عامل شکار یک مرال در مناطق جنگلی سیاهکل گیلان دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): همزمان با فصل جفت گیری گوزن (گاوبانگی) به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی انجام شکار غیرمجاز مرال (گوزن قرمز) در  مناطق جنگلی سیاهکل در استان گیلان نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق پرداخته و یک مظنون را در این رابطه شناسایی نمودند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل در این باره گفت: محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین پلیس آگاهی بصورت غافلگیرانه وارد منزل مظنون شده و به بازرسی از این مکان پرداختند.

جعفر میرزایی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این خانه گوشت شکار متعلق به مرال، یک تخته پوست و دست و پای مرال، دو عدد شاخ مرال، یک قبضه سلاح شکاری، کوله پشتی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک متهم بازداشت و جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک مرال معادل سیصد و پنجاه میلیون ریال (۳۵ میلیون تومان) تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+5
-349
  

26 دیدگاه

  1. رضا ایرانی می‌گوید:

    به نظرتون این جریمه ها بازدارندگی لازم رو دارن؟
    پس چرا به همین راحتی میان و شکار میکنن؟!
    یا جریمه ها و مجازات کم اثر و کم هست یا درست اطلاع رسانی نشده که شکارچیای محلی بدونن که چه مجازاتی در انتظارشونه

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 21

    • Ali timsar می‌گوید:

      متاسفانه یک دهم شکارچیان شناسایی و دستگیر میشوند و اکثرا چون به منطقه خود اشراف کامل را دارند ، فکر گیر افتادن را نمیکنند.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

    • کیوان می‌گوید:

      کاملا درسته بعضیا اصلا خبر ندارن خیلیا هم محیط خودشونه گرفتنشون خیلی سخته سازمان باید اسلحه عشایری و جمع کنه من تو این مدت نشنیدم و نه دیدم یکی از شهر بره پلنگ و مرال و مثل اینا رو بزنه همشون دامدار و بومی هستن

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 5

  2. همیار می‌گوید:

    در نهایت امسال هم شکارچیان محترم کشور زهر خودشان را بر آخرین بقایای پیکر محیط زیست و جانوران در حال انقراض وارد نمودند.

    داغ Thumb up 32 Thumb down 31

  3. zahra می‌گوید:

    این شکارچی باید ۶۰ ضربه شلاق بخورد تا دیگر تکرار نکند.

    داغ Thumb up 31 Thumb down 30

  4. مونا می‌گوید:

    برای ریشه کن کردن شکار بی رویه حیوانات در حال انقراض گشت زنی مستمر پارکها و زیستگاه های این حیوانات عامل متاثر و بازدارنده شکارچیان و ماهی گیران خواهد بود. بمانند پلیس راهنمایی و رانندگی تا زمانی که در نسلهای آینده به وجود و حفظ حیات این کاملا پی ببرند و از میزان این همه شکارچی کاسته شود.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 13

  5. نیما می‌گوید:

    باید سلاح ضبط بشه این بهترین راه مقابله است

    داغ Thumb up 18 Thumb down 18

  6. میش مرغ می‌گوید:

    همین تفنگ به دست بی فرهنگ اگر پلنگی به دلیل کمبود طعمه به دامهاش حمله کنه مظلوم نمایی میکنه و هزار تا داستان سر هم میکنه ولی نمیگه خودش و همفکرانش چه قدر در نابودی حیات وحش منطقه دخیل بودند .

    داغ Thumb up 14 Thumb down 16

  7. آرش می‌گوید:

    بدبخت تو فصل جفتگیری شکار شد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  8. علی کشمیری می‌گوید:

    کافیه به سبک قاجار یک شکارچی رو جلوی لوله توپ قرار بدن و اعدام کنن تا حساب کار دست بقیه بیاد. کار از فرهنگ سازی گذشته.

