واقعیت ماجرای مجروح شدن سه نفر بر اثر حمله پلنگ در روستای قرطاول مراغه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته خبری رسانه های گوناگون منتشر شد مبنی بر اینکه یک پلنگی وارد روستای قرطاول مراغه شده و سه نفر از اهالی مظلوم این روستا را مجروح و روانه بیمارستان نموده و همچنان نیز درون روستا حضور دارد.

از آنجاییکه اصل خبر با واقعیت های موجود در مورد تقابل حیات وحش و جوامع محلی در کشور ما مطابقت نداشت (تقریبا در تمام موارد تقابل جانوران وحشی و انسان طی سال های اخیر در کشور ما انسان ها بوده اند که به حریم و حق حیات حیات وحش تعرض نموده اند.) برای روشن شدن ابعاد واقعی موضوع با رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تماس گرفتیم.

مهندس محمدرضا مسعود در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: بر خلاف گمانه زنی ها، اغراق گویی ها و کم لطفی های رسانه های مختلف، پلنگ مظلوم شهرستان مراغه به هیچ عنوان وارد روستا نشده بود بلکه سه نفر از چوپانان در بیرون از روستا با تحریک سگ های گله به پلنگ حمله کرده و قصد کشتن پلنگ را داشته اند.

وی گفت: ساعت ۱۶ بعد از ظهر مورخ چهارم آبان یک پلنگ در سه الی چهار کیلومتر خارج از روستای قرطاول که در یک دره خلوت مشغول استراحت بوده توسط سگ های گله شناسایی و سپس با تحریک چوپانان سگ ها با پلنگ درگیر میشوند.

در نتیجه این عمل حیوان ستیزانه، سه نفر از چوپانان و تعدادی از سگ ها و خود پلنگ زخمی میشوند.

…………دره ای که پلنگ در آن مشغول استراحت بوده و حدود چهار کیلومتر با روستای قرطاول فاصله دارد

حدود ساعت ۱۷ عصر جریان به اداره مراغه اطلاع داده میشود که آقایان کاردان و پیغامی ضمن حرکت به سمت محل حادثه مدیر کل محیط زیست استان را در جریان گذاشته و پرسنل معاونت محیط طبیعی آقای دکتر قمی معاون محیط طبیعی، بنده و آقایان مهندسین غنی پور، بهزادیان و آقای فائق فرمانده یگان به طرف محل حادثه حرکت نمودیم اما بدلیل تاریک شدن هوا  و عدم امکان ارزیابی وضعیت حیوان بدلیل نامناسب بودن شرایط توپوگرافی و امکان حمله حیوان در اثر پرتاب دارت بیهوشی و تلف شدن آن تا روشن شدن هوا صبر کردیم.

دیروز (چهارشنبه) بعد از روشن شدن هوا با همکاری جوانان روستا و دو قلاده سگ تا ظهر به جستجو ادامه دادیم که خوشبختانه موفق به پیدا کردن حیوان نشدیم و این بدین معنا که پلنگ بعد از استراحت و ذخیره انرژی توانسته است از محل دور شود. البته این جستجو در حال حاضر نیز ادامه دارد و در روزهای آینده نیز توسط پرسنل اداره مراغه ادامه خواهد یافت.

نکته عجیب اینکه جوانانی که در این ماجرا شرکت داشتند همگی به شدت تشنه خون پلنگ بودند و عجیب تر اینکه هیچکدام در زندگی خود حتی یک بار هم پلنگ را ندیده بودند. حتی تعدادی هم اصرار داشتند که این یوزپلنگ هست اما سبب اینهمه دشمنی و تشنه خون حیوان بودن یعنی چه؟!

بنده کلی با آنها صحبت کردم که این حیوان بی آزاری هست و بشدت از انسان میترسد و برای شما حکم گربه خانگی دارد که شر موش ها را از سر شما کم میکند چون با تغییر آلگوی کشت در منطقه و توسعه باغات که سبب افزایش حیوان زیانکاری مثل گراز شده و پلنگ آنها را شکار میکند، پس برای شما کار میکند.

با اینهمه پائین بودن سطح سواد و عدم وجود آموزش های زیست محیطی بطور آزار دهنده ای دردناک میباشد که باید مورد توجه تشکل های محترم قرار گیرد.

