جهانگیری: باید بین توسعه تکنولوژی، صنعت و محیط زیستی توازن برقرار کنیم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه مسئله محیط زیست، مسئله دیروز، امروز و فردای ایران است، گفت: از این رو هر فرد علاقمند به ایران باید به موضوع محیط زیست و حل چالش های این حوزه بپردازد و توجهی جدی به آن داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، وی افزود: گرد و غبار، دریاچه ارومیه، هورالعظیم، آلودگی هوای کلانشهرها، آب، سلامت، شیوع بیماری های صعب العلاج که نوعا ریشه در تخریب و آلودگی محیط زیست دارد از جمله حادترین مسائل پیش روی مردم ایران است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حساسیت بالای مردم ایران روی مسائل محیط زیستی، اظهار کرد: این حساسیت به خوبی در ایام انتخابات مشهود بود و مردم احساس می کردند که آینده آن ها در مسائل محیط زیستی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید اعتراف کنم که ملت ایران با بزرگواری نسبت به مسئله محیط‌ زیست و آینده کشور از خود حساسیت نشان دادند و راه خوشبختی و پیشرفت کشور را به نحو مطلوبی از بیراهه تشخیص دادند.

جهانگیری با اشاره به شعارهای حمایتی مردم خوزستان از روحانی در ایام انتخابات، گفت: وقتی دیدم که مردم خوزستان که گرفتار بسیاری از مشکلات بودند و هستند در حمایت از رئیس‌جمهور شعار « ماکه هوا نداریم، ولی هواتو داریم» را سر میدادند، افتخار کردم؛ چرا که این عبارت به ظاهر یک شعار است اما در واقع اوج شعور مردم و امید به آینده استکه با همه سختی ها این راه انتخاب کرده اند.

تلاش دولت یازدهم برای تبدیل محیط زیست به اصلی ترین و ملی ترین مسئله کشور

معاون اول رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که در دولت یازدهم تلاش کردیم که محیط‌ زیست را به اصلی ترین و ملی ترین مسئله کشور تبدیل کنیم، تصریح کرد: در همین راستا، نخستین مصوبه دولت یازدهم به دریاچه ارومیه و احیاء آن مرتبط بود.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره عدم امکان احیاء دریاچه ارومیه، گفت: امروز خوشحالیم که با اقدام های صورت گرفته مشکلات جدی و خطراتی که حداقل ۱۴ میلیون از مردم شمال غرب کشور بر اثر خشک شدن دریاچه ارومیه با آن درگیر بودند تا حد زیادی رفع شده است و امیدواریم با اجرای برنامه های آتی و به نتیجه رسیدن این برنامه ها، دریاچه ارومیه نه تنها خطری برای مردم منطقه نداشته باشد بلکه به کانون سرزندگی و حیات منطقه تبدیل شود.

این مقام مسئول در ادامه ضمن انتقاد از برخی سوء مدیریت های صورت گرفته در هورالعظیم در گذشته، گفت: در شرایطی که در عمق چند صد متری در خلیج فارس شاهد حفاری هایی برای استخراج نفت هستیم، در مقطعی برخی سوء مدیریتها باعث شد تا تصمیم به خشک کردن هورالعظیم گرفته شود و هورالعظیم به عنوان کانون تهدید کننده خوزستان شود که خوشبختانه امروز با همت سازمان حفاظت محیط‌ زیست، وزارت نیرو ، وزارت نفت و مسئولان استان این مشکل رفع شده و بر طبق آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست امروز بیش از ۸۰ درصد این تالاب دارای آب است و مجددا به کانون زندگی و حیات تبدیل شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هورالعظیم امروز هم آب دار و هم استخراج نفت از آن صورت می گیرد و هیچ مشکلی نیز برای توسعه اقتصادی ایجاد نکرده است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم تمرکز بر مسائل محیط زیستی کلانشهرها، تصریح کرد: در همین راستا با جدیت روی مسئله آلودگی هوا تمرکز کردیم و در ادامه نیز توجه ویژه ای به نیروگاه های اطراف شهرها که با سوخت مازوت فعالیت می کردند، صورت گرفت که حجم وسیعی از آلودگی ها را به سمت شهرها پراکنده می کردند و در همین زمینه تقریبا سوخت تمام نیروگاه های حساس به گاز تبدیل شد و جمعیت کشور را از خطری بزرگ دور کرده ایم.

تخصیص دو میلیارد دلار اعتبار خارجی برای خرید دو هزار دستگاه واگن قطار شهری

وی از تخصیص دو میلیارد دلار اعتبار خارجی برای خرید دو هزار دستگاه واگن قطار شهری در جلسه اخیر شورای اقتصاد خبر داد و افزود: این اقدام در راستای توسعه حمل و نقل درون شهری است و امیدواریم وزارت کشور و شهرداری های تهران و کلانشهرها با مدیریت شوراهای شهر جدید از این فرصت استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اشاره ای هم به برخی اقدام های صورت گرفته از سوی دولت یازدهم در زمینه مقابله با گرد و غبار داشت و خاطرنشان کرد: بخش مهمی از گرد و غبار مشکل خارجی است که رفع آن کار بسیار دشواری است و وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست باید در این خصوص وارد دیپلماسی جدی شوند و این موضوع را پیگیری کنند.

جهانگیری ادامه داد: درباره مهار کانون های داخلی ایجاد گرد و غبار، دولت تمرکزی جدی معطوف کرد و سال گذشته کاری جهادی و ۲۴ ساعته آغاز شد تا بخشی از این مسئله حل شود. درباره کارون، تالاب ها و زاینده رود نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توجه به مسائل محیط زیتستی درآیین و فرهنگ ما بیش از اینکه یک ضرورت باشد به عنوان یک باور و اعتقاد مطرح است، تصریح کرد: امروز نیاز داریم از پشتوانه‌های ادبی، دینی و فرهنگی بهره ببریم تا آب و خاک و هوا را حفظ کنیم. تصرف بی رویه بشر در طبیعت بیشتر از هر دلیل دیگری حاصل سقوط اخلاق است.

جهانگیری افزود: البته در ایران برخی ابرچالش ها وجود دارد که اگر بصورت جدی به آن ها نپردازیم، می توانند کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.
معاون اول رئیس جمهور بیکاری را یکی از چالش های مهم کشور برشمرد و گفت: ظرفیت اشتغال زایی کشور در بهترین دوره ها حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در سال بوده و اکنون به طور سالانه ۱ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که برای پاسخگویی به نیاز اشتغال آن ها باید اقتصاد کشور بزرگ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم میان توسعه تکنولوژی، توسعه صنعت و ضرورت های محیط زیستی توازن برقرار کنیم، افزود: باید نقطه مطلوب که بتوان به طور همزمان توسعه و مسائل زیست محیطی را دنبال کرد شناسایی کنیم و به آن بپردازیم.

بهینه سازی انرژی تعهدی ملی، بین المللی و عقلانی است

جهانگیری یکی از جهت گیری های آینده کشور را بهینه سازی انرژی عنوان و خاطر نشان کرد: بهینه سازی انرژی هم تعهد ملی و بین المللی ماست و هم یک تعهد عقلانی در کشور است. عادلانه و منصفانه نیست که این میزان از منابع کشور هدر رود و محیط زیست را نیز نابود کند و از این رو موضوع بهینه سازی انرژی در دولت دوازدهم یکی از اولویت های اصلی خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با حضور همه آحاد ملت امکانپذیر خواهد بود، تصریح کرد: نهادهای مدنی فعال در حوزه  محیط زیست نقش مهم و کارسازی دارند و دولت حتماً از این شبکه های ایجاد شده استقبال می کند زیرا هر پیشرفتی در حوزه محیط زیست زمانی موثر است که همه گروه ها نظیر علما، تشکل ها، مراجع، هنرمندان و همه آحاد مردم در آن مشارکت و حضور داشته باشند.

دولت پناهگاه مردم و مردم تکیه گاه دولت باشند

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در تهدیدات محیط زیستی پناهگاه جدی مردم باشد، گفت: به طور نمونه در مسئله گرد و غبار و آلودگی هوای کلان شهرها دولت باید پناهگاه مردم باشد و در عین حال مردم نیز باید تکیه گاه مهم دولت و حکومت باشند.

جهانگیری تصریح کرد: باید به یک تفاهم ملی برسیم که مسائل بزرگ و جدی کشور زمانی قابل حل هستند که مردم و دولت در یک جهت قرار گیرند. امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند مسائل و مشکلات را برطرف کند.

مقابله با تهدیدهای محیط زیستی فرازمانی و فرامکانی است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه جهان بیش از ظرفیت زیستی خود در معرض آسیب های جدی قرار دارد و با چالش های متعددی روبرو است، گفت: مسائلی مثل گرمای زمین،‌ تغییر اقلیم، انقراض گونه های مختلف جانوری، آلودگی هوا، آب و خاک، زوال جنگل ها و مراتع، خشکی تالاب ها و دریاچه ها، طوفان، گرد و غبار همه و همه تهدیداتی است که برای ساکنان زمین وجود دارد و یقیناً مقابله با چنین مسائلی فرازمانی و فرامکانی است و همه دولت ها و ملت ها باید نسبت به سرنوشت زمین و بشریت حساس باشند و برای حل این چالش ها برنامه ریزی کنند.

گازهای گلخانه ای تولید شده در آمریکا زندگی همه بشریت را تهدید کرده است

وی با اشاره به توافق آب و هوایی پاریس، گفت: متاسفانه کشوری که بیش از همه در ایجاد و توسعه گازهای گلخانه ای نقش داشته، در اقدامی برتری جویانه و بی حساب نسبت به این توافق به نوعی ابراز تردید کرده و اعلام نموده است که ترجیح من بیش از این که مردم جهان باشند مردم آمریکا هستند و گویا فراموش کرده است که گازهای گلخانه ای تولید شده در آمریکا زندگی همه بشریت را تهدید کرده و این اتفاق اگر یک متهم اصلی داشته باشد، این متهم آمریکا است که باید به وظایف انسانی و قانونی خود طبق توافق نامه پاریس عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت تعادل به زیست بوم جهان مستلزم کار و تلاش جدی همه کشورها و بخش های مختلف اعضای جامعه جهانی است، تصریح کرد: جامعه جهانی نمی تواند ناعدالتی نسبت به محیط زیست را ببیند و نسبت به زندگی پرمخاطره انسان ها بی تفاوت باشد.

جهانگیری تصریح کرد: حفظ محیط زیست در قرن بیست و یکم قطعاً‌ اصلی‌ترین مسئله‌ای است که جامعه جهانی با آن روبرو است زیرا محیط زیست یک موضوع تزئینی نیست بلکه مسئله ای است واقعی و عام است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

+214
-50
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>