بره میش زنده با تلاش محیط بان پارک ملی بمو از متخلفین باز پس گرفته شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز قبل رفتار غیر عادی یک میش وحشی توجه نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی بمو را به خود جلب نمود.

رییس اداره پاک ملی بمو در این باره گفت: محیط بانان با توجه به بی قراری و سر و صدا و بی قراری میش وحشی که چند روز ادامه داشت و با توجه به فصل زایمان احتمال دادند بره ی این میش توسط متخلفین زنده گیری شده است.

علی آرندی اظهار داشت: مامورین تحقیقات گسترده ای را در روستاهای اطراف پارک آغاز نموده و با کمک مخبرین محلی متوجه شدند بره ی میش توسط یکی از متخلفین زنده گیری شده و درون خانه ای نگهداری می شود.

نیروهای محیط زیست پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی ورود به منزل به همراه مامورین پاسگاه انتظامی وارد خانه مظنون شده و به بازرسی از این مکان پرداختند اما موفق به یافتن بره میش نشدند.

محیط بانان در ادامه خانه برادر مظنون را نیز مورد بازرسی قرار داده و در آنجا بره میش را کشف نمودند.

در این رابطه یک متخلف بازداشت و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.

متاسفانه میش مادر پس از چند روز بی قراری محل مربوطه را ترک نموده و محیط بانان موفق به مشاهده مجدد آن نشدند.

همچنین امکان رهاسازی بره میش کشف شده نیز به دلیل عادت به انسان و عدم توانایی زندگی در طبیعت بدون حمایت مادر وجود ندارد. بنابراین بره میش کشف شده به ناچار می بایس بقیه عمر خود را در اسارات سپری کند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم صید غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده در پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+43
-3
  

15 دیدگاه

  1. یوز ایرانی می‌گوید:

    واقعا متاسفم واقعا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 5

  2. یوز ایرانی می‌گوید:

    چطور دلش آمد مادر و بچه رو از هم جدا کنه

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 3

  3. سلام دوستان
    «همچنین امکان رهاسازی بره میش کشف شده نیز به دلیل عادت به انسان و عدم توانایی زندگی در طبیعت بدون حمایت مادر وجود ندارد. بنابراین بره میش کشف شده به ناچار می بایس بقیه عمر خود را در اسارات سپری کند.»
    این خودش یک نوع مرگ است؛ تقریبن مثل این است که بره میش نجات نیافته. اساس این است که مادر و فرزند به هم برسند.
    پس چه باید کرد؟
    می ارزد در منطقه ای که حدس زده می شود مادر آنجا باشد، رها شود و دورا دور زیر نظر باشد. وگرنه اسارت با مردن خیلی فرق ندارد.
    در ضمن عادت کوتاه مدت بعد از مدتی از سر بره می پرد؛ یعنی در واقع خصلت طبیعی و طبیعت پیروز می گردد. در این ارتباط خوب است این نکته ی جالب ذکر شود که گاه حیوانات و پرندگان اهلی که به دلایلی برای مدتی طولانی در طبیعت رها شده اند، کاملن وحشی گشته اند.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  4. نیما می‌گوید:

    اینا هم مثل همین داعشی می مانند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  5. با سلام مجدد
    اگر دوستان قصد رها سازی آزمایشی بره میش را داشتند، در لحظه ی رها سازی باید یک نفر دستکش مصرف نشده(تازه) به دست کند و به مدت چند دقیقه با شاخه ی های نرم کاج و یا هر گیاه وحشی عظر آگین دیگری، تمامی قسمت های بدن بره را به آرامی ماساژ دهد تا بوی آدمی از آن گرفته شود.
    دوستداران گرامی حیات وحش! بیایید این سخن را یکبار برای همیشه بخاطر بسپاریم: اسارت یعنی زندان، یعنی مرگِ تدریجی، یعنی قطره قطره مردن.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  6. محسن رزاقی می‌گوید:

    دست محیطبانان زحمتکش درد نکند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  7. خورشید می‌گوید:

    طفل معصوم… عملا یک راس از این گونه تلف شد و از دست رفت!!
    چی به روز مردم مهربان و طبیعت دوست ایران زمین اومده که تمام خصلت های پسندیده ی باستانی و اتصال و احترام و عشق به طبیعت رو کاملا از خاطر بردن و اینطور بی رحمانه با جانوران رفتار می کنن….؟؟ در کنار مقابله و مبارزه ی پیگیر با جنایتکاران و مجرمین حوزه ی حیات وحش، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه ی لزوم حفظ و حراست از گنجینه های طبیعی در جوامع محلی به خصوص مناطق حاشیه ی زیستگاه ها هم باید به طور جدی و گسترده در دستور کار سازمان قرار بگیره!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

    • بله جناب خورشید، فرهنگ سازی اساس است – زشتی ها را زدودن و بر زیبایی ها افزودن. این نه فقط در ارتباط با طبیعت بلکه در ارتباط با کل هستی زمین و بشر نقش اساسی دارد. متأسفانه در جهان آشفته، جنگ زده و بسیار بی رحم شده ی بدَر و ببَرِ کنونی مایه ی زیادی برایش گذاشته نمی شود.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  8. نیروانا می‌گوید:

    ظاهرا بعضی از مردم محلی مجاور مناطق حفا ظت شده قصد شروع نوعی دامپروری به نام دزدیدن بره های قوچ ومیش واهو و پروار کردن واستفاده از گوشت انها رادارند صدمه زدن به جنگلها ومراتع واستفاده غیر مسئولانه از طبیعت کم بود این هم اضافه شد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • رشید می‌گوید:

      فرمایشات شما کاملا صحیح است .این نوع دزدی و غارتگری را عمدا نمیبینند و یا میگویند نیرو و ابزار و بودجه و ………نداریم که مسلما این معنای حفاظت نیست و فقط بمعنای شانه خالی کردن از زیر مسءولیت و حفاظت حیات وحش و درختان و دیگر گونه هاست .فقط خوب بلد هستند جواب بدهند حالا جوابشان درست یا غلط .یا در حد تمسخر و فرار از واقعیت یا بطریق دیگر باشدمردم بهتر میدانند اما کجا باید از حق و راستگویی دفاع کرد هنوز به قانون تبدیل نشده !!!!!

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

      • نیروانا می‌گوید:

        جناب رشید در حاشیه مناطقی مثل قمیشلو کلاه قاضی یا کرکس که من رفته ام متاسفانه مزارع وزمینهای واگذاری به تعداد ی افراد زمین طلب یا مرغداریها وکوره های گچ واهک پزی و… وجود دارد که دارای نعداد زیادی کارگر بومی یاخارجی هستند که در یکی از انها من دیدم که با وسایلی ساده مثل سیم پلاستیکی ماهیگیری تعداد زیادی کبک را به به بهانه اوای خوش انها به دام انداخته بود یا شبها اهوانی را که به سمت باغات یا مزارع میایند به بهانه حفاظت از مزرعه مخفیانه شکار میکنند

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    تا کی شاهد چنین حوادثی باشیم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  10. فاتح می‌گوید:

    امان از مردم محلی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  11. پارسیس می‌گوید:

    هم از طبیعت که متعلق به ما وبقیه ی ملت ایرانه به رایگان استفاده میکنند هم به طبیعت و حیات وحش اسیب میزنن از این موجودات مگه پست تر خدا افریده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  12. زهرا میراخوری می‌گوید:

    چی بگم از این ظالمان

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>