بارش های کشور در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش یافته است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، میزان کل بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه گذشته) تا هفته دوم تیرماه جاری برابر ۲۲۳ میلیمتر بوده است. این در حالی است که میزان بارش‌های کشور در سال آبی گذشته ۲۳۱ میلیمتر ثبت شده است.

بنابراین بارش ها در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.

بر همین اساس، از شش حوضه آبریز اصلی کشور چهار حوضه دریاچه ارومیه با ۳۶ درصد، مرزی شرق با ۳۵ درصد، دریای خزر با ۲۹ درصد و قره قوم با ۲۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بودند.

حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش و حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

0
-53
  

7 دیدگاه

  1. سلام دوستان
    تا فاجعه ی عظیم و نهایی رخ نداده، باید با برنامه ریزی های بسیار دقیق به فکر نجات طبیعت میهن بود. امروز پستی در وبگاهِ «جنگل مظلوم» نهادم که ادامه خواهد داشت.
    خبر رسانی هم لازم است، ولی کار از این ها گذشته، باید کاری کرد. درست است که کشور ما دچار خشکسالی است، ولی باور کنید که همه این نیست؛ چنانکه در گذشته ها نیز ما خشکسالی های زیادی داشته ایم، اما دریاچه ها، آبگاه های میهن خشک نشدند. پس بیایید ببینیم، کجا دست آدمی مهر زشت خود نهاده و در به روی ویرانی اینگونه بیرحم گشاده.
    اگر همین امروز در نیابیم که کجا ها چه کرده ایم؛ باور کنید که اشک و زاری فردا کاری از پیش نخواهد بُرد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  2. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    درود بر جناب لیثی حبیبی گرامی یکی از کاربران محترم و دوست داشتنی.
    حرف من هم حرف ایشان است این دست بشر بوده است که در بیشتر موارد کار دست طبیعت داده اگر دیر به فکر طبیعت آسیب دیده ضربه ای که به آن زده ایم و بحران موجود بیفتیم چوب بی توجهی و اعمال زشتمان را خواهیم خورد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • محسن رزاقی عزیز سلام بر شما
      من نیز همیشه به شما با دیده ی احترام نگریسته ام زیرا دیده ام برای چشمان خشکیده ی مادر – ایران – پیوسته فریاد و گریه می کنید. من همیشه صدای هق هق طبیعت دوستان و ایران دوستان و انسان دوستان را در واژه هایشان شنیده ام احترام بر انگیز.
      گذشته از آن شما در این جهان پر از ناراستی، جزء نادر کسانی هستید که با نام و فامیلی خود می نویسید و این نیز احترام بر می انگیزد.
      در تأیید سخن شما و جناب «کفتار راه راه» هزاران نمونه می توان آورد که من به دو تای آن بسنده می کنم. آقایون همه ی مشکلات مملکت را حل کرده بودند، مانده بود وسط دریاچه ی ارومیه، که اصلن معنی نامش دریای آرام است(آروم میه)، پل(دیوار) بزنند! آیا این پل فقط برای آسایش مردم و کوتاه سازی طول راه ساخته شد؟
      طبیعی است که جواب نه است. از این دست کار ها برای سود جویی بود و در ضمن منتی نیز سر مردم نهاده می شد.

      نزدیک به ده سال شبانه روز فریاد زدم، بسیار گاه در نیمه های شب از خواب بر می خاستم و می نوشتم که: «جنگل بسیار محدود ایرانِ بیابانی و کویری برای بریدن نیست حتی اگر شما ها موفق شوید یک برگ کاغذ را به قیمت هزار تومان قدیم بفروشید؛ زیرا این جنگل ها مانند ذخیره گاه و پشتوانه ی بانکی میهن است که اگر خالی شود، کشور بی پشتوانه می مانَد؛ که در این مورد خاص، حاصل کار بیابان زایی است و نابود شدن طبیعت کشور. صدای گریه ها و نعره های از دل بر آمده ی مرا تلاش کردند خود نشنوند و از سوی مردم نیز شنیده نشود! تا اینکه در تهران روشن، ایران دوستانی پیدا شدند و صدای فریاد و هق هق گریه های ما را شنیدند و در آن نهایت انسان دوستی و مهربانی دیدند؛ پس مجلس تصویب کرد: «قتل عام جنگل بعد از این ممنوع!»
      ولی متأسفانه مسئولین اجرایی آن طرح ملی نجات بخش هنوز به نعل و میخ می زنند و این در حالی است که باور کنید بریدن حتی یک نفر درخت بعد از این برای اهداف تجاری و صنعتی غلط نیست، بلکه عین جنایت است.
      سوال: پس این همه سال که می دریدند و می بریدند چگونه به آن بیداد عظیم و بسیار آشکار تن در داده شد!؟
      جواب کوتاه: برای سود جویی دست به هر کاری زدند تا هرچه بیشتر تحمیق ایجاد نمایند. یعنی تعدادی سودجو بخش بزرگی از کارشان این بود که به وسیله ی ریزه خواران در منطقه و هم با تکیه به بعضی بالادستی ها(همدستان) در مرکز استان و پایتخت میهن اینطور وانمود کنند که دارند اشتغال زایی می کنند؛ در حالی که سود آن کار با زیان آن اصلن قابل مقایسه نبود و نیست. هنوز دارند می درند و برند، و مسئولان محترم هر وقت چیزی می گویند از این دست که: امسال سال پایان بریدن است و اینگونه حرف های تکراری، بسیار خسته کننده و آزار دهنده.

      اگر شما و دیگر عزیزان ایران دوست، انسان دوست و طبیعت دوست بخواهید جواب بلند مرا بخوانید باید به مرور سد ها مطلبی را که در صفحه ی اصلی و هم نظرگاه های وبگاه ها و سایت در داخل و خارج میهن نوشته ام را مطالعه نمایید که در این اندک نگنجد.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • سلام جناب محسن رزاقی عزیز
      و ممنونم بخاطر توجه شما به موضوعات اساسی. نظرات شما و بعضی دوستان دیگر نیز همیشه مورد توجه و احترام من بوده. این نوع برداشت، به دلسوزی، آینده نگری، ژرف بینی، آگاهی و در نتیجه دریافت های دقیقی احتیاج دارد، و چنین حضوری مایه ی خوشحالی است.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. مهرداد می‌گوید:

    راه حلی نداریم جز سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک (خورشیدی ، بادی و …) برای شیرین کردن و انتقال آب دریا به شهرها و مناطق روستایی + بالا بردن بازدهی آب در بخش کشاورزی
    سرمایه گذاری بر روی آب شیرین کن های اتمی هم راهکار مناسبی است …اتکا به بارندگی رو باید فراموش کنیم …همین بارندگی ها ی رو به کاهش رو بذاریم برای باز سازی منابع زیرزمینی آب …

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>