عامل کشتار پرندگان حمایت شده در گلستان به سه سال حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): آذرماه سال گذشته تصویری از یک شکارچی متخلف درحالیکه تعداد زیادی پرنده وحشی از جمله پرندگان حمایت شده و کمیابی نظیر پلیکان خاکستری و فلامینگو را شکار کرده است، در فضای مجازی منتشر گردید.

به دنبال انتشار این تصویر با توجه به مشخص بودن شماره پلاک خودرو و چهره متخلف، نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان به بررسی موضوع پرداخته و پس از چند روز تحقیق و بررسی هویت متخلف را شناسایی نمودند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: پس از شناسایی هویت متهم، با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان پرونده ای در این رابطه در دادگستری استان تشکیل و با دستور دادستان محترم گرگان حکم جلب متهم و توقیف خودروی مربوطه صادر گردید اما شکارچی متخلف که متوجه شده بود مامورین درصدد دستگیری وی هستند متواری شده بود.

………..….تصویری که از شکارچی متخلف در فضای مجازی منتشر شده و منجر به شناسایی وی گردید

احمد دباغیان اظهار داشت: پس از گذشته پنج هفته، مخفیگاه متخلف در یکی روستاهای اطراف کردکوی شناسایی و متهم ساعت شش صبح روز یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ در عملیات پلیس اطلاعات و امنیت کردکوی و نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان دستگیر شد.

پرونده متهمپس از تکمیل در دادسرا و صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب گمیشان جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز مجموعا ۱۱ فلامینگو، دو پلیکان، ۴۴ باکلان، ۴۲ چنگر، ۴ مرگوس، ۴ مرغابی و ۲ قرقاول به دادگاه ارجاع گردید.

در جریان رسیدگی به پرونده متهم در دادگاه جزائی گمیشان، دادگاه با توجه به گزارش محیط زیست و عکس های ارائه شده، دفاعیات بلاوجه متخلف در مرحله دادیاری (بازجویی)، کیفرخواست صادره از دادسرا و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۲ قانون شکار و صید متهم را به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم نمود.

همچنین دادگاه متهم را موظف نمود ضمن انجام پژوهش و تهیه مقاله در مورد علت کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان، همانطور که تصویر کشتار پرندگان در فضای مجازی منتشر شده است، نتیجه این پژوهش را نیز در فضای مجازی منتشر نماید.

متهم از سوی دادگاه موظف شد به مدت دو سال هفته ای یک روز با حضور در اداره محیط زیست بندر ترکن و گمیشان به آموزش محیط بانی و آشنایی با آثار مخرب شکار غیرمجاز پرداخته و آموخته های خود را در فضای مجازی منتشر نماید.


پس از محکومیت در دادگاه، متهم می بایست ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز گونه های فوق الذکر را نیز به حساب دولت واریز نماید.

+265
-272
  

9 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    حکم صادر شده به خوبی بازدارنده و البته آموزنده هست
    قطعا این شکارچی متخلف با گذراندن دوران حبس و البته تحقیق در حفاظت از محیط زیست به دنبال کشتار در این سطح وسیع نخواهد بود
    البته باید دادگاه تحقیقات بیشتری انجام میداد چون قطعا این شکارچی به تنهایی اقدام به شکار نکرده و همدستانی داشته که باید اونها هم محاکمه می شدند و البته مسئولان محیط زیست منطقه باید دقت بیشتری داشته و حتی از شناسایی دیگر همدستان این شکارچی غافل نباشند چون قطعا بیشتر این پرندگان مظلوم برای تاکسیدرمی شکار شده و ممکنه این افراد همچنان در حال فعالیت باشند!!
    این حکم هم درس عبرتی باشه برای دیگران
    ممنون از محیط بانان زحمتکش منطقه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  2. آرش می‌گوید:

    میگشتی بینی دیگه چیزی اونورا نیست ؟
    فقر فرهنگی داره بیداد میکنه تو طبیعت کشور

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  3. خورشید می‌گوید:

    گلی به جمال این قاضی باشعور!! دست مریزاد!!!

    انصافا بهترین خبری بود که میشد توی این روز جمعه شنید! هرچند که با توجه به شدت و وسعت این حرکت جنایتکارانه و وقاحت آمیز این جانور، حقش خیلی بیشتر از اینها بود….

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 12

    • رشید می‌گوید:

      ای کاش این موجود دوپا حتی یکی از این پرنده های زیباو ارزشمند را نمی کشت و شماهم دنبال خبر به این خوبی نبودید!!!@افسوس

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  4. مهرداد می‌گوید:

    آفرین به این حکم …آفرین به این قاضی محترم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  5. میش مرغ می‌گوید:

    درود بر قاضی فهیم
    متشکریم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  6. DORNA می‌گوید:

    زمان مناسبی هم حکم اعلام شد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  7. محسن رزاقی می‌گوید:

    یکی حکم هست که حکم جالبیه و یکی هم نوع پیگیری و دستگر شدن بدون تنش متخلف توسط مامورین.
    اگر این شیوه پیگیری و بدست آوردن سرنخ ( از فضاهای مجازی، مبایلها، و عکسها، اطلاع رسانی ها از طریق مردم، و موارد مشابه اون) بطور وسیع تری مورد توجه قرار گیرد بدون درگیری و تنش بین متخلف و محیط بان خیلی از متخلفین فقط با تحقیق براحتی بدام میفتند.

    این نوع حکم و نیز شیوه پیگیری متخلف میتوانند الگوهای خوبی برای قضات و مسئولین محیط زیست باشند.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  8. فاتح می‌گوید:

    واقعا این شکارچی چه جوری تونسته این همه موجود زنده رو از بین ببره و شکار بکنه و بعد هم با افتخار عکس بگیره و همه جا منتشر بکنه..واقعا خیلی خیلی عجیبه…حتی نمیشه بهش فکر کرد…دست قاضی درد نکنه چون حکم خوبی داده..قطعا این قاضی دوستدار محیط زیست بوده.. فقط خدا کنه این حکم توی دادگاه تجدید نظر زیاد تغییر نکنه…در ضمن اینکه انقدر دیر احکام صادر میشه اصلا خوب نیست..متهم بهمن ماه سال ۹۴دستگیر شده اما حکمش توی ماه ابان سال ۹۵صادر شده

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>