شکار پرندگان مهاجر وحشی تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور ممنوع اعلام شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور تامین سلامت عمومی و مقابله با شیوع احتمالی عامل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان مهاجر وحشی تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور ممنوع اعلام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استعلام های صورت گرفته از دستگاه ها در خصوص تنظیم دستورالعمل های شکار پرندگان وحشی در سال جاری، گفت: این اقدام با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان وحشی به کشور و مطابق برنامه ریزی های همه ساله سازمان حفاظت محیط زیست در آغاز فصل شکار این پرندگان صورت پذیرفته است.

وی افزود: در این چهارچوب سازمان دامپزشکی با اشاره به این که ورود پرندگان مهاجر وحشی به کشور، تهدید شیوع ویروس بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به همراه دارد و این امر می تواند سلامت و بهداشت شهروندان را به مخاطره افکند، بطور موکد درخواست ممنوعیت شکار این دسته از پرندگان را در سراسر کشور دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: لذا با توجه به تاکیدات سازمان مذکور و به منظور تامین سلامت عمومی و مقابله با شیوع احتمالی عامل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان مهاجر وحشی تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور ممنوع اعلام می شود.

+1501
-4717
  

80 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    این کمترین انتظار بر حق مردم از سازمان هست
    سازمان تنها متولی حیات وحش در این سرزمین هست، صدور پروانه شکار هیچ مناسبتی با وظیفه سازمان ندارد
    انتظار ما پاسداری از طبیعت و حیات وحش زخم خورده و رو به نابودی این وطن هست
    وظیفه سازمان هرگز ارایه خدمات به شکارچیان نبوده و نیست
    خدا را شکر که احتمال ابتلا به آنفولانزای فوق حاد، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست را به تصمیم ممنوعیت شکار واداشته…

    داغ Thumb up 119 Thumb down 139

  2. سید علی می‌گوید:

    درود. دوستان از عرض خیابون رد نشید احتمال تصادف هست، آب نخورید احتمالش هست تو گلوتون گیر کنه، با ماشین جایی نرید خدای نکرده احتمال تصادف هست، با هواپیما سفر نکنید احتمال سقوط هست، با کشتی سفر نکنید احتمال غرق شدن هست و …….طی ده سال اخیر کدام مورد گزارش شده که فلان شخص به خاطر شکار به انفلونزا مبتلا شده؟؟
    اگر بحث پیشگیریه که هر سال هست و اگر موردی تاکنون بوده چرا به مردم اطلاع رسانی نمیکنن؟!
    به قول یکی از مسعولین ارشد محیط زیست که گفت چه بخواهیم چه نخواهیم اسلحه ها شلیک میکنن. بر هیچکس پوشیده نیست مساله انفلونزا فقط بهانه است.

    پر طرفدار Thumb up 176 Thumb down 34

    • سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

      دوست عزیز شکار مثل سوار کشتی شدن نیست .مثل سوراخ کردن کف همون کشتی واسه تفریحه.همه غرق میشیم واسه تفریح یک عده

      داغ Thumb up 109 Thumb down 121

    • سید ولی می‌گوید:

      دوست عزیز شمام نرو شکار ،شاید موقع رفتن به شکار تصادف کنی ،شلیک نکن چون شاید سلاحت منفجره شه چشم و دستت آصیب ببینه،یا تو شکارگاه سیل بیاد ببردت یا صاعقه بزندت،یا شاید وقتی شکارو زدی از اون بالا بیفته رو سرت یه دفه صدمه ببینی ،گوشت شکارم شاید بره تو گلوت خفت کنه یا اینکه استخونش یا ساچمه تو گوشتش دندونتو بشکنه و………………………………….

      داغ Thumb up 70 Thumb down 89

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    امیدوارم اخطار سازمان دامپزشکی مورد توجه قرار بگیره و پیشگیریهای لازم جهت عدم شیوع بیماری انجام بشه

    سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان جهت در خطر قرار نگرفتن طیور پرورشی مانند سال گذشته شکار پرندگان رو درست ندونسته، یه نکته چرا سازمان دامپزشکی برای مهار طاعون نشخوار کنندگان کوچک هیچ اقدام عملی جهت در خطر افتادن حیات وحش کشور انجام نمیده!

    طاعون نشخوار کنندگان کوچک از طریق دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل شده و خسارات جبران ناپذیری رو به طبیعت کشور وارد کرده خوبه مسولان سازمان دامپزشکی همیشه به وظایف ذاتی خودشون درست عمل کنند و تنها زمانی که منافع مجموعه زیر نظرشون به خطر میفته شروع به فعالیت نکنند! سازمان ح م ز باید بابت شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بین حیات وحش که مسبب اون دام‌های اهلی بودن از سازمان دامپزشکی خسارت بگیره!
    با توجه به اینکه اقدام شکارچیان در شکار پرندگان میتونه منجر به شیوع آنفلوانزای پرندگان بشه باید سختگیری ها بیشتر بشه

    داغ Thumb up 88 Thumb down 92

    • هوای پاک می‌گوید:

      دوست عزیز دیدگاه شما برای همه محترم است.
      ولی سال گذشته آنفولانزا در مرغداریها مشاهده شد ودر پرندگان وحشی به هیچ وجه مشاهده نشد یا گزارش موثقی داده نشد.وهمش گمانه زنی بود.
      ودر خصوص طاعون .بر کسی پوشیده نیست که ای بیماری دو سال گریبان گیر حیاط وحش شده و هیچ اقدام موثری از نهادهای متولی صورت نگرفت.
      با تشکر از همه

      پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 26

      • Ali می‌گوید:

        دوستى در کانادا،به داستان شکار پرنده در ایران که هرسال به این وضع دچار میشه ،میخندید ومیگفت:شکار مرغابى که جزو ارزانترین پروانه ها وسهل ترین از لحاظ صدور هست، اینجا!!

