امضا قرار داد احداث یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه های خورشیدی جهان در ایران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مراسم امضای قرار داد ساخت یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه های خورشیدی جهان با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو، دیروز چهارشنبه و یک روز پس از اظهارات ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل، با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس در لندن گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، شرکت کورکاس انگلیس، مجری این طرح می گوید، این قرارداد بزرگ‌ترین همکاری صورت گرفته میان یک شرکت انگلیسی و ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به شمار می‌رود.

شرکت کورکاس می‌گوید ایران به‌عنوان دومین اقتصاد منطقه متعهد شده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ظرفیت تولید برق خود را به میزان ۵ گیگاوات افزایش خواهد داد.

ازاین‌رو زمانی که این طرح به پایان برسد، ایران صاحب یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه های خورشیدی جهان خواهد بود.

در این برنامه، علاوه بر سفیر ایران و وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس، ریچارد بیکن رئیس گروه پارلمانی ایران و انگلیس، لرد لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و رضا شیبانی از طرف شرکت کورکاس سخنرانی می کنند.

پیش‌ از این انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس و وزارت نیرو ایران در رابطه با احداث نیروگاه خورشیدی، احداث کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی و انتقال دانش نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی در ایران، یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده بودند.

رضا شیبانی در همین رابطه گفت: ما با استفاده از منابع مالی، فنی و سیاسی که در اختیار داریم، درصدد هستیم تا پروژه احداث نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق در ایران به اجرا بگذاریم.

اعتبار اجرای این پروژه قرار است با استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری‌های خارج از ایران تامین شود.

در بخش دوم تفاهم نامه یاد شده ما درصدد هستیم تا کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات در سال را به صورت مشارکت با شرکت‌های ایرانی احداث کنیم. او ارزش اجرای این پروژه را نیز ۲۵ میلیون یورو برآورد کرد.

در بخش سوم ما می خواهیم تجربه‌ای را که تاکنون در انگلیس، آلمان، سوئیس و هلند به دست آورده ایم را در قالب انتقال دانش در حوزه ارتقای کیفیت نصب به ایران منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه این مسئله می‌تواند برای دولت ایران درآمدزایی داشته و اشتغال‌زایی را افزایش دهد، افزود: اکنون انگلیس سالانه رقمی معادل ۵ تا ۷ میلیون پوند تنها بابت صدور مجوز نصب سیستم‌های مرتبط با انرژی‌های خورشیدی بر روی سقف خانه‌ها درآمد کسب می‌کند.

ضمن اینکه از ۲۰۱۰ میلادی تاکنون ۳۵ هزار نفر در این بخش مشغول به کار شده‌اند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی ۱۴ جولای ۲۰۱۶ میلادی (۲۴ تیر ۱۳۹۵) با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید. این یادداشت تفاهم توسط بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو و رضا شیبانی رئیس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرژی‌های خورشیدی انگلیس در محل پارلمان در لندن به امضا رسید.

در زمان امضای این تفاهم نامه علاوه بر وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران، لرد جورج بارکر وزیر پیشین انرژی انگلیس و شماری از مقامات انگلیسی حضور داشتند.

بر اساس گزارش رویترز «شرکت سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر کوئرکس قرار است در یک پروژه ایجاد نیروگاه خورشیدی در ایران بیش از نیم میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کند.»

مدیرعامل شرکت کوئرکس، سرمایه‌گذار در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، اعلام کرد: ساخت این نیروگاه خورشیدی نیمه نخست سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.

ظرفیت تولید برق این نیروگاه  ۶۰۰ مگاوات اعلام شده و قرار است در مناطق مرکزی ایران ساخته شود و در صورت اتمام پروژه این نیروگاه ششمین نیروگاه خورشیدی در جهان خواهد بود.

وی تأکید کرد: این یک پروژه ملی خواهد بود و ما از آن به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به جای آنکه سرمایه خود را در ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم با هدف توسعه روابط خود با وزارت نیروی ایران به دنبال ایجاد یک نیروگاه بزرگ باشیم.

وی امیدوار است که کلید خوردن این پروژه بتواند به ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ‌تر در ایران منجر شود.

