پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در تمامی استان ها صادر نخواهد شد و شکار پرندگان وحشی تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): با توجه به شیوع  ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چندین کشور از جمله ایران و با عنایت به این موضوع که سازمان دامپزشکی کشور عامل اصلی ورود آلودگی به کشور را پرندگان مهاجر اعلام نموده است (لینک مربوطه)، ضروری و طبیعی است سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر آلودگی و حفظ سلامت مردم پروانه عادی شکار پرندگان وحشی را لغو نماید.

در این راستا دکتر مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  در خصوص واکنش و اقدامات این دفتر نسبت به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و پروانه شکار صادر شده گفت: دفتر حیات وحش طی نامه ای کتبا از معاونت محیط طبیعی سازمان درخواست ممنوعیت شکار پرندگان وحشی را اعلام نموده است.

همچنین علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان در این باره گفت: روز شنبه ۹۵/۹/۱۳ طی بخشنامه ای به کلیه استان ها اعلام خواهیم نمود با توجه به شیوع  ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، پروانه عادی شکار پرنده صادر نگردد و شکار پرندگان وحشی برای دارندگان پروانه نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد.

+2321
-3354
  

31 دیدگاه

  1. کارشناس می‌گوید:

    سلام

    مدیران سازمان محیط زیست تصمیم بسیار درست و عاقلانه ای گرفتند

    سلامت عموم جامعه از همه چیز مهمتر است و به هیچ عنوان نباید به خطر بیفتد

    به هیچ عنوان نباید اجازه داد به خاطر خوش گذرانی عده ای ، بیماری مهلک آنفلوانزا در کشور اپیدمی شود

    پر طرفدار Thumb up 135 Thumb down 104

  2. ایران می‌گوید:

    سلام.
    هفتاد هزار تومان پولی که واریز شده به حساب سازمان جهت پروانه شکار چی؟

    پر طرفدار Thumb up 117 Thumb down 13

  3. هتل می‌گوید:

    سلام نیاز به بررسی منطقه ای میباشد

    پر طرفدار Thumb up 80 Thumb down 8

  4. Ali می‌گوید:

    پول پروانه را پرداخت کنید،پولهایى که به خزانه رفته است

    پر طرفدار Thumb up 117 Thumb down 8

  5. عثمان می‌گوید:

    آخه آنفلوانزای تعدادی مرغداری چه ربطی به پرنده های بومی ما داره؟
    شما یک نمونه کبک باقرقره گنجشک یا هر پرنده بومی ایرانو پیدا کردید که آنفلوانزا داشت رسانه ایش کنید خودم اولین نفر هستم که میرم تو مسیر خروج از شهرمون وایمیستم و نمیزارم حتی یه شکارچی هم از شهر خارج بشه. چرا تا الان حتی یک نمونه هم مشاهده نشده؟
    چرا سازمان دامپزشکی و محیط زیست نمیگن منشاء آنفلوانزای مرغداری ها چجوری به پرنده های مهاجر ربط داره؟ مگه پرنده های مهاجر وارد مرغداری ها میشن؟ تازه اگر هم این سناربو درست باشه محیط زیست باید شکار پرنده های مهاجر رو لغو کنه نه پرنده های بومی
    اگه اینقدر خطر آنفلوانزا جدیه تو تلویزیون اعلام کنید تا کسی مرغ نخره، چرا در این زمینه حرفی زده نمیشه نکنه مافیای تولید مرغ جلوی این کارو گرفتن؟

    پر طرفدار Thumb up 119 Thumb down 15

  6. رضا ایرانی می‌گوید:

    کار درستی انجام دادن

    پر طرفدار Thumb up 148 Thumb down 109

  7. کبک می‌گوید:

    پیپ پیپ هورا پیپ پیپ هورا :)))

    پر طرفدار Thumb up 155 Thumb down 109

  8. خورشید می‌گوید:

    ظاهرا عطش کشتار به حدی بالاست که حتی تهدید جان و سلامتی مردم هم توجیح کافی برای توقفش نیست!!