        پر طرفدار Thumb up 80 Thumb down 17

        • اریا می‌گوید:

          قیمت شکار کبک، تیهو، کبوتر، خرگوش، بلدرچین در کانادا ۲۰۰ دلار هستش که به پول ایران بالای هشت صد هزار تومان می شود و در ان جا هم روز های مشخصی برای شکار وجود دارد و در هر سفر مجاز به شکار پنج قطعه هستند. قیمت شکار بوقلمون هم ۳۰۰ دلار هست( اون هم فقط برای یک قطعه وبعد از شکار اون یک قطعه پروانه دیگر اعتبار ندارد و برای شکار های بیشتر باید باز هم آن مبلغ پرداخت شود.) قیمت شکار گوزن در کانادا ۶۰۰ دلار هست(تقریبا دو و نیم میلیون تومان) تعداد این پروانه محدود هستش و طبق قرعه کشی به شکارچیان واگذار می شود و اگر یک شکارچی در قرعه کشی برنده شد دیگر در هیچ جای کشور نمی تواند برای دریافت پروانه اقدام کند و فقط باید یک پروانه داشته باشد( در مورد گوزن ) در ضمن تمامی این شکار ها درشکارگاه های اختصاصی انجام می شود و هیچ شکارچی جرعت تخلف کردن در مناطق حفاظت شده و حتی زیستگاه های آزادی که قرق نیستند را ندارد چون قوانین آن ها بسیار سفت و سخت است از محرومیت شکار گرفته تا جریمه های بسیار سنگین و زندان های طولانی و محیط بان های ان ها هم بسیار جدی هستند و قوانین را سفت و سخت اجرا می کنند. من شکارچی نیستم و تمامی مطالبی که نوشتم توسط بهرنگ(فردی ایرانی است که بیش از ده سال در کانادا زندگی کرده و در ان جا به شکار هم می پردازد و خاطرات خودش را در این سایت قرار می دهد ) در سایت شکاربان و در قسمت عکس و خاطرات شکارچیان نوشته شده بود.

          داغ Thumb up 42 Thumb down 60

          • طبیعت از دست رفته می‌گوید:

            پول ما بی ارزش هست برای اونا هیچی نیست….

            پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 10

          • Ali می‌گوید:

            ۲۰۰دلار براى چند قطعه؟عزیزم انجا در همان سایت حدااقل حقوق را هم نوشته!ضمنا مشکل ما با سازمان بیحرمتى با شکارچى است،حتما در جریانید رفتار شکاربان (بخوانید محیطبا ن)انجا را با شکارچى!ضمنا اگر یک روز بخواهند وقفه دربرنامه شکار پیش بیاورند ،بشدت با اداره شکاربانى ودوائر مربوط برخورد میشود!نمیگن تفنگ بخر بعد برو بذار منزل!بنده حداقل در چند کشور اعم از امریکا وکانادا ومکزیک والمان ونروژواسکاتلند وشکارگاههاى کنیا وافریقاى جنوبى اطلاع دارم !در ضمن پیدا کردن این ها سخت نیست !یک سرچ کنید براى شکار بزرگ در افریقا!کاراکال رو بشکل فرى میدهند پروانه بشرط شکار کودو !وخیلى اپشنهاى دیگر!شکار پرنده که یک امر عادى در أقصى نقاط جهان بجز ایران وکره شمالى وچین !!است.

            پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 15

          • حسن سید موسوی می‌گوید:

            این قیمت ها رو از کجا آوردین لطف کنین لینک معرفی کنین وگرنه ساکت باشین بهتر از دروغ گفتن و شایعه پراکنیه

            داغ Thumb up 11 Thumb down 17

        • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

          جناب Ali، کجای کاری؟! آخه بنده خدا، اون اصلا دوست نبوده! اون دشمن قسم خورده حیات وحش بوده.

          داغ Thumb up 14 Thumb down 58

          • Ali می‌گوید:

            جناب موسوى هزینه شکار مرغابى وغاز در داکوتاى جنوبى امریکا،بهاى متوسط ١۴دلارتابیست دلار!سرچ بفرمایید:hunting waterfowl in dakota

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

          • Ali می‌گوید:

            جناب موسوى هزینه شکار مرغابى وغاز در داکوتاى جنوبى امریکا،بهاى متوسط ١۴دلارتابیست دلار!سرچ بفرمایید،بنده اطلاع داشتم اما خواستم ادرس بدهم،ملاحظه کنید،گمان میکنید این همه ادوات شکار در امریکا واروپا براى چى تولید میشه!اما میدانم کسى که خواب است را میتوان بیدار کرد اما کسى که خود را بخواب زده خیر،این یکى از دهها:hunting waterfowl prices in dakota

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

      • کبک دری سبزکوه می‌گوید:

        فکر کنم شما خبر و تصاویر تلفات تالاب میقان اراک که اون همه غاز تلف شده بودن در اثر آنفولانزا را ندیدین

        داغ Thumb up 59 Thumb down 73

        • Ali می‌گوید:

          اولا اون اتفاق مربوط به سال گذشته بود ثانیا فکر مى کنید اگر بیمارى غازها انفولانزاى جهش یافته وقابل تسرى به انسان بود،چطور براى همینها پروانه درکشورهاى غربى صادر شد سال گذشته؟

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

        • شاهین می‌گوید:

          دوست عزیز مرگ هیچ موجود زنده ای بخاطر انفلوانزای پرندگان ثبت نشده اون مرگ گروهی ۱۰۰درصد بخاطر الودگی محیط زیست انها به مواد شیمیایی از طریق یک عده طرفدار حیوانات در کنار سود سرشار مالی به هر قیمت است

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

        • هوای پاک می‌گوید:

          سلام دوست عزیز اون گزارش کاملا ساختگی بود. چون طبق نظر شکار چیان مجرب و دامپزشکان مستقل و پرنده شناسان نحوه مرگ پرندگان با طعمه آغشته به سم بوده. محل و پراکندگی لاشه ها حالت غیر عادی لاشه{وضعیت لاشه}. پوشش گیاهی و محل فرود پرنده.طبیعت غازها جهت تغذیه.عدم وجود هیچ پرندحرام گوشت در گزارش. کا ملا نشان میداد که نحوه مرگ مسمو میت بود.وکاملا ساختگی است . امیدوارم بصورت رسمی گزارشی مستدل ارایه شود.

