بهره برداری صنعتی از جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ششم ممنوع شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نمایندگان مردم در خانه ملت، با ممنوعیت هرگونه بهره برداری از چوب جنگل های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده ۴۸ مکرر مبنی بر اجرای دوره تنفس جنگل‌های کشور، با ۱۵۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است دکتر لاریجانی در توضیح بند یک این ماده مبنی بر آغاز ممنوعیت بهره برداری از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم توسعه گفت: قراردادهای بهره برداری از جنگل در حال حاضر وجود دارد که پس از اتمام قرارداد اجازه تمدید به موجب این ماده داده نمی شود. از این رو شروع ممنوعیت بهره برداری از ابتدای سال چهارم اجرای برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

ماده ۴۸ مکرر اصلاح شده این لایحه به شرح زیر است:

۱- هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ممنوع می‌باشد. دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

۲- دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

تبصره یک: جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز می‌باشد.

تبصره دو: برداشت درختان جنگلی در جهت اجرای طرح های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بلامانع است. همچنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌کاری‌های دست‌کاشت به‌منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

تبصره سه- سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درمدت سه‌سال اول اجرای قانون برنامه، ضمن جلوگیری از انعقاد قرارداد جدید در موارد موضوع بند (۱) و نظارت بر اجرای قراردادهای منعقد شده قبلی، اجرای مفاد این ماده را پیگیری کند.

۳- به‌منظور تحقق بند(۱)، دولت مکلف است با اختصاص ردیف اعتباری مستقل نسبت به پیش‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه‌های سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و مؤثر، حفاظت از جنگل های کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییرکاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام نماید.

تبصره:  دولت مکلف است تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

+100
0
  

12 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    سال سوم و چهارم یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟ممنوعیت از زمان تصویب باید اعمال شود حالا تا پایان سوم و شروع چهارم تلافی نو و کهنه را سر در ختان در می آورند این خط این نشون!!!!!واقعا یک کار عملی و بدون ایراد تا حالا هیچ کسی نکرده من که ندیدم شما اگه دیدید بفرمایید !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  2. خورشید می‌گوید:

    چه عالی! پناه می بریم به خده. انشالا که تمام و کمال اجرا بشن این ممنوعیت ها

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • خورشید عزیز، من با اینکه به نظر محترم شما رای دادم، ولی توضیحاتی دارم که در منگفت دیگری خواهم آورد. باور بیش از حد ما دوستداران جنگل به این مصوبات که اغلب به اجرا در نمی آید، زیان های جبران ناپذیری را تا به حال وارد آورده.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. اشنا می‌گوید:

    فقط خود مردم باید تلاشمونو کنیم اگه به انتظار مسولین باشیم که از منافع خودشون بگذرن …سلام کویر شمال

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • «… سلام بر کویر شما»
      آشنا جان گریه آور بود ژرف بینانه کلامت سر به سر؛ زیرا آن سخن یک حقیقت بسیار تلخ است؛ چون بُن علمی با خود دارد؛ یعنی یک شعار نیست. نبود جنگل یعنی بیابان زایی؛ و اگر این چند خال سبز هم از صورت آفتاب سوخته ی مام میهن پاک شود دیگر چیز چندانی برایش نمی ماند.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  4. مسعود شهرابی می‌گوید:

    مدتی قبل وزیر جهاد کشاورزی و به طبع از ایشان ریاست سازمان جنگلها و مراتع دستور بر عدم بهره برداری از جنگل‌های شمال دادن بر طبق این دستورالعمل هر گونه بهره برداری از جنگل‌های شمال ممنوع اعلام شد.

    از طرفی میدونیم لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس تقدیم شده! آیا دولت در برنامه ششم توسعه تغییر رویکرد داده و عدم بهره برداری از جنگل‌های شمال رو به سال چهارم از برنامه ششم توسعه موکول کرده که‌ در این صورت دوگانگی در حرف و عمل از سوی دولت جای تعجب داره و در صورتی که‌ مجلس بدون نظر خواهی از دولت عدم بهره برداری از جنگل‌های شمال رو به سال چهارم از برنامه ششم توسعه موکول کرده باید وزارت جهاد و سازمان جنگلها برای تغییر در رویکرد مجلس وارد عمل میشدند.