این شرکت که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده است تاکنون در ساخت ۴۰ نیروگاه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا دخیل بوده است. با سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران نخستین بار خواهد بود که کوئرکس در خارج از اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند. بر اساس توافق امضاشده بین کوئرکس و وزارت نیروی ایران، این شرکت انگلیسی مسئول ساخت، توسعه و بهره‌برداری از این نیروگاه خواهد بود.

بنا به گفته بیاسی ساخت این نیروگاه سه سال زمان خواهد برد که به ترتیب هر ۶ ماه ۱۰۰ مگاوات ظرفیت نیروی برق ایجادمی‌شود.

ایران بشدت بر منابع نفتی و گازی در تولید نیرو وابسته است و افزایش آلودگی هوا و افزایش انگیزه دولت ایران به  استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر شده است و دولت ایران قصد دارد ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۲۰ تا ۵ گیگاوات افزایش دهد.

در حال حاضر بنا به اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت نیروی ایران در حال حاضر ظرفیت تولید برق از منابع خورشیدی در ایران تنها ۵۳ مگاوات است و ۷۶ شرکت نیز قرارداد مطالعه برای ساخت نیروگاه‌های با مجموع ظرفیت ۹۳۲ مگاوات را با این وزارتخانه امضا کرده‌اند. بیاسی معتقد است پس از ساخت این پروژه سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در این بخش از صنعت ایران ورود خواهند کرد.وی ادامه داد: وزارت نیروی ایران متعهد شده است که برق تولیدی این نیروگاه را خریداری کند.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در این بارهگفت: توافقنامه ساخت نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی با شرکت خصوصی انگلیسی به گونه‌ای است که می‌بایست در زمان اتمام عملیات اجرایی نیروگاه، این شرکت دانش و تکنولوژی ساخت آن را انتقال داده باشد.

مهندس «علیرضا دائمی» قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل و پشتیبانی صنعت آب و برق در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو با اشاره به رونمایی از توافق‌نامه وزارت نیرو برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی در کشور توسط شرکت «کورکس» انگلیس که امروز در لندن برگزار شد، اظهار داشت: تفاهم نامه اولیه این توافقنامه در مورخ ۲۴ تیرماه ۹۵ در انگلستان با حضور معاون وقت وزیر نیرو به امضا رسید که پس از آن طی جلسات متعدد با شرکت انگلیسی منجر به امضای توافقنامه‌ای در مردادماه ۹۶ شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه جزو چند نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان با ظرفیتی بالغ بر ۶۰۰ مگاوات خواهد بود که در نوع خود از نظر تکنولوژی و میزان نصب شده در جهان کم نظیر است.

دائمی تصریح کرد: توافقنامه به گونه‌ای است که انگلستان می‌بایست در زمان اتمام عملیات اجرایی نیروگاه، دانش ساخت آن را انتقال داده و همچنین از نیروهای داخلی جهت ساخت آن استفاده کند، که برآورد می‌شود در این نیروگاه برای هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

قائم مقام امور بین‌الملل تأکید کرد: این تفاهم نامه به صورت BOT  بوده و بر اساس آن قرار است ایران در ۱۰ سال اول برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری کرده و طی ۱۰ سال دوم نیز قیمت برق بر اساس نرخ بازار بورس انرژی تعیین شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه تأکید شده انگلستان می‌بایست ظرف سه سال آتی این نیروگاه را به بهره‌برداری برساند که در صورت ساخت این نیروگاه، بخش زیادی از تعهدات کشور در برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت سالانه ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های انرژی نو انجام می‌شود.

دائمی در پایان گفت: قراردادهای مشابه برای شرکت‌های داخلی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو آمادگی دارد تا به هر میزان که این شرکت‌ها درخواست دهند مجوز ساخت دهد.

+32
-1
  

2 دیدگاه

  1. وحید.مرتضوی می‌گوید:

    ۶۰۰ مگا وات برق اون هم از نوع خورشیدی خبر خوبی هست به شرطی که شرایط زیست محیطی منطقه ای که در اون اجرا میشه در نظر گرفته بشه و طبق قرارداد به موقع به بهره برداری برسه.
    در ضمن ما باید قبول کنیم که برای پیشرفت به تکنولوژی کشورهای پیشرفته احتیاج داریم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. داریوش2016 می‌گوید:

    در مورد حیات وحش هم میشه از دانش و تکنولوژی کشورهایی که تجربه موفق داشتن استفاده کرد مثلا میشه هند رو در حفاظت و ازدیاد یوز شریک کرد

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>