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

        • نه به کونو کارپوس می‌گوید:

          قابل توجه همه دوستان که به گزارش مربوطه استناد میکنند. به دلایل ذیل گزارش کذب محض بود .
          هیچ پرنده حرام گوشتی در گزارش نبود
          محل فرود غازها با توجه به طبیعت این پرنده جهت تغذیه بوده
          شکل ظاهری لاشه و پراکندگی لاشه ها
          طریقه سر و گردن پرنده در زمان مرگ
          آنفو لانزا با تحلیل عظلانی همراه است و امکان پیدا شدن پرندگان رو به مرگ وجود دارد ولی در گزارش حتی یک پرنده بیمار هم نبود
          همه موارد فوق نشان میدهد که مرگ غازها با طعمه ]غشته به سم بوده. در این خصوص از چند دامپزشک و پرنده شناس کمک گرفته شده.

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  4. هوای پاک می‌گوید:

    سلام به همه دوستان
    سلامت جامعه از اهم واجبات است و بی شک می بایست برای هر تصمیم گیری مد نظر قرار گیرد. ولی آیا سال گذشته که ممنوعیت صادر شد موردی مشاهده گردید؟
    آیا گزارش مستدل و موثقی در خصوص اینکه ناقل بیماری پرندگان وحشی هستند صادر شد؟
    چرا کشورهای دیگر دچار این بیماری نشدند؟ چرا سازمان به مجرد اینکه در مرغداری ها مورد مشکوکی مشاهده شود. علت را پرندگان وحشی میداند؟
    سازمان بهتر است به وظایف قانونی خود در قانون شکار ماده ۶ عمل کند و بیماری طاعون که دو سالی است که گریبان گیر حیات وحش شده را ریشه کن کند.
    ممنوعیت شکار توسط سازمان اهداف شومی دارد. و از آن قبیل میتوان به افزایش شکار غیر مجاز دور از دید سازمان هجوم شکار کش ها به طبیعت البطه این خواست سازمان است تا بتواند جرایم بیشتری بگیرد
    سلامت جامعه از واجبات است . البطه اگر سازمان واقعا بخاطر آن این اقدام را کرده

    پر طرفدار Thumb up 114 Thumb down 29

    • Ali می‌گوید:

      نه قربان ،بخاطر انفولانزا نبوده ،ذوق زدگى طرفداران دروغین محیط زیست براى پرندگان بیمار نیست!براى شکار نشدن پرندگان است!منتهى با شیوه غیرمستقیم!

      پر طرفدار Thumb up 82 Thumb down 23

  5. بهمن می‌گوید:

    این بیشتر دهن کجی به شکارچیان قانون مدار هست ، چند سال هست که به بهانه های مختلف این برخورد با شکارچیان صورت میپذیرد ، امسال شکارچیان پروانه خودشان را صادر کرده اند نیازی به پروانه محیط زیست نیست .

    پر طرفدار Thumb up 142 Thumb down 32

    • سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

      اگر پروانه صادر کردین پس دیگه اسم قانونمدار رو خودتون نذارین

      داغ Thumb up 58 Thumb down 83

    • حسین می‌گوید:

      شکارچیان قانونمند پر

      پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 35

    • اریا می‌گوید:

      میگم حالا شما که پروانه صادر می کنید لااقل پروانه ویژه برا خودتون صادر کنید که دستتون باز تر باشه.
      شما ها فقط از ترس جریمه شدن و مصادره اسلحه هست که پروانه می خواین وگرنه تعداد شکارچیان قانون مند بسیار کم است و هدف از گرفتن پروانه صرفا پنهان شدن در پشت آن و انجام تخلفات گسترده است.
      اونایی که سازمان رو تهدید میکنند که بدون پروانه هم به شکار میرن و به افراد غیر مجاز تبدیل خواهند شد اون ها اصلا شکارچیان قانون مند نیستند و من بار ها به این مسئله اشاره کردم و گفتم که اون ها صرفا از این لغات استفاده میکنند برای مظلوم نمایی و توجیه کشتار هاشون.
      حال اگر این افراد قانون مند باشند به تصمیم گرفته شده احترام می گذارند و به شکار نمی روند ولی اگر به شکار بروند معلوم است که این افراد هیچ گاه قانون مند نبوده و پروانه را می خواستند تا در روز های شکار که نظارت بر زیستگاه ها آزاد کم است نهایت استفاده را بکنند و اون پروانه صرفا توجیهی برای کشتار هاشون هستش.

      داغ Thumb up 106 Thumb down 106

      • مرتضی می‌گوید:

        ببخشید آریا خان کی گفته روزهای شکار نظارت بر زیستگاهها کم است لطف کن اجر محیط بانامونو با کوته فکری خودت ضایع نکن
        و اینو هم بدون تو این دوره و زمونه هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره
        و فکر نکن که اگر مخالف صدور همچین پروانه ای هستی میشه اسمتو گذاشت حافظ یا طرف دار محیط زیست و حداقل پیش خودت فکر کن تا حالا برای محیط زیست چه قدم مثبتی برداشتی؟؟؟؟؟

        پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 23

        • اریا می‌گوید:

          محیط بانان انسان های زحمت کش و صادقی هستند که بدون هیچ چشم داشتی به پاسداری از طبیعت کشور می پردازند ولی محیط بان ها با این تعداد کم مناطق چهار گانه رو هم به سختی می توانند پایش کنند و تعداد نیرو و امکانات آنها اجازه پایش مستمر زیستگاه های آزاد را در روز های شکار به ان ها نمی دهد. درمورد بخش دوم حرفتان باید بهتون بگم که من در حد توان خودم به محیط زیست شهرم خدمت کردم. از جمع آوری زباله های اطراف رودخانه زرینه رود گرفته تا دانه پراکنی برای پرندگان در روز های سرد سال، هرچند که تا چند وقت دیگه اقدامات موثر تر من را خواهید دید و به احتمال زیاد از همین پایگاه خبری هم منتشر خواهد شد.