    پر طرفدار Thumb up 118 Thumb down 97

  9. زبل خان می‌گوید:

    این سازمان حفاظت محیط زیست هم یاد گرفته. خوب اول بررسی میکردن بعد پروانه میدادن.بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان بابت پروانه دو ماهه گرفتن تازه یادشون افتاده انفلو انزا اومده.والا اگه یه نفر یه کبک میزنه همه میکنن تو بوق کرنا که فلانی دزده.پس این پولهایی که بابت پروانه گرفتن چی میشه

    پر طرفدار Thumb up 107 Thumb down 11

  10. سید علی می‌گوید:

    سلام
    آخه کبکی که تو کوه هست چه ربطی به آلانزا داره؟
    اصلا به کل پرندگان خشکزی هیچ ربطی به این موضوع ندارن.
    ۴ هفته دیگه فرصت برای پروانه خشکزی وقت هست حالا دیگه تا اطلاع ثانوی ممنوع هست خیلی بی معنیه و اگر بخواد این کار رو بکنن باید پول ما رو پس بدن.

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 10

  11. کبک می‌گوید:

    شکارچیان ظاهرا خیلی ناراحت مبالغی هستند که قبلا پرداخت کردن خب بهتره این مبالغ صرف احیا و حفاظت از زیستگاه ها بشه شما که خیر سرتون خیلی مدعی طبیعت دوستی هستین دیگه نباید خیلی نارحت بشین که این مبالغ به شما پس داده نشه و صرف حفاظت از طبیعت همون مناطق بشه…
    ببینیم چقدر مردین :)))

    پر طرفدار Thumb up 94 Thumb down 83

  12. سعید می‌گوید:

    با سلام
    از بس که حق کشی کردن
    حقتونه که باطل کنن
    دل ما خراسانیا خنک شد

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 63

    • Sniper می‌گوید:

      ظاهرا محیط زیست دوس داره مردم تخلف کنن چون سودش بیشتره. ازما که میگذره ولی بدا به حال هرکس که به هرطریق سر مردم کلاه بذاره یا کم کاری کنه قطعا خدا تقاصش میکنه

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  13. حسین می‌گوید:

    جالبه مرغداری ها انفولازی مرغی اومده و هیچ نشانه از انفولازی مرغی در پرندگان مهاجر و در محل های استراحت این پرندگان چه در شمال کشور و چه در جنوب کشور نیست ؟
    جالب تر اینکه اولین نشانه انفولازی مرغی در مرغداری های دیده میشه که هیچ ارتباطی با بیرون ندارن ! حتی خود افرادی هم که داخل مرغداری میشن قرنصینه میشن و با شرایط خیلی بهداشتی وارد مرغداری ها میشن !
    پروانه شکار پرنده های بومی و غیر مهاجر رو چرا باید لغو بشه !

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 6

  14. رشید می‌گوید:

    احتمالا مرغابیها و غازها رفتند تو ظرف آب مرغداریها!!!!! نوبت شماهم به اتمام خواهد رسید…

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 11

  15. امین می‌گوید:

    بهر دلیل همین که مانع کشتار پرنده های نازنین شدند
    حرکت شایسته ای بود

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 67

  16. Hesam می‌گوید:

    اقایونی ک از باطل شدن پروانه خوشحال شدید .. نمیخواد خوشحال باشید اونی ک بخواد پرنده بزنه کار ب پروانه نداره این پروانه دادن سوری بود حالا هم ی حرفی زده شد اکه کسی واقعا ی نمونه پرنده وحشی ک تو کوه و بیابون مرده بیاره من شخصا بهش جایزه میدم

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 10

  17. احمد رضا می‌گوید:

    اگه پروانه شکار لغو بشه من صد در صد میشم شکارچی متخلف.وقتی تخلف میکنی یعنی پی همه چی رو به تنت میمالی.پس امیدوارم سازمان محیط زیست اونقد حالیش بشه که بدونه الان شکارچی منتظر یه جرقه است