عجیب تر اینکه  این مردم حتی حق دفاع هم برای این بیچاره قائل نیستند و این در حالیست که خودشان اعتراف میکنند که اول ما شروع به تحریک حیوان کردیم.

تنها نکته مثبت این ماجرا تلاش های جناب آقای امیر فرهنگ از اعضای سازمان مردم نهاد محیط زیستی همای سبز مراغه می باشد که قرار است امروز بعد از نماز جماعت در مسجد قرطاول مردم را در مورد پلنگ آگاه کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

در واقع سه جوانی که تصویر آنها به عنوان مجروحین این حادثه در بیمارستان منتشر شده است، عاملین حمله به پلنگ بوده و قصد کشتن حیوان را داشته اند و پلنگ تنها از خودش دفاع کرده است.

در فیلم زیر یکی از افراد محلی (با زبان آذری) می گوید: با سنگ نمیشود این پلنگ را کشت باید اسلحه بیاوریم:
 

.

+2017
-520
  

25 دیدگاه

  1. محب می‌گوید:

    خدا همه رو به راه راست هدایت کنه
    آخه چی بگیم تکرار مکررات فایده ای هم دار؟
    فقط دعا میکنیم و از جهل جاهلان به خدا پناه میبریم
    با آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 8

    • کیوان می‌گوید:

      به نظر بنده باید جریمه یک پلنگ رو از اینها بگیرن تا بدونن که چقدر سازمان به این گونه موارد حساس میباشد
      فقط در این صورت میباشد که دیگر افراد این روستا و مجاور آن از بیم اینکه جریمه سنگین میگیرن فکر هجوم به حیوانات را نکنن
      چند وقت پیش نزدیک روستای ما (دومولی اردبیل) یک خرس و با سنگ و چماق کشتن و فیلم گرفتن بعد از اینکه شناسایی شدن به زندان رفتن و جریمه شدن از اون وقت هیچ کس جرات این چنین کارهایی رو نمیکنه حتی خودم شاهد بودم چهار عقاب بر سر روستا هر روز پرواز میکردن و مرغ و قاز و بوقلمون شکار میکردن ولی کسی جرات شلیک نداشت از بیم اینکه یکی خبر بدهد و بعدش ،،،،

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

    • محلی طبیعت ستیز می‌گوید:

      خیلی دوست دارم بدونم این ۴ نظر منفی رو به چه دلیل طبیعت ستیزان به این نظر و نظرات مشابه این میدهند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  2. علیرضا می‌گوید:

    واقعا متاسفم برای این جور افراد جاهل . خدایا خودت پلنگ باشکوه ایران رو حفظ کن

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 2

  3. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    امان از بی فرهنگی برخی از این مردم

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 3

  4. بهنام می‌گوید:

    بنظر من محیط زیست هم بی تقصیر نیست. بالاخره مناطقی از ایران هست که زیستگاه پلنگ هستش و خب خیلی طبیعیه که در قلمرو زندگی پلنگ روستاها و مناطق مسکونی و در کل انسان همزیست این حیوان با شکوه میشه و معمولا روستاییان هیچ اطلاعی از شیوه ی زندگیه این حیوان ندارند و اگر محیط زیست برای تمامیه این روستاها و روستا نشینان و مخصوصا دامداران کلاسهای توجیهی و در کل اطلاع رسانیه درست در مورد رفتار این حیوان بشه ما شاهد اینگونه اخبار نیستیم.
    در اکثر اخبار حمله ی پلنگ یک پای ثابت قضیه ها همیشه چوپانان و دامداران هستند پس این یعنی این قشر نیاز به آموزش دارن و اینگونه رفتارها ناشی از بی اطلاعی هستش.
    در کل برای این نسل رو به انقراض تلاش چشمگیری نمیکنن و هر چند وقت یبار شاهد مرگ تاسف بار این حیوان زیبا و پرشکوه هستیم و کمتر پلنگی در کشور ما به علت کهولت سن تلف میشه و بیشترین به دست روستاییان یا تصادف میمیرند.امیدوارم پلنگ هم مثله ببر مازندران و شیر ایران به خاطره ها نپیونده…….