          داغ Thumb up 15 Thumb down 53

  6. علیرضا ربیعی می‌گوید:

    شما اصلا برای رفاه حال کسانی که به شکار علاقه دارند ویک سال تحمل میکنند و هیچ گونه خلافی در شکار ندارند چه کاری انجام دادید
    فقط دوست دارید همه برن تخلف کنن شما جریمشون کنید و درامد کسب کنید
    یعنی شورشى در اوردید
    پروانه ۴ پا هم که ۵ ساله نمیدین
    اه

    پر طرفدار Thumb up 143 Thumb down 24

  7. ولفات می‌گوید:

    باز شروع شد . باز چرت و پرت شروع شد . آنفولانزا کجا بود این مزخرفات چیه دیگه . ماشالاه انقدر پرنده مهاجر شماله ایران شکار میشه که هیچیش به جنوب نمیرسه

    پر طرفدار Thumb up 132 Thumb down 20

  8. عقاب می‌گوید:

    خداروشکر..
    این میتونه سر اغازی باشه بر حفظ این گونه های ارزشمند

    پر طرفدار Thumb up 135 Thumb down 105

  9. علی می‌گوید:

    پارسال که به همین بهانه یه ۳ هفته از پروانه گذشته بود ممنوع کردید و پول ما را هاپولی کردید. باز ما یه سال صبر کردیم دوباره دارین ساز مخالف میزنین.بعد نگین چرا غیر مجاز میریم شکار. پروانه گوسفند که فقط واسه خارجی هاست. دلمون به پرنده زنی خوش بود که… تکلیف زود روشن کنین که اگه پروانه نمیدین خودمون واسه خودمون صادر کنیم

    پر طرفدار Thumb up 135 Thumb down 23

  10. Ahmad می‌گوید:

    سلام. خدا شکر آخر عاقبت پروانه شکار مشخص شد. تا الان صب کرده بودیم ببینیم پروانه میدن یا نه. از این لحظه به بعد با خیال راحت میریم شکار اونم بدون پروانه شکار. خود محیط زیست باعث میشه شکارچیان تخلف کنن یا عدم صدور پروانه شکار. هنوز پرنده های مهاجر نیومدن اینا اعلام میکنن انفلونزا هست. واقعا تعجب آور هستش. (هه).با این کارشون هر سال به تعداد شکارچیان غیر مجاز زیاد میشه.

    پر طرفدار Thumb up 132 Thumb down 23

  11. سامان می‌گوید:

    اگر واقعا قراره رسیدگی کنید جلوی فروش پرندگان را در سرخ رود و فریدون کنار(مازندران)بگیرید!!
    تا کی غارت و قتل عام لجام گسیخته؟؟
    شکار را ممنوع کردید تا مازندرانی ها با خیال راحت با تورهای هوایی پرنده ها را نابود کنند؟؟؟
    جرات جلوگیری هم که ندارید!!

    پر طرفدار Thumb up 130 Thumb down 26

  12. خورشید می‌گوید:

    خدا رو صد هزار مرتبه شکر!!!
    انشالا که این تصمیم موثر باشه و مردم هم رعایت کنن و لااقل امسال دیگه شاهد کشتار و قلع و قمع این میهمان های زیبا و مظلوم کشورمون نباشیم.
    به امید نابودی رسم زشت و غیرانسانی کشتار حیات وحش در سرتاسر جهان برای همیشه…..

    داغ Thumb up 100 Thumb down 133

    • Ali می‌گوید:

      شما که تخصص ندارید در مدیریت حیات وحش،مهمانان زیبا قبل از رسیدن به ایران وبعد از عبور از ایران،بمراتب بیش از ایران شکار میشوند!غربى ها که شمادر همه موارد به اونها اشاره میکنید،هرسال جشن شروع فصل شکار مرغابى میگیرند!وشکارچى ایرانى باید حسرت به دل بماند!این روش راه بجایى نمیبرد،جز درگیرى بیشتر نتیجه اى ندارد!تا عقل بجاى احساس جایگزین نشود راه بجایى نخواهید برد!

      پر طرفدار Thumb up 93 Thumb down 23

  13. علی می‌گوید:

    آقا مسخره کردید .فشنگ بی کیفیت سهمیه را تهیه میکنیم سالی دو سه بار هم به بهانه شکار پرنده میریم بیابون که کمی تفریح بکنیم حالا مسئولین بعد از این همه شل کن ، سفت کن میگن ممنوع به علت آنفولانزا ……ولی بومی های شمال مخصوصا شکار یا بهتر بگم کشتارشون را میکنن و مسئولین اصلا نگاهی به آنها نمیکنن و فقط ما این وسط محکومیم .حداقل شکار کبوتر را آزاد اعلام کنید ……

    پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 17

    • Ali می‌گوید:

      دقیقا،همه رو به تمسخر گرفتن،حالا جناب تیمورى که تابع منویات ونظرات اقاى دکتر درویش شده،بفرماید جواب پولهاى پروانه سال گذشته ودهها میلیارد ادوات شکار که علاقمندان بشکار دارند رو بده!ارزونترین سلاح شکارى با جواز تا گرونترین ها رو عرض کردم.اقاى تیمورى شما متصدى شکار وصید هستى یا انجمن حمایت از حیوانات شعبه پردیسان!جواب این همه افراد را باید بدهید،سالها گفتید درست میشه وسامانه شکار وصید درست کردید وهزار هزینه بیمورد دیگر.ضمنا سازمان وظیفه دارد که پروانه صادر کند ،واین لطف سازمان نیست وظیفه است.

