عاملین شکار خرس قهوه ای در طالقان به حبس طولانی مدت، جزای نقدی و دو سال ممنوعیت از اقامت در طالقان محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح روز پنجم آبانماه به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده سه فرد مسلح در حد فاصل منطقه آزاد و شکار ممنوع پایین طالقان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان که در فاصله ۶۰ کیلومتری از محل گزارش در مناطق بالا طالقان (ارتفاعات دیزان) مشغول گشت زنی بودند، عازم محل مورد نظر شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در این باره گفت: پس از دریافت گزارش، تمامی نیروها اعم از محیط بانان و ضابطین قضایی محیط زیست طالقان، محیط بانان کمکی از شهرستان ساوجبلاغ، نیروهای کمکی جهاد کشاورزی و ۳ نفر از همیاران به جهت پیگیری متخلفین بسیج شده و به ارتفاعات مورد نظر اعزام شدند.

حشمت اله کشیری اظهار داشت: در ساعت ۱۴/۳۰ یکی از اکیپ هایی که در ارتفاعات در حال جست و جو بود، شکارچیان را مشاهده کرده و موضوع را به سایر واحدها اطلاع رسانی نمود.

مامورین بصورت نامحسوس به شکارچیان نزدیک شده و در ساعت ۱۷/۳۰ جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

شکارچیان متخلف به محض مشاهده محیط بانان متواری شده و مامورین نیز به تعقیب آنها پرداختند.

یکی از شکارچیان که اسلحه به همراه داشت با استفاده از بارندگی شدید و گرگ و میش بودن هوا متواری گردید اما مامورین دو متخلف دیگر را تعقیب و در حاشیه باغات یک روستا دستگیر نمودند.

در بازرسی از متخلفین لاشه یک خرس قهوه ای تازه شکار شده، ۶ عدد فشنگ گلوله زنی ۳۰۸، دو دوربین شکاری، یک دستگاه فاصله یاب، ۲ عدد چاقو و ۲ عدد پوکه فشنگ ۳۰۸ شلیک شده کشف و ضبط گردید.

متخلفین در ساعت ۲۳ شب به دستور مقام محترم قضایی  تحویل بازداشتگاه پاسگاه انتظامی پایین طالقان شده و روز بعد به همراه پرونده تشکیل شده به دادگاه معرفی شدند.

متهم ردیف اول یک اسلحه گلوله زنی ۳۰۸ دارای جواز حمل داشته که در روز تخلف توسط نفر سوم از صحنه جرم خارج شده بود.

متهمین روز بعد تصمیم داشتند فشنگ های کشف شده ۳۰۸ را با فشنگ ۲۷۰ تعویض نمایند تا فشنگ های کشف شده با اسلحه متهم ردیف اول همخوانی نداشته باشد، بنابراین به سرباز کلانتری پیشنهاد دادند فشنگ ها را در ازای دریافت پول و مواد مخدر (حشیش و گراس)  برای جابجایی از کلانتری خارج نماید.

سرباز وظیفه شناس نیز موضوع را با مافوق خود درمیان گذاشته و با پیشنهاد مافوق مقرر گردید با متخلفین جهت جابجایی فشنگ ها و دریافت مواد مخدر قرار بگذارد.

سرباز وظیف شناس با متهمین برای دریافت رشوه و تعویض فشنگ ها قرار گذاشت اما در محل قرار و هنگام تحویل موارد مخدر با حضور مامورین کلانتری که بصورت نامحسوس در اطراف حضور داشتند، مواد مخدر از متهمین کشف و موارد صورتجلسه گردید.

متهمان در جریان کلیه مراحل بازپرسی منکر هرگونه تخلفی بوده و ادعا نمودند در روز دستگیری در باغ شخصی مشغول فعالیت کشاورزی بوده اند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری طالقان، دادگاه علیرغم انکار متهمان و سفارش چند فرد بانفوذ برای عفو و تخفیف در مجازات متهمان با توجه به مستندات داخل پرونده بزهکاری آنان را محرز و مسلم دانسته و متهمان را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

- سه سال حبس به جرم شکار غیرمجاز جانور وحشی حمایت شده (خرس)

- سه سال حبس به جرم پرداخت رشوه (۲۵ گرم حشیش و ۳ گرم گراس)

