عاملین شکار غیرمجاز یک قوچ و یک بزغاله وحشی در اسفراین دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (پنجشنبه ۹۵/۱۰/۹) به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود ورود شکارچیان سابقه دار به ارتفاعات پارک ملی سالوک، محیط بانان این پارک عازم منطقه مذکور شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین در این باره گفت: پس از تاریک شدن هوا محیط بانان و مامورین نیروی انتظامی در مسیر ورودی روستای شکارچیان به کمین می نشینند اما متخلفین حرفه ای از مسیر دیگری داخل روستا شده و وارد منزل خود شده بودند.

روح اله لایق اظهار داشت: نیروهای محیط زیست که فرار متخلفین را پیش بینی کرده بودند طی هماهنگی با دادستان و اخذ حکم ورود به منزل، شبانه به همراه مامورین پاسگاه انتظامی وارد منزل متخلفین شدند.

در جریان بازرسی از این مکان لاشه یک قوچ وحشی و لاشه یک بزغاله وحشی حدود ده ماهه کشف و ضبط گردید اما اسلحه شکارچیان که احتمالا قاچاق بوده و در کوه مخفی شده است کشف نشد.

در این رابطه دو شکارچی متخلف که سابقه دار نیز هستند دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

با توجه به تعطیل بودن جمعه، شکارچیان متخلف با دستور مقام قضایی تا روز شنبه روانه زندان شدند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین در دادگاه به جرم صید غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و با توجه به تکرار جرم (سابقه دار بودن متهمین) به هر دو مجازات (حبس و جزای نقدی) محکوم خواهد شد.

امنیت بسیار خوبی در پارک ملی سالوک برقرار شده است که مدیون تلاش محیط بانانی است که فقط به دلیل علاقه به محیط زیست شبانه روزی از منطقه حفاظت می کنند.

+41
-110
  

5 دیدگاه

  1. مینالیزا می‌گوید:

    باید در قوه قضاییه در رابطه با جرم های مربوط به حیات وحش و حتی محیط زیست دایره و بخش بازپرسی حرفه ای و قدرتمندی شکل بگیرد که دارای قدرت کافی و امکانات مخصوص این بخش باشد
    رییس قضا باید دستور تشکیل این بخش را با شکل جدید و حرفه ای بدهد
    جرایم زیاد است و راه گریز بسیار
    اغلب بسیار راضی از پرداخت این جرایم ناچیز هستند و برای انتقام و تلافی به طبیعت باز میگردن
    اینکه صلاح در کوه پنهان است جواب قانع کننده ای نیست باید قدرت بیشتری به بازپرس این بخش داد ، وقت تنگ است

    داغ Thumb up 15 Thumb down 22

  2. خورشید می‌گوید:

    این جریمه های نقدی گویا چندان بازدارنده نیستن! هر بار این جریمه ها از پول های دزدی حاصل از جنایات قبلی پرداخت میشه! ای کاش در تمام موارد از حبس تعزیری و تبعید و بیگاری استفاده بشه تا لااقل برای مدتی این دست های کثیف و پلید از دامن طبیعت کوتاه باشن!! البته به همراه توقیف همیشگی اسلحه ها و ادوات جرم و ابطال اون مجوزهای کوفتی مزخرف!!

    داغ Thumb up 15 Thumb down 25

  3. وحید.م می‌گوید:

    با این اوضاع و احوال و اخبار هایی که هر روز از گوشه وکنار ایران میشنویم ،داریم بر میگردیم به تاریخ ۱/۱/۱

    داغ Thumb up 14 Thumb down 14

  4. داوود ظریف می‌گوید:

    درود بر محیط بانان اسفراین ، دو پارک ملی سالوک و ساریگل جز زحمتکش ترین نیروهای سازمان هستند به چشم خود بارها دیدم که قبل از تاریکی از پاسگاه خارج می شوند و تاریکی به باسگاه بر می گردند ، مانند عقاب مناطق را رصد می کنند خسته نباشید به همه حافظان طبیعت

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 16

  5. سجاد قادری می‌گوید:

    افرین بر محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 14

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>