      پر طرفدار Thumb up 74 Thumb down 15

  14. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    خدارو شکرکه پروانه شکار صادر نمیگردد
    سلامتی مهم تر از شکار است، یه مقداری به فکر حفاظت بیشتر از محیط زیست گردد، شایسته است امکانات و نیروی انسانی بیشتری در اختیار سازمان ح م ز قرارگیرد.

    داغ Thumb up 100 Thumb down 111

  15. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    یعنی با این حرفاتون ثابت کردید که مرگ و میر پرندگان و چرنداگان اصلا واستون مهم نیست فقط پروانه شکار صادر نشه و شکارچیا شکار نرن بدبختا آنفولانزا اگه وارد کشور بشه میدونید چه خسارتی میزنه میلیون میلیون پرنده مهاجر که میمیره هیچ تولید کنندگان گوشت هم خسارت جبران ناپذیری بهشون وارد میشه . حالم از اینجور حرف زدنتون بهم میخوره مشتی آدم نادان حرفایی میزنن که آدم و از دین و ایمون خارج میکنن بجای اینکه بگن خدا نکنه چنین اتفاقی بیافته میگن خدارو شکر الحمدلله که احتمال آنفولانزا وجود داره کلا از چشمم افتادید به دشمنی احمقانتون ادامه بدید

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 48

    • Ali می‌گوید:

      انفولانزا ترفند سازمان است،از یکطرف جلوى شکار رامیگیرد که پرندگان مهاجر با امنیت بیشتر از ایران رد شوند وبا ارامش بیشتر به شکارگاههاى اروپا وارد شوند،تا انها شکار وبرداشت بیشتر داشته باشند،بدلایلى که بعدا خواهم گفت.دوم اینکه به بهانه مقابله با انفولانزا،هزینه انرا از سازمانهاى جهانى بگیرند!مثل هزینه جهانى براى یوز پلنگ!که پول ان را گرفته حتى نمایشى جرج شالر را هم اوردند،بعد از سالها یوز به لبه انقراض رسید!

      پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 17

  16. مهدی می‌گوید:

    اونهایی که میخوان برن خودشون میرن و نیازی هم به اجازه شما ندارن..این قانون هم خیلی زود برداشته میشه قابل توجه دوستان قانونمند شکارچی..هیچ قصه نخورید.انفولانزا کذب محضه و یه سیاست که دهن همه رو ببنده.پنج سال شکارو ممنوع کردن چی شد نه تنها چیزی به حیات وحش اضافه نشد بلکه همه چی رو به نابدوی رفت..شکار از دیرباز بوده و اسیبش از دامداران و تخریب زیستگاهها و جاده کشیهای دل حیات وحش بیشتر نبوده.پس برید بزنید و بخورید و هوشیار باشید و در اخر نسبت به محیط اطراف و حیات وحش بی اعتنایی نکنید و وفادار باشید و در کل پایدار.

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 19

  17. علیرضا می‌گوید:

    سلام بزرگواران
    واقعا دست مریزاد دارید با این تصمیمی که گرفتید. من یک شکارچی هستم و تا الان هم یک دونه مرغانی نزدم چون تعم گوشتش رو دوست ندارم. اما یک سئوال رو مطرح می کنم. شما که میگید پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفولانزا هستند، اول اینکه اینها باید بیماری رو داشته باشند و با خودشون بیارن. پس چرا کشورهای اروپایی گزارشی مبنی بر وجود آنفولانزا در بین این پرندگان اعلام نمی کنند. نکنه وقتی که از مرض هوایی ایران رد می شند ناخداگاه دچار آنفولانزا می شند. دوم اینکه دسته پرنده های مهاجر عمدتا تشکیل شدند از پرنده های آب زی که در آب گزران عمر می کنند و به قول دوستمون هم وتنهای شمالی ارادت خاصی به آنها دارند. حالا سئوال اینه که انی پرنده های آب زی اگر آنفولانزا هم داشته باشند چه ارتباطی به مرغ داری در وسط دشت و کویر داره و چجوری میشه که پرنده مهاجر آب زی ناقل بیماری به مرغ داریه ؟
    حالا وارد موضوع بیماری طاعون نمی شم که دیگه مال خود ماست و هر ساله کلی چهارپا دارن تلف میشن و فقط ما عکسهای آتش زدن اونها رو توسط پرسنل زحمت کش محیط زیست داریم می بینیم.
    لطفا اگر به جواب سئوال من به طور علمی پاسخ بدید ممنون می شم.
    با سپاس

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 19

  18. بهمن می‌گوید:

    چرا این ممنوعیتها در سایت سازمان محیط زیست اعلام نمیشه؟! انتشار اخبار این چنینی در سایت شما(اگر اصل خبر درست باشد) یعنی اینکه سازمان محیط زیست جزو همین مخالفان سر سخت شکار هست و با قانون شکنی و عدول از وظایف قانونی خود هیچ مسئولیتی در حمایت از شکار قانونی ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 17

  19. کیکاووس می‌گوید:

    خطاب به مدیران بی کفایت که بجای حل مسأله ،صورت مسأله رو پاک میکنند،ظاهرا خودتون تمایل دارید شکارچیان قانون مند هم تبدیل به شکارچی لجام گسیخته شود و در تقابل با محیط بانان قرار گیرند و شما که ایران رو دانسته یا ندانسته تبدیل به شکارگاه اعراب و پروار کردن پرنده ها برای کشورهای مجاور کرده اید.
    صبوری کردن در مقابل جهالت شما مصداق آب در هاونگ کوبیدن است.نیاز به پروانه شما نداریم،در طبیعت وسیع و سخاوتمند ایران پهناور در صورت رویاروی با ما شکارچیان صبور و قانونمند، اگر شما ما رو گرفتید و جریمه و زندان کردید بر شما مبارک و اگر ما هم دور از چشم شما به طبیعت رفتیم و برگشتیم و یا شما رو زدیم بر ما مبارک

    پر طرفدار Thumb up 82 Thumb down 18

  20. مصطفی می‌گوید:

