عاملین شکار غیرمجاز و درگیری مسلحانه با محیط بانان سرخه حصار به ۱۲ سال حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عصر روز گذشته دوشنبه ۹۴/۴/۲۹ یکی از محیط بانان پارک ملی سرخه حصار تهران حین دوربین کشی متوجه حضور چهار شکارچی متخلف گردید که مشغول کندن پوست شکار بودند.

رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار در این باره گفت: محیط بان که تنها بود موضوع را به مرکز اداره منتقل و درخواست نیروی کمکی نمود.

امامعلی یگانزاده اظهار داشت: به همراه یک نفر از محیط بانان عازم منطقه شدیم و با راهنمایی ماموری که در کوه بود پس از مدتی جستجو ۴ شکارچی متخلف مشاهده نمودیم که در نقطه ای مشغول استراحت بودند.

تصویر تهیه شده از شکارچیان متخلف توسط نیروهای محیط زیست درحالیکه متخلفین متوجه حضور مامورین نشدند

امامعلی یگانزاده گفت: با احتمال بروز درگیری، یک نفر از محیط بانان به فیلم برداری و عکس برداری از متخلفین مشغول شد و دو مامور دیگر بصورت نامحسوس به سمت محل حضور شکارچیان حرکت کردند اما متخلفین متوجه حضور مامورین نشده بودند.

زمانیکه محیط بانان به فاصله حدودا ۱۰ متری متخلفین رسیدند فرمان ایست صادر شد اما یکی از شکارچیان که مسن تر از بقیه بود اسلحه گلوله زنی را به سمت محیط بانان نشانه رفته و تهدید نمود در صورت جلوتر رفتن به آنها شلیک می کند.

با تهدید شکارچی متخلف دو محیط بان مجبور شدند حدود یکصد متر عقب نشینی کرده و پشت صخره ها پناه بگیرند.

………………….تصویر یکی شکارچیان متخلف در حال کندن پوست یک میش وحشی شکار شده

رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار گفت: شکارچیان متخلف پس از عقب نشینی مامورین قصد داشتند منطقه را ترک کنند اما متوجه شدند از سه طرف در محاصره محیط بانان هستند.

مجددا با صدای بلند به شکارچیان اعلام شد که در محاصره هستند و بهتر است سلاح خود را تحویل داده و تسلیم شوند.

متخلفین بدون توجه هشدارهای مکرر مامورین لاشه ها را رها کرده و برای رهایی از حلقه محاصره اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت محیط بان نمودند.

شکارچی متخلفی که مشغول تیراندازی بود مستقیم و به قصد هدف قرار دادن محیط بانان شلیک میکرد و اگر مامورین پشت صخره ها پناه نگرفته بودند بدون شک کشته می شدند.

تصویر تهیه شده از شکارچی متخلف در حالیکه روی زمین نشسته و در حال تیراندازی مستقیم به سمت مامورین است

یگانزاده گفت: پس از شلیک های شکارچی متخلف، محیط بانان نیز اقدام به تیراندازی هوایی مکرر نموده و تعداد زیادی گلوله به زیر پای متخلفین شلیک شد اما به هیچ عنوان حاضر به تسلیم شدن نبودند.

در جریان تیراندازی های محیط بانان یکی از شکارچیان برای برهم زدن تمرکز مامورین خودش را بر روی زمین انداخت و وانمود کرد که تیر خورده و مجروح شده است.

دو نفر از متخلفین به قصد خروج از منطقه به راه افتادند درحالی که نفر سوم خودش را به روی زمین انداخته بود و یک نفر نیز در بالای سر وی نشسته بود تا مامورین مطمئن شوند که یکی از شکارچیان تیر خورده است.

تصویر تهیه شده از شکارچی متخلف در حالیکه روی زمین نشسته و در حال تیراندازی مستقیم به سمت مامورین است

رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار گفت: زمانیکه شکارچیان از یکدیگر جدا شده و دو نفر از آنان به راه افتادند، محیط بان نیز جهت دستگیری آنها وارد عمل شدند اما هم شکارچیان و هم محیط بانان از شدت خستگی توان خود را از دست داده بودند.

حدود ۴ ساعت از آغاز درگیری و تعقیب و گریز گذشته و هوا تاریک شده بود اما مامورین به هر شکل ممکن دو شکارچی متخلفی که قصد خروج از منطقه را داشتند بازداشت نمودند.

پس از انتقال متهمین دستگیر شده به پاسگاه محیط زیست، محیط بانان مجددا عازم منطقه شدند تا دو متخلف دیگر که اسلحه به همراه داشتند را دستگیر کنند.

دو شکارچی متخلف پس از انتقال به اداره محیط زیست / نفر سمت چپ عامل اصلی تیراندازی به سمت محیط بانان

یگانزاده گفت: جستجوها تا حدود ساعت ۵ صبح ادامه داشت اما دو شکارچی متخلف به همراه اسلحه بکار رفته در درگیری با استفاده از تاریکی شب موفق شده بودند منطقه را ترک کنند.

محیط بانان به محل اولیه مشاهده متخلفین رفته و بخشی از لاشه یک قوچ و بخشی از لاشه یک میش وحشی را کشف و ضبط نمودند.

دو متخلف دستگیر شده نیز تحت بازجویی جداگانه قرار گرفته و یکی از آنها ضمن اعتراف به شکارغیرمجاز یک قوچ و یک میش وحشی مشخصات دو متهم متواری را نیز فاش نمود.

………………..دو متهم بازداشت شده (فلش قرمز) و دو نفر دیگر که موفق به فرار از منطقه شدند

رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار گفت: یکی از افرادی که بازداشت شده بود و مسن تر بود همان شخصی بود که در جریان درگیری دائما به سمت مامورین شلیک کرده بود اما در آخرین لحظه اسلحه را به پسر خود داده بود تا آنها فرار کرده و اسلحه را از منطقه خارج کنند.

پس از انجام بازجویی و تکمیل صورتجلسه تخلف، متهمین به مراجع قضایی معرفی شدند.

از تمام مراحل مشاهده متخلفین، پوست کندن لاشه شکار، درگیری و تیراندازی به سمت مامورین فیلم برداری شده و فیلم مربوطه در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

در جریان رسیدگی به این پرونده، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای یگان محیط زیست، اظهارات متهمین، کیفرخواست صادره در داسرا و فیلم و عکس تهیه شده از صحنه درگیری بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هریک از متهمین را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

- سه سال حبس به جرم تمرد و درگیری با مامورین دولت

- سه سال حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

- دو سال حبس به جرم حمل سلاح غیرمجاز

متهم ردیف دوم:

-  یک سال حبس به جرم تمرد و درگیری با مامورین دولت

- سه سال حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

همچنین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو قوچ و میش وحشی را به حساب دولت واریز نمایند.

+336
-2
  

9 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    قضات محترم باید به قدری احکام سنگین برای کسانی که به سمت محیط بانان شلیک مستقیم میکنند در نظر بگیرند که دیگه احدی در تصوراتش هم جرات چنین کاری به خودش نده!
    تا جای محیط بانان زحمتکش و جان برکف نباشیم و در چنین شرایط سختی قرار نگیریم درک نخواهیم کرد که محیط بانان چه انسانهای شرافتمند و از خودگذشتگه ای هستند هر کسی جای محیط بانان بود و اینطور گستاخانه مورد تهدید جانی قرار میگرفت درخواست مجازاتی سنگین برای این افراد میکرد تا شکارچیان جرات تیراندازی به سوی هیچ انسانی رو نداشته باشن
    البته وضعیت اسلحه مشخص نشد !!! چون اسلحه باید برای همیشه توقیف بشه
    تشکر ویژه از محیط بانان زحمتکش منطقه که اینطور دلیرانه از طبیعت منطقه حفاظت میکنند پایدار باشین
    واقعا چنین احکامی لرزه بر تن هر شکارچی متخلفی می اندازه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 15

  2. arash.g می‌گوید:

    تعداد محیط بانان ما در مناطق حفاظت شده نسبت به وسعت مناطق خیلی پایین است. باید فکری کرد

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

  3. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    ضمن تشکر از محیطبانان و قاضی محترم که در مجاورت تهران از تنوع زیستی شگفت انگیز و ارزشمند سرخ حصار شامل انواع وحوش از کل و بز و قوچ و میش و آهو و انواع مارها و خزندگان و کفتار و عقاب و غیره حفاظت می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  4. وحیدعینی می‌گوید:

    دورود

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

  5. میش مرغ می‌گوید:

    درود بر قاضی پرونده
    این اشرار که اقدام به شلیک مستقیم میکنند همانهایی هستند که در جامعه هم معضلات زیادی برای شهروندان إیجاد میکنند و پتانسیل انجام هرگونه کار خلافی را دارند و فقط باید به بند کشیده شوند تا مردم و طبیعت از دستشان در أمان باشند .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 13

  6. مهرداد می‌گوید:

    اگر به نیروی انتظامی شلیک کرده بودن به عنوان اشرار حکمشون چیز دیگه ای بود …
    ولی برای حمله به مدافع بی دفاع طبیعت این حکم صادرشد …
    باورکنید قوانین مربوط به طبیعت به بازنگری نیاز داره

    داغ Thumb up 3 Thumb down 8

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    بافت اجتماعی و موقعیت جغرافیائی منطقه ودر بن بست قرار داشتن این محدوده در همراهی تیره های اقوام متشتت و پراکنده از گوشه کنار این فلات که به جبر تاریخی و یا اجتماعی در این اقلیم گرد آمده اند در کنار محرومیت روز افزون در همراهی فقر آموزشی ساکنان روستاهای این گوشه از پایتخت و نبود کار و بالنتیجه درآمد حداقل،و تن دادن تعدادی از اهالی به برخی کسب های نامعمول، زمینه های مساعدی را جهت ارتکاب به بزه وبزه کاری فراهم آورده است.
    وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به این قلمرو حفاظت شده با واگذاری قسمتی از زمین های این منطقه توسط رِِئیس قوه قضائیه در سالهای گذشته،جهت احداث مسکن و تغییر و دستکاری گسترده باغات این بخش با احداث باغ ویلا همراه استخر درکنارتهاجم گسترده شکارچیان بدون شناسنامه و سلاح بدستان متفرقه در فصل شکار یا خارج از فصل شکار،ناقوس نابودی این عرصه را از مدتها قبل بصدا درآورده است.
    نظارت و پایش مستمر در کنار آموزش جوامع محلی و ترویج و تشویق و توسعه مشاغل روستائی تا حدودی میتواند دامنه این تخلفات آشکار را بیرنگ کند.!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. داریوش 2016 می‌گوید:

    نرج جریمه های کشتار حیات وحش و نابود کردن محیط زیست رو در کشورهای مختلف چک کردم متاسفانه نرخ جریمه ها در ایران خیلی ناچیز هست در برابرشون مثلا جریمه کشتن یوز در ایران از جریمه کشتن نوعی مارمولک در اندونزی کمتره

    داغ Thumb up 3 Thumb down 10

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>