به مناسبت ۱۳ اسفند روز جهانی حیات وحش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (CITES) در سال ۲۰۱۳ به سازمان  ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۲ یا ۱۳ اسفند در سال های شمسی) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرده است.

در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.

روز جهانی حیات وحش خواهد شد در سال ۲۰۱۷ به موضوع «گوش دادن به صداهای جوان» پرداخته است.

با توجه به اینکه تقریبا یک چهارم جمعیت جهان را افراد جوان در رده سنی بین ۱۰ و ۲۴ ساله تشکیل می دهند، نیازمند تلاش جدی هستیم برای تشویق جوانان به عنوان رهبران آینده و تصمیم گیرندگان جهان، به عمل در دو سطح محلی و جهانی برای حفاظت از حیات وحش در معرض خطر.

بر همین اساس تعامل و توانمندسازی جوانان در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گرفته است چراکه جوانان عوامل تغییر هستند.

روز جهانی حیات وحش ۲۰۱۷ جوانان سراسر جهان را تشویق می کند به اتحاد با یکدیگر برای مقابله با مخاطرات اصلی که حیات وحش را تهدید می کند از جمله تغییر زیستگاه، بهره برداری بی رویه و قاچاق غیر قانونی حیات وحش.

اقدامات حفاظت جمعی ما می تواند تفاوت ایجاد کند بین اینکه یک گونه یاقی بماند و یا ناپدید شود. بنابراین هم اکنون برای حفاظت از حیات وحش زمان گوش دادن به صدای جوانان است.

تنوع زیستی:

تنوع یا غنای گونه‌‌ای، شبکه‌ای از همه موجودات زنده، اعم از گیاهی و جانوری است و انواع جانوران، گیاهان و موجودات تک سلولی را در بر می گیرد. گونه ها علاوه بر آنکه نیازهای ضروری و اولیه انسان ها نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و دارو را فراهم می آورد، می‌توانند بر سلامت و شادابی روح و جسم، رونق اقتصادی و پیشرفت روزافزون جامعه بشری و پایداری محیط زیست جهان نقش داشته باشد.

امروزه دیگر مفاهیمی چون سلاح و تجهیزات نظامی، حرف آخر را در تامین امنیت ملی نمی‌زنند و در دنیایی که کشورها برای دسترسی به منابعی چون آب در تقابل با یکدیگر هستند، ابعاد و ارزش‌های مهم تنوع‌زیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

از طرفی دیگر تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد. نحوه برخورد انسان با محیط زیست، رابطه نزدیکی با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی در ادیان و جوامع گوناگون دارد.

در بیشتر مذاهب، از جمله دین اسلام احترام به طبیعت و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در آن، مورد توجه و جزء تعالیم دینی محسوب می‌شود. این امر در فرهنگ‌های بومی و جوامع پایبند به اعتقادات سنتی نیز مورد توجه قرار دارد.

متاسفانه امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌، روند انقراض گونه‌های زیستی با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته است و با حذف هر گونه گیاهی یا جانوری از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

+103
0
  

8 دیدگاه

  1. ایرانی‌مسلمان می‌گوید:

    امیدواریم انسان از این امتحان بزرگ پیروز بیرون بیاد….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    باید از نظرات سازنده کاربران این سایت در حمایت از گونه ها استفاده شود.
    گاهی دوستان دیدگاه های فوق العاده ای داشتند که آدم نگران میشه نکنه در لابه لای تاریخچه این سایت گم بشه.
    باید دوباره کشیدشون بیرون و ازشون استفاده کرد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. کفتار راه راه می‌گوید:

    کمتر از صد سال قبل طبیعت و زیست بومهای غنی در سرتاسر کشور و همچنین جهان وجود داشت و زیستگاههای انسانی مثل مزارع و روستاها به صورت جزیره ای بود (امروزه اکثر آنها از بین رفته و یا به صورت جزایری کوچک درآمده) و در این زیست بوم های غنی، مثل بیشه ها و جنگلهای و نیزارهای زاگرس و مازندران شیر و ببر هم پیدا می شد. در حال حاضر هم جاندرانی مثل یوز در آستانه انقراض قرار دارند و وضع خرس سیاه و میش مرغ و فک خزری هم بسیار بد است و پلنگ هم در اکثر زیستگاهها تعداد کمی دارد و در صورت عدم توجه در بیشتر زیستگاهها محو خواهد شد. وضع سیاه گوش و گور و گوزن زرد و حتی مارال و شوکا و کل و بز هم تعریفی ندارد و همگی نیاز به توجه ویژه دارند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. سهراب. . می‌گوید:

    عزیزان دیده بان
    مطابق تجربیات بنده از روند و سرعت درج خبر های جدید در این وبسایت، این حقیر برای اینکه با شما هماهنگ شوم روزانه بین ۵ تا ۱۰ کلمه از متن همین خبر رو خوندم، بخش هایی چنان درگیر هیجان میشدم که برای مطالعه روز بعد لحظه شماری میکردم اما با صبر و حوصله این خبر نیز مطالعه شد.
    خواستم در جریان باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. نیما می‌گوید:

    از پلنگ تلف شده بگید

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. DORNA می‌گوید:

    متاسفم که پلنگ بهشهر هم تلف شد و این نیست جز بی کفایتی بخش بزرگی از جامعه دامپزشکان که در بسیاری از موارد حیوانی را به بهانه
    چکاپ مورد انواعی از آزمایشها قرار داده و سپس با لیست پر و پیمانی از انواع بیماریها و انگل های داخلی و خارجی که در معایناتشان یافته اند خود را تبریه می کنند، این اولین بار نیست و همه کسانی به شکل حرفه ای سالها در زمینه محیط زیست فعالیت دارند می دانند که گاه بهترین کمک به یک حیوان آسیب دیده اینست که رهایش کنیم و به حال خود بگذاریمش حیوانات توانایی های اعجاب انگیزی در ترمیم خود به خود شکستگی ها و بیماریها دارند و تنها زمانی ممکن است جانشان تهدید شود که یا زخم بزرگ
    و عمیق داشته باشند یا در معرض دسترسی انسانها قرار بگیرند…
    بسیار بسیار متاسفم که سازمان محیط زیست سالهاست با گنجینه های ملی چون پلنگ و یوزپلنگ به روش آزمون و خطا عمل می کند…
    بسیار بسیار متاسفم که در این سازمان و تصمیم گیری هایش نقشی ندارم که اگر داشتم هرگز به هیچ گروهی اجازه زنده گیری هیچ حیوانی را نمی دادم… مگر اینکه به اطمینان می رسیدم تک تک اعضای آن گروه جان آن حیوان را مانند جان عزیزترین و پاره تنشان حفظ می کنند…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. خورشید می‌گوید:

    دیده بان جان خبر دارین؟؟
    پلنگ بهشهر امروز مرد……..!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  8. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    در ایران سرمایه گذاری و استفاده در مورد ظرفیتهای مردمى داوطلب در زمینه حمایت از گونه های حیات وحش بسیار کمرنگ است.
    واقعا حیف است، خیلی افسوس میخورم.

    لازم است در این زمینه دولت و مسئولان نگاهى نو، بابی جدید و شروعی جدی تر داشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>