اجرای طرح استراحت جنگل ها در دولت یازدهم اقدامی شجاعانه در کشور است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در سفر به استان گیلان در جلسه شورای اداری و برنامه ریزی منابع طبیعی این استان گفت: بدون شک جنگل ها زیر بنای توسعه و حیات محسوب می شود و همه امور زیر بنایی کشور با مسائل منابع طبیعی گره خورده بطوری که توسعه یک جامعه با پایداری و توسعه جنگل ها عجین شده و همه عناصر ضروری مثل آب، خاک و هوا به وجود جنگل های شاداب کشور بر می گردد.

خداکرم جلالی در جلسه شورای اداری و برنامه ریزی منابع طبیعی استان گیلان ضمن تشکر از مدیر و کارشناسان منابع طبیعی این استان، گیلان را پیشگام در اجرای طرح تنفس جنگل خواند و یادآور شد اولین استانی که در حوزه شمال، پایان بهره برداری از جنگل ها را اعلام نمود، گیلان بود.

وی افزود: تصمیم های گرفته شده در دولت یازدهم در خصوص تنفس جنگل یک اقدام بزرگ و شجاعانه و بسیار اساسی برای کشور است و در واقع یک حرکت بزرگ در خدمت به طبیعت بوده که امیدواریم با درست عمل کردن به این طرح، جنگل های زیبای هیرکانی شمال کشور از رشد و شادابی لازم برخوردار شود.

رییس سازمان جنگل ها خاطر نشان کرد: با عنایت به طرح تنفس جنگل، ۹۰ درصد از نیاز چوبی کشور از طریق توسعه زراعت چوب و ۱۰ درصد نیز از طریق واردات تامین خواهد شد ضمن اینکه هیچ  عوارضی از واردات چوب اخذ نمی شود.

—————————————————————————————————————————————————————————–

همچنین مدیرکل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به سیاست کلی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مبنی بر توقف بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی، امسال هیچ‌گونه نشانه‌گذاری درختان جنگلی برای قطع در نظر گرفته نشده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، محمدعلی معصومی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ مجوزی برای قطع درخت تحت عنوان سهمیه مجریان طرح‌های جنگل‌داری صادر نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال بهره‌برداری ۱۳۹۵ – ۱۳۹۶ که از اول مهر ۱۳۹۵ آغاز شد، حجم مصوب برداشت چوب از جنگل‌های هیرکانی یا همان جنگل‌های شمال، واقع در استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، ۵۵۹ هزار و ۸۶۹ متر مکعب و حجم نشانه‌گذاری درختان جنگلی، ۴۱۲ هزار و ۷۵۸ متر مکعب بود.

مطابق آمار رسمی، برداشت چوب از جنگل‌های هیرکانی در سال ۱۳۷۵ بیش از یک و نیم میلیون متر مکعب بود که به‌ تدریج در مدت ۲ دهه کاهش یافت و اکنون متوقف شده است.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+29
0
  

2 دیدگاه

  1. محسن رزاقی می‌گوید:

    براستی که این اقدام یکی از زیباترین اقدامات برای طبیعت رنجور این سرزمین بود که امیدوارم کاملا به آن عمل شود و ادامه یابد.
    درود بر مسببان این مهم.
    انتظار میرود برای حیات وحش رنج کشیده نحیف این آب و خاک نیز چنین اقداماتی صورت گیرد.

    فقط مواظب سوء استفاده گران باشید که به هزارویک کلک میخواهند آب گلالود کنند و ماهی بگیرند، به هزارویک کلک معلوم نیست پای درختان نفت یا چه میریزند یا آتش سوزی براه می اندازند یا در خت میوه میکارند تا اراضی را به بهانه زراعی و آباد کردن تصاحب کنند وبسیار موارد دیگر….

    کوردلان در کمینند، پس هوشیار باشید که باید جلوی هر گونه آسیب و طمع به ارسه های طبیعی و ضخایر باارزش زیستگاهی نحیف این آب و خاک گرفته شود.
    لطفا به وضعیت نوار ساحلی که تقریبا تماما توسط انسان اشغال شده خواهشا آنها را بخرید و از انحصار در آورید و به صاحب اصلیش یعنی طبیعت و جانداران بیدفاع آن برگردانید. آدم میخواد خون گریه کنه این انحصار بی عدالتی بزرگی در حق طبیعت است.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  2. شاهین می‌گوید:

    واقعاً طرح تنفس ۱۰ ساله و حتی ۲۰ ساله جنگلهای کشور الزامی است
    چیزی از جنگلهای هیرکانی باقی نمانده اگر بدادش نرسیم به زودی به خاطره ها می پیوندد.
    جنگلهای بلوط زاگرس هم وضعیت بسیار نگران کننده ای دارند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>