاصل از صدور پروانه شکار چه فجایعی به بار خواهد آورد.
      متاسفانه کسانی که در سازمان نشسته اند و دستور صدور پرونه شکار را می دهند هیچ توجهی به جوانب موضوع ندارند . گیرم که شما به دویست نفر هم پروانه دادید !!! حاصلش چیست؟؟؟؟؟؟چرا کمی به خسارات ناشی از این عمل دقت نمی کنید؟

      داغ Thumb up 13 Thumb down 24

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 30 Thumb down 102

    • حبیب سینائی می‌گوید:

      دوست گرامی صدور پروانه از نظر مالی نیز توجیه قابل توجه هی ندارد مگر با صدور پروانه در هر استان چه مبلغ قابل توجهی برای سازمان عاید میشود که زیر بار چنین خطایی میرویم.این چه معامله ای است؟
      با کمی کار کارشناسی و علمی و صد البته با برنامه ریزی هدفمند سازمان میتواند با حفظ طبیعت و استفاده بهینه از این مواهب الهی درآمدی به مراتب پایدارتر و صدالبته بیشتر و پاکتر از معامله بر سر جان مخلوقات دست یابد.
      عزیزان چرا تنها راه حل را در کشتار و معامله بر سر جانوران میبینید؟

      داغ Thumb up 29 Thumb down 79

    • Ali می‌گوید:

      لطف بفرمایید مودبانه افاضات کارشناسانه خود را ایراد فرمایید.تمام کشورهاى جهان در عصرهجر زندگى مى کنند با توجه به منطق جنابعالى

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  4. ققنوس می‌گوید:

    جالبه. چهار هزار شکارچی فقط در تهران. اونهم فقط از نوع دارای دفترچه. حالا چه تعداد مجاز و غیر مجاز و عشایر و روستایی در کل کشوره بماند. اونوقت توقع داریم که گونه های جانوری هم حفظ بشوند.

    وای به حال محیط زیست این سرزمین.

    داغ Thumb up 35 Thumb down 90

  5. دوست شکارچیان! می‌گوید:

    به به
    به کوری چشم دشمنان در تهران پروانه صادر نشد
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید

    داغ Thumb up 74 Thumb down 128

  6. reza می‌گوید:

    باید شکار حداقل تا ۱۰ سال تو ایران متوقف بشه

    داغ Thumb up 76 Thumb down 120

    • رضا می‌گوید:

      شما تنهایی به این نتیجه رسیدید؟
      مرال از سال ۶۵ هم پروانه داده نشد.چرا وضعیت تاسف باره؟
      خواهش میکنم کمی فکر کنید

      پر طرفدار Thumb up 112 Thumb down 35

      • Ali می‌گوید:

        این عزیزان کلا عادت دارند یک تنه به محکمه رفته وخوشحال برگردند،مدیریت با تشر وفشار هرگز پاسخ گو نخواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

        • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

          شما شکارچى ها خسته نشدید با تکرار دایم این مثال نخ نما؟
          از قافله گوشت فروش ها عقب ماندید؟ یا نگران وضعیت اسفبار محیطزیست هستید؟

          داغ Thumb up 1 Thumb down 5

  7. مسعود می‌گوید:

    چرا برای شکار با سلاح بادی فنری یا pcp مجوز صادر نمیشه؟

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 32

  8. kohgard می‌گوید:

    بسیار کار پسندیده ای می باشد.
    شکارچیان عزیز تهرانی ناراحت نباشید چون در استان های دیگه هم که پروانه صادر شده خبری از پرنده نیست .
    چشمه ها که همه خشک شدند و هرجای طبیعت که تشریف ببرید فقط ویلا و باغ و محدوده های اختصاصی حصار کشیده ملاحظه می کنید و اندک پرنده های موجود هم توسط عزیزان محلی و بومی از بیخ وبن در زمان طفولیت و جوجگی یکجا نابود شده اند.
    یاد قدیما بخیر که توی هر دره ای که وارد می شدی یک دسته کبک و تیهو به سرعت از لای زرشک ها به سمت بالای کوه فرار می کردند و با نگاه کنجکاوانه از پشت سنگ ها دائم سرک می کشیدند و بعدش دوباره روبه بالا دبدو.
    ازاون برفهای سنگین قدیم هم که دیگه خبری نیست تا کبک های چاق و چله مثل اردک تلو تلو خوران مُهر جای پای خوشگلشون رو توی برفها بزنن و منظره زیبائی رو بر روی تابلوی سفید برفی خلق کنند.
    یادباد آن روزگاران یاد باد

