به نوزادان تنهای جانوران وحشی دست نزنید و آنها را از زیستگاه طبیعی جدا نکنید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): فصل زاد و ولد حیات وحش در کشور آغاز شده است و جانوران وحشی در عرصه های طبیعی شروع به زایمان بچه های خود نموده اند.

در این زمان از سال بسیاری از کوهنوردان، طبیعت گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به هر دلیلی وارد عرصه های طبیعی می شوند ممکن است با نوزداران تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

بسیاری از افراد نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت در حالی که تنها هستند مشاهده می کنند و با تصور آنکه مادرشان تلف شده و یا آنها را رها کرده است از روی دلسوزی آنها را به همراه خود از طبیعت خارج نموده و به ادارات محیط زیست تحویل می دهند.

اقدام به خارج نمودن نوزادان جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است که هر چند با نیت خیر انجام شود آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.

این تصور که نوزادان جانوران وحشی که در طبیعت تنها مشاهده می شوند، حتما از سوی مادرشان رها شده و یا مادر آنها تلف شده، تصور اشتباهی است.

حیوانات ماده به دلایل مختلفی ممکن است لحظاتی بچه های خود را ترک کنند اما مجدد به سراغ آنها باز خواهند گشت.

ماده هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده اند ناچار هستند برای تغذیه و یا شکار بچه های خود را مدتی تنها بگذارند اما مجددا به محل اختفای آنها بازمی گردند.

ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آنها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه های خود را مخفی نموده و موقتا محل را ترک می کند. حیوان ماده از بچه ها فاصله می گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه ها مجددا به سراغ آنها بازمی گردد.

دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس به جانور می شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت می بایست بدون آنکه به آنها دست زده شود، بلافاصله از آن مکان فاصله گرفت تا حیوان مادر بتواند به سراغ بچه های خود بازگردد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.


+214
0
  

8 دیدگاه

  1. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    دیده بان عزیز این مطلب خیلی مهم، آموزنده و مفید است اما باید توجه داشت بیشتر (شاید هم بشه گفت تمام) کاربران وبسایت افرادی هستند که حامی حقوق حیوانات و حیات وحش می باشند و از دوست داران محیط زیست.
    حتما افرادی که قصد سوء استفاده از طبیعت رو دارند و مردم از این پایگاه ها دیدن نمی کنند.
    نمیشه ترتیبی فراهم کرد که یک تیزر هر چند کوتاه از شبکه های ملی پخش بشه؟؟؟
    اینطوری اثر بخشی روی تمامی افراد است نه یک جامعه آماری محدود

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 1

    • سهند می‌گوید:

      این کارها باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست بشه! سازمان باید با تهیه فیلم، مستند، آگهی، اطلاعیه و … در رسانه ملی نسبت به آگاهی بخشی به قشرهای مختلف جامعه اقدام کنه

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  2. ایرانی‌مسلمان می‌گوید:

    مهدی‌آقا کاملا درست میفرمایند…..
    فرهنگ‌سازی از سوی صداوسیما بسیار اندک انجام میشود؛درصورتی که اگر این کار صورت بگیرد به دلیل مخاطبان بسیار این رسانه تاثیر بزرگ‌تری نسبت به سایر رسانه‌ها خواهدداشت….

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  3. رضا1394 می‌گوید:

    با سلام
    اکثر وحوش با کوچکترین حضور انسان در زیستگاهشان (ولو با آنها کاری هم نداشته باشند) احساس ناامنی کرده و می گریزند و حتی گاهی خانه و توله ها و جوجه هایشان را هم رها می کنند و باز نمی گردند؛ و حدالمقدور (به ویژه در زمانهای حساس) بایستی از رفتن به جاهایی که وحوش می زیند احتناب کرد و اجازه داد طبیعت نحیف کشور خود را باسازی کند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  4. محمدرضا می‌گوید:

    باسلام به نظر این بنده این اطلاعیه ها باید از طریق صدا وسیما وشبکه های اجتماعی پر بیننده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد وصدا وسیما هم یک ارگان دولتی هست باید تیزرهای سازمان محیط زیست رو به صورت رایگان از شبکه های خود پخش نماید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. د .حامدی می‌گوید:

    دوستان به خوبی به نقش مهم صدا و سیما شاره کردند. اگه صدا و سیما در کنار سایر بحث های فرهنگی که همیشه انجام میده و خیلی هم به جا و ضروریه، به این جور مسائل هم بپردازه خیلی تاثیرگذاره. نکته مهم اینه که این نوع آگاهی بخشی ها باید از شبکه های پربیننده پخش بشه و با تکرار هم همراه باشه. وگرنه پخش چنین توصیه هایی از شبکه هایی مثل ۴ و مستند تاثیر زیادی نداره .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. جمشید می‌گوید:

    صدا و سیمای…
    و تبلیغاتی که برایش ریالی درآمد ندارد.!!!
    اصلی و ابدی….!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>