مرگ یک یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده توران هنوز تایید نشده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته تصویری از لاشه یک یوزپلنگ آسیایی در فضای مجازی منتشر شد که ابهامات فراوانی به همراه داشت.

بر اساس گفته ها لاشه این یوز در روز تاسوعا (۹۵/۷/۲۰) خارج از منطقه حفاظت شده توران و در نزدیکی روستایی در حوزه شهرستان میامی در حالی مشاهده شده که ابتدا هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفته و پس از زخمی شدن مورد حمله سگ های گله واقع شده است.

این خبر تاکنون توسط هیچ مرجع و مقام معتبری تایید نشده و ابهامات فراوانی در این خصوص ازجمله وجود یخ بر روی زمین و پوشش زمستانی یوز در تصویر وجود دارد.

قرار شده است صبح فردا (یکشنبه) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی توران به محل مورد نظر مراجعه نموده و ضمن جست و جوی منطقه به تحقیق در این رابطه بپردازند.

اخبار و اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.

0
-501
  

38 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    بابا ما ترکوندیییییم با فرهنگ پربارمان !!!!!
    بنازم به فرهنگ ایرانی.

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 11

  2. مهدی جعفری می‌گوید:

    خدا کنه شایعه باشه

    بخدا طاقت شنیدن اخبار تلخ از یوزپلنگ رو نداریم؛ اونم کشتار با اسلحه و حمله سگهای گله

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 3

    • سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

      حالا روز تاسوعا بوده یا در زمستان بدلیل برف در کنار جسد
      متاسفانه و متاسفانه در هر حال یوزی از بین رفته . وا اسفا

      پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 3

  3. بینالود می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری میرسد …

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 5

  4. نیما می‌گوید:

    اگر این عکس ملاک قرار گرفته میشه گفت که شایعه است ، چون توی این مناطق هنوز بارندگی باران هم نداریم چه برسه به برف و یخ.حالا به امید خدا که خبر کذب هست

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  5. مینالیزا می‌گوید:

    نه خدایا دروغ باشه و یا یک کابوس زود گذر ،کاش حقیقت نداشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

    • رضا1394 می‌گوید:

      در خبرگذاری الف خواندم عده ای شکارچی که با مجوز شکار کبک با یک لندرور سبز رنگ به منطقه میامی توران رفته بودند یک یوز ماده را دیده و به آن تیر اندازی کرده اند و سپس با دیدن دامداران از منطقه فرار کرده و یوز ماده زخمی به سمت آغل دامداران رفته و توسط سگهای گله از پای در آمده است. گویا این یوز یک توله داشته و دامداران از روز تاسوعا تا امروز صدای آن را می شنوند و محل جسد را هم به اداره محیط زیست اطلاع داده اند.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 7

      • رشید می‌گوید:

        این یک دروغ بزرگ است .یعنی شکارچیان برا کبک به منطقه ممنوعه رفته اند و بعداز آن به یوز شلیک کرده اند .مطمءن باشید کار همان دامداران است .ازاین اخبار های دروغ بسیار هستند انسان خودش باید راست و دروغ یک اتفاق را متوجه شود ….

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • شبگرد می‌گوید:

        اقارضایوز زخمی بطرف آغول میره ؟ سالمشم نمیره

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  6. آرش می‌گوید:

    چیزی نمیشه گفت تا حقیقت فاش بشه (امیدوارم صحت نداشته باشه)

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  7. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    با سلام
    این مورد احتمالا صحت دارد و شاید زمان این فاجعه مربوط به زمستان بوده و الان عکس آن منتشر شده است و چه بسا موارد دیگری هم باشد که در وسط بیابانهای پهناور توسط چوپانان و سگهای گله و دیگران، شکار شده و جز خدا کسی اطلاعی نداشته باشد.

    لازم به یادآوری است یوز به گله ها و احشام اهلی حمله نمی کند و اگر هم به فرض ضعیف حمله کند تنها یکی را می کشد و مثل گرگ به همه آسیب نمی زند و پول آن را هم بیمه می دهد و به این جاندار نادر که نماد حیات وحش کشور (مثل کانگرو در استرالیا) است صدمه نزنید.