    بهتره دیده بان در این مورد روشنگری کنند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. سلام دوستان
    نکاتی چند: ۱ – اگر براستی می خواهیم یار جنگل باشیم، همه ی قرار داد های تجاری که تا به حال باعث ویرانی های باور نکردنی شده اند، باید فورن لغو شود؛ تکرار می کنم: فورن! در غیر این صورت با شناختی که ما از برداشت کنندگان داریم، از تبصره ها و ادامه ی قرارداد ها برای ویرانی بیشتر حد اکثر سو استفاده را خواهند کرد. ۲ – پرداخت غرامت به برداشت کنندگان بخاطر لغو قرار داد ها غیر قانونی است. در این باب پیشتر در وبگاه های خود نوشته ام و اینجا دیگر تکرار نمی کنم. اگر لازم شد، باز خواهم نوشت. ۳ – شاید پرسشی صادقانه پیش آید که آقای حبیبی باید بعضی قوانین را به سود برداشت کنندگان هم اجرا کرد. جواب: اولن ملت مظلوم ایران با کسی قرار داد جاوید نبسته که بعد آن همه سود بردن و ویرانی، غرامت هم بپردازد. دومن اگر به پرداخت غرامت تأکید شود، باید غارت ها نیز پس گرفته شود. به عنوان مثال به چند مورد از غارت و برداشت غیر قانونی و خلاف مطلق از سوی برداشت کنندگان اشاره می کنم که از این دست در سه استان شمالی بیشمار است. یعنی آنقدر خلاف شده که حقوق قراردی در برابر آن ها هیچ است. سه نمونه: غارت بسیار بیرحمانه و غیر قانونی جنگل شاندرمین*؛ غارت غیر قانونی پارک گیسوم که استراحتگاه مردم خسته ی میهن بود در روز های تعطیل؛ غارت غیر قانونی جنگل کهن تاسکوی ماسال که قطر درختان آن گاه به بیش از دو متر می رسید. اگر مسئولین دلسوز بخواهند پول این غارت ها را پس بگیرند، بی هیچ تردیدی ملت ایران از برداشت کنندگان فراوان طلبکار خواهد بود. اگر اجرای قوانین در حد شوخی هست که بحث دیگری می باشد؛ ولی اگر قانون و عدالتی درکار هست؛ بفرمایید، «این گوی این میدان!» بروید در مناطق مختلف سه استان شمالی از مردم، نه برداشت کنندگان و کمک کارانشان، بپرسید و ببینید چه ها کرده اند. آنوقت بعد از این دریافت های دقیق وقتی در تهران تصمیم می گیرید بیشک تصمیم شما خیلی منطقی تر خواهد بود.
    فعلن همین.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    دو صد درود بر نمایندگان مردمی و زحمتکش خانه ملت:
    صد البته ،اگر جنگلی تا آغازسال چهارم برنامه ششم توسعه ، باقی مانده باشد.!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. nima می‌گوید:

    یکی از بدترین تبصره های این قانون تبصره ی ۲ است چرا که همچنان مجوزی است برای جاده سازی های بی حساب و کتاب در دل جنگل های بکر. یکی از دلایل رواج ویلاسازی در روستاهای بالا دست و ییلاقی وجود و احداث همین جاده ها است. می خواهند هر جاده ی خاکی را به جاده های آسفالت شده تمام عیار تبدیل کنند و یا جاده های جدید بسازند تا قیمت زمین های مناطق ییلاقی یک شبه چند ده برابر شود و باز هم این مافیای ویلاسازی است که برنده این بازی می شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. امیر می‌گوید:

    چهار ساله آینده اجرا میشه. اگه تا اون زمان چیزی از جنگلها باقی بماند!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. محیط دوست می‌گوید:

    جالبه اینجا زیاد کسی نظری نداده چون مشخصه زیاد طرفدار نداره
    اگه شکار بود همه ریخته بودن– انگار جنگل زیاد مهم نیست

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>