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 5

  18. کلارى می‌گوید:

    ببینین قوم شکارچى چه جلز و ولزى میکنه براى مبلغ ناچیز هفتاد هزارتومان !
    اونوقت براحتى حقوق جامعه رو ضایع مى کنند در سراسر ایران از شکار کبک و قوچ و گراز و پلنگ و خرس و حتى شغال و سنجاب و…

    داغ Thumb up 16 Thumb down 33

  19. تیهو می‌گوید:

    ای جانم

    داغ Thumb up 14 Thumb down 25

  20. محمد رضا س می‌گوید:

    خدا را شکر
    ای کاش تا پنج سال پروانه شکار نمی دادن

    داغ Thumb up 16 Thumb down 32

  21. آب را گل نکنیم می‌گوید:

    گل بود و به سبزه نیز آراسته شد.
    این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در کشور ما می افتد یعنی سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به صدور پروانه شکار پرندگان وحشی و اجازه شکارمیکند و البته هر سال با فرمی جدید و صدالبته غیر کارشناسانه ولی در اواسط فصل به علت شیوع بیماری آنفلو انزای پرندگان آنرا ممنوع میکند. خوب ظاهرا این تصمیم یعنی توقف شکاردر برخورد و بر رسی اولیه بسیار عاقلانه بنظر میرسد اما آیا وظیفه تشکیلات مهم و بزرگی مانند سازمان محیط زیست به همینجا ختم میشود ؟
    چند سال از تشکیل کانون شکار ایران ودر ادامه تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست میگذرد ؟ من فکر میکنم بیش از ۵۰ سال ، آیا تا کنون شنیده اید که این تشکیلات یک دوره یا کلاسی برای آموزش شکار چیان و سایر بهره برداران از حیات وحش و محیط طبیعی برگزار کند و انهارا با مقررات ، اصول و قواعد و ضوابط شکار و استفاده معقول و منطقی از منابع طبیعی آشنا کند؟
    اگر سازمان دامپزشکی کشور میگوید که عامل انتقال این بیماری پرندگان وحشی و علی الخصوص پرندگان مهاجراند پس جرا هیچ اطلاعاتی به شکارچیان که اولین برخورد ها را با پرندگان وحشی وبخصوص پرندگان مهاجر در پهنه های به مراتب بزرگتر از مناطق تحت نظارت و کنترل محیط بانان دارند داده نمیشود!!!
    آیا فکر میکنید به صرف صدور یک اطلاعیه ،همه تفنگ ها را غلاف میکنند؟ پس این همه گزارشات از تخلفات و شکار های غیر قانونی که در این وب سایت منتشر میشود چیست؟ تازه این گزارشات گزینه های محدودی هستند از تخلفات متعدد که هرروزه اتفاق می افتد حتی در زمانی که جریمه ها و مجازات های سنگین وجوددارد.
    به نظر شما ایا فرقی دارد که پرنده یا حیوان وحشی آلوده توسط شکار چی مجاز به محیط زندگی و خانه و روستا و شهر وارد شود یا توسط متخلف ؟
    برای اکثر مردم که شکارچیان هم ازاین بخش هستند جای سوال است که چرا اول این بیماری در مرغداریها ظهور پیدامیکند در حالیکه محیط مرغداری ها بسته است و هیچ نوع تماسی با پرنده های وحشی ندارند.
    آیا نمونه هائی از ابتلای پرندگان وحشی در کشور مشاهده شده ؟و سوالات دیگری که بعضی از آنها توسط دوستانی که در بالا نظر داده اند حتی در قالب طنز مطرح شده که متاسفانه پاسخی هم به این سوالات داده نمیشود.
    به نظر من اگر سازمان محیط زیست دوره های آموزشی را برقرار نماید میتواند به شکارچیان بیاموزد که این بیماری چیست و چه خطراتی برای انسان دارد و چگونه به انسان سرایت میکند ،مشخصات پردنده آلوده چیست ، اگر به موردی برخوردند چه کارهائی باید انجام بدهند . به علاوه باید در مواقع لازم از طریق رسانه ها به تنویر افکار عمومی بپردازد. حتی میتواند از شکار چیان به عنوان سفیران کشف و گزارش اینگونه بیماری ها استفاده کند تا قبل از آنکه این بیماری شیوع پیداکرده و مرغداری ها را آلوده نماید زنگ خطر به صدا در آید.
    به نظر من سازمان محیط زیست در این مورد تا کنون کوتاهی کرده است.
    روی سخنم با شما دوستان و مسئولین وبلاگ دیده بان محیط زیست هم هست ، شما هم غیر از انتقال اخبار و اطلاعیه ها وظایف دیگری هم دارید و باید از پوسته خبرگزاری صرف بیرون آمده در یک چنین مواقعی به روشنگری و ارائه اطلاعات کارشناسی و بحث علمی بپردازید.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 4