    داغ Thumb up 18 Thumb down 28

  9. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    با سلام
    منطقه شکار ممنوع درفک در سیاهکل با داشتن گونه های زیبا و نادر درختی مانند سرخدار، بارانک (خاویار جنگل)، شمشاد، آزاد، ملچ، سوسن سفید، گیلاس وحشی، شیردار و همچنین راش و افرا، انجیلی، توسکا و خرمندی با تراکم بالا و همچنین سوسن چلچراغ و گونه های جانوری مانند خرس قهوه ای و راسو(بزرگترین و کوچکترین گوشتخوار کشور) و همچنین پلنگ، سیاه گوش، گرگ و گربه جنگلی (نشان دهنده سلامت اکوسیستم و حضور علفخوران به میزان مناسب)، شنگ، دال سیاه، سنجابک درختی، اشکول و مارال و شوکا و داشتن چها رودخانه سالم و دارای قزل آلای خال قرمز و شنگ و همچنین کبک دری و قرقاول در ارتفاعات منطقه و جاذبه های گردشگری چون کاروانسرای صفوی و اماکن مقدس مذهبی، قلعه ها و گوررستانها و غارهای قدیمی یکی از مناطق مناسب برای حفاظت و ارتقا می باشد. به ویژه انکه به علت شکار، برداشت چوب، گاوداری، معدن کاوی و برداشت شن و ماسه از رودخانه و همچنین بارندگی فراوان و شیب زیاد منطقه (که باعث سیل و فرسایش خاک و رانش زمین می شود) منطقه را تهدید می کند. لازم به ذکر است که تا کنون حدود ده درصد مناطق کشور حفاظت شده و با توجه به تعهدات بین المللی قرار است تا سال ۲۰۲۰ به ۱۷٪ افزایش یابد.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  10. محسن رزاقی می‌گوید:

    اول، بار دیگر انزجار خودم را از این عمل زشت اعلام میدارم.
    من از محیط بانان گرامی تشکر میکنم.
    و سپس میخواستم سه نکته را لازم میدانم اعلام کنم:
    ۱) کشف و ضبط این همه سلاح غیر مجاز و قاچاق و نیز جمع آوری سلاحهای مجاز، بجهت کم کردن مخاطره برای محیط بانان و حیات وحش
    ۲) اطلاع رسانی در زمینه میزان جریمه در مورد هر حیوان مخصوصا در بین جوامع محلی.
    ۳) فرهنگسازی از جانب دو نهاد مهم: صدا و سیما و آموزش و پرورش و ….

    داغ Thumb up 15 Thumb down 21

  11. سهند می‌گوید:

    چند سالی هست کار محیط زیست شده بازرسی و تفتیش منازل و خودروی شکارچیان! خب طبیعیه یه سری از محیطبانان عزیز به جای صعود به ارتفاعات و کنترل و پایش مناطق،به گشت زنی با خودرو یا موتورسیگلت اکتفا میکنند. البته یک سری از مناطق که بصورت دشتیه و شرایط خاص خودش رو داره باید با خودرو یا موتورسیگلت انجام بشه اما مناطق کوهستانی هم متاسفانه مامورین ارتفاعات کم میروند!نتیجه اش میشه این دیگه متخلف حیوان رو شکار میکنه و مامورین به بازرسی و تفتیش منزل اقدام میکنند. باز هم جای شکر داره

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  12. reza می‌گوید:

    بنظرم افراد ثروتمند جامعه مافیایی بوجود آوردن و با دادن پول به افراد کم درامد آنهارا ترغبیب به شکار میکنن.
    اگر پرورش یکسری از وحوش مثل گوزن و آهو صورت بگیره مثل گاو و گوسفند شکارکردن کمتر میشود

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  13. محمد می‌گوید:

    چرا دوعدد شاخ؟؟؟؟!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 13

  14. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    به نظر میرسد روستاییان و عشایر بزرگترین ضربه را به طبیعت ایران وارد مینمایند

    اگر در مدارس درسی به نام امادگی دفاع از محیط زیست تدریس شود اثرات به مراتب عالی تری برای این سرزمین دارد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  15. ببر تشنه می‌گوید:

    واسه اینکه مردم گرسنه ان ،بیکارن،نون توی خونه هاشون نیست ،حتما باید برن دزدی کنن تا خرج مخارج زندگی رو فراهم کنن،وجدانتون کجا رفته که دم از انسانیت و قانون و قانونمند بودن میزنید.خاهشا پست رو حذف نکنید…….

