شکارچیان قوچ وحشی که اقدام به تهیه فیلم «شکاربان پسند» کرده بودند به چهار ماه حبس و مصادره ادوات شکار محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز شنبه ۹۵/۱۲/۷ نیروهای یگان محیط زیست دماوند در استان تهران حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان متوجه صدای شلیک گلوله شدند. (لینک خبر در زمان انتشار)

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو پرداخته و پس از مدتی دوربین کشی دو سه شکارچی متخلف را مشاهده نمودند.

عباس میرزاکریمی اظهار داشت: مامورین که دو نفر بودند به دلیل تعداد متخلفین و همچنین فاصله زیاد و احتمال فرار آنها موضوع را به مرکز اداره گزارش داده و تقاضای نیروی کمکی نمودند.

با حضور دو اکیپ کمکی از ماموران محیط زیست دماوند، تلاش برای برخود قانونی با متخلفین آغاز شد.

محیط بانان تا جایی که ممکن بود بصورت نامحسوس به شکارچیان نزدیک شده و در فرصت مناسبی فرمان ایست توسط مامورین صادر شد.

شکارچیان متخلف پس از آنکه متوجه حضور محیط بانان شدند بدون توجه به فرمان ایست مامورین لاشه یک قوچ وحشی و کوله پشتی های خود را رها کرده و با پای پیاده متواری شدند.

لاشه قوچ وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف که در فیلم بدست آمده از متخلفین مجروح شده و هنوز زنده بود

محیط بانان نیز به تعقیب متخلفین پرداخته و با توجه به اینکه شکارچیان لاشه شکار را رها کرده و با دست خالی مشغول فرار بودند مامورین سعی کردند فردی را که اسلحه همراه خود داشتند تعقیب و دستگیر کنند.

محیط بانان حین تعقیب و گریز چندین تیر هوایی شلیک نموده و بارها دستور ایست دادند اما متخلفین حاضر به ایستادن نبوده و همچنان به فرار ادامه می دادند.

نهایتا پس از طی مسافتی طولانی متخلفی که اسلحه همراه خود داشتند از شدت خستگی به روی زمین افتاده و به ناچار تسلیم مامورین گردید.

در بازرسی از متهم دستگیر شده یک قبضه اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ دوربین دار که جواز حمل آن متعلق به فرد دیگری است کشف و ضبط گردید.

نیروهای محیط زیست پس از هماهنگی با مقام قضایی ضمن انتقال متهم به اداره محیط زیست گوشی تلفن همراه وی را مورد بازبینی قرار دادند.

در گوشی تلفن همراه متهم فیلمی وجود داشت که مربوط به شکار قوچ وحشی در همان روز بوده و کاملا نشان میداد که شکارچیان با قساوت و بیرحمی حیوان بی دفاع را هدف گلوله قرار داده و از صحنه های زخمی شدن، درد کشیدن و نهایتا بریدن سر حیوان فیلمبردای کرده بودند.

نکته جالب اینجاست که متخلفین در فیلم بدست آمده با طعنه اعلام می کنند که یک قصد دارند یک فیلم «شکاربان پسند» تهیه کنند.

همچنین در بازبینی گوشی تلفن همراه متهم تصویری از شکارغیرمجاز یک کل وحشی مربوط به زمان گذشته نیز بدست آمد. (تصویر زیر)

متهم در بازجویی ها هویت دو متخلف متواری را نیز کاملا فاش نموده و مشخصات آنها را نیز در اختیار مامورین محیط زیست گذاشت.

متهم دستگیر شده در جریان بازجویی ها گفت: «هنگامیکه در حال فرار از دست محیط بان بودم و مامورین نیز دائما تیر هوایی شلیک میکردند به شدت ترسیده بودم و با شلیک های هوایی گمان میکردم هر لحظه هدف گلوه قرار میگیرم، در همان زمان بود که استرس و ترس بسیار زیاد یک جانور هنگامیکه از دست شکارچی میگریزد و شکارچی به سمت حیوان شلیک می کند را کاملا درک کردم و از این عمل خود پشیمان هستم.»

