عاملین شکار غیرمجاز سه قوچ وحشی در هفتاد قله دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی روزهای گذشته نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک در دو عملیات جداگانه و پی در پی دو گروه شکارچی غیرمجاز را دستگیر و از آنان لاشه سه قوچ وحشی، یک اسلحه برنو قاچاق کشف و ضبط گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره گفت: در عملیات نخست محیط بانان منطقه حفاظت شده هفتاد قله حین گشت و کنترل در ارتفاعات این منطقه با یک شکارچی غیرمجاز مواجه شده و جهت برخورد قانونی با متهم وارد عمل شدند.

دکتر محمودی اظهار داشت: مامورین شکارچی متخلف را دستگیر نموده و در بازرسی از وی لاشه یک قوچ وحشی به همراه یک اسلحه برنو قاچاق کشف و ضبط گردید.

یک روز بعد محیط بانان هفتاد قله یک خودروی سواری مشکوک را متوقف نموده و در بازرسی از درون خودرو مقداری گوشت شکار متعلق به قوچ وحشی را کشف و ضبط نمودند.

راننده خودرو در بازجویی ها اعتراف نمود که دو شکارچی متخلف که اقدام به شکار غیرمجاز نموده اند در آغل گوسفندان مخفی شده و وی را برای بررسی و مطمئن شدن از امنیت مسیر روانه کرده اند.

محیط بانان بلافاصله به آغلی که راننده خودرو گفته بود مراجعه نمودند اما متخلفین دقایقی قبل متوجه حضور محیط بانان شده و شبانه در کوه متواری شده بودند.

در بازرسی از درون این آغل نیز لاشه کامل یک قوچ وحشی و لاشه خرد شده یک قوچ دیگر کشف گردید.

با همکاری راننده خودرو و همیاران محلی هویت دو متخلف متواری که دارای دو اسلحه شکاری مجاز نیز هستند شناسایی شده و طی هماهنگی با مقام قضایی متهمبن به دادسرا احضار شده اند.

کلیه متهمین علاوه بر الزام به جبران ضرر و زیان وارده به محیط زیست معادل یکصد میلیون ریال بابت هر یک قوچ وحشی، از جنبه عمومی جرم نیز محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

در مورد اسلحه برنو قاچاق کشف شده از اولین متهم نیز بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح ها، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

+23
-39
  

13 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    شکارچی ها ی بیچاره چه مرارت هایی را برای شکار متحمل می شوند !!!
    ” در آغل گوسفندان پنهان می شوند” و با کوچکترین تهدیدی ترسیده و ” در کوه متواری می شوند ”
    بعد هم که به دادسرا فراخوانده شده و مجبور به جریمه ی میلیونی می شوند !
    واقعا حماقت تا کجا ؟؟؟

    البته عکس هایی که از شکارچی های دستگیر شده منتشر می شود ، بیشتر شبیه قاچاقچیان مواد مخدر و زورگیران بین راهی و تروریست هاست و به آدم حسابی نمی مانند .
    توی این عصر و دوره که آدم حسابی از این کارها نمی کنه …

    پر طرفدار Thumb up 129 Thumb down 70

    • رشید می‌گوید:

      شمااگر بدنبال آدم حسابی میگردید شکارچیان قانونمند هستند .از همه لحاظ از خیلیها سر هستند از نظر تحصیلات و شغل و درآمد و زندگی روبراه .دلیلش هم همین احترام به قانونی است که متاسفانه هیچوقت صحیح عمل نکرده .این تفنگ بدستان امروزی هم از جایی ریشه گرفتند که خود میدانید (مجوز دارکردن اسلحه بی جواز )

      پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 9

      • چغوک می‌گوید:

        خدا پدر و مادرت رو رحمت کنه که بالاخره یه حرف حساب از شکارچی ها شنیدیم .
        ولی دوست عزیز ، همین بی سر و پاها هم در هر صورت اسم شکارچی رو یدک می کشند .

