پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیستصبح چهارشنبه پس از ملاقات با استاندار سمنان در محل استانداری، گفت هزینه های لازم برای فنس کشی ۱۰ کیلومتر از محور شاهرود مشهد منطقه توران در راستای جلوگیری از تردد یوزپلنگ ایرانی در جاده تامین شده و به زودی این عملیات اجرایی خواهد شد.
حمید ظهرابی افزود: برای حفاظت این گونه نادر همچنین در نظر داریم تا با حمایت های مالی و مساعدتهای لازم ۲۰۰ هزار مرتع موجود در منطقه خارتوران را برای حفظ یوز ایمن سازی کرده و آغل های دام موجود را به خارج از منطقه حفاظت شده انتقال دهیم.
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه در هیچ جای کشور نمی توانیم ادعا کنیم که منطقه ای برای یوزپلنگ ایرانی صد در صد ایمن است.
ظهرابی افزود: کشور ما در معرض انقراض جدی نسل یوزپلنگ آسیایی است و لازم است تا راهکارهای جدی و اساسی در خصوص حفظ این گونه نادر جانوری اندیشیده شود.
سپاس فراوان از آقای حمید ظهرابی و همه زحمتکشان این امر مهم و حیاتی
ان شاء الله انتخاب شایسته شما؛ راه را برای نجات حیات وحش کشور و همه گونه های در حال انقراض هموار سازد.
پر طرفدار 15 6
خدا را شکر هزاران مرتبه شکر و شکر و شکر
کاری که باید مدتها پیش انجام میشد آه که چه خون دلها خوردیم که این مهم اتفاق بیفتد (البته عمل و هم سرعت عمل تو این وخامت اوضاع مهمه) نمیدانید چقدر انتظار این لحظه را میکشیدم اشک در چشمانم جمع شده هم از شادی و هم از غم شادی برای رسیدن این خبر خیر و غم خاطره چه بسیار یوزپلنگ ها و جانداران دیگر که در این مسیر مرگ نابود شدند و از دست دادیم آخه چرا اینقدر دیر.
به هر حال ممنونم از مسببان این مهم (فنس کشی). و نیز از خروج آغل ها.
البته یک نکته ایجا مطرح است پس تکلیف پل و زیرگذر چه میشود؟؟! کار را نباید ناقص انجام داد این محل مهمی برای گدار و ارتباط زیستگاهی این جاندار، در خبر نامی از پل و زیرگذر برده نشده؟؟!.
دیده بان از این خبر خوبتان ممنونیم از همیجا پایان این انتظار و پایان کابوس جاده مرگ را به همه علاقه مندان حیات وحش و سایت خوب دیده بان و سایرین تبریک عرض میکنم.
پر طرفدار 14 8
ورود مستقیم مقامات بالاتر سازمان به حفاظت از یوز می تواند باعث تامین بودجه و رفع مشکلات اداری و انجام سریع مراحل مختلف کار شود و امیدوارم هرچه سریعتر زیستگاهی امن برای یوزها شکل بگیرد.
پر طرفدار 10 1
دوماه پیش آقای جوکار گفتند فنس کشی آغاز شده .حالا ایشان میگویند هنوز بودجه کافی ندارند حتما تا تلفاتی پیش نیاید کسی به فکر انجام کارعملی و حمایت از یوز نخواهد بود .فقط حرف شنیدیم و داشته هایمان را از دست دادیم .بنده فکر کردم تا بحال فنس کشی و احداث زیر گذر تکمیل شده اما از حرف تا عمل بسیار فاصله است
پر طرفدار 16 1
فقط فنس کشی تنها کافی نیست باید محلهایی که یوزپلنگ تردد میکنه رو یا پل روگذر خاکی زد یا زیر گذر تا حیوانات با مواجه با فنسها بتونن راهی برای خودشون به اون طرف جاده پیدا کنن.
پر طرفدار 13 1
خداکنه انجام بدید واقعا
ما که دیگه یوز را به خدا سپردیم مگر خودش نگهش داره از شما که آبی گرم نشده تا حالا
پر طرفدار 13 2
چرا به احداث زیر گذر فکر نشده است.؟
آیا سیم خاردارچاره کار است.؟!
پر طرفدار 11 1
باید در محدوده فنس کشی ها , زیر گذر هم احداث بشه. ضمنا احتمال سرقت فنس ها را نیز نباید نادیده گرفت.
پر طرفدار 10 0
خیلی نظر سنجیده ای دادید تشکر. حتما این فنس ها دچار پارگی و سرقت میشن شک نکنید. حالا امیدوارم هزینه فنس کشی چند برابر حالت عادی نشه خدایی نکرده البته بگم که به همین هم راضی هستیم. فقط اگر یک یوز از قلمرویی که داشته دور بشه چی؟ باید دست شنا بره انور فنس ها؟؟
پر طرفدار 5 0
سپاس از اقای ظهرابی
و محیط بانان عزیز
به امید روزی که یوز ایرانی رو درهمه جای ایران ببینیم
پر طرفدار 7 3
خدا رو شکر بالاخره یک قدم مثبت ظاهرا قرار است برداشته شود اگر این قدم مثبت ده سال پیش برداشته شده بود شاید سرنوشت یوزها بهتر از این بود که حالا هست اون منطقه به زیر گذر و پل عبور حیات وحش نیاز داره… این کارها معجزه نیست که مسولان ما نتوانند انجامش دهند همه جای دنیا داره انجام می شه و ما منتظریم، مسوولان ما هم به وظایف و تعهداتی که دارند عمل کنند.
پر طرفدار 8 2
درود بر این مرد کاردان ، ممنون آقای ظهرابی
پر طرفدار 8 2
ناظر محترم درگاه :
لطفا از شناسنامه کاری آقای مهندس یا دکتر ظهرابی یک خلاصه ای باشتراک بگذارید.!
پر طرفدار 3 0
۱۰ کیلومتر کافی نیست خصوصا اگه زیر گذر هم نداشته باشه
پر طرفدار 6 1
۲۰۰ هزار مرتع موجود!
در متن گزارش، به چه معنی است.؟
موافقم / مخالفم 2 0
یک نکته دیگر هم مطرح است.
اجازه بدید که مشاهده خودم را بگویم. من خودم بچشم دیدم در بعضی از نقاط دارای فنس کشی زمین کنده شده.
میتوان این فرضیه بروشنی دریافت که نیروی غریزه کار خود را کرده. و حیوانات با کندن زمین سعی در ایجاد کانال کرده راه خود را به سمت دیگر باز کرده اند، پس باید استاندارد لازم در فنس برای این مسئله در نظر گرفته شود. ما نیز نمیخواهیم جلوی نیروی غریزه را بگیریم و اصلا اصولی نیست چون باعث اختلال در زندگی حیوان میشود و اگر لازم نبود خدا آن را قرار نمیداد و لذا ایجاد زیر گذر نیز از لازمه های کار است.
و نیز باوسعت قلمروی یک یوز پلنگ بعید هم نیست که حیوان تغییرات در مسیرش داده و این ده کیلومتر مسیر را طی کند و باز خود را با چالش جاده مواجه کند.
پس میتوان نتیجه گرفت که زیر گذر یاروگذر به تعداد در طول مسیر از الزامات است و بدون در نظر گرفتن پیشبینی های لازم طرح ناقص است.
پر طرفدار 7 2
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید
داغ 4 2
مطلبی که فرمودید بسیار عالی و آموزنده است.
پر طرفدار 3 0
ممنونم دوستان گرامی محمد ۱۴ و ایمان از توجهتون.
خدا را شکر میکنم اگر مطلبی گذاشته باشم که برای جانداران و دوستان دلسوز جانداران مفید باشد و اینکه این دیدگاه ها بتونه قدمی هر چند ناچیز برای حیات وحش رنجورمون باشه.
به امید روزی که این دیدگاه هامون و مخصوصا دیدگاه ها و توجهات شما دوستان دلسوز باعث نجات حیات وحش رنجور و جانداران ستمدیده نه تنها کشور و بلکه دنیا بشود.
وجود شما به آدم قوت قلب میده واقعا اگر شما نبودید من چکار میکردم؟؟؟
خدا شما را برای من و حیات وحش رنجور حفظ کند.
بدرود.
پر طرفدار 5 0
فنس کشی بدون ایجاد پل یا تونل برای ترددبین منطقه فایده نداه
پر طرفدار 5 1
اقایان هنر کردید اتوبان تهران قزوین ۵۰ سال پیش فنس داشت که همه توسط دزدان کنده شده است تا حیوانت و مردم در تصادفات اسیب نبینند
موافقم / مخالفم 2 0