مستند «محیط بان و پلنگ» جایزه نخست جشنواره Jackson Hole را دریافت کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مستند «محیط بان و پلنگ» به کارگردانی مشترک فتح اله امیری و نیما عسگری در اولین حضور بین المللی خود تندیس و جایزه نخست بخش انسان و طبیعت جشنواره جکسون هل آمریکا را دریافت کرد.

مستند ۵۲ دقیقه ای «محیط بان و پلنگ» که از تولیدات شبکه جهانی جام جم است در نخستین حضور بین المللی خود توانست در جشنواره حیات وحش  Jackson Hole آمریکا از بین بیش از ۶۰۰ فیلم رسیده، جایزه نخست این جشنواره را در بخش «انسان و طبیعت» از آن خود کند.

جشنواره بین المللی فیلم حیات وحش جکسون هول یکی از معتبرترین رویدادهای حیات وحش دنیا هر دو سال یکبار در ایالت وایومینگ آمریکا و در حاشیه پارک ملی Grand Teton میزبان بهترین های دنیای حیات وحش است.

جشنواره Jackson Hole در این دوره که در تاریخ ۲۴ الی ۲۹ سپتامبر (۲ الی ۷ مهر) برگزار گردید؛ میزبان فیلم های برگزیده از کمپانی های مطرح فیلمسازی حیات وحش دنیا از جمله مجموعه Planet Earth 2، و محصولاتی از شبکه های ZDF، France Télévisions، Discovery، BBC Worldwide، National Geographic، Terra Mater، NatGeo Wild، WWF-UK، Netflix و … بود که همچون گذشته با تولیدات جدید خود در این رویداد معتبر حضور یافته و به رقابت پرداختند.

این برای نخستین بار بود که فیلمی از ایران به این رویداد مهم جهانی راه پیدا کرد و توانست در اولین حضور خود جایزه نخست این جشنواره را کسب نماید.

«محیط‌بان و پلنگ» روایتی از تلاش بی نظیر محیط بان محمدرضا حلوانی و همکارانش برای یافتن پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین در استان اصفهان است که تا قبل از این تصویری از پلنگ در آنجا ثبت نشده است.

این مستند (سوم اکتبر ۲۰۱۷) در دانشگاه تگزاس شهر دالاس، در تالار کتابخانه مک درموت به نمایش درآمد و با استقبال دانشجویان ایرانی دانشگاه دالاس  مواجه شد.

در خلاصه فیلم «محیط‌بان و پلنگ» آمده است: «محمد رضا حلوانی محیط بانی که علاقه مند به طبیعت و حیات وحش است، با وجود آنکه حدودا چهل سال از انقراض پلنگ در منطقه تحت حفاظت او می گذرد، گزارشاتی مشکوک از حضور پلنگ دریافت می کند که باعث می شود وی کنجکاو شده و در صدد ثبت حضور پلنگ برآید.»

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان : فتح الله امیری-نیما عسگری / تهیه کننده :فتح الله امیری / تدوین : مصطفی گندمکار / تصویر بردار : نیما عسگری / پژوهشگران : دکتر حسین اکبری فیض آبادی – محمدرضا حلوانی / صدابردار: امیرعباسی – علیرضا طالبی / صداگذار: احسان افشاریان / آهنگساز: بابک میرزاخانی / مدیرتولید: مرتضی هاشمی / اصلاح رنگ: یحیی رضایی  عکاس: علیرضا طالبی / مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش / تولید شبکه جهانی جام جم / سال تولید ۱۳۹۶

آنونس مستند «محیط بان و پلنگ» را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+45
0
  

8 دیدگاه

  1. منوچهر می‌گوید:

    تبریک فراوان

    کاشکی از تلویزیون ایران در یه زمان مناسب و با تبلیغ خوب پخش بشه

    برای اگاهی عمومی حتما مفید خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    به به احسن چقدر خوب من هم تبریک میگویم.
    واقعا چقدر آدم خوشحال میشه.
    من که بی صبرانه منتظرم که دیدن این مستند هستم.