- ۶ ماه حبس به جرم حمل مهمات غیرمجاز

- ابطال جواز حمل و توقیف اسلحه شکاری به مدت دو سال

- دو سال ممنوعیت اقامت در شهرستان طالقان

متهم ردیف دوم:

- دو سال حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده (خرس)

- دو سال حبس به جرم پرداخت رشوه (۲۵ گرم حشیش و ۳ گرم گراس)

- ۳ ماه حبس به جرم حمل مهمات غیرمجاز

- دو سال ممنوعیت اقامت در شهرستان طالقان

همچنین متهمین به پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک خرس قهوه ای محکوم شدند.

+144
0
  

24 دیدگاه

  1. اریا می‌گوید:

    آقایون شکارچی ما بی صبرانه منتظر توجیهات غیر منطقی و واهی شما هستیم. چون می خوام ببینم باز هم در کمال وقاحت و بی شرمی تمام از این اقدام دفاع می کنید و این را به گردن محیط زیست می اندازید؟
    یادم می آید زمانی که این خبر و اخباری از این دست منتشر می شد عده ای می گفتند که مرحوم اینالو بزرگ این روز رو پیش بینی کرده بود، حالا من می خوام بدونم آیا آقای اینالو این افراد عیاش و معتاد را پیش بینی نکرده بودند؟
    من خراب اون افرادی هستم که این دست از اتفاقات رو به خاطر ندادن پروانه می دانند ولی همه می دانند که اگر پروانه هم بدهند این افراد اقدام به تهیه آن نمی کنند و اگر هم بگیرند صرفا برای مخفی شدن در پشت پروانه و انجام اعمال خبیث خود این کار را خواهند کرد.
    از قاضی پرونده هم به خاطر صلابت و اقتداری که از خودش نشان داده تشکر میکنم و اگر در هر شهرستان یک قاضی مثل ایشان وجود داشت تا الان کار شکار یکسره می شد.
    این افراد و امثال آنها مایه ننگ جامعه بشریت هستند و انگل اجتماعی محسوب می شوند و صادر کردن یک چنین احکامی برای آنها واجب است.
    این شکارچیان ارازل اوباش و معتاد و رشوه ده را می توان در یک کلمه خلاصه کرد = ام الفساد و هرکس هم بخواهد از آنها دفاع کند و این اتفاق را به خاطر ندادن پروانه شکار بداند و بگوید که سیاست های سازمان غلط است و به هر شکلی بخواهد این اقدام شکارچیان را توجیه کند معلوم می شود که خودش هم یک مشکلی دارد چون این عمل به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حکم قاضی هم در خور عمل آنهاست.
    دیده بان از پیگیری های شما هم متشکرم و لطف کنید این پیام من را بدون کم و کاست و بدون تحریف منتشر کنید.

    پر طرفدار Thumb up 163 Thumb down 97

    • عزرائیل می‌گوید:

      سلام.صبر پیشه کن،ادب از که آموختی…؟!!
      با بیشتر مطالبی که نوشتی کاملا موافقم گل گفتی.
      خیلی آتیشی شدی پسر خوب مشکلات بسیاره همه زنجیر بافت بهم متصل هستند،محیط زیست بیمار ما با این روندی که سازمان در پیش گرفته(دوستی خاله خرسه) و همیاری امثال شما به اصطلاح دوستار محیط زیست(دایه مهربانتر از مادر) قابل درمان نیست،بحث کردنشم از حوصله من خارجه.اینو بدون هرکی تفنگ دست گرفت شکارچی نیست،شکارچی آدمیزاد شکارچی رو شکار نمیکنه البته حیوانات شکارچی ممکنه اینکارو برای تنازع بقاشون انجام بدن که تکلیفشون مشخصه!پس هرکسی رو در لباس آدمیت دیدی دلیلی برای آدم بودنش نیست!شکارچی بودن و شکار رفتن برای خودش آداب و اصولی داره که هرکسی رعایتش نمیکنه.جانمازم برات آب نمیکشم با افتخارم میگم شکارچیم!
      حالا دیگه بی صبرانه منتظر توجیهات شکارچیهای خانم باش!چون شکارچیان هم آقا دارن هم خانم.

      پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 41

    • چغوک می‌گوید:

      بر خلاف نظر شما ، من معتقدم که اتفاقا این افراد با انبوه شکارچیان تفریحی و به قول خودشون ” اسپرت ” یک تفاوت بنیادی داشته اند .

      کاملا حرفه ای بوده اند و مشخص است که بار اولشان نبوده و کلی خاطرات از شکارهای قبلی داشته اند .

      به عکس اول دقت کنید که مثل یک سلاخ و پوست کن حرفه ای ، پوست خرس را کنده اند و البته که می دانسته اند پوست خرس با کله و پنجه های متصل به آن قیمت خیلی بهتر دارد .

      با دقت تمام چربی های خرس را هم جدا کرده اند تا بتوانند به خریداری متفاوت از پوست خرس ، بفروشند و می دانیم که افراد خرافاتی برای چربی و پیه خرس حاضرند مبالغ بالایی بپردازند .

      این افراد قبل از صدور حکم باید بازجویی های فنی را پشت سر بگذارند تا به تجارت های کثیف قبلی هم اعتراف کنند .

      پر طرفدار Thumb up 69 Thumb down 45

    • حسام می‌گوید:

      دوست عزیز
      با یک چاقو هم میشه میوه پوست کند هم میشه آدم کشت ، اینکه چطور استفاده بشه ازش به ما آدم ها ربط داره . کسانی که درک صحیحی از شکار و پایبندی به قوانین شکار جوانمردانه ندارند اسمشون شکارچی نیست ، اینها متاسفانه عنصر بی ارزشی در همه جوامع هستند . کسانی که به محیط پیرامون خودشون اهمیت نمیدن و همچین جنایاتی مرتکب میشوند باید به مراتب منتظر حکمهایی از این بدتر باشند . یه شعار در بین شکارچیان هست که میگه شکارچی شکارچی رو نمیزنه ! خرس ، شغال ، روباه ، گرگ ، پلنگ ، یوز ، کاراکال ، عقاب ، شاهین و… برای تمام طبیعت دوستان و شکارچیان واقعی حس بکر بودن طبیعت رو دارن و اگر نباشند طبیعت ما زیبایی خودش رو از دست میده . پس مطمئن باشید اکثریت شکارچیان از این اعمال تنفر دارن و به شدت مخالف کشته شدن این گونه های ارزشمند هستن . از نظر من این آقا و تمام اطرافیانشون باید تا سالیان سال از داشتن سلاح مجوز دار محروم باشن . این شکار نیست بلکه کشتاره !
      حسام ساکی

      داغ Thumb up 35 Thumb down 36

    • خورشید می‌گوید:

      گذشته از خباثت حیرت انگیز این اوباش و حامیانشون که واقعا روی داعش و طالبان رو سفید کردن موضوع دیگری که فکر من رو به خودش مشغول می کنه اشاره ی گزارش به اون افراد بانفوذیه که برای این جانیان بی سر و پا که از هر زاویه ای دشمنان جامعه هستن قصد وساطت داشتن!! واقعا خااااک بر سر چنین مسئولین و متنفذینی که مثلا قراره مدیریت بخش هایی از یک اجتماع انسانی رو بر عهده داشته باشن! اینها دقیقا مثال همون مسئولین محلی هستن که دستشون با قاتلان پرنده ها در فریدونکنار و اون نسل کشی شرم آور توی یک کاسه ست!! یا مستقیما و یا از طریق رشوه گرفتن و روابط قومی قبیله ای و گله ای در اون جنایات سهیم هستن. با وجود چنین افرادی و اعمال نفوذهای کثیف ، واقعا چطور میشه به برخوردهای عادلانه و پیشگیرانه با این اقدامات بی شرمانه و غیرانسانی امیدوار بود….

      پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 50

    • ولاش گرین می‌گوید:

      اریا عزیز مطئن باش پاسخ این جریمه و زندان و بی حرمتی رو طبیعت خواهد داد نیازی به پاسخ شکارچیها نیست.جایی که هیچ مأموری و هیچ دادگاهی نیست

      داغ Thumb up 21 Thumb down 26

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تشکر ویژه از قاضی محترم که بدون ذره ای واهمه از برخی مسولان با نفوذ حکمی قاطع صادر کردند، البته باید اسلحه توقیف میشد چون کسی که اقدام به شکار خرس میکنه هیچوقت دست از تخلف برنمیداره پس باید اسلحه توقیف میشد تا دیگه جرات تخلف نداشته باشه
    واقعا متاسفم برای اون مسولان با نفوذی که برای این شکارچیان که ظاهراً تو کاره مواد مخدر هم هستن درخواست تخفیف یا عفو! میکنن! یحتمل قبل از این، همین شکارچیان برای همون مسولان گوشت شکار تهیه کرده یا بساط سیخ و سنگ به پا میکردن وگرنه اون مسئولان قانونمدار چه دلیلی داره از اینا حمایت کنند!!!
    وضعیت متخلف سوم هم که در هاله‌ای از ابهام هست! آهان اون سومی از همون مسولان بوده شک نکنید!
    تشکر ویژه از محیط بانان زحمتکش منطقه که حسابی این جماعت رو نقره داغ کردین

    پر طرفدار Thumb up 80 Thumb down 60

  3. کیکاووس می‌گوید:

    در حماقت خود بمانید ،بوی تعفن فساد در محیط زیست با این داستان سازی ها درست بشو نیست.

    داغ Thumb up 29 Thumb down 77

  4. میرچی می‌گوید:

    منم از طرف خودم و مردم روستای میر از قاضی و محیطبانان و همیاران و بخصوص رییس محیط زیست طالقان قدردانی میکنم و دست نفر دوم که از شانس بد هم محلی ما بوده را برای مردم رو کردند و از هم محلی بودن این راهنمای خیانتکار خجالت میکشیم

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 41

  5. جواد می‌گوید:

    سلام این اراجیف که مینویسید چیست واقعا خسته نمیشوید تاامثال شما دراین مملکت هست هیچ دوستی بین نه انسانهاهست ونه حیوانات اینها ازقماش شما هستند معتاد به مواد چون درمنزل برای وقت گذرانی نشسته اید وبایک گوشی شروع به نوشتن جنگنامه علیه همنوع خودتان هستید این معتادان شکارچی نیستند چون شکارچی .شکارچی روشکار نمیکشه ممنون ازدیدبان

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 41

  6. انسانیت می‌گوید:

    بعضی از همین شکارچیان رو حتی بعد از مرگ نباید در قبرستانهای معمولی دفن کرد چون مفسد فی الارض واقعی هستند و در زمین فقط فساد کردند

    داغ Thumb up 47 Thumb down 48

  7. رحمان می‌گوید:

    شکارچی اعدام باید گردد. اینا بیان بیرون بازم میوفتن به جان حیوونا. اعدامشون کنین

    داغ Thumb up 36 Thumb down 48

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    ننگ بر این بی فرهنگی الهی در افتد نشان شکار.

    داغ Thumb up 26 Thumb down 42

  9. زارعی می‌گوید:

    سلام
    عرض ادب واحترام خدمت همه عزیزان ما باید به سمتی حرکت کنیم که مناطق که دارای حیات وحش وگردشگری هستند به دست خود بومیان حفاظت وحمایت شود ودرامد حاصل از آن نیز برای خودشان بماند نه باعث تخریب واز از دست دادن آن شود بومیان مناطق باید یار وکمک حال محیط زیست باشند نه مقابل آنها چرا که بدون حمایت بومیان حفاظت از مناطق کاری بسیار دشوار خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 13

  10. یوز ایرانی می‌گوید:

    زمانی طبیعت ما طبیعت میشه که شما فرق شکار چی و حیوان کش رو بدونید

    داغ Thumb up 26 Thumb down 35

    • اریا می‌گوید:

      اگر میشه شما لطف کنید و بگید که فرقشون چیه؟
      چون هر چه قدر که فکر میکنم کار هر دو آنها یکی است و فقط بازی با کلمات محسوب میشه.
      یه جوری میگید شکارچی با حیوان کش فرق میکنه مثل اینکه شکارچی با حیوانات کاری نداره و یا اینکه از نظر شما اون حیواناتی که شکار میکنید حیوان محسوب نمی شوند و محکوم به نابودی به وسیله گلوله های سربی شما هستند؟

      پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 46

    • داریوش2016 می‌گوید:

      هیچ مشکلی نداریم و همه مشکلاتمون حل شده جز اینکه یه عده ولگرد میخوان با کشتن جانوران خوی درندگیشون ارضا بشه

      داغ Thumb up 26 Thumb down 24

  11. آرین می‌گوید:

    اینکه بگیم شکارچی با مرام داریم که شکارکش نیست و غیره ، مثل دزد با معرفت میمونه
    دزد با شرف نداریم…
    شکار شکاره

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 38

  12. میر شکار می‌گوید:

    حامیان محیط زیست باید انسان های با ادبی باشند ولی مثل اینکه مثل بقیه چیزهای کشورمان اینم برعکسه.خیلی چیزا از نظر اسلام گناه کبیره هست ولی خیلی راحت انجامش میدیم و بعضاً باعث افتخار بعضیاست. خیلی چیزها حلال خداست و ما اونا رو حرام
    و گناه و جنایت میدونیم.اگرشکار به نیت استفاده از خواص درمانی گوشت شکار حلال گوشت صورت بگیره هیچ ایرادی نداره.دیگه بحث احتیاج و تفریح هم ازش برداشته میشه.همه جای دنیا شکارچی از قوانین و مرام وموقعیت اجتماعی خاصی برخورداره جزء در کشور ما.اگه شکارگاه های خصوصی زیاد بشه توش از حیوانات پرورشی بجای حیوانات وحشی استفاده بشه .و رفتن به این شکارگاه ها در توان مالی همه شکارچی ها باشه چه اتفاقی میفته؟کسی حاظره بره خودشو تو مناطق ممنوعه شکار به خطر بیندازه؟یک شکارچی قانونمدار بیشتر از هر کسی از طبیعت لذت میبره و نگران طبیعته . طبیعت کم لطمه ندیده از این بظاهر حامیان محیط زیست .از اینور یه شکارچی رو با یک گنجشک دستگیر میکنن تو بوق وکرنا میکنن دادگاه و پاسگاه و جریمه و … از اونور بیخ گوش زیستگاه کل و بز و قوچ و میش پروانه چرا میدن دام آلوده هزارتا هزارتا کل و قوچ میکشه.جمع کنید این دکون بازارا رو مردم این چیزا رو میفهمن.همین بگیرو ببندا دکون بازاری شده برای بعضیا .حامیان محیط زیست اینا رو نمیبینید و نمیدونید؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 15

    • عزرائیل می‌گوید:

      آفرین بر درک و شعورت کیف کردم.

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

    • داریوش2016 می‌گوید:

      شما برو تو کشورهای دیگه که آزاده شکار کن باید پولدار هم باشی حتما یه چیزی گفتی خنده دار بیایم تکثیر کنیم که شکارچی ها بکشن؟ سازمان اگه توانش رو داشت تکثیر میکرد تو طبیعت رهاسازی میکرد که این کار رو نمیکنه چون الان توانش رو نداره چون همه نیروش رو گذاشته رو محیط بانی و اگه محیطبانها مشغول تکثیر باشن کسی نیست جلوی اشرار تفنگ بدست رو بگیره و هر چی هم تکثیر کنه از اونطرف اشرار میکشنشون و بی فایده میشه کار تکثیر

      داغ Thumb up 3 Thumb down 10

  13. میر شکار می‌گوید:

    درد اینجاست ما باید پولدار باشیم و بریم خارج شکار کنیم .اونوقت محیط زیست باید مجوز شکار به خارجیا بده بیان ایران شکار .این لکه ننگ رو که اخبار۲۰:۳۰ هم پخش کرده که دیگه نمیتونید کتمان کنید . بله سازمان بدبخت و فقیری مثل محیط زیست چطوری باید تکثیر کنه ؟پارسال این همه پول پروانه شکار از شکارچیا گرفته شد و وسط مدت پروانه به بهانه آنفولانزا لغوش کردن و پولو بجیب زدن چکاری برای محیط زیست انجام دادن؟محیط زیست نیاز نیست کار تکثیر رو انجام بده اگر دقت کرده باشید نوشتم شکارگاه خصوصی.محیط زیست فقط سنگ اندازی نکنه مجوزهای لازم رو در اختیار بخش خصوصی بگذاره کار انجام میگیره.این کاریه که همه جای دنیا انجام میدن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>