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 52

    • محمد کریمی می‌گوید:

      بله واقعا یادش بخیر.
      با این همه سلاحی که بی حساب و کتاب به هر کسی که از راه رسید واگذار کردند،هیچ وقت به اون روزها بر نمی گردیم
      همون بهتر که پروانه ها باطل شد،جماعت محلی که پدر کوه و بیابون رو در آوردن،بذار حداقل این چیزی که بنا بود سهم شهر نشین ها بشه به کوه بمونه،البته اگر بگذارند!

      پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 20

  9. جمشید از خوی می‌گوید:

    شکار فصل و خارج از فصل به یک سرگرمی و تفریح نازل و سبک و در اغلب اوقات برای فرار از عادت کشدار و کشنده یکنواختی در فلات ایران بدل شده است وگویا این قصه، قصد فرجام ندارد و درد ناکتر آنکه، از آموزه های اخلاقی و درس زندگانی در آن هیچ خبری نیست و شکارچیان اغلب شناسنامه دار و قانون مند، در تربیت اخلاف مقید ،ناتوان بوده اند.این جمله ناظر به آموخته های شخصی نگارنده از اسلاف شکارچی با شناسنامه است.
    رقم اعلام شده در تهران با نفوس افزون بر ۱۵میلیون نفری آن، دقیقا تقریبی است و نه تحقیقی،!
    از اوان شهریور شنیده ها، حاکی از شکار حتی دارکوب قرمز و شانه بسر هم میدهد.!!
    قوانین باز دارنده در همراهی اعمال جرایم و در ابتدا آموزش از طریق رسانه های شنیداری و دیداری و تحصیل آموزه های در ارتباط با احترام به طبیعت،ازدوران دبستان، راهی را پیش پای ساکنان آینده، این قلمرو خواهد گزارد که یقیننا ضرر و زیان کشتار های حیات وحش را فرو خواهد کاست،
    حتما.!!!

    داغ Thumb up 26 Thumb down 57

  10. شکاربان می‌گوید:

    افسوس وصد افسوس ازاینکه عده ای که هیچ شناختی از طبیعت وشکار ندارند ازپشت کامپیوتر اظهار نظر میکنند و به هیچ عنوان سعی نمیکنن از دنیای صورتی رنگشون بیرون بیان

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  11. آرش می‌گوید:

    وای مردم از خنده…….کیف کردم….دمِ سازمان گرم….چنین ضدِ حالی به شکارچیانم آرزوست

    داغ Thumb up 7 Thumb down 27

  12. آب را گل نکنیم می‌گوید:

    جناب آقای میرزا کریمی و سایر مسئولین محترم ادره کل محیط زیست تهران
    از تصمیمی که گرفته اید و بنا به دلائلی که ذکر کرده اید میتوان به این نتیجه رسید که :
    اولا این توان اداری و اجرائی را دارید که بر خلاف ابلاغیه ریاست سازمان اقدام نموده و از دادن اجازه شکار پرندگان در سال جاری خودداری کنید.
    ثانیا مانند مسئولین قبلی کمبود پرسنل و امکانات را که ظاهرا همواره وجود داشته و با توجه به شرایط حاضر ادامه خواهد داشت رایکی از دلائل خود برای خودداری از صدور مجوز شکار عنوان نموده اید والبته چنین استنباط میشود که هنوز هم به دیده متخلفین به شکارچیانی که میخواهند پس از صدور مجوز قدم به محیط طبیعی بگذارند مینگرید .
    ثالثا عدم وجود آموزش و نداشتن شناخت لازم در باره حیات وحش و محیط طبیعی واستفاده از سلاح و آگاهی از مقررات و …. را هم به عنوان یکی از دلایل مهم بر شمرده اید. شاید شما جزء معدود مسئولین محیط زیست باشید که به این نکته آنهم پس از سال های متمادی دارید اعتراف میکنید.
    متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست دارد کم کم به انجمن حمایت حیوانات تبدیل میشود و حداقل در بخش محیط طبیعی دارد ازتوجه وپرداحتن به وظایف اصلی خود که مدیریت محیط طبیعی و حیات وحش است که در آن نخجیرداری و بهره برداری پایدار از حیات وحش تعریف شده هر روز بیشتر فاصله میگیرد. یکی ازنشانه های بارز این موضوع این است که سازمان محیط زیست پس از گذشت این همه سال هنوز نخواسته دوره و یا دوره های آموزشی برای کسانی که سلاح شکاری در اختیار دارند بگذارد تا قبل از پرداختن به شکار انها را با ضوابط ومقررات و فرهنگ زیست محیطی آشنا کند و به آنان اصول بهره برداری پایدار از حیات وحش را بیاموزد و با پدیده شکار و جماعت شکارچی که تعداد آنها هرروز رو به ازدیاد است بر خورد انفعالی و مخرب محیط زیست داشته و به جای انگیزش حس همکاری شکارچیان ( منظور از شکارچی یعنی کسی که میخواهد با رعایت مقررات و ضوابط به شکار بپردازند نه متخلفین ) آنهارا در مقابل خود فرار داده و البته از جمله عوامل این جدائی تصمیماتی است از قبیل تصمیم شما که پشت درب های بسته و بدون نظر خواهی از شکارچیان و مشورت با آنهاگرفته شده و میشود .
    اینگونه تصمیمات بیشتر به پاک کردن صورت مسئله شبیه است تا حل مسئله.
    شما اگر میخواهید در این زمینه کاری کنید منتظر سازمان نشوید ، خودتان دست بالا زنید و دوره های آموزشی را در اداره کل تهران که سالن و امانات آموزشی هم دارد به راه بیاندازید ، شما که میتوانید تصمیمات سازمان مرکزی را به شرحی که در مقدمه ذکر شد وتو کنید چه کسی گفته نمیتوانید این دوره های آموزشی را اجباری و برقرار کنید. بگذارید سایر ادارا ت و استان های دیگر از شما الگو بگیرند.
    اگر باشکارچیان فهیم ایرانی جلسه بگذارید خواهید دانست که آنها چقدر با مشکلات شغلی و اداری و اجرائی ومالی شما آشنا هستند و میدانند که شما یکی از سخت ترین مشاغل دنیا رادارید و میدانند که که مزدی راکه محیط بانان زحمتکش ما میگیرند در مقابل خدمتی که با نثار جان انجام میدهند ناچیز است.خواهید دانست که انها هم به اندازه شما به حفظ گونه های حیات وحش چقدر علاقه دارندو چقدر میتوانند به شما در جلوگیری از تخلفات کمک کنند. آنها برای سرو سامان دادن در امر نخجیررداری و حفظ حیات وحش به شما ده ها پیشنهاد سازنده خواهند داد.
    راستش من شخصا از فرمایشات شما این استنباط را کرده ام که این ممنوعیت دائمی خواهد بود ،متاسفانه این خطر لغزش شکارچیان و پیوستن به جرگه متخلفین را افزایش میدهد مگر آنکه با اقدامات سازنده نشان دهید که در صدد حل مشکل هستید.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  13. محیط بان بی نام و نشان می‌گوید:

    ای کاش حرف راست همیشه میشنیدیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  14. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    اقایونی که مطالبو برسی میکنیدو میزارید که بقیه مطلع بشن شما که همه مطالب رو نمیگذارید حد اقل ی کم هم از اختلاس های محیط زیست روهم بگید که انهایی که خاموش هستن بلکه روشن بشن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>