اطلاعیه سازمان دامپزشکی درخصوص مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه ای از مردم خواست از مصرف طیور روستایی و پرندگان مهاجر بعنوان مهمترین عامل آلودگی جدا خودداری کنند.

اطلاعیه شماره یک سازمان دامپزشکی که بر روی سایت رسمی این سازمان منتشر شده است بشرح زیر می باشد:

 

«در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران همزمان با وقوع بیماری در برخی کشورهای اروپایی، هند و …  کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور ضمن حضور در محل کانون های آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به سایر مناطق، نسبت به نمونه برداری های لازم اقدام نموده اند.

بر اساس نتایج آزمایشگاهی بدست آمده نوع بیماری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تحت تیپ آن H5N8 و مشابه ویروس در گردش در اروپا می باشد.

در همین ارتباط عملیات معدوم سازی گله های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته است.

لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه معمول دارند.

از آنجایی که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح بوده و می توانند طیور روستایی را نیز آلوده نمایند، لذا از کلیه مردم شریف تقاضا دارد ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه ها و قبل از اطمینان از سلامت آن جداٌ خودداری نمایند.

بدیهی است سازمان دامپزشکی کشور به صورت شبانه روزی نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال نموده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.  اطلاعات تکمیلی در اطلاعیه های بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.»

+59
-242
  

18 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    سازمان حفاظت محیط زیست باید هرچه سریعتر پروانه شکار پرندگان وحشی رو لغو کند.

    پر طرفدار Thumb up 93 Thumb down 51

  2. اکبری می‌گوید:

    دیده بان جان
    فیلم جدیدتونه؟؟؟!!!!!!!!!!!

    چقدر تو بزرگ کردن اخباری که به نفعتونه ناشیانه تلاش میکنید؟!!!
    کسانی که مجوز شکار پرندگان گرفته اند میدانند چطور از عهده ی حل این مسئله برآیند .
    شما بیخودی ادای افراد نگران را در نیاورید/

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 43

    • رضا می‌گوید:

      دوست عزیز این اطلاعیه رو سازمان دامپزشکی کل کشور صادر کرده و الان هم روی سایت رسمی این سازمان قابل مشاهده هست.
      بازنشر این اطلاعیه به دیده بان و فیلم و اینها چه ربطی داره ؟؟؟

      داغ Thumb up 37 Thumb down 36

    • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

      آفرین چه استدلال درستى
      این راهکارتون را که گفتید به مجامع علمى هم بدهید.
      گزارش مفصلى در مورد بروز آنفولانزاى فوق حاد پرندگان منتشر شده که کارگروه ویژه مطالعات روى آنفولانزاى مرغى و پرندگان وحشى متشکل از متخصصین برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد، کنوانسیون پرندگان مهاجر، سازمان خواربار جهانى و متخصصینى از کشورهاى انگلستان، ایتالیا، دانمارک و … این گزارش مفصل را تنظیم کرده اند.
      همه اینها فیلم شما به شکار فکر کنید.

      داغ Thumb up 21 Thumb down 20

      • Ali می‌گوید:

        در کشورهاى نامبرده در تنظیم گزارش مورد اشاره جنابعالى ،ایا شکار پرندگان ابزى ،ممنوع شد؟جناب الله قلى در ضمن من فقط به شکار فکر نمى کنم،وطرفدارى بى منطق ازیک مساله نمى کنم،بارها با شکارچیان بر سر افراط در شکار بحث کرده وخواهم کرد.نوشته هاى من در همین سایت موید این مساله است.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

    • ali می‌گوید:

      افرین بر شما.متاسفانه سایت دیده بان ظاهرا بیطرف است اما در واقع…..؟ضمنا جناب الله قلی که فکر می کند فقط ایشان از اخبار جهانی اطلاع دارند باید به عرض برسانم در سال ۸۶ در تمام کشور های غربی پروانه صادر شد .بهتر نیست صادقانه نظر خود را بیان نمایید بجای نگرانی در قالب های دیگر؟ضمنا این پرندگان مهاجر با تمام پرندگان در تماسند. مگر اینکه روی کشور یک تور بکشید!

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

  3. حامی می‌گوید:

    پروانه شکار پرندگان هرچه سریعتر باید لغو شود

    داغ Thumb up 52 Thumb down 53

  4. آرش می‌گوید:

    بدشانسی پشت بد شانسی

    داغ Thumb up 12 Thumb down 17

  5. داریوش 2016 می‌گوید:

    این گوشتخواری هم هر دفعه یه مرضی بیرون میده یه روز جنون گاوی یه روز آنفولانزا خوکی یه روز مرغی بهتره کلا گوشت کنار گذاشته بشه

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  6. کلارى می‌گوید:

    پروانه شکار پرندگان براى همیشه باید لغو شود .

    داغ Thumb up 20 Thumb down 33

  7. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    با عرض سلام به همه طبیعت دوستان و تشکر ویژه از مدیرمحترم سایت دیده بان حیانت وحش ایران بخاطر اطلاع رسانی و انتشار اطلاعیه سازمان دام÷زشکی باید به عرض همه دوستان بویژه شکارچیان محترم برسانم که ÷رندگان مهاجر ابزی و کنار ابزی می توانند مخازن انتقال بیماری خطرناک انفولانزاری فوق حاد پرندگان محسوب شوند در حالی که متاسفانه خود پرندگان ناقل عملا مشخصات ظاهری این بیماری را ندارند یعنی اثار بیماری از جمله کبودی تاج و پاهای پرنده در این نوع ویروس قابل مشاهده نیست و باید احتیاط کامل در خصوص این نوع بیماری داشت چرا که در صورت ابتلا از پرنده به انسان و از انسان به انسان بسیار خطرناک و کشنده می باشد .

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  8. احمد رضا می‌گوید:

    سال نود و سه محیط زیست اعلام کرد آنفلونزای مرغی و شکار لغو شد.در صورتی که اصلا آنفلونزای در کار نبود.محیط زیست دروغ گفت.بهداشت هم اعلام کرد که انفلونزایی در کار نیست.اگه امسال روزی صد بار قسم هم بخورن که انفلونزا وجود داره کسی باور نمی کنه. به کسی ربطی نداره.من دلم میخواد مرغابی انفلونزادار شکار کنم.بس کنید دروغ گفتن رو.دیگه حنای محیط زیست پیش شکارچی ها رنگی نداره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  9. فرهاد می‌گوید:

    یه سوال .تاکنون چند نفر از طریق شکارچیان، آلوده به آنفلانزای فوق حاد پرندگان شده وخدای ناکرده دچار مرگ ومیر شده اندکه به خاطر اون باید محیط زیست پروانه های شکار ولغوکنه؟ اگه به خاطر این اتفاقات ومرگ انسانها در تلاشید ، بهتره خواستار تعطیلی تمامی شرکتهای خودرو سازی ، هواپیمایی واخیرا راه آهن کشور بدلیل عدم رعایت خیلی از مسائل که منجر به فوت سالانه نزدیک به ۳۰هزار نفر از هموطنانمون میشن بشید ودر این راه نیز تلاش کنید .

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>