    انشاالله بابی باشه برای یک شروع پرقدرت و مستند سازی های بیشتر در مورد موضوع حیات وحش که کمبود آن در کشورمان بسیار حس میشه صدا وسیما بعوان مهم ترین رسانه کمبود کار فرهنگی در زمینه حیات وحش دارد که امیدوارم رسالت خود را در این زمینه رها نکند و چنین مستندهایی بابی برای شروع کار دوچندان در این زمینه باشد، و مسئولین توجه داشته باشند بودجه بیشتری به این موضوع اختصاص دهند بارها عرض کرده بودم آیا داشتن یک شبکه ویژه حیات وحش برای طبیعت رنجور و پر تلاتم کشورمان خواسته زیادیست.

    پیشنهاد دارم دیده بان و صدا و سیما با همکاری هم میتوانند مکمل خوبی در این راه ها باشند. یه خلاقیتی، یه کار جدیدی بسم الله

    یا ضامن آهو

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  3. رشید می‌گوید:

    بنده هم وظیفه ام دانستم به تمامی اعضاء این گروه مستند ساز و محیط زیست و محیط بانان منطقه تبریک صمیمانه ای عرض نمایم
    انشالله در پناه حق موفق و پیروز باشند
    فقط گله مندم از صدا وسیما که اکثر برنامه هایی که در قبال محیط زیست و فرهنگ صحیح استفاده از طبیعت و مشکلات محیط زیست کشورمان را ساعاتی وقت پخش میدهد که به ساعات نبمه شب میرسد و بسیاری از هم وطنان نمیتوانند شاهد این مستندها باشند
    انشالله با برنامه ریزی کارشناسی و اجازه پخش در ساعاتی بهتر زحمات این عزیزان نتیجه بهینه ای در فرهنگ سازی عموم قرار گیرد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  4. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام و عرض احترام خدمت عوامل این فیلم

    آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و تمامی دوستداران طبیعت رو دارم منتظر دیگر کارهای شما هستیم.

    لطفا در صورت امکان زمان پخش این فیلم رو در سیمای ایران اعلام کنید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. همیار می‌گوید:

    تبریک به سازندگان مستند
    امیدوارم هرچه سریعتر این مستند از شبکه جام جم پخش بشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. مجید می‌گوید:

    محمدرض حلوانی محیط بانی بسیار بسیار دلسوز ، سالم ، زرنگ و فعال است که منطقه عباس آباد مدیون زحمات این مرد بزرگ است.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  7. خورشید می‌گوید:

    واقعا که فتح اله امیری، هم دانشگاهی و همکار عزیزم باعث افتخار جامعه ی فیلم سازی و حامیان حیات وحش ایران هستن. خدمت ایشون و تمام عوامل این پروژه صمیمانه تبریک عرض می کنم و منتظر تولیدات و موفقیت های آتی این عزیزان هستم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  8. جمشید می‌گوید:

    ما هم به قدر خود این اتفاق فرخنده را شاد باش میگوئیم.
    رسانه های سیما و صدای وطنی، درمورد اطلاع رسانی مسایل و مصایب محیط زیست و حیات وحش کشور نمره متوسط به پائین میگیرندکه عمده ترین دلایل آن عبارتند از:
    ۱ – عدم حساس سازی احاد و قاطبه ملت در مسایل ذیربط و پخش مستند ها و فیلم های مربوطه در شبکه هائیکه مخاطب خاص دارند.
    ۲ – درد ناکتر از همه ساعت و نوبت پخش این برنامه در ساعات” مرده آنتن” یا آخر شب یا ساعاتی که مخاطب یا بیننده کمتری دارد، است.
    ناگفته نماند که حدود ۳ سال قبل مستند ۲۰ دقیقه ای تحت عنوان”حیات خانه ما” از شبکه دو تلویزیون پخش شد که بیشتر معرفی مدیر پروژه نا موفق حفاظت از نسل یوزپلنگ آسیائی بود و لاغیر که از حیث کیفیت یک مستند حیات وحش وطنی ،به نظرم ،در درجه نازل رتبه بندی میشد.!
    در مورد مستند حیات وحش ایران که حدود ۱۶ سال قبل با کمک شرکت “مدیای بی بی سی” انگلستان ساخته شد، بقدری از تلویزیون پخش شد که از حیز انتفاع افتاد.!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>