با مجریان طرح های جنگلداری تسویه حساب و برداشت چوب از جنگلهای طبیعی گیلان به معنای واقعی برچیده شده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: بعد از ۵۰ سال بهره برداری از جنگل های شمال کشور، به همت دولت تدبیر و امید  این کار متوقف شد و برداشت چوب از جنگل های گیلان به معنای واقعی برچیده شده است.

محسن یوسف پور در حاشیه مراسم ترحیم موسی حیایی سومین جنگلبان فداکار آستارا در مسجد فاطمه (س) بخش لوندویل این شهرستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وظیفه سنگین حراست از جنگل ها را با اجرای طرح های حفاظتی عهده دار هستیم و با حداقل امکانات، با متصرفان چوب و اراضی ملی مقابله می کنیم.

وی اضافه کرد: طرح صیانت از جنگل از طرح های ملی است و ۱۳۰ نفر از جنگلبانان گیلان در آن فعالیت می کنند و بدون بهره برداری چوب، از جنگل های این استان حفاظت می کنیم.

یوسف پور ادامه داد: سازمان جنگل ها و مراتع کشور، طرح تنفس جنگل را با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا می کند و سهم استان گیلان، ۲۰۰ میلیارد ریال است که با این اعتبار، بدون آسیب به درختان، جنگل ها را حفظ می کنیم.

یوسف پور خاطرنشان کرد: به تازگی با مجریان طرح های جنگلداری تسویه حساب شد و با وجود حفظ جنگل های طبیعی، بهره برداری از گونه های دست کاشت نظیر صنوبر به منظور تقویت چرخه صنعت ادامه دارد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+5
0
  

8 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    به ندرت اتفاق خوب هم می افتد در کشور ما

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  2. کفتار راه راه می‌گوید:

    به طور میانگین بیست و نه و شش دهم درصد خشکی های زمین را جنگلها پوشانده است و با در نظر گرفتن بیابهای وسیع و نواحی خالی از سکنه میانگین جنگل در نقاط مسکونی از این رقم بالاتر بوده و برای همین با سفر در اکثر کشورها مثلا اروپا منظره غالب جنگلی است. اما با مساحت حدود شش میلیون هکتاری سه استان شمالی و یک ونه دهم میلیون هکتاری جنگلهای شمال در این سه استان سرسبز هم مساحت جنگل به سختی به میانگین جهانی می رسد و در کل کشور که بسیار کمتر است و با توجه به این مساله و همچنین ارزش بسیار جنگلهای باستانی هیرکانی و دیگر فواید آنها نظیر گردشگری و جلوگیری از سیل و ذخیره آب و غیره حفظ آنها بسیار مهم می باشد و علاوه بر جلوگیری از قطع درختان، خروج دام از آنها نیز لازم می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • طبیعت و شکار قانونی می‌گوید:

      جناب آقای کفتار,مشکل اساسی همین است که اشاره فرمودید.خروج دام از جنگل و البته مناطق حفاظت شده مهم مثل توران که جایگاه یوز است

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    واقعا درود بر کسانی که مسبب این حرکت ها بودند براستی که چقدر خوشحال میشیم که در بخش جنگل ها شاهد این چنین حرکت ها هستیم حرکت هایی که نیاز به آن در بخش حیات وحشمان نیز بشدت حس میشه و من از مسئولین تقاضا میکنم که حیات وحش ما را نیز مانند جنگل هایمان حداقل تنفسی بدهند.

    ((طرح تنفس حیات وحش)) چقدر با مسما

    داغ Thumb up 12 Thumb down 14

  4. سلام دوستان
    به امید اینکه همه ی مسئولین مربوطه در کل کشور به اهمیت حضور زندگی بخش جنگل ها پی ببرند.
    جنگل فقط درختزار نیست؛ در جنگل اقیانوسی از زیبای زندگی در جریان است گر نیک ببینی، گر ژرف دریابی.

    در ضمن «همیارِ» عزیز، چیزی اتفاقی پیش نیامده، برای به این رسیدن، سال های سال دلسوزان این سر زمین نالیدند، فریاد زدند گریستند، با بر زمین افتادن هر درخت نادر۱ با اندوهی عظیم زیستند مویه کنان، تا که صدایشان شنیده شد.

    ۱ – نوشتم «نادر»، یکی از این درختان درخت آهن(آسُون دار) است. یکی از آن ها کِه(زیرفون وحشی) است که نسل اش در جنگل های شمال تقریبن افتاده. کِه یعنی همان زیرفون وحشی زادگاه اولیه ی کِژ(کرم ابریشم بوده؛ هنوز به غیر از برگ توت، تنها درختی که برگش را کرم ابریشم می خورد همین درختِ کِه است.)، یکی اَلّاش یا راش است و … بریدن این درخت ها برای کاغذ و … اشتباه نبود، جنایت بود که سال های سال با مردم فریبی انجام گرفت برای سودجویی، که داستانش طولانی ست و بسیار بسیار غم انگیز. متأسفانه عمومن در سر زمین ما پیشگیری نمی شود، زیرا دور اندیشی کافی نیست و در نتیجه اغلب بعد از فاجعه از خواب بیدار می شویم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  5. رشید می‌گوید:

    حرف تا عمل فاصله بسیار دارد !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. رشید می‌گوید:

    بسیار پسندیده. انشاله زودتر بساط تاجران چوب جنگلهای هیرکانی بطور کامل برچیده شود

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. رضا نبی می‌گوید:

    به نظر بنده بعد از مشکل قاچاق چوب و بهره برداری بی رویه ازجنگل ها .
    جنگل خواری مهمترین چالش پیش روست که متاسفانه با وجود ژن خوب ها و آقازاده ها حالا حالا گریبان گیر کشور است در چند روز گذشته در جنگل های سرسبز تالش و گیلان و رضوان شهر تنها چیزی که بنده را متعجب می‌کرد ویلا سازی در قله کوه های جنگلی بود برای بنده جای سوال است که آنجا نه زمین کشاورزی بوده است نه محیط شهری چه طور مجوز ساخت ویلا داده میشود خدا عالم است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>