    همچنبن مدتها است که هیچ خبر یا آماری از یوزهای توران نداریم که امیدوارم علت آن نبود یوز در این منطقه (که با میاندشت آخرین امیدمان است) نباشد.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  8. فاتح می‌گوید:

    یوز پلنگ رو با اسلحه میکشن…خداوکیلی این دیگه آخرشه..!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  9. reza می‌گوید:

    کمر بستن به نابودی حیات وحش و جنگل و دریا ………………

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  10. رشید می‌گوید:

    اینکه این خبر از ماه گذشته یا سال گذشته باشد تفاوتی ندارد مهم این است که یوزی که در لیست بوده دیگر نیست

    خدا سزای عاملین این کشتار بیرحمانه را بدهد

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

  11. ایرانی می‌گوید:

    هر روز اخبار بد از محیط زیست
    ما تازه توی مجلس به فکر افتادیم که از یوزها حمایت کنیم وقتی که دوربین های تله ای فقط دو یوز ماده رو شکار میکنن !!!!!
    روند این حمایت هم آدم رو یاد تشریفات “قصر” کافکا میندازه.
    ما هنوز تفحصی در مورد ببر مازندران انجام ندادیم باوجود گمانه زنی ها و مشاهدات.
    پنجاه سال پیش به فکر احیای شیر ایرانی در دشت ارژن بودن اما الان باید غصه از دست رفتن تدریجی طبیعت ایران که دارای یازده اقلیم از سیزده اقلیم موجود در جهان هست رو بخوریم.
    چون سرمایه گذاری نمیکنیم روی توریسم طبیعت گردی.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  12. حق گو می‌گوید:

    مقصر اصلی این کشتار و امثال آن خود سازمان ح م ز میباشد .به چه دلیل اجازه ورود دامدار در مناطق حفاظت شده و اطراف آن داده میشود . ای کاش میدانستند با این روند نسل چند گونه ارزشمند از حیات وحش حذف خواهد شد!!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  13. محسن رزاقی می‌گوید:

    بی توجهی بی توجهی و باز بی توجهی، و یوزپلنگ در پرتگاه انقراض!!!
    چرا اینقدر بی توجهی و بی فرهنگی!!؟؟؟
    اون پروژه هم هیچ گاه گذارشات مستمر و شفاف سازی لازم رو بعمل نیاورد عاقبت برای ما درست معلوم نشد که اصلا چکار میکنه!!؟؟؟ حاصل این که موفق نبود!!! اون دومیلیارد دلار سازمان ملل یه مقدارش به ایمن سازی قسمتی از جاده نرسید که بیشترین آمار تلفات رو به خودش اختصاص داده!!؟؟؟ مجلس وعده بودجه برای ایمن‌سازی داد آخر هیچ کدوم حد اقل اون ۱۲ کیلومتر از جاده تهران مشهد رو فنس و زیر گذر نکشیدید که باز شاید یه عملکردی جلوی چشم ما باشه!!!. سازمان محیط‌زیست، خودت چه کردی!!؟؟؟ آیا پروژه را برای همکاری خواستی یا برای فرار از بار مسئولیت خودت!!؟؟؟ صدا و سیما، چقدر فرهگسازی کردی!!؟؟؟ یه شبکه ویژه حیات وحش مظلوم ایران زیاده!!؟؟؟ یا شاید مستند سازی اینقدر پررنگه که نیاز به کار دیگر نیست!!؟؟؟ آموزش و پرورش چقدر نقش داشته!!؟؟؟ لااقل شما به مردم بومی نزدیکتری یه حرکتی میکردی نمیشد!!؟؟؟ پس لااقل یه کتاب از دروس رو به این بخش اختصاص میدادی چه؟ اونم نه!!؟؟؟
    حداقل شرایط را مساعد کرده و به مردم علاقه مند اجازه ورود به صحنه بدید!!! من خودم داوطلب، اولین کاری که میکنم یه بیل میگیرم دستم برای ایمن سازی جاده میام جلو. خودمون همت میکنیم.
    چرا عاجزید!!؟؟؟
    ای مجلس، ای سازمان محیط‌زیست، ای پروژه یوز، وووو….. واقعا آیا جای تاسف نداری!!!؟؟؟.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  14. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    متاسفم
    باید بگرییم به حال خودمون
    یوزپلنگ دیگه رفتنیه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  15. داریوش2016 می‌گوید:

    چه فرقی میکنه کی کشته شده باشه وقتی یوز در ایران منقرض شده عملا؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  16. جمشید از خوی می‌گوید:

    تاریخ نگاری انقراض آخرین باز مانده های یوزپلنگ آسیائی:
    مهر ماه ۱۳۹۵:بنابر گفته معدود شاهدان عینی در مسیر جاده میاندشت به شاهرود،یک قلاده یوز ماده به همراه سه توله اش در میانه این جاده مشاهده شده اند.
    درج این خبر بارقه امیدی هر چند کم سوء را در دل معدود دلسوزان راستین و حامیان حیات وحش، روشن کرد و خط بطلان بسیار پر رنگی بر شایعه پراکنان شکست پروژه نجات یوز آسیائی ازخطر نابودی که از سال ۱۳۷۹ خورشیدی، آغاز شده بود کشید.
    در همین حال بعلت اعلان آمار دستکاری شده یوز های باقیمانده در حیات وحش و اثبات متقن نبودن آن ،از طرف تیم صندوق جهانی حیات وحش ….. پیام شادباشی به ریاست وقت سازمان محیط زیست کشور ارسال شد.!
    دی ماه ۱۳۹۵:جسد در توله یوز نسبتا فربه در کناره جاده خارتوران در حالیکه یوز مادر بهمراه تنها توله اش نظاره گر این مرگ نابهنگام و گنگ اعضای خانواده خود بودند توسط رانندگان مسیر دیده شدند.
    همزمان با رخداد این مصیبت بزرگ برای حیات وحش کشور،تیم های مجهز به تعدادی لاستیک مستعمل تراکتور فرگوسن بهمراه جیره خشک جهت ایجاد حریق برای دور ساختن این دو یوز باقیمانده از خطر برخورد و تلف شدن،و ایجاد آلودگی زیست محیطی شدید ،از طرف سازمانهای تابعه دو استان همجوار ، با تاریخ حضور نامعین و احتساب حق ماموریت ۲۴ ساعته به حاشیه منطقه مورد نظر اعزام شدند.
    در همین حال مدیر پروژه نجات یوز آسیائی بهمراه تعدادی عکاس وژور نالیست حرفه ای جهت پوشش خبری و تهیه تعدادی عکس با اجساد توله های تلف شده به منطقه اعزام شده اند.!
    اسفند ماه ۱۳۹۵: با اعلام نشست خبری مشترک با شرکت وزیر وقت راه و ترابری و رئیس وقت سازمان جنگلها و مراتع و ریاست وقت سازمان محیط زیست در ایجاد حداقل دو زیر گذردر محدوده حفاظت شده، در اسرع وقت و با عدم رعایت ملاحظات مالی مربوطه تاکید مو ءکد شد.!!
    اردیبهشت سال آتی:
    ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست در جریان نشست خبری خود جهت شرکت در کنفرانس بین المللی حفاظت از گونه های در معرض انقراض که در کشور گینه کوناکری برگزار میشود،اعلام کرد که در حال حاضر بجز دلبر و کوشکی که بنابر دلایل بیشمار منجمله بی کفایتی و سوءمدیریت،عقیم مانده اند ،یوز پلنگ زنده دیگری در حیات وحش جهان وجود ندارد.بنابر این تمام سعی و تلاش ما در جهت تهیه تاکسیدرمی های مطلوب این دو گربه سان منحصر بفرد در صورت پایان چرخه زیست طبیعی آنان برای جانمائی در موزه حیات وحش دار آباد، در شمالشرق پایتخت خواهد بود.!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  17. رضا می‌گوید:

    این آرزو به دل ما موند که یه بار ، یه اخبار خوشی از حیات وحش کشور بشنویم
    واقعا یه عده ای شور قضیه را درآوروند به اسم شکار کبک بری و بعد یوز و چیزهای دیگه شکار کنی واقعا جای تاسف داره
    آخه یکی نیست به این افراد بفهمونه که مگه شما به موجودات زندگی دادید که به خودتون این اجازه را میدید که زندگیشون را بگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • ali می‌گوید:

      سلام ،اینکه با لندرور بودند وبه یوز شلیک کردن عجیبه چون با توجه به حساسیت مساله یوز بهرحال عاملین این ماجرا درصد ریسکى از برداشتن پلاک خودرو توسط دیگران باید متصور بودند براى خودشان،بیشتر این کاربه کارحاشیه نشینان مناطق مثل دامداران ،شباهت داره،ولى یک مساله این هست که در کنار منطقه حساس توران ،نه شکار ونه هیچ فعالیت دیگرى یا اصلا نباید انجام شود یا محیط بانان حضور مستمر داشته باشند،انشاالله خبر درست نباشه ولى یک نکته هم داره یوز ها هنوز هستن،شاید بیشتر از امارى که داریم

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  18. مهرداد می‌گوید:

    انشاء الله که صحت نداشته باشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  19. کاسپین می‌گوید:

