به مناسبت اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۲۲ ماه MAY مصادف با اول خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی (IDB- International Day for Biological Diversityy) ، برای افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی نام گرفته است.

تنوع زیستی چیست؟

تنوع زیستی (Biological Diversity که به طور مخفف Biodiversity خوانده می شود) یعنی گوناگونی یا تنوع گیاهان و حیوانات و دیگر موجودات زنده در یک ناحیه یا منطقه خاص.

تنوع زیستی همچنین به معنای تعداد یا فراوانی گونه های زنده مختلف در یک منطقه خاص است. دانشمندان گاهی تنوع زیستی را اکوسیستم (منطقه ای طبیعی مشتمل بر مجموعه ای از گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده در یک محیط خاص فیزیکی و شیمیایی) می نامند.

تمام موجوداتی که در یک اکوسیستم زندگی می کنند از جمله انسان، بخشی از شبکه حیات هستند. هرگونه پوشش گیاهی و هر موجودی نقش بسیار مهمی در چرخه حیات دارد. گیاهان، حیوانات و انسان ها در تعامل با یکدیگرند و بر اساس آنچه هر کدام ارائه یا تولید می کنند مانند غذا، سرپناه، اکسیژن و غنی سازی خاک به یکدیگر وابسته اند.

حفظ گستردگی تنوع گونه ها در هر اکوسیستم برای حفظ شبکه حیات و حفظ تمام موجودات زنده لازم است.

شعار روز جهانی تنوع زیستی در سال ۲۰۱۷ با عنوان «تنوع زیستی و گردشگری پایدار» انتخاب شده است.

حفاظت از تنوع زیستی چه در سطح گونه ها و چه در سطح اکوسیستم، پایه و اساس مهمی را برای بسیاری از جنبه های گردشگری فراهم می کند.

مناظر زیبا و تنوع زیستی غنی می تواند در جذب گردشگر تاثیر فراوانی ذاشته باشد.

مدیریت صحیح گردشگری می تواند از طریق جذب منابع مالی به کاهش تهدید تنوع زیستی و افزایش جمعیت گونه های جانوری کمک شایانی داشته باشد. اما در مدیریت گردشگری پایدار می بایست به کاهش آسیب به اکوسیستم های طبیعی توجه ویژه ای داشت.

گردشگری پایدار علاوه بر جذب منابع مالی می تواند در ارتقای آگاهی و توانمندی جوامع محلی تاثیر بسزایی بگذارد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+22
0
  

4 دیدگاه

  1. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    بسیارخوب
    چنین روزهایی از طریق صداوسیما و دیگر ارگانها باید بیشتر معرفی شده و برنامه ها و فراخانهاى مردمى بیشتری باید براش در نظر گرفته بشه و هم در اینطور روزها کار فرهنگى بیشتری انجام گیرد.
    خلاصه تمرکز و سرمایه گذارى روى بخش فرهنگ بازده فوق العاده دارد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    تعداد بسیار اندک یوزها به ویژه یوز ماده و همچنین پراکندگی در یک منطق وسیع و از هم گسسته و عدم ارتباط آنها با یکدیگر، شرایطی بدتر از در معرض انقراض (بالاترین درجه ریسک) دارد و نیاز به توجه و نگهداری و اقدامات عاجل دراد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    در مورد یوزها به عنوان مهمترین گونه در معرض انقراض کشور باید افزود به علت زادآوری بسیار سخت یوز در اسارت و دشوار بودن بازگرداندن آنها به طبیعت و همچنین تعداد بسیار کم یوزها و تلفات بسیار توله یوزها در طبیعت به علت شکار توسط درندگان دیگرو سگهای گله و یا کمبود غذا (تخمینی توسط لورنسون حکایت از مرگ ۹۶–۹۴ درصد توله‌ها پیش از رسیدن به استقلال دارد) و از سوی دیگر زاد آوری بالای آنها در طبیعت و امکان تکثیر بالای آن در شرایط مناسبو طبیعی، طرح ایجاد ذخیره گاه گونه های بیابانی با محوریت یوزپلنگ در یک فضای کاملا مدیریت شده برای ایجاد یک جمعیت بزرگتر در دست مطالعه است. که ضمن حفظ و تکثیر یوز با انتقال یوز مازاد به زیستگاههای بحرانی یوز به آن مناطق هم کمک کند. البته فکر می کنم این طرح سه چهار سال قبل باید انجام می شد که الان یکی دو یوز ماده مازاد می داشتیم تا به دره انجیر انتقال می دادیم و تازه هنوز تصمیم گیری نشده و معلوم نیست تا زمان اجرا یوز نری هم در دره انجیر مانده باشد و یا خیر؟ ولی البته این طرح جدای حفظ یوز در شرایط طبیعی شاید در آینده حتی برای کمک به میاندشت و یا توران هم نیاز باشد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • داریوش2016 می‌گوید:

      در اسارت درسته به سختی جفتگیری میکنن اما رها کردن اونها در این مناطق گسترده هم بدتر از اسارت هست تنها راه حل کنونی مناطق فنس کشی شده بسیار بزرگ هست و مراقبتهای گسترده در سطح بین المللی و حتی تکثیر منصوعی

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>