    اوکی ، به عنوان یه شکارچی قانونمند اینهمه صبر کردم اینم نتیجه ش . دیگه صبر نمیکنم . اصلا دیگه پروانه آخر پاییز به دردم نمیخوره ، حق منه که آخر شهریور به من پروانه بدن ولی … از امروز خودم برای خودم پروانه صادر میکنم ، نه تنها برای امسال پروانه صادر میکنم بلکه سالهای دیگه هم منتظر سازمان نمیمونم و بازم خودم صادر میکنم ، نه تنها برای پرنده صادر میکنم بلکه برای چهار پا هم صادر میکنم ، روی پروانه م هم قید میکنم همه روزه بدون محدودیت در تعداد . کار محیطبان هم نیست توی منطقه من بتونه منو بگیره . دیده بان و سازمان هم بدونن از امروز یه شکارکش (و نه شکارچی) به طبیعت ایران با بی تدبیری اضافه کردن و ادامه این بی خردی فقط باعث اتفاقات اینچنینی خواهد شد . (کمی الگوبرداری از کشورهای پیشرفته بد نیست)

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 17

  21. رشید می‌گوید:

    با سلام و درود بر شکارچیان قانونمند.اگر دامپزشکی بدلیل پیشگیری موجب ممنوعیت شده بهتر است به کارهایی که کوتاهی میکند و باعث تلفات هزاران قوچ ومیش .کل و بز در سال میشود بپردازد .متاسفم برای انهایی که به علتهای گوناگون هرساله حق جامعه ای را ضایع میکنند و اگر ایمان و اعتقادی دارند روزی باید جوابگو باشند ..پرندگان مهاجر در سراسر جهان درفصل شکار .شکار میشوند پس چرا بی جهت حق الناس میکنید .مطمءن هستم با دامها و تورهای هوایی در سراسر کشور دامگذاران به شمار فاجعه اوری کشتار خواهند کرد و هیچ قدرتی جلو دارشان نخواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 15

  22. اریا می‌گوید:

    این حداقل اقدامی است که سازمان باید انجام میداد.
    چون در شرایط کنونی تالاب ها که برخی از اون ها خشک و نیمه خشک هستند و برخی دیگر آلوده به انواع سموم کشاورزی و فاضلاب های شهری هستند و اندک تالاب های باقی مانده در شمال کشور که تمامی شرایط برای زیستن پرندگان مهاجر فراهم است به جولانگاه دامگاه داران بدل شده که با دادن پروانه شکار تعداد معدودی از پرندگان که از تور ها و تله های مختلف جان سلام به در بردند به چنگ شکارچیان می افتند و نسل کشی آن ها بدتر می شود.
    این خبر بسیار خوبی بود، به امید اینکه پرندگان خشکی زی هم شکار ممنوع اعلام بشوند. دیده بان عزیز اینجا جا داره از شما به خاطر پیگیری هاتون و انتشار تمامی اخبار مربوط به تخلفات زیست محیطی و آگاه سازی مردم تشکر کنم. در ضمن دیده بان آماده باش که قرار شکارچیان بیان و محفلمون را نورانی کنند خخخخخ و این ها تو وبسایت ها و گروه هاشون جمع شدن تا به این متن منتشر شده شما، به قول خودشون جواب کوبنده بدن!!! ولی اکثر مردم جامعه می دانند که حرف های اون ها چیزی جز عوام فریبی و سخنان پوچ و بیهوده نیست.

    داغ Thumb up 96 Thumb down 102

  23. یوز پلنگ ایرانی می‌گوید:

    با سلام .دوستان شکارچی قانونمند نگران نباشید نوشته پرندگان مهاجر ممنوعه .کبک وتیهو .کبوتر و… که در راسته مهاجرین نیست انشاالله به کوری چشم دشمنان پروانه ازاوایل آبان صادر میشه .از دیده بان هم تشکر میکنم که فقط ساز مخالف شکار میزنی بد نیست شما که مخالف شکار هستین یه سری به یخچالهای خونتون که مملو از گوشت انواع حیوانات هست بزنین بعد ادعا بکنین

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 23

    • اریا می‌گوید:

      گوشت مرغ و گوسفند چه ربطی داره به پرندگان مهاجر و پستانداران در خطر انقراض؟؟؟
      ما میگیم شکار نکنین (اونم نه برای همیشه بلکه برای چند سال کوتاه تا این وضعیت اسفبار حیات وحش قدری بهبود یابد) نمیگیم که گوشت نخورین.
      شما اگر در هر روز ۳۰۰ عدد مرغ بخرید باز نسل این حیوان نابود نمی شود و اگر هم به طور کامل این پرنده به همراه بقیه پرندگان پرورشی و گاو و گوسفند نابود شوند نه تنها اتفاق بدی برای طبیعت نمی افتد بلکه محیط زیست کشور یک نفس راحت می کشد چون این حیوانات زیستمندان واقعی طبیعت نیستند و صرفا جهت مصرف انسان پرورش می یابند و رها سازی اون ها در طبیعت هم هیچ فایده ای نداره و زیبایی هم به طبیعت اضافه نمی کند ولی این حیوانات وحشی هستند که از قبل از انسان در این سیاره خاکی زندگی می کردند و در کنار انسان حق زیستن دارند و نمی توان آن ها را با بهانه های بی معنی از طبیعت حذف کرد.

