بازگیر بوشهری و همدستش به تحمل سه سال و سه ماه حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح روز پنجشنبه ۹۵/۶/۱۱ به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر تحرکات مشکوک عده ای در پارک ملی پابند مازندران، نیروهای یگان محیط این پارک به جست و جو مشغول شدند.

رییس پارک ملی پابند در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی گشت زنی حوالی ساعت ۱۲ ظهر با رد مشکوک موتورسیکلت مواجه شده و پس از دنبال نمودن رد مذکور، به محل اختفای یک صیاد بازگیر نزدیک شدند.

مهندس علی کلانه اظهار داشت: مامورین دریافتند که صیاد متخلف یک نفر را بر روی تپه ای مرتفع به دیده بانی گذاشته است تا در صورت نزدیک شدن محیط بانان، دیده بان صیاد اصلی را مطلع نموده و وی نیز پیش از رسیدن مامورین متواری شود.

بنابراین محیط بانان به دو گروه تقسیم شده و همزمان جهت دستگیری دیده بان و صیاد متخلف وارده عمل شدند.

محیط بانان صیاد بازگیر را درون کومه (مخفیگاه از پیش آماده شده) غافلگیر نمودند اما صیاد متخلف یک پرنده شکاری دلیجه را که در اسارت داشت فراری داده و سپس با مامورین گلاویز شد.

محیط بانان جریان درگیری فیزیکی با صیاد متخلف با استفاده از اسپری اشک آور وی را زمینگیر و سپس خلع سلاح (چاقو) نمودند.

در بازرسی از متخلفین یک پرنده دلیجه، یک قمری، ادوات بازگیری و یک چاقو کشف و ضبط و متهمین پس از هماهنگی با مقام قضایی تحویل پاسگاه انتظامی شدند. (بازگیرها از دلیجه و قمری برای جلب توجه و صید بازهای شکاری استفاده می کنند.)

متهم اصلی اهل استان بوشهر بوده و با همدستی یکی از افراد محلی جهت زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای عربی وارد پارک ملی پابند شده بوند.

متخلفین پس از یک شب بازداشت در پاسگاه انتظامی با دستور مقام قضایی تا اتمام تحقیقات و تکمیل پرونده روانه زندان شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شهرستان نکا دادگاه با توجه به صورتجلسه تنظیم شده از طرف نیروهای یگان محیط زیست، کشف پرندگان وحشی، اعترافات متهمین و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهمین را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه متهم ردیف اول را به تحمل سه سال حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) و متهم ردیف دوم را به تحمل سه ماه حبس محکوم نمود.

طبق آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از دلیجه معادل ۲۰۰ میلیون ریال و هر یک قمری معادل یکصد هزار تعیین شده است. بنابراین متخلفین می بایست مبلغ ۲۰۰,۱۰۰,۰۰۰ ریال به حساب دولت واریز نمایند.

+53
-11
  

11 دیدگاه

  1. شفایی می‌گوید:

    دم قاضی گرم

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  2. سلام دوستان
    چندی پیش نوشتم و باز تکرار می کنم: زندان های کشور پر است از زندانی و هیچ فایده ای هم برای میهن و مردم ندارد؛ ضرر اما فراوان دارد؛ از جمله در زندان، خلافکار شیوه های جدیدی را نیز می آموزد. اغلب جنایات در جامعه ی بشری به وسیله ی کسانی انجام می گیرد که قبلن زندان بوده اند. باید به فکر شیوه های جدیدی بود؛ زندان کردن درمان نیست.
    از سوی دیگر، گاه خلافکار نان آور خانواده است و با زندان رفتن او خانواده ای نیز در فقر و فلاکت بیشتر فرو می رود.
    و هم باید توان اقتصادی خلافکار را قاضی در نظر گیرد. یعنی از یک خلافکار پولدار باید تمامی جریمه ستانده شود؛ ولی اگر کسی در فقر فلاکت است، باید به او تخفیف داد، زیرا او را گرسنگی به خلافکاری کشانده. ما که نمی خواهیم مردم به رنج و فقر و بیچارگی بیفتند؛ پس باید گروهی از متخصصین شریف و عادل بروند و دارایی فرد و یا افراد خلافکار را بسنجند و ببینند براستی عادلانه است ستاندن تمامی جریمه، یا خیر.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

    • داوود NL می‌گوید:

      دوست گرامی لیثی حبیبی
      خواهشا کمی درباره گفته ی خودت “متخصصین شریف و عادل” فکر کن.
      اینجا ایران است، همین گفته میتونه در را برای تبانی و ساخت و پاخت ها فراخ بگشاید. کما که پیامد اینچنین “راهکارها” در نزدیک و دورمان بسیاره.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

      • داوود عزیز منظور من کسانی هستند که مردم آن ها را کاملن قبول دارند – کسانی که اهل رشوه و دزدی و دغلی و فساد و باند بازی نیستند – امتحان پس داده اند.* با این حال احتیاط کردم و عمدن «گروه» را بکار بردم تا احتمال خلاف کمتر گردد.
        ولی با این حال با نظرتان مخالفتی ندارم؛ و ممنونم از توضیح شما، زیرا همیشه عده ای سو استفاده چی آماده اند تا قانون را به سود خود زیر پا نهند.

        منظور من این بود که ما باید حساب شکم سیرانی که برای تفریح می روند خونریزی، از کسانی که فقر و گرسنگی آن ها را وادار به خلافکاری می کند را از هم جدا سازیم.
        کسانی هستند که پول های هنگفت باد آورده دارند، پرداخت جریمه نیز برایشان یک جور تفریح است. چنانکه بچه هایشان در تهران و شهر های بزرگ، شب ها سوار بر ماشین های سد ها میلیونی و گاه میلیاردی در “دور دور” بازی شرط بندی های میلیونی می کنند و عین خیالشان هم نیست که ببازند.

        کوتاه: انسانی که کار ندارد و نان ندارد را در هر حالی باید دریافت.

        در ضمن «خواهش» واژه ای ایرانی است، تنوین عربی نمی گیرد. یعنی خواهش را نمی توان خواهشن یا خواهشاً نوشت.
        پیروز باشید دوست عزیز

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  3. آرش می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه میگیرن میفرشون به عربا

    این آدم های وطن فروش باید شرشون از کشور کم بشه

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  4. علی کشمیری می‌گوید:

    زندان چاره کار نیست. اعدام و خلاص.
    کار از فرهنگ سازی گذشته.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 17

  5. همیار می‌گوید:

    وطن فروش پست، ای کاش مینداختنت حبس ابد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

  6. خورشید می‌گوید:

    نوش جونتون نامردا!
    این حداقل مجازاتی بود که در ازای وطن فروشی و بی غیرتی نصیبتون شد!! انصافا لیاقتتون بیش از اینها بود!!!

    داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  7. علی می‌گوید:

    سلام متخلفین به صید دوتا دلیجه محکوم شدن و جریمه دو تا دلیجه چهل میلیون تومان میباشد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    از محیط بانان و قاضی گرامی تشکر میکنم.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  9. کلارى می‌گوید:

    تشکر از محیط بانهاى شجاع و دلسوز و درود به قاضى محترم پرونده ، که مجازات شایسته اى براى این دزدان طبیعت در نظر گرفتند.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>