    برای حفاظت از یوزپلنگ به هیچ عنوان نباید اجازه ورود دام و چوپانها را به مناطق زیست این حیوان داد
    دامها مراتع را تخریب میکنند
    آبشخورها را اشغال میکنند
    سگهای گله که همراه آنها هستند یوزها را محاصره کرده و آنها را می درند
    یکی از عوامل ایجاد سیل و تخریب محیط زیست همین دامها هستند
    بعضی از چوپانها همراه خودشان اسلحه آورده و به شکار آهو که طعمه یوز است می پردازند
    بنابراین حفاظت از یوز با وجود دام و حضور چوپانها در مناطق حفاظت شده در تضاد است و شعاری بیش نیست .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  20. یوز ایرانی می‌گوید:

    منقرض می شه منقرض می شه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  21. آ.ک می‌گوید:

    دشمن شماره ۱ حیات وحش ایران طرح های غیر اصولی و منفعت طلبانه دولتی
    دشمن شماره ۲ حیات وحش ایران در یک کلام عشایر

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  22. ایرانی می‌گوید:

    متاسفانه نه فرهنگ حفظ سرمایه های ملیمون رو داریم نه قانون درست و حسابی برای حمایت از این سرمایه ها وجود داره نه عزم و اراده حفظ این حیوانات ارزشمند رو میشه بین مردم و مسئولین دید و نه دانش تکثیر یوز در اسارت رو داریم.

    با تمام وجود متاسفم که در نهایت ناامیدی باید این جمله رو بزبون بیارم که:
    ای کاش همین چندتای باقی مونده رو مثل پلنگ ایرانی میدادیم به یه کشوری مثل روسیه یا هند تا اقلا شاید آیندگانمون برای دیدنشون حداقل بتونند برند به کشورهای دیگه یا از طریق فیلمهای حیات وحش بتونند از حسرت دیدن زنده این موجودات ارزشمند بیرون بیاند و برای کسی که اونها رو به این کشورها فرستاد تا شانس بقا داشته باشند دعا کنند.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  23. تقی پلنگ می‌گوید:

    دیگه خسته شدیم درسته که میگن ماهی را هروقت از آب بگیری تازس ولی اگه ماهی دیگه وجود داشته باشه اشکال کار اینجاست نه ارزیابی درستی از تعداد ومحل پراکنش یوز ها طبق یک مطالعه دقیق داریم تا پایه کار بشه بعدش هم با شناسایی آسیب ها پا را تو میدون عمل گذاشت به حرف و تریبون و انجمن و گارد عکاسی وهمایش و …. در یک کلام فقط برداشت سیاسی از هر چیز ….روز به روز وضع بد تر هم میشه……رئیس سازمان حفاظت محیط زیست زود باش خواهشا بدون خیلی زود دیر میشه…تقی پلنگ هستم از شهرکرد

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. امیر می‌گوید:

    مسئولان محیط زیست صورت مسئله رو پاک نکنند . این همان دلیلی است که تا سال گذشته تعداد یوزهای منطقه میاندشت ۶ تا ۸ قلاده اعلام می شد اما در حال حاضر به سختی میتوان تعداد ۲ تا ۳ قلاده را تائید کرد . این بیچاره امسال کشته نشده باشه پارسال کشته شده و این یعنی مصیبت . مخصوصا اگر یوز کشته شده ماده بوده باشه . خدایا خودت کمک کن .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  25. داریوش 2016 می‌گوید:

    عده ای از عمد میخوان یوز رو منقرض کنن چون زیستگاههای یوز پر از معدن هست خودشون هم بارها گفتن حیات وحش چیه مگه استاندار فارس یادتون رفت گفت این چند تا گورخر مزاحم ما هستن و نمیتونیم معدنکاوی کنیم؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  26. میثم می‌گوید:

    پس این اخبار و اطلاعات تکمیلی چی شد؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  27. کارشناس سبز می‌گوید:

    یوز رو میشه نجات داد اما همه اینها به شرطی ست که ما مدون و با برنامه و فقط و فقط عاشقانه با نیت حفظ یوز پلنگ ایرانی حرکت کنیم و نه با نیت منفعت طلبانه!. با عشق، با علاقه و تلاش مداوم، با حس میهن پرستی و…
    با تهیه یک برنامه مدیریتی قابل اجرا و احیا زیستگاهها با ایجاد یک شرایط زیستی فراهم،.. نه با حرف با مدیریت و تلاش…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  28. یوزپلنگ آسیایی می‌گوید:

    مطمئن باشید الکیه اونجا زمستان هم برف نمی یاد چه برسه تو تابستان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  29. نیما می‌گوید:

    بزرگترین عامل نابودی این سرمایه ملی نبودن آبشخوره که باعث میشه حیوان ریسک عبور از بزرگراه رو متحمل بشه و در آبشخور مرد حمله سگهای وحشی قرار بگیره و دامدارهای محلی هم برای حفظ دامشون این زبون بسته رو سلاخی میکنن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>