«لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان» در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی و تصویب و به کمیسیون قضایی ارجاء شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس نظر اعضای کمیسیون کشاورزی و قضایی مجلس، بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در دستور کار این هفته کمیسیون قضایی قرار داشته و در کمیسیون کشاورزی نیز به اتمام رسیده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در دستور کار این هفته کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد، گفت: امروز بخش اعظمی از مشکلات کشور مربوط به محیط زیست بوده و بقای نسل آینده مبتنی بر حفظ محیط زیست است. بنابراین باید حمایت های قانونی لازم از کسانی که وظیفه حفاظت از پاسداری از محیط زیست کشور را دارند در دستور کار قرار گیرد.

یحیی کمالی پور با یادآوری اینکه باید شرایطی برای پاسداران محیط زیست فراهم شود که با تنگناهای موجود بتوانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند، تصریح کرد: متاسفانه طی دو سال اخیر شاهد هجمه های مختلف فیزیکی و روحی و روانی علیه محیط بانان بودیم و با توجه به خلاء های قانونی موجود با این قشر مانند سایر افراد عادی برخورد قضایی می شد که تشدید بی انگیزگی آنها در حفاظت از محیط زیست را به دنبال داشت.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از محیط بانان گامی موثر برای حمایت از پاسداران طبیعت و بسترهای قانونی لازم برای حفاظت از محیط زیست است، گفت: تصویب و اجرای سریع تر این لایحه از ضروریات کشور است و به طور قطع تمامی توان خود را برای تصویب سریع تر این لایحه علی رغم اینکه طرح ها و لوایح متعددی در دستور کار کمیسیون قرار دارد به کار خواهیم برد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در واقع خلاء های قانونی موجود سد راه محیط بانان توسط سازمان محیط زیست در این لایحه پیش بینی و گنجانده شده به گونه ای که با تصویب این لایحه بخش عمده ای از مشکلات این قشر برطرف خواهد شد.

اکبری: تصویب لایحه حمایت از محیط بان در کمیسیون کشاورزی/ نگاه ویژه مجلس به محیط زیست

همچنین علی اکبری در گفت‌ وگو با خانه ملت، با یادآوری تصویب لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان در کمیسیون متبوع خود، گفت: بخش هایی از این لایحه به کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شد که چندین نوبت بررسی آن را در دستور کار قرار داده و تصویب کردیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه مجلس نگاه ویژه ای به محیط زیست و حمایت از محیط بانان دارد، گفت: نمایندگان تلاش خواهند کرد این لایحه را هر چه سریع تر به صحن علنی مجلس ارائه و تصویب کنند.

وی مهمترین بخش های لایحه حمایت از محیط بانان را معاضدت های قضایی، حمایت های مادی و معنوی و تسلیح این قشر دانست و افزود: این لایحه را بسط داده ایم به گونه ای که دو برابر شدن ضریب شغلی آنها و همچنین اصلاح ساختار یگان حفاظت در آن مد نظر قرار گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس ماده ای از این لایحه دادگاه ها و دادسراها مکلف شده اند پرونده آن دسته از محیط بان ها و جنگلبان هایی که در حین انجام وظیفه، کشف، تعقیب جرایم یا درگیری، کشته و زخمی می شوند را خارج از نوبت و به فوریت رسیدگی کند و طرف مقابل را به مجازات برساند و همچنین تجهیزات و امکانات بر اساس ماموریت ها در اختیار آنها قرار گیرد.

+36
-112
  

19 دیدگاه

  1. سید می‌گوید:

    از اشکالات مهم اینه که شما فقط به محیط بان اشاره می کنید البته این بدان معنی نیست که محیط بانان زحمت نمیکشند اما در حال حاضر یگان حفاظت محیط زیست دارای چارت مصوب هست و دارای ردیف های پستی فرمانده تا کارشناس و محیط بان که هر کدام سختی های شغلی خودشون رو دارند که اگر قراره آیتمی به حقوق و مزایا یا دیگر عناوین داده شود به یگان حفاظت اختصاص داده بشه ودر بین این ردیف های پستی بر اساس سختی تقسیم بندی شود

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 14

  2. ولاش گرین می‌گوید:

    همین جوریش هم محیطبانها شکارچیها رو میکشن وای به اینکه مجوز هم داشته باشند

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 35

  3. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از همه عزیزانی که در راه تصویب این لایحه گام برداشتند؛ خدا پشت و پناهتان باشد.
    به امید خدا از این پس از مظلومیت پاسداران طبیعت کاسته شود.

