عاملین شکار غیرمجاز بز وحشی در خور و بیابانک بهمراه اسلحه قاچاق دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شکارچیان متخلف به مناطق آزاد شهرستان خور و بیابانک، نیروهای یگان محیط زیست اصفهان عازم ارتفاعات مورد نظر شدند.

فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان که شخصا در این عملیات حضور داشت در این رابطه گفت: محیط بانان پس از مدتی جست و جو، رد زنی و کمین با یک خودروی مشکوک مواجه شده و آن را متوقف نمودند.

مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: در بازرسی از این خودرو لاشه یک بز وحشی جوان و یک قبضه اسلحه شکاری گلوله زنی با لول تغییر شکل یافته و قابلیت شلیک گلوله های ژ۳ کشف و ضبط گردید.

در این رابطه چهار شکارچی متخلف بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

متخلفین از شکارچیان غیرمجاز سابقه دار و بسیار حرفه ای هستند که به شکار غیرمجاز و فروش گوشت شکار در سطح استان و شهرستان می پرداخته اند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۰ قانون فوق الذکر، هر کس مبادرت به تغییر در کالیبر، لوله و آلات متحرک هر نوع سلاح نماید یا شماره یا نشانه (آرم) سلاح را جعل نماید به جزای نقدی از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+72
-74
  

9 دیدگاه

  1. نیما می‌گوید:

    خواهشا سلاح این افراد را ضبط کنید

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 26

  2. علی می‌گوید:

    نیما جان ببخشیدا ولی اسلحه این شکارچی ها قاچاق بوده
    دیگه تحویلشون نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    در یک عمل زشت و پست آبروی خودشون رو معاوضه کردند با مقداری گوشت این حیوان زبان بسته و سرمایه های ملت و این آب و خاک، مال حلال بهتر نبود؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

  4. بهزاد می‌گوید:

    اراذل بازداشت شدند.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 15

  5. جواد می‌گوید:

    سلام، خداقوت دوستان و همکاران گرام ، دست مریزاد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

  6. نیروانا می‌گوید:

    منطقه خوروبیابانک با طبیعت وسیع وتپه های رملی منطقهای مناسب برای رهاسازی اریکس یا غزال عربی وشتر مرغ وحشی میباشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  7. محمد می‌گوید:

    ضمن محکوم کردن شدید این عمل شکارچیان غیرمجاز باید بگم وقتی شکار قانونی تعطیل شود ، افراد به شکار غیرقانونی روی می آورند .
    آقا چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد شکار عملی است که مورد علاقه ی افراد بسیاری بوده ، هست و خواهد بود .
    در دین ما هم شکار با رعایت اصول شرعی حلال است .
    ضمن این که در همه جای دنیا می بینیم که شکار جریان دارد و حتی برخی از کشورها مثل همین همسایه ی خودمون ترکیه توریسم شکار دارند که عزیزان می تونند با یه جستجو تو اینترنت از ارزآوری و درآمدزایی عجیب این توریسم اطلاع پیدا کنند .
    به نظر بنده سازمان محیط زیست باید با ایجاد زیستگاه های مناسب و جلوگیری از تخریب زیستگاه های حیات وحش توسط زمین خواران و دانه درشت های اقتصادی ، شرایط لازم برای احیا و تجدید حیات وحش رو فراهم کند و پس از آن با دادن مجوز شکار در فصل شکار و با رعایت ضوابط فنی ، زمینه ی شکار قانونی پایدار را به وجود آورد .
    حتی می توان با تکثیر گونه های جانوری و ایجاد توریسم شکار و کسب درآمد حیرت انگیز آن ، منابع مالی لازم برای احیا و ارتقاء دائمی حیات وحش کشور را تهیه کرد .
    الان در بعضی کشورها دولت برای دادن مجوز شکار یک قوچ ، ده هزار دلار یعنی سی و پنج میلیون تومان از توریست شکارچی می گیرد ، در حالی که بعید می دونم پرورش اون قوچ برای دولت بیشتر از نهایتا دو یا سه هزار دلار خرج برداشته باشد .

    این می شود احیای همیشگی حیات وحش و همچنین شکار قانونی و پایدار .

    اما برخوردهای احساسی و گازانبری نه تنها مشکلی رو حل نمی کنه ، بلکه جرم و شکار غیرمجاز رو تشدید می کنه که قطعا نتیجه ای جز افزایش جرم و بزهکاری و نابودی کامل حیات وحش نخواهد داشت .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  8. خورشید می‌گوید:

    گلوله های ژ۳ که می تونن فیل رو از پا بندازن برای تن کوچک و نحیف یک بز…
    شکسته باد دست های کثیف و جنایتکارتون!!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

  9. کریمی افشار می‌گوید:

    اینها تا گزیده نشوند ادم نمی شوند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>