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

    • ali می‌گوید:

      اقای محترم یعنی شما میگی برن مرال که جمعیتش کم هست بزنن گوشتش رو مصرف کنن؟بنده هم که از شکار دفاع کردم شکار مجاز هست .پرورش حیات وحش در شکارگاه وفروش پروانه.نه اینکه این چند تای باقی مونده رو قلع وقمع کنن.البته جوامع محلی حتما باید در سود ایجاد این قرقها از فروش پروانه شکار در نظر گرفته بشن.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  16. morteza می‌گوید:

    این جریمه ها مطلقا بازدارنده نیستن چون شکارچی ها ظرف مدت کوتاهی پرداخت میکنن. جریمه باید بازدارنده باشه. خواهش میکنم قبل از اینکه نسل حیوانات توسط این شکارچیان نادان و سودجو از میان بره دولت و مجلس یک کاری بکنن. این مسیر فعلی سازمان محیط زیست به ناکجا آباد هست. البته سوء تفاهم نشه من میدونم که کارکنان سازمان محیط زیست افراد زحمت کشی هستن اما طبیعت ایران نیاز به مبارزه بسیار جدی تر و بی تعارف تری داره. حتی اگر سه سال هم به یک شکارچی مجازات بدن تنها یک سال و نیم در زندان خواهد ماند و نصف باقی بخشیده خواهد شد. ترا بخدا اجازه ندید این طبیعت نابود بشه.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  17. کاسپین می‌گوید:

    شکارکش حیا کن
    طبیعت ایرانو رها کن

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  18. نیروانا می‌گوید:

    متاسفانه با شروع فصل گاوبانگی مرالها همانند فصل مهاجرت پرندگان در شمال کشور عده ای فکر میکنند باید اتوماتیک وار کمر به قتل عام این جاندران ببندند واین کار را قسمتی از فرهنگ وفولکلور منطقه خویش میدانند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  19. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    با سلام ی مطلب به اقایونی که فقط گیر دادن به عشایر و روستاییان شما خیلی دوست دارید عشایر نباشه و گوشت سالم مصرف نکنید واز گوشتهای وارداتی یخ زده که معلوم نیست از کجا بیایید استفاده کنید و اینجوری هم برای اقازاده ها و گردن کلفت های مملکت بهتره که گوشت راوارد کنندو پول بیشتری به جیب بزنند و سلامتی هموطن هامونو به خطر بندازن

    داغ Thumb up 10 Thumb down 11

  20. مکی می‌گوید:

    باید دوربین های مدار بسته با قدرت و وضوح بسیار بالا بکار گرفته بشه. این که با موتور سیکلت دنبال این شکارچی ها بیفتیم چه فایده ای داره؟ حداقل نیاز به چندین هلیکوپتر و هواپیمای بدون سرنشین هست تا مراقبت هوشمندانه تر و تخصصی تر بشه. این سی میلیون تومان چه ارزشی داره آخه؟ باید ابزار جدید و پیشرفته به خدمت گرفت و مو رو از ماست کشید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  21. شکارچی می‌گوید:

    تخصص جایش را به سخنان خاله زنکی داده. البته با پوزش فراوان

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  22. تقی پلنگ می‌گوید:

    با توجه به اینکه قانون شکار وصید مصوب خیلی سال های پیشه بروز کردن قوانین حتما لازم و مفیده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>