      داغ Thumb up 64 Thumb down 81

    • شکارچی قانونی می‌گوید:

      سلام جناب یوز.ضمن تایید فرمایشات شما باید اذعان کنیم که سایت دیده بان در یکی دو سال اخیر تقریبا اصل بیطرفی را رعایت میکند و با اینکه اصالتا یک سایت محیط زیستی است,اما انصافا نظرات شکارچیان را هم منعکس میکند.سه چهار سال قبل اینگونه نبود و تقریبا همه نظرات ما درخصوص موافقت با شکار بلوکه می شد ولی در حال حاضر انصافا سعه صدر دیده بان بالا رفته و خود این مساله هم گاهی موجب عصبانیت دوستان احساسی محیط زیست می شود.سپاس از دیده بان

      داغ Thumb up 19 Thumb down 25

  24. سعید می‌گوید:

    باسلام. میخواستم بدونم سازمان محترم که شکار پرندگان مهاجر و به علت آنفولانزا ممنوع میکنه آیا نمیشه شکار کبک و تیهو که پرنده بومی هست آزاد بکنه .اگه منطقی نیست حق باشما با احترام

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 16

  25. سعید می‌گوید:

    این چه قانونیه اخه هر سال هم فقط بهمین بهانه شکارچیان قانونمند محروم میکنید از حقشون اینطور باشه که یبار بگین شکار کلا تا اخر ممنوع

    پر طرفدار Thumb up 74 Thumb down 17

  26. سعید می‌گوید:

    آقا چرا متن بنده رو به اشتراک نمیزارید چون حرف حقه

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 15

  27. جواد می‌گوید:

    به نظر بنده ایراد از پرندگان وحشی نیست اسمان ایران انفلانزا داره که تاوارد میشن میگیرن وقتی ازایران میرن بیرون خوب میشن تاسال دیگه که برگردن

    پر طرفدار Thumb up 91 Thumb down 14

  28. همیار محیط زیست می‌گوید:

    تمام کسانی که اینجا ادعا میکنند ما خودمون بدون پروانه میریم شکار اصلا جرات و وجود همچنین کاری رو ندارن

    چون از محیط بانان و دستگیر شدن مثل سگ میترسن و اگه یه روز دستگیر بشن مثل بچه ها گریه میکنن

    الکی اینجا لاف نزدید اگه شهامت دارین برید شکار تا قانون یک تو دهنی محکم بهتون بزنه

    داغ Thumb up 62 Thumb down 112

  29. مهیار می‌گوید:

    واقعا تصمیم کاملا اشتباهی هستش که بر اساس حدس و گمان ها و به بهانه ی آنفولانزا هرساله شکار ممنوع اعلام بشه .بااینکار جلوی شکارچی ها رو نمیتونین بگیرین مطمعنا همه کارشونو انجام میدن و سازمان محیط زیست بااینکار فقط دل خودشو خوش میکنه و جیبش رو خالی

    پر طرفدار Thumb up 82 Thumb down 17

  30. سعید می‌گوید:

    سلام
    این رو باید عوض کنن یه چیز دیگه جدید پیدا کنن که شامل تمامه پرندهها بشه نه مهاجر خیلی گوشش بازه که ندن چون شامل کبک و تیهو کبوتر نمیشه اما پارسال سازمان پولارو که بابت پروانه دادن بر نگردون و خورد امسالم نمیدن چون انفلانزا چرته بحث دیگه هست نمیخوان تفنگ و سرو صدا بره بیرون و نخواهن داد خیالتون راحت
    به بنده خدا گفتن چشاتو ببند نبینی گفت چشم گفتم گوشاتو هم ببن نشنوی گفت چشم گفت عقلمو چکار کنم
    خودتونید یه بهانه دیگه جور کنید

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 18

  31. بکران می‌گوید:

    سازمان محیط زیست؟؟؟؟ کدوم محیط. کدوم زیست. بهتره منبعد اسمشو بگذاریم سازمان شکار بانی. فقط کار محیط بانها دنبال شکارچی رفتند. رودخانه ها آلوده دریغ از یه اخطار و بگیر ببند. دریا آلوده.، طبیعت آلوده. هوا آلوده. کدوم فاضلاب جلوش گرفته شده یا کدوم کارخانه تعطیل شده؟؟ فاضلاب و پسماند تمام روستاها داخل نزدیک ترین رودخانه خالی میشه کجاست محیط زیست؟؟؟ پروانه به شکارچی ندن عرصه را برای شکار کش مهیا کردن.

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 20

    • Ali می‌گوید:

      شکاربانى؟!!
      برادر کدام شکاربانى؟
      شکاربانى یعنى نظارت بر شکار نه انجمن حمایت از حیوانات !
      این اسمش سازمان ضد شکاربانى هست!

      پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 18

  32. هادی می‌گوید:

    اقا زود اعلام ممنوعیت کردن… تعجبه ازشون!!! صبر میکردن پروانه میدادن و بعد ممنوع میکردن که دوباره پول مردم رو بزنن به جیب و یه ابم روش!!!!!
    علاقه مندان محترم شکار مجددا بهانه های الکی محیط زیست شروع شد!!!! برین فیلمای شکار اردک و مرغابی و غاز رو نگاه کنین تو کانادا و روسیه و امریکا…. اونجا ظاهرا پرنده ها همه به ترتیب قد واکسن انفلوانزا زدن که میشه شکارشون کرد!!!!
    اتفاقا اگه بحث شکاره که باید بزارن این پرنده های مهاجر رو ملت شکار کنن تا فشار کمتری به پرنده های بومی ما وارد بشه… اینا که میان و میرن!!

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 15

  33. رضا می‌گوید:

    سلام عجب دامپزشکی پیشرفته ای چشم بسته غیب میگه پارسال که هزاران هزار مرغ و کبوتر خانگی و … با گاز به طرز فجیعی خفه کردن امسالم که ….

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 14

  34. حق گو می‌گوید:

    جواب حق کشی هایشان را خواهند دید

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 16

  35. محمد می‌گوید:

    توی این مملکت هیچکی جای خودش نیست حق خیلیها خورده میشه با این وضعیت کشور ما پیشرفتی نخواهد داشت نسل ما که سوخت امیدوارم نسل بد نسوزه

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 17

  36. ایران می‌گوید:

    ما که رفتیم شکار

    هر چه قدر هم دلمون بخواد می زنیم !

    مگه آدم بیکاره که در مقابل این سازمان ، قانونمند باشه ؟!

