تلاش ها برای نجات یک فک خزری آسیب دیده در بندر انزلی ناکام ماند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز  پیش طی گزارشی مردمی مبنی بر مشاهده یک فوک زنده در ساحل بندر انزلی، کارشناسان محیط زیست دریایی و معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عازم محل مورد نظر شده و اقدام به انتقال فک آسیب دیده به پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی بندر انزلی نمودند.

قربانعلی محمدپور  مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در این باره گفت: شرایط فک در زمان انتقال به دلایلی همچون گرمای شدید هوا، استرس و نیز صدمات احتمالی داخلی در وضعیت مناسبی قرار نداشت که با تلاش دامپزشک و متخصص پستانداران دریایی و انتقال به استخر آب شیرین و مسقف پژوهشکده، شرایط حیوان کمی رو به بهبود رفت اما بعد از گذشت ساعاتی دوباره وضعیت حیوان رو به وخامت گذاشت وم تاسفانه در ساعات پایانی شب این فک خزری تلف شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان محمدپور گفت بر اساس اعلام نظریه دکتر شیرازی کارشناس متخصص و مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، خونریزی زیر جلدی در ناحیه پشت سینه حیوان که احتمالا ناشی از برخورد شدید جسم سخت و تیز مانند نیزه خمیده صیادی بوده و همچنین از دست رفتن شدید آب و املاح بدن بدلیل قرار گرفتن طولانی در گرمای شدید ساحل، از جمله دلایل تلف شدن این گونه ارزشمند و در خطر انقراص بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان استرس و شوک وارده به دلیل انتقال و جابجایی حیوان توسط اهالی بومی را نیز از جمله دلایل احتمالی تاثیر گذار در تلف شدن این فک خزری دانست.

نمونه هایی از بافت های اندام های مختلف لاشه به منظور انجام تحقیقات، در پروژه حفاظت از فک خزری برداشته و لاشه نیز برای انجام تاکسیدرمی به سردخانه منتقل شد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

0
-29
  

2 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    میشه مگه جای نیزه معلوم نباشه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    ای حیوونای خدا ….
    چقدر ما آدما کم میگذاریم برای این زبان بسته ها.
    افسوس یکی دیگه هم از دست دادیم.
    وای که تقریبا تمام خط ساحلی را از آن خودمون کردیم امان از این بیداد. کجا رو دارن برن این زبون بسته ها، اصلا روی آرامش را میبینند؟؟!!!
    ای داد، ای فغان، هر وقت یاد اشقال تقریبا تمام خط ساحلی خزر میفتم دگرگون میشم باید این خانه ها ویلا ها ساخت و ساز ها عقب نشینی کنند کی میخواهیم ………

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>