با شکایت اداره محیط زیست دماوند پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی این شهرستان تشکیل و بزودی احضاریه و در صورت عدم حضور، حکم جلب متهمین فراری نیز صادر می گردد.

متهم دستگیر شده روز یکشنبه ۹۵/۹/۱۶ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیر مجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.
.

همچنین تصویر بدست آمده از شکار غیرمجاز کل وحشی نیز مربوط به دیگر متهم فراری است.

پس از مدتی دو متهم فراری نیز خود را به مراجع قضایی معرفی نموده و تحت محاکمه قرار گرفتند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری دماوند، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای محیط زیست، کشف لاشه شکار، تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه متهم، اعترافات نامبردگان و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمان ردیف اول و دوم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هر یک از متهمین ردیف اول و دوم را به تحمل چهار ماه حبس و مصادره آلات و ادوات به کار رفته در شکار محکوم نمود.

اما دادگاه متهم ردیف سوم (فردی که تصویری از وی همراه لاشه کل وحشی بدست آمده بود) را به دلیل کمبود ادله کافی از انهامات وارده تبرئه نمود.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+345
-115
  

6 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    حالا ازت یک فیلم زندانبان پسند تهیه میشه آشغال!!

    توی زندان به لحظاتی فکر کنین که بالای سر حیوون گلوله خورده در حالیکه ازش خون میرفت و از ترس می لرزید ایستاده بودین و در حال فیلمبرداری از خودتون صدای بع بع گوسفند درمیاوردین دلقک ها!!

    البته که اون صداها خیلی بیشتر از کلام انسان ها بهتون می اومد…..

    پر طرفدار Thumb up 92 Thumb down 50

  2. میش مرغ می‌گوید:

    خوش باشی در زندان

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 49

  3. نیما می‌گوید:

    این یک حکم خوبه ، چون ادوات شکار را ضبط کرده

    پر طرفدار Thumb up 90 Thumb down 50

  4. سهند می‌گوید:

    درسته شرایط هر منطقه نسبت به شرایط توپوگرافی و پوشش گیاهی و … متفاوته و روش خاص خودش رو برا دستگیری متخلفین میطلبه اماسوالی که همیشه برا من مطرحه اینه که چرا به جای اینکه متخلفین رو طوری دستگیر کنند که فرصتی برا فرار نداشته باشند چرا ایست میدهند؟!! خب طبیعیه شما ایست بدی متخلف فرار میکنه باید طوری کمین کنی و طوری عمل کنی که ناگهانی مچ متخلف در دستت باشه که این هم مستلزم اینه که محیط بان منطقه رو مثل کف دستش بشناسه و مسیر ورود و خروج متخلفین به منطقه رو کاملا پیش بینی بکنه و در مسیرشون اقدام به کمین کنه و محیط بان دیده بان هرلحظه با بیسیم موقعیت متخلفین رو به محیط بانان کمین کننده گزارش کنه. من هیچوقت ندیدم محیط بانان قدیمی که بیشترشون بازنشسته شده اند به متخلفین ایست بدهند!همیشه با اولین دوربین کشی میفهمیدند که متخلفین از کجا آمدن و به کجا میروند و همیشه هم در دستگیری آنها بدون اینکه متخلف کوچکترین فرصتی برا حرکت داشته باشه موفق بودند. در هر حال از تلاش محیط بانان مظلوم کشورم در هر نقطه این مملکت قدردانم.

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 40

  5. یوز ایرانی می‌گوید:

    اگه به پیشنهاد من گوش بدن انقدر جنایت نمیبینم.جمع آوری اصلحه وتحویل کراسبو و کمان بجای اصلحه گرم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 12

  6. شاهین می‌گوید:

    درود به عزیزان محیط زیست دماوند و درود به قاضی پرونده که حکم خوبی صادر کردند

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 13

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>