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

    • مکی می‌گوید:

      اینا مگه یکی دو نفر هستن که محیط زیست بره بهشون آموزش بده.
      متاسفانه عده کثیری از ما مردم به حیوانات وحشی به چشم دشمن نگاه میکنیم و هیچ حقی برای انها قائل نیستیم.
      اشکال از محیط زیست نیست بلکه سطح فرهنگ ماها پایین هست و دور از چشم مامورین فقط به دنبال تخریب محیط زیست هستیم.
      بعضی ها نه تنها حیوان آزاری میکنن بلکه از انسان آزاری هم دریغ نمیکنن.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

      • حبیب سینائی می‌گوید:

        دوست عزیز محیط زیست هر شهر میتواند از طریق بخشداریها و برگزاری جلسات با دهیاران و شورای روستاها اقدام به انتقال اطلاعات زیست محیطی به روستائیان و افراد بومی نماید
        امر مهمی که تا این لحظه انجام نشده.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  5. اهورا می‌گوید:

    بدبختی یک سری مردم ما نداشتن داده های کافی درباره کشورشان به ویژه زیست بوم است….
    نمی دانم کشتن یک حیوان برای برخی ها چه لذتی دارد ؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  6. رشید می‌گوید:

    سپاس از شما بخاطر اطلاع رسانی دقیق این ماجرا
    بنده چند سالی است که اخبار های صدا و سیما را دنبال نمیکنم و برایم سءوال شده به چه دلیل هر جور که خود دوست دارند خبرها را برای مردم بازگو میکنند !
    ببینید در یک خبر از سوی شما با خبری که صدا و سیما منتشر کرده تا چه حد فاصله وجود دارد !
    همین خبرهای بدون تحقیق باعث کشتارهای بسیاری از گوشتخواران در طبیعت خواهد شد
    بالاخره در بسیاری از روستاها و جوامع محلی سطح سواد و درک پایین و حتی از ترس حمله گوشتخواران مردم آن مناطق با اسلحه به کشتار خواهند رفت
    پیروز باشید

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  7. سهند می‌گوید:

    ممنون از دیده بان
    سایتهای مختلف تحت عناوین : حمله پلنگ گرسنه به مردم و … سعی در سیاه نمایی و ضربه به حیات وحش و محیط زیست را داشتند.
    تشکر که واقعیت قضیه را مشخص کردید.
    در جوامع محلی به کار فرهنگی نیاز هست. چرا باید روستائیان به خون حیات وحش مخصوصا پلنگ تشنه باشند؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

    • شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

      با سلام
      متاسفانه مردم شناخت کافی از حیات وحش و این حیوان ندارند. و مثل مردم قفقاز به محض دیدن به آن حمله می کنند. در صورتیکه پلنگ تنها گونه از گربه های بزرگ است که در کشور باقی مانده و بزرگترین گونه پلنگ جهان نیز می باشد و وزن آن تا ۹۰ کیلوگرم می رسد. این حیوان مغرور و قوی و چالاک و باهوش با بینایی و بویایی بسیار قوی بسیار گریزپا و انسان گریر می باشد و در طبیعت به راحتی قابل دیدن نیست و افرادی سالیان سال به دنبال آن گشته اند تنها آثار آن را دیده اند و شاید علت باقی ماندن آن تا کنون همین بوده است. این حیوان دوست ندارد با انسان روبرو شود و بیشتر مواجه آن با انسان به علت دخالت انسان در زندگی این جاندار بوده و بیشتر این جاندار در صورت اجبار به دست و پا حمله می کند که نشاندهنده دفاع از خود و نه قصد کشتن انسان می باشد. در حال حاضر جمعیتهای پراکنده و کوچکی در برخی از نقاط کشور باقی مانده به طوریکه در هیچ کجای کشور جمعیت بزرگ (صد تایی) وجود ندارد و همچنین بسیاری از مناطق که در گذشته زیستگاه پلنگ بوده و حتی نام پلنگ روی آنها مانده مثل پلنگ دره که سالهاست پلنگی ندارند و زاداوری پایین و کاهش تنوع ژنتیکی و شکار و جزیره ای شدن زیستگاهها و تعداد اندک بقای آنها را در اکثر مناطق تهدید می کند به طوریکه با شرایط فعلی در چند سال دیگر بسیاری از این مناطق پلنگی نخواهند داشد مثلا بسیاری از نقاط مانند پلنگ دره که نام پلنگ هم دارد وبسیاری نقاط با نامهای مشابه داریم که نشان می دهد در گذشته زیستگاه پلنگ بوده و سالهاست پلنگی ندارند در همین منطقه سهند و اکثر نقاط آذربایجان و کردستان و همدان سالهاست پلنگی دیده نشده و و لرستان و خوزستان و بوشهر و هرمزگان ندرتا مشاهده می شود. زیستگاه این جاندار در اعماق جنگلهای شمال و همچنین نواحی مرتفع صخره ای و پر درخت نزدیک به رودخانه و منابع آب می باشد. خوراک این جاندار کل و بز و قوچ ومیش و گوزن و تشی و روباه و حتی گرگ و گراز و به ویژه حیوانات پیر و بیمار و حتی حیوانات مرده می باشد و با این کار با کنترل بیماریها و تعداد گرازها و جوندگان به روستاییان کمک می کند به طوربکه در خوزستان به علت نبود پلنگ کشاورزان به عدهای به نام گرازکس یا سگپا پولهای گزافی داده تا با سگ. نور افکن و تفنگ گرازها را نابود کنند و آنها هم ر جنبندهای ارا ز بین می برند. لازم به ذکر ایت به علت کم شدن طعمه ها و شکار آنها گاهی به دامها و سگهای گله هم حمله می کنند. که بیمه پول آنرا پرداخت می کند. در منطقه بلوچستان و کوه بیرک مردم اعتقاد دارند که اگر پلنگ را بکشند خشکسالی می شود و حتی با حمله پلنگ به دامهایشان به آنها صدمه نمی زنند.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  8. بینالود می‌گوید:

    مقصر اونها نیستن مقصر افرادی هستن که فرهنگ سازی نمیکنن و ارزش بودن این حیوان با صلابت رو به این هموطنان اعلام نمیکنن
    اونا از فواید بودن پلنگ اطلاع ندارن و از همه مهمتر که در صورت کشتن پلنگ مبلغ ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان باید بابت ضرر و زیان به محیط زیست پرداخت کنن و جنبه کیفری هم جدا گانه در دادگاه پیگیری میشه!!!
    آیا اگر کسی بدونه حتی اسم پلنگ هم میاره؟؟؟
    خیلی از این اتفاقات میفته که ما و هیچ کس مطلع نمیشه پس چه خوبه که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنیم این یکی از اون چند کشتاری که به سر انجام نرسیده و ما مطلع شدیم …
    غیر قابل تحمل و تصوره دشتهای خالی از یوز و کوهستانهای بدون پلنگ خواهش میکنم دوستان یکم واسه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کمک کنید.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  9. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    جای تاسف داره
    امیدوارم حیوون خودشو نجات داده باشه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  10. morteza می‌گوید:

    آموزش – آموزش – آموزش و فرهنگ سازی – فقط همین –
    سیما تا حالا یک برنامه تبلیغاتی برای حفظ پلنگ و سایر حیوانات پخش نکرده

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  11. نیما می‌گوید:

    باید فرهنگ طبیعت دوستی را از مردم اطراف پارک ملی تندوره یاد بگیرند که ۳۵ قلاده پلنگ در این ناحیه شناسایی شده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  12. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    امان از جهل امان از جهل
    خدایا تا آدمهای نادانی مثل این چند نفر هستند چطور میشود نسل پلنگ را حفظ کرد ؟!
    باید برنامهای آموزشی و تفهیمی برای جوامع محلی گذاشته شود تا پی به ارزش این مخلوق زیبای خدا بشوند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  13. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    اینکه اینها تشنه خون پلنگ هستند برای شما عجیبه اما برای من تعجبی نداره.
    روستایی بخصوص اگر دامدار هم باشه دشمن گرگ و پلنگه .
    حالا شما بیا یک دوره دکترای فرهنگ سازی براش بگذار که پلنگ مفید است یا یک گونه کمیاب ارزشمند است .
    این حالیش نمیشه پس باید سایه چماق حفاظت بالا سرشون باشه و بفهمند اگر پلنگ را بکشند براشون گرون تموم میشه.
    البته در کنارش روستاییانی که فهمیده تر هستند و زمینه علاقه به حیات وحش را دارند تشویق به همکاری شوند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  14. علی کشمیری می‌گوید:

    اگر یکی ازین جوانان نااهل را چند ساعت از یک پا آویزان کنند تا مدتها پلنگ در آن منطقه در امان خواهد ماند. کار از فرهنگ سازی گذشته.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  15. لاچین می‌گوید:

    چرا اداره این سه نفر را دست گیر نکرده مگر خودشان اعتراف نکردن. جرمه اینها اقدام به شکار است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  16. پرآو می‌گوید:

    دوستان عزیز دوستدار محیط زبیست مظلوم ما
    دیگه کار از کار گذشته .
    من دانشجوی تحصیلات تکمیلی در یکی از بهترین دانشگاه های تهرانم . در گفت و گو با دوستانم که در واقع قشر تحصیلکرده جامعه شناخته میشن به کرات میشنوم که میگم مثلا پلنگ وجود نداشته باشه چی میشه؟ مثلا آهو نباشه زمین به آسمون میاد؟
    دیگه شما تا ته داستانو خودتون بخونین که فاجعه ی فقر فرهنگی در کشور ما چقد گسترده و غیر فابل درمانه.
    فقط تاسف و فقط تاسف

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  17. محمدرضا مسعود کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    جزییات حمله وحشیانه چوپانان روستای قرطاول به پلنگ بی آزار .
    باید گفت توده کوهستانی سهند که با وسعتی بیش ششضد هزار کیلومتر مربع مابین شهر های بزرگی چون مراغه . بناب . عجب شیر . آذرشهر . تبریز .بستان آباد و هشترود محاط میباشد فاقد زیستکاههای مناسب زیست پلنگ میباشد چون فاقد یکی از سه شرط مهم زیستگاه پلنگ یعنی پناه و امنیت و گوشت میباشد و آن شرط مهم همان پناه است که اصل مهمی در حضور و یا عدم حیوان میباشد هرجند که فراوانی طعمه و امنیت نسبی در نقاطی از این گستره وجود دارد . پس باید پذیرفت که این نر پلنگ جوان درپی یافتن قلمرو از زیستکاهای جنوبی از این مسیر بطرف زیستگاههای شمالی در حرکت بوده که مورد این حمله وحشیانه قرار گرفته است که شرح جزییات این عمل وحشیانه هر مسلمان شیعه ایی را به یاد اعمال کوفیان در کربلا می اندازد که لرزه بر تن انسان می اندازد . به امید آگاهی وانسانیت .

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  18. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    دامداری باید از روش سنتی خارج و به روش صنعتی در بیاید. این مسئله در مورد بحره برداری از جنگل هم صدق میکند زیرا بزرگترین عامل از بین رفتن حیات وحش، تخریب زیستگاست. بحره برداری تنها از راه گردشگری ای که آسیبی به طبیعت نزند.
    زندگی باید از حالت عشایری و روستایی در آمده و اجتماعات بشری کانونی تر باشد که هم بفنع طبیعت و هم به نفع بشر است.
    طرح خرید زمینها و امتیازات روستاییان و عشایر به نفع محیط زیست و ایجاد تسهیلات، حمایت، اشتقال و تشویق آنها در انتقال به شهرهها و ایجاد فاصله بین جوامع انسانی و حیات وحش و طبیعت باید به یک هدف تبدیل شود که شاید تنها راه نجات طبیعت ایران (و حتی کشورهای دیگر) است.
    اگر در یک جمله خلاصه کنیم این شعار ماست:
    طبیت باید بکر و دست نخورده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  19. نیروانا می‌گوید:

    (با اینهمه پائین بودن سطح سواد و عدم وجود آموزش های زیست محیطی بطور آزار دهنده ای دردناک میباشد که باید مورد توجه تشکل های محترم قرار گیرد). همین جمله خلاصه وفشرده مشکل تقابل انسانها وحیات وحش در ایران است در تکمیل همین خبر که این افراد تفاوت یوز و پلنگ را نمیدانسته اند خود م با یکی از افراد که خود را اهل طبیعت گرد ی هم میدانست برخوردم که یک گور کن تاکسیدرمی شده در منزل داشت وتصور میکرد که ان توله پلنگ است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>