  22. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    فقط یک سوال : پرندگان مهاجر به همه استان ها مهاجرت و پرنده های بومی رو آلوده کردند؟؟؟ آخه پرنده مهاجر تو مناطقی که تالاب نیست(به فرض اینکه تمامی تالاب ها میزبان باشند) چکار میکنه؟؟؟ پروانه شکار کبک و تیهو و … چه ربطی به این مساله داره؟؟؟ به این دلیل نمیشه تو همه مناطق پروانه شکار رو باطل اعلام کرد…

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 6

  23. نیما می‌گوید:

    ارزش واقعی پلنگ بیش از ۴۰۰ میلیون تومان میباشد که خود سازمان کم و بیش این را میداند . اگر دست دامدار محلی و معادن از زیستگاه کوتاه بشه دیگه شاهد چنین فجایعی نخواهیم بود

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  24. نیما می‌گوید:

    این آنفلانزا n3h8 هستش و واگیر انسانی ندارد. الان شکار کلیه حیوانات ممنوعه در ایران ولی در اروپا و سایر کشورها با شرایط مشابه مثل ترکیه همچنان برقراره. که جای سوال داره. این همه پادگان بیکار که داره تعطیل میشه لااقل در هر استان سازمان قرارداد ببنده یکی رو اختصاص بدن مردم برن سفارش نبی مکرم اسلام مبنی بر تمرین در تیراندازی رو در فضایی امن انجام بدن و شکارچی ها هم برن اونجا تفنگ خود را تنظیم و تست کن. نرن داخل طبیعت که وسوسه هم نشن

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  25. پیمان می‌گوید:

    با سلام.من تازه هفته قبل ۱۵۰تومان هزینه پروانه شکار کردم.تکلیف این پول چی میشه؟ضمنا همه میدونن که هربار تو فصل شکار محیط زیست همین بهونه هارو میاره.کدوم انفولانزا؟هرکی پرنده ای شکار کرده بیاره من ازش میخرم

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  26. محسن 187 می‌گوید:

    این پول ها خوردن نداره هر چند که ظاهرا از گلوی محیط زیست راحت پایین میره. هر سال همین مسخره بازی ها رو در میارن. فکر نکنین شکارچی های که پروانه گرفتن به همین راحتی از دستورتون تمکین میکنن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  27. حسین مصلح می‌گوید:

    سازمان دام پزشکی و محیط زیست به بهانه ی آنفلانزا سهمی از بودجه دولت را برای مبارزه با این بیماری میگیرند و میخورند و بعد از صدور پروانه،شکار را ممنوع میکنند!!!
    این یه مافیای دولتیه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  28. پیمان می‌گوید:

    اقایان محیط زیست پس کو انفولانزا؟ راستی پولایی که از بابت پروانه شکار گرفتین رو چکار کردین؟اگه بازم نیاز داشتین تعارف نکنین خدایی. ما شکارچی ها در خدمت تون هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>