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 46

    • محمد می‌گوید:

      تا الان مظلومانه مردم رو میکشتید از این به بعد سخیفانه

      پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 21

      • ایمان می‌گوید:

        عجب عجب انگار یک چیزی هم بدهکار شدیم به راستی این دوره زمانه جای شاکی و متهم عوض شده. تا کنون نزدیک به ۱۱۰ محیط بان شهید شده اند بابا یکم انصاف هم خوب چیزیه یکم آزاده باشد. شما شکارچیای غیرمجاز که اگر همین محیط بانان نبودند دیگر جانوری در زیست بوم ایران باقی نمی گذاشتید. سرما و گرما هم که پس شما برنمی آید در زمستان سرد هم به شکار غیر قانونیتان ادامه می دهید و باعث زحمت محیط بانان می شوید. پیشنهاد من به شما ها این است آقا راهکار ساده : شکار غیر مجاز را کنار بگذارید تا دیگر نه شکارچی غیر مجازی زیان ببیند و نه محیط بانان زحمتکش به دردسر بیفتند والسلام.

        پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 29

  4. عقاب می‌گوید:

    بسیار عالی..

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 28

  5. محمد می‌گوید:

    سکوت وقیحانه ی سایت های محیط زیستی درمقابل قتل شکارچی توسط محیط بانان
    و بقول شکارچیها یه دست خوش عالی بر بانیان این جنگ
    مرگ زیستگاه‌های مملو از دام، خشک شدن دریاچه ارومیه , مرگ ۴۰ میلیون درخت ۳۰۰ ساله در جنگل‌های ایران، مرگ خاک کشور بر اثر فرسایش و قاچاق، مرگ تالاب‌های خشک و رودخانه‌های بی‌آب و….
    اینک نوبت #مرگ انسان ها رسیده هست؟انسانی که چه شکارچی باشد یا نباشد، چه محیط‌بان باشد یا نباشد مهم نیست. مهم این است که انسان است، ایرانی است و یکی از ماست. انسانی که خانواده و فرزند دارد، فامیل و دوستانی که دوستش داشتند و اینک در میان‌شان نیست. چرا فقط به خاطر علاقه ای که به شکار داشت !
    راستی چرا انسان بی‌ارزش شده است؟ در برابر این فاجعه، چشمان‌مان را می‌بندیم و سکوت میکنیم حتی هم وطنانی داریم که ابراز خوشحالی میکنن از این حادثه ی دلخراش ..انسانی که به هم نوع خودش رحم نکند نمیتواند ادعایی حمایت از حیوانات را داشته باشد .اینان همان جاهلان هستند که جز ادعا چیزی برای گفتن ندارند. جان انسانها با ارزش تر از هزاران حیوان و پرنده میباشد .علت این درگیری ها بین محیط بانان وشکارچیان چیزی نیست جز قوانین اشتباه محیط زیست که بازیچه سازمان دامپزشکی قرار گرفته ،در مورد شکار و ندادن پراونه های شکار
    در ۱۶ روز اخیر ۴ مورد درگیری رخ داده هست که در این حوادث یک شکارچی به قتل رسیده و یک شکارچی زخمی شده – و دو محیط بان مجروح وزحمی شده انداینگونه درگیری ها حتی در وحشی ترین قسمتهای کشور افریقا هم رخ نمیدهد ولی در کشورما کاملا عادی شده هست ؟؟!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 24

    • ایمان می‌گوید:

      نوشتار پر تناقض شما ثابت می کند بر خلاف ادعایتان که خود را شکارچی مجاز و قانونمند معرفی می کنید در حقیقت اصلا به قانون پایبند نیستید. در بخشی از نوشتارتان خیلی زیرکانه بحث نابودی تالابها و خشک شدن دریاچه ارومیه و … را پیش کشیده اید و گفته اید اولویت اینهاست و پاسداری از گونه های جانوری در برابر شکارچیان غیر مجاز مهم نیست سخن شما مثل این است که می گوید برای زنده بودن انسان آب مهم است ولی هوا مهم نیست.ولی من به شما می گویم هم حفظ تالابها مهم است و هم حفاظت از گونه های جانوری در برابر شکار غیر مجاز
      در جای دیگری از مطلبتان بازهم مکتونات قلبی خود را بیرون ریختید و نوشتید که جان حیوانات اصلا ارزشی ندارد. در بخش دیگری از نوشتارتان برای بدنام کردن دوستداران حیوانات نوشتید که اینها از کشته شدن شکارچیان غیر مجاز ابراز خوشحالی و رضایت نموده اند قاطعانه به شما می گویم این وصله ها به دوستداران حیوانات نمی چسبد پس بی جهت خودتان را به زحمت نیندازید بر فرض محال اگر افرادی هم شادمانی نموده اند از همان هم مسلکان شکارچیان غیر مجاز هستند که اهریمنانه خود را دوستدار حیوانات جا زده اند.در ایران برخی گونه های پرندگان به عنوان شکار مجاز شناخته شده اند حال اگر کسی به راستی تابع قانون است خواهان شکار گونه های غیر مجاز نمی باشد و از شکارچیان غیر مجاز هم حمایت نمی کند والسلام.

      پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 29

  6. محمد مهدی می‌گوید:

    یعنی راحت بزنن بکشن بعد تو گزارش بنویسن تمرد کردن یا درگیر شدن و….بعد دیه رو از بیت المال بدن؟!
    پس کرامت انسانی چی میشه؟

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 13

    • ولاش گرین می‌گوید:

      وقتی که یه کل یا بز در درجه اول اهمیت قرار میگیره دیگه کرامت انسانی یعنی کشک کاش من هم یه کل بودم تا برای مشکل بیکاری .فقر.ازدواج.مسکن.و… ام فکری میکردن.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

  7. محسن رزاقی می‌گوید:

    این کمبود خیلی محسوس است ممنون که بالاخره توجهی به محیط بانان شد.

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 32

  8. محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    اونی که دسته دسته با کلک اینترنتی منفی جور میکرد تا جبهه خودشونو پر تعداد نشون بده، باز براش کار پیش اومده. خیلی جالبه

    داغ Thumb up 9 Thumb down 28

  9. جواد نظری .کارشناس ارشد تنوع زیستی می‌گوید:

    با درود
    آقایان محمد و ولاش گرین و سایر شکارچیان
    کی گفته ارزش یک حیوان از انسان کمتر است!؟ آیا می توانید ثابت کنید که زندگی یک کل وحشی زیبا و یا حتی یک گنجشک ارزشش کمتر از زندگی یک انسان است؟نابودی یک حیوان به معنی نابودی و از بین رفتن فرزندان آن حیوان هم هست اما فرزندان یک انسان فوت شده به هر دلیل بهرحال زنده خواهند ماند. تمامی موجودات زنده چه انسان و چه سایر جانداران آفریده یزدان پاک هستند و به یک اندازه از این کره خاکی سهم دارند.ابله هانه ترین تفکر این است که انسانی باور داشته باشد سایر موجودات برای استفاده او خلق شده اند،حدود هفت میلیارد انسان و به مراتب بیشتر از ظرفیت و تحمل زمین در حال غارت منابع آن هستند،به ازاء هر حیوان زیبا و با ارزش چند انسان وجود دارد؟به نظر من چه یک حیوان را بکشید چه یک انسان،البته عاقلان دانند ارزش کدام یک برای این جهان بیشتر است….

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 26

    • عقاب شکاری می‌گوید:

      برادر عزیزوقتی پدر نباشه دیگه هیچی نداری واون فرزندان هم بدبخت میشوند پس فرقی ندارد افکارتون یک جانبه است

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

    • مرتضی می‌گوید:

      مشکل بیشتر فهم مردم ماست
      انسان اشرف مخلوقات هست چطور شما با حیوان هم ارزش میدونی؟؟؟؟؟؟
      بابا حامی محیط زیست تو دیگه کی هستی . . . . . . .
      بعضی محیط بانا که دمشون گرم منطقه اگر با کسی روبرو میشدن حالا شکارچی وغیر شکارچی فکر میکنن منطقه ارث خانوادگی شونه چرا وارد منطقه شدین؟؟؟؟ با این وضع که دیگه هیچی اسلحه دستشه هرکسو دید میزنه بعدشم میگه درگیر شد شکار داشت توجه به ایست ما نکرد . . . . . .

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 13

    • رحیمی می‌گوید:

      کی شما رو با این افکار و عقاید کارشناس ارشد تنوع زیستی کرده؟؟؟!!!!! کارشناسامون اینا باشن وضع محیط زیستمون بهتر از این نمیشه!امثال شماها هستین که…
      چون فرزند انسان زنده میمونه کشتن والدش کار خوبیه به ازاء هر حیوون چندتا انسان وجود داره باید انسانها رو کشت؟؟؟حالت خوبه؟؟؟
      پروانه شکار اینارو سازمان به اصطلاح حامی محیط زیست صادر کن مابقی موجودات یه نفس راحت بکشن.تاسف تاسف تاسف…

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

    • شکارچی می‌گوید:

      استاد نظری,میشه لطف کنید آدرس اون دانشگاهی را که شما در آن مدرک کارشناسی ارشد تنوع زیستی را گرفته اید, مرقوم بفرمایید؟خیلی ممنون میشوم از محضرتان.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  10. نظری می‌گوید:

    بادرود
    آقا مرتضی انسان ممکنه اشرف مخلوقات باشه که خودش جای بحث داره اما هرگز مالک و صاحب مخلوقات نیست، رفتاری که انسان های امروزی با یکدیگر میکنند و یا با طبیعت پیرامونشان کدام حیوان با همنوع خودش و زیستگاهش میکنه؟ بنابراین نه اینکه جان حیوانات با انسان قابل قیاسه بلکه خیلی از انسان ها از حیوانات هم کم ارزش تر هستند، شما اگر واقعا شکارچی نیستید و در منطقه ای برخورد بدی با شما شده بحث دیگه ای است، اما بدانید که تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر از محیط بانان در کشور در دفاع از حیوانات به دست اشرف مخلوقات جان خود را از دست داده‌اند و مطمئنا همه آنان آنقدر به جان حیوانات بیچاره ارزش قائل بوده‌اند که جان خودشان را فدا کرده‌اند. در عدم مدیریت مسوولآن محیط زیست مانند سایر مدیران کشور شکی نیست اما بایستی با تمام توان و با شدت با هر متخلفی که وارد عرصه های طبیعی میشود برخورد کرد.اشرف مخلوقاتی که اسلحه بدست وارد زیستگاه حیوانات بی دفاع میشود برای کشتن آمده نه نوازش آنها،پس بایستی برخورد مناسب بعمل آید.آقای رحیمی جنابعالی متوجه مفهوم حرف من در خصوص دفاع از مناطق نشدید !!!حالم خوب است کسانی حالشان خوب نیست که انگار ارثیه اجدادشان را از طبیعت و حیوانات طلب میکنند و در وضعیت فعلی این سرزمین با این خشکسالی ها، کاهش قابل توجه جمعیت وحوش، و….درخواست پروانه هم میکنند و خط و نشان هم میکشند اگر پروانه ندهید فلان و بهمان میشود. …و شما آقای شکارچی تکلیفتان روشن است، درک وضعیت فعلی عقل شعور و انصاف میخواهد نه مدرک تحصیلی، کاش شما و سایر همکاران حیوان کشتان اظهار نظر نمی کردید.!!؟؟

    داغ Thumb up 9 Thumb down 8

    • مرتضی می‌گوید:

      جناب نظری عزیز ممکنه اشرف مخلوقات باشه؟؟ هست جای هیچ حرفی هم نیست
      خانه از پایبست ویران است.
      وقتی فرد مسئول کسانی روی میفرسته منطقه حفاظت که هرکار دلشون خواست بکنن سهمیه خودشم میگیره قانون فقط برای یک عده شکارچیه؟ وقتی شکارچی مجاز میبینه میشه غیر مجاز و شکارچی غیر مجاز هم با داشتن این برگ برنده راحت تر به شکارش میرسه این بحثا همه رو بیخیال اینها اصلاً وجود ندارن بحث شکار با پروانه باعث تخرین و کم شدن نسل یک حیوان و پرنده نمیشه اینو بفهمین یکطرفه تصمصم گیری نکنید اینو همه میبینن کارهای درخفای همین بومیهای مناطق چهارگانه همه جا یک دهم شکارچیها نیستند اونان که نسل کشی کردن و میکنن کسی هم صداشو نمیشنوه حالا همونها هم با تدبیر محیط بانا شدن همیار که خودشون کارشونو انجام بدن حالا اگه کسی وارد منطقه شد به ما خبر بدین سهمیتون محفوظه این هم تشویق دیگه چی میخوان
      حالا شما بگین صدور پروانه خیانت به طبیعت کشوره برای چه گروهی همون گروهی که ۱۰ماه از سال دست به اسلحه نمیبره منتظر میونه تا اعلام سازمان حالا صادر شد میگیره نشد سال بعدهم صبر میکنه اونارو چکار میکنید؟؟؟؟؟؟اینها همونایی هستن که با محیط بان درگیر میشن و . . . . . .

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>