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 19

    • اریا می‌گوید:

      به سلامت. فقط اگه دستگیر شدی ناراحت نباش چون دیده بان نسبت افراد سایتش یه تعصب دیگه ای داره و پارتی بازی میکنه و خبر دستگیری تو رو زود منتشر میکنه.

      داغ Thumb up 24 Thumb down 70

  37. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    چقدر علاقه برای ریختن خون جانداران! روانشناسان باید بداد این جامعه مریض برسید.
    حضرات میر شکار عاشق کشتن زبانبسته های بی پناهند گواهی خونریزی از سازمان میخواهند.

    پس لطفا:
    گواهی شکار شکارچی هم صادر کنید.

    داغ Thumb up 15 Thumb down 67

  38. محسن رزاقی می‌گوید:

    حضرات میر میرشکار چقدر شاکی تشریف دارند.

    عجب!!! پس واقعا خونریزی اینقدر لذت دارده؟!!!

    پس سازمان محترم بنده نوازی بفرمایید گواهی شکار شکارچی هم صادر کنید.

    داغ Thumb up 19 Thumb down 73

  39. حمید می‌گوید:

    البته همجا ممنوعه بغیر از فریدون کنار و سرخرود چون سازمان م ز اونجا برش کاری نداره و این قانون شامل حال اون منطقه نمیشه.سازمان نابودگر محیط زیست.

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 13

  40. سعید می‌گوید:

    آقا حداقل شکار کبکو آزاد کنید اینکه پرنده بومیو پروانش جداست

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 10

  41. مرتضی می‌گوید:

    خدایا شاهد باش که چند ساله دارند این بلا رو سر ماها در میارن!! اسلحه تولید میکنن!! با کیفیت افتضاح و نرخ ایتالیا و بلژیک میکنن تو حلق مردم!! فشنگ میدن و کاری دیگه به کیفیتش ندارم!!همه اینارو میدن!! اما یه عده … رو گذاشتن صدر یه سازمان که خون از دماغشون بیاد ۳ نوع سکته رو با هم میزنن!! سازمان نیست دیگه!! شرکت میلی و رفاقتی و خاله بازیه!!من که نرفتم تا حالا!!از الان به بعد میرم!!اگه قبلا پروانه داشتم و حواسم بود ۴ تا نزنم که مشکلی واسم پیش نیاد!! الان دیگه واسم مهم نیست!! بگیرنم بگیرن!! چه با ۲ تا چه با ۲۰ تا!! مهم نیست واسم!!مگه اینهمه پول پروانه شکار گرفتن اوضاع بهتر شده ؟؟ شکارگاه احیا شده؟؟تعداشون زیاد شده!! پروانه پرنده مهاجر رو نمیدن!! نسلشون تو روسیه و شمال و جاهای دیگه در اومده!! واسه خودشون خودی و واس ما نخودی!!در کل که واسم مهم نیست!!شکارگاهایی میشناسم که مامور محیط زیست تو خواب هم جرات نداره بهشون سر بزنه چه برسه به بیداری!! فقط بلدید مردم رو متخلف کنید!!لعنت!

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

  42. نیما می‌گوید:

    سازمان ممنوعیت شکار برای ایرانی ها و آزاد کردن آن برای خارجی ها

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 5

  43. محمد می‌گوید:

    با سلام واقعا بهانه انفلانزا خیلی خنده دار شده اخه مسولین محترم مجوز شکار فقط دارندگان اسلحه ی شکاری اخذ می کنند ان هم تا اتمام فصل شکار حداکثر صدتا پرنده شکار می کنند که هر سال بهانه ی انفلانزا را میارین .اما اونایی که با تور شکار میکنند وحداقل روزانه ۵۰۰ قطعه پرنده شکار میکنند براشون ممنوع نیست وتمام مسولین محیط زیست با انها هم دست هستند اقا خجالت بکشید تا کی به مردم ظلم می کنید

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 7

  44. محسن می‌گوید:

    اقا اگه انفولانزا هست چرا تخم مرغ و چیزای دیگه صادر میکننین قطر دوستان همه غیر قانونی برین لذتش بیشتره

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  45. حامد می‌گوید:

    دوستان عزیزم یک نظری هم به مقدار بسیار زیاد سربی که در طبیعت پخش میشود داشته باشیم. حدود ۱/۶۰۰/۰۰۰ قبضه سلاح ساچمه زنی داریم که هر کدام ۱۰۰ فشنگ سهمیه دارند میشود ۱۶۰میلیون فشنگ ساچمه زنی. داخل هر فشنگ ۳۲گرم(عقاب) و ۳۸ گرم(شاهین) ساچمه هست میانگین میگیریم ۳۵گرم و این عدد ۳۵را ضرب در ۱۶۰میلیون نماییم به عبارتی میشود پنج هزارو ششصد تن سرب دوستان عزیز تراز جانم که مثل خود من به شکار خیلی علاقه دارید خیلی زیاده این مقدار سرب که فقط با سهمیه تیر یک سال ۵/۶۰۰ تن سرب وارد طبیعتمون بشود. بچه ها به این قضیه هم گوشه چشمی داشته باشیم. حال شاید بگوییم همه که سهمیه فشنگ دریافت نمیکنند اگر هم ۱میلیون نفر سهمیه بگیرند میشود ۱۰۰میلیون فشنگ ضرب در ۳۵گرم نماییم به عبارتی میشود سه هزار و پانصد( ۳۵۰۰)تن هم خیلی زیاد هست

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  46. ناصر مجیدی گرگان می‌گوید:

    با عرض سلام بر بچه های پر تلاش محیط زیست خدمت شما عرض کنم که گفته های شما جهت پیشگیری از آنفولانزا میباشد درسته دارین میگین پرنده مهاجر احتمال آنفولانزا دارد ولی پرنده بومی مانند کبک چی یعنی شما اگه پروانه کبک بدین چی میشه نا گفته نماند اگه پروانه بدین یه منبع درآمد برا محیط زیست میشه یه تفریع برا شکارچی میشه با تشکر مجیدی

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>