        داغ Thumb up 7 Thumb down 47

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    یادمون نرفته مدتی قبل تعدد گله های دام در این منطقه و انتشار طاعون نشخوار کنندگان کوچک توسط گله های اهلی چه بلایی بر سر گله های وحشی منطقه آورد و خسارتی جبران ناپذیر وارد کرد امروز همه که‌ آغل این دامداران مخفیگاه شکارچیان شده البته شاید شکارچیان از همان گله داران منطقه باشن!!
    واقعا چرا شکارچیان منطقه در چنین شرایطی هم دست بردار نبوده و تعدادی رو که‌ از بیماری جون سالم به در بردن شکار میکنن!؟
    یعنی درک شرایط بد این منطقه برای این افراد تا این حد سخت هست؟
    ممنون از محیط بانان زحمتکش منطقه
    خیلی وقت بود از این منطقه خبری نداشتیم! توهم هست اگه فکر کنیم تخلفی صورت نمیگرفته نکنه تغییر مدیر کل باعث این خبر رسانی شده

    داغ Thumb up 17 Thumb down 62

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      این آغل هایی که میگن در حقیقت آغل نیستند زاغه های متروک و بلااستفاده ای است که از زمان قدیم به جا مانده و دامها را در شب های سرد زمستان جا میکردند. اهالی به این زاغه ها میگن کنده. در سالهای اخیر دیگر دامها در شب های زمستان به روستای خود مراجعت میکنند. در ضمن شما با چه دلیل ومدرکی اظهار میکنید که این شکارچیان دامدار بودند؟ دامدار فرصت این کارها را نداره و باید به دامهاش رسیدگی کند. اینها عشایر غیور!!!!! نیستند که سرتاسر سال را در کوه و بیابان پرسه زده و هرکدام هم یک اسلحه داشته باشند.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  3. مینالیزا می‌گوید:

    مفتخورانی که در زمستان و سردی هوا استفاده کرده و دست به غارتگری میزنند ،ده میلیون برای یک قوچ کمه ،کمه ، کمه و باعث جسارت شکارکشان شده

    داغ Thumb up 15 Thumb down 59

  4. پرهام می‌گوید:

    ایشا…خدا بحق مرتضی علی بزنه وسط کمرتون با این کاراتون شکارچیهای نامرد

    داغ Thumb up 18 Thumb down 61

  5. خورشید می‌گوید:

    بعد از دستگیری این دزدها بهتره توی همون آغل ببندن و جلوشون علف بریزن تا عمرشون بگذره!

    هم خرجش کمتره هم جانوران مظلوم و با ارزش کشور از شرشون خلاص میشن!!

    داغ Thumb up 16 Thumb down 64

  6. پلنگ هفتاد قله (مهراب) می‌گوید:

    مدیرکل قبلی جناب ابراهیمی قول پیگیری پلنگ و احیای آهو در این منطقه رو داد ولی هیچ خبری از آن نشد.
    از مدیرکل جدید خواستاریم این موضوع را پیگیری کنند و نسل آهو در این منطقه را دوباره بازسازی کرده و دوربینهای تله ای در منطقه استفاده کنند.

    داغ Thumb up 20 Thumb down 18

  7. زهرا می‌گوید:

    ۶۰ ضربه شلاق بخورن دیگه تکرار نمی کنند. این تنها راه علاج ایناست.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 40

    • Ali timsar می‌گوید:

      کسی که تو زمستون شب رو تو دخمه های کوه میخوابه و روز بعدش دوباره به اعماق کوه پناه میبره شلاق براش دسره غذاشه. فقط و فقط حبس های طولانی . جریمه هم زیاد تاثیر نداره. بالای ۱۰ سال حبس تفکر آدمو زیرو رو میکنه

      داغ Thumb up 9 Thumb down 39

  8. محلی طبیعت ستیز می‌گوید:

    پستی تا چه حد پستی تا چه حد پستی حد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  9. محلی طبیعت ستیز می‌گوید:

    سبک شکار کردنشون یه فرمه باید باهم در ارتباط باشن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>