بر اثر حمله پلنگ در گرگان یک کارگر مرغداری زخمی و روانه بیمارستان شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): ساعت ۶ صبح امروز بر اثر حمله پلنگ در روستای جنگلی جعفرآباد گرگان یک کارگر مرغداری زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما در این حادثه جواد خرم منش ۲۶ ساله، اهل روستای حسن آباد جلین شهرستان گرگان از ناحیه سر ، چشم ، دو دست و کمر مجروح شد و هم اکنون در بیمارستان ۵ آذر گرگان بستری است.

فرد مجروح در تشریح این حادثه گفت: برای سرکشی از سگ ها به بیرون مرغداری رفتم که با این پلنگ روبرو شدم و در چشم بر هم زدنی این حیوان با دستانش شروع به دریدن سر و دستانم کرد و با داد و فریاد و مقاومت خود را از چنگال پلنگ نجات دادم.

جواد خرم منش افزود: پلنگ قبل از حمله به من بزرگترین سگ مرغداری را هم درید و خورد.

مدر این رابطه دیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: یک گروه از همکاران را در محل حمله پلنگ به یکی از کشاورزان مستقر کرده‌ایم که در حال آماده‌باش برای وقایع یا گزارش‌های احتمالی بعدی هستیم.

احمد دباغیان افزود: این بار برای بیهوشی حیوان با دامپزشک هم هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم که مشکلی برای حیوان پیش نیاید.

وی تصریح کرد: در این واقعه پلنگ از بافت جنگلی خارج شده، از بافت روستا رد شده، و حتی از پادگان نظامی هم رد شده است. محل حمله حیوان به کشاورز حتی به جاده اصلی هم خیلی نزدیک بوده است.

دباغیان با تأکید بر اینکه دلیل ورود حیوان به روستا و عبور آن از همه این مناطق را نمی‌دانیم گفت: ممکن است حیوان آسیب دیده یا زخمی بوده باشد یا ممکن است پیر شده باشد یا حتی ممکن است به دلیل خشکسالی و برای آب خوردن به شالیزارها آمده بوده است.

وی تصریح کرد: همکاران ما از همان صبح به منطقه رفته‌ و مستقر شده‌اند و یک گروه هم امشب مستقر می‌شوند که اگر اتفاق خاص یا گزارش خاصی پیش آمد بلافاصله واکنش نشان دهند.

+22
-1
  

8 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    میگه پلنگ قبل از حمله به من بزرگترین سگ مرغداری را هم درید و خورد شانسش گرفته اول به سگه حمله کرده

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  2. سلام دوستان
    برای هزارمین بار تکرار می کنم: پلنگ و خرس در شمال ایران به جلگه نمی آیند، مگر اینکه به شدت گرسنه باشند(البته اگر زخمی و یا بیمار نباشند). کشتن و خوردن سگ نشان می دهد که پلنگ به شدت گرسنه بوده. پلنگ اغلب آدمخوار نیست؛ حمله ی او به آن کارگر زحمتکش در واقع برای دور کردن او از لاشه ی سگ(طعمه) بوده.
    خرس میوه خوار و چرنده نیز هست، پلنگ فقط درنده است؛ یعنی اگر غذا پیدا نکرد یا باید از گرسنگی در بالا دست بمیرد و یا باید به جلگه بیاید برای شکار گاو، گوسفند، مرغ و …
    اگر چنین پلنگی ماده باشد و توله ی شیر خواره داشته باشد، وحشیگری او چند برابر می گردد و هر خطری را براحتی می پذیرد.
    پلنگ در حالت عادی اغلب انسانخوار نیست؛ ولی چنان پلنگی می تواند انسان را نیز بدرد و بخورَد.
    ولی در این مورد خاص به احتمال بسیار قوی از غذای خود که همان لاشه ی سگ باشد، دفاع کرده تا مزاحم را دور سازد؛ وگرنه اگر قصد خوردن انسان را داشت، فورن او را با دو دست بر زمین می انداخت و نه با چنگ، بلکه با دندان هایش گلوی او را گرفته، چند لحظه نگر می داشت و تمام.
    کوتاه: نوع حمله نشان می دهد که قصد خوردن انسان را نداشته.

    تالش ها در چنین حالی، دست را با هر چه در نزدیکی هست، مثل آستین کت، می پوشانند و به تمامی در دهان پلنگ و یا سگ فرو می کنند. گرچه حیف است، ولی چاره ای نیست، زیرا انسان باید خود را نجات دهد. در این صورت، پلنگ و یا سگی که قصد دریدن انسان را داشته، بعد از چند لحظه خفه شده و می میرد؛ البته اگر فرد دست و پاچه نشود و موفق گردد دست(حتی دست برهنه) را به تمامی در دهان باز حیوان و حلق او فرو کند، زیرا بدان وسیله به سرعت راه تنفس اش را می بندد.
    از سگ اما می توان راحت تر رها شد. پس باید با دو دست گلویش را محکم گرفت و از زمین کاملن بلند کرد تا بی تکیه گاه شود. پوزه ی سگی که در دستان کسی آویزان است، به هیچ رو نباید روبروی دهان آدمی قرار گیرد. شیوه ی دیگر این است که با مشت، محکم به سر سگ کوبیده شود؛ البته این در حالی است که چوبدستی همراه آدم نباشد.
    تالشی چوپان در ماسال می زیست که یکی از دستانش پر از جویدگی دندان پلنگ بود. او موفق شده بود پلنگ را به همین شیوه بکشد و نجات یابد. البته این کار دلیری ویژه و اعصاب قوی می خواهد.

    هشدار: آن پلنگ از راه دور با بو کشیدن، آن مرغداری را یافته، و به سوی آن آمده. یعنی آمدن به آنجا اصلن اتفاقی نبوده. حال که سگی را کشته و خورده، حتمن دوباره خواهد آمد، مگر اینکه در بالادست طُعمَه بیابد.
    اگر دوستان مایلند پلنگ را زنده گیری کنند، باید در مسیر آن لاشه ای را بگذارند و کشیک دهند. چون چَشت شده(عادت کرده، یکبار خورده)، بدون لاشه نیز می تواند دوباره بیاید، مگر طعمه ی دیگری بیابد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  3. DORNA می‌گوید:

    خدا به خیر بگذرونه امیدوارم این بنده خدا بهبودی کامل پیدا کند ان شاء الله حیوان هم به اعماق جنگل پناه ببرد و برنگردد سمت نیروهای محیط زیست و مردم…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  4. کفتار راه راه می‌گوید:

    ضمن ابراز تاسف و همدردی و آرزوی بهبودی و سلامت کامل این هموطن لازم به ذکر است با توجه به اینکه استان گلستان مهمترین و ارزشمندترین استان کشور از نظر تنوع زیستی و حیات وحش است بایستی بیشتر مورد توجه واقع شده و این مسایل ریشه یابی و حل شود.
    برای مثال با حفظ زیستگاهها و تبعات افزایش منابع منابع آب و غذا و امنیت مانع خروج وحوش از زیستگاهشان بشویم و یا در برخی نواحی لازم فنس کش بکنیم.
    همچنین با توجه به اینکه نتیجه منفی آزمایش هاری خرسی که چند روز پیش در گلستان مرد و همچنین زدن یک دارت بیهوشی به گردن و صبر نکردن برای تاثیر دارو و زدن دارت دیگری به قفسه سینه این جاندار که احتمالا علت مرگ این خرس بوده، در زنده گیری این پلنگ و دیگر جاندارن دقت بیشتری لازم است.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  5. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    به نظر میرسه قصد کشتن پلنگ را دارند

    داغ Thumb up 10 Thumb down 8

  6. آریایی می‌گوید:

    جنگلهای استان گلستان جمعیت پلنگ خوبه. هفته قبل برای کوهپیمایی عازم ارتفاعات گرگان شدیم و یک پلنگ رو در فاصله دور دیدیم و کل تیم از خوشحالی هورا کشیدن.واقعا دیدن پلنگ ذوق و شوقی داره

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  7. زیتون می‌گوید:

    اینا شالیزار را با انواع کود شیمیایی و سم پر میکنن ….اب چی را بخوره…..بایدم قاتی کنه……اب اگه در فلات مرکزی تامین بشه لزومی نداره این همه به محیط زیست شمال فشار بیاد……قیمت تمام شده محصولات هم با هندیها قابل رقابت نباشه…..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  8. امیر امینی می‌گوید:

    امیدوارم بهبودی کامل هر